ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 40 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalget den 14. november 2016.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. november 2016 fra
DI, Dansk Erhverv, Håndværksrådet, KreaKom og Danske Medier, jf. L
40 – bilag 6.
Svar:
DI, Dansk Erhverv, Håndværksrådet, Kreativitet og Kommunikation og
Danske Medier har i deres henvendelse anført, at lovbemærkningerne til
den forslåede § 10, stk. 3, er blevet ændret i forhold til forslaget fra mar-
kedsføringslovsudvalgets udkast til bemærkninger, idet der er tilføjet et
nyt eksempel på, hvordan kravet om arbejdsmæssig relevans i den fore-
slåede § 10, stk. 3, 3. pkt., skal forstås.
§ 10, stk. 3, giver en erhvervsdrivende mulighed for at sende uanmodet
elektronisk markedsføring til andre erhvervsdrivende under visse nærme-
re betingelser. Eksemplet, der nu fremgår af lovbemærkningerne, lyder:
”Det vil f.eks. sige, at markedsføring om medarbejderkurser alene må
sendes til de personer i en virksomhed, der har en arbejdsfaglig interesse
for indkøb af kurser, f.eks. en HR-chef.”
Organisationerne har anført, at det efter det tilføjede eksempel er uklart,
hvilken person i en virksomhed, der f.eks. må sendes kursustilbud til,
herunder om der overhovedet må sendes markedsføring til virksomheden,
hvis der ikke er en medarbejder i virksomheden med ansvar for ”indkøb”
af kurser. Organisationerne har videre anført, at ændringen desuden kan
læses som en uhensigtsmæssig indsnævring i personkredsen.
Reglen i § 10, stk. 3, er foreslået efter anbefaling fra et flertal i markeds-
føringslovsudvalget og ønske fra erhvervsorganisationerne. Jeg kan oply-
se, at eksemplet blev indsat i lovbemærkningerne, inden lovforslaget blev
fremsat, på baggrund af høringen over lovforslaget. Der fremkom i hø-
ringen et ønske om, at det blev mere klart, hvornår markedsføring kan si-
ges at have relevans for modtagerens arbejdsfunktion og dermed er lovlig
at sende i medfør af § 10, stk. 3.
Det er centralt ved bestemmelsen, at den kun kan anvendes, når markeds-
føringen har relevans for den enkelte modtagers arbejdsfunktion. Det be-
tyder, at markedsføringen skal ligge inden for den pågældende modtagers
arbejdsområder i virksomheden. Kravet er med til at sikre, at virksomhe-
derne ikke overbebyrdes med tilbud. En ansat, der arbejder med it-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.evm.dk