NOTAT
16. september 2016
Høringsnotat vedrørende forslag til Lov om markedsføring
1. Indledning
Formålet med markedsføringsloven er, at den skal understøtte en effektiv
konkurrence og gode forbrugerforhold. Markedsføringsloven udgør såle-
des en væsentlig rammebetingelse for alle virksomheder og forbrugere i
Danmark. Fair konkurrence, og en hensigtsmæssig forbrugerbeskyttelse,
hvor forbrugerne kan være aktive og beskyttes mod vildledning og ag-
gressiv markedsføring, understøtter velfungerende markeder.
Markedsføring er i høj grad reguleret af fælles europæiske regler. Siden
den sidste store revision af markedsføringsloven, der skete i 2005, har der
været en række ændringer af markedsføringsloven i forbindelse med gen-
nemførelse af EU-regler. Disse ændringer har savnet en egentlig integre-
ring med lovens øvrige regler. Det har betydet, at en række af reglerne
overlapper hinanden, og at loven flere steder fremstår fragmenteret. Det
har også i 2014 og 2015 medført åbningsskrivelser fra Europa-
Kommissionen, hvor de gør opmærksom på, at de vurderer, at Danmark
på en række punkter ikke har implementeret direktivet om urimelig han-
delspraksis korrekt
1
.
Den teknologiske udvikling har endvidere givet virksomhederne nye må-
der at markedsføre sig på. Det har dels skabt udfordringer for virksomhe-
derne, der kan være usikre på, om deres kommunikation holder sig inden
for lovens rammer, og dels for forbrugerne i forhold til, hvilke rettigheder
de har.
På baggrund af ovenstående forhold nedsatte den tidligere regering ud-
valget om markedsføringsloven. Efter folketingsvalget i 2015 besluttede
den nuværende regering at fortsætte arbejdet og understregede i den for-
bindelse, at det er vigtigt, at Danmark lever op til sine EU-retlige forplig-
telser, og at udvalget skulle sikre, at lovforslaget som udgangspunkt ikke
går videre, end Danmark er EU-retligt forpligtet til. I juni 2016 afleverede
udvalget et forslag til ny markedsføringslov til erhvervs- og vækstmini-
steren. Regeringens forslag følger udvalgets anbefalinger tæt.
1
Direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over
for forbrugerne på det indre marked og om ændring af direktiv 84/450/EØF, 97/7/EF,
98/27/EF og 2002/65/EF og forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis).