Markedsføring er vigtigt.
Det er vigtigt for virksomhederne, at de har mulighed for at præsentere deres produkter, services og ydelser for potentielle kunder.
Men det er sådan set også vigtigt for os som forbrugere, at der er adgang til oplysninger om, hvad man dog kan købe.
Og der skal der jo også være en tillid til, at de oplysninger, man bliver præsenteret for, er i orden.
Det er derfor, vi regulerer det her, altså så man ikke som forbruger bliver mødt med vildledende markedsføring.
For hvis man pynter sig med lånte fjer og forsøger at sælge noget, som ikke lever op til løfterne, så snyder man forbrugerne, men man tiltager sig sådan set også en konkurrencefordel i forhold til de virksomheder, der opfører sig ordentligt.
Så derfor giver det god mening, at vi har nogle klare regler for markedsføring – det er som sagt med til at sikre ordnede forhold for både virksomheder og forbrugere.
Og siden 2005, hvor den sidste store sammenskrivning af markedsføringsloven fandt sted, tror jeg, at der er lavet ikke færre end ni ændringer af markedsføringsloven – bl.a.
som følge af en række ændringer i nogle af de EU-direktiver, der ligger bag vores forbrugerbeskyttelse.
Vi kan også se, at der er nogle enkelte steder, hvor vi måske ikke er helt på linje med direktiverne – der er i hvert fald rejst nogle flag – og det skal vi selvfølgelig have styr på.
Som det tidligere blev sagt af en af mine kollegaer, har der været et markedsføringsudvalg, der blev nedsat af den tidligere regering til at kigge på, hvordan vi kunne sørge for, hvordan markedsføringsloven blev mere sammenskrevet og afspejlede den virkelighed, vi reelt er i, og ikke bare fremstod som et sammensurium af forskellige sammenskrivninger.
Og derfor giver det rigtig god mening, at der kommer en ny opbygning, en ny struktur.
Det skulle gerne skabe mere klarhed.
Det er som sagt med udgangspunkt i de anbefalinger, at erhvervs- og vækstministeren har fremsat lovforslaget, og det ser vi selvfølgelig positivt på fra Venstres side.
Vi synes, det giver god mening, at vi kigger på, om vores tolkning af direktiverne nu også er helt på sporet.
Er der ting, vi kan lempe til gavn for både forbrugere og virksomheder, synes vi, det giver rigtig god mening at gøre det.
Og man må bare konstatere, at lovforslaget bl.a.
letter erhvervslivets administrative byrder med 10,5 mio.
kr.
Så der er ting, vi får ryddet op i, og det giver god mening.
Der er selvfølgelig også nogle ting, der måske er lidt mere kontroversielle, f.eks.
omkring såkaldt spam, som også særlig Socialdemokratiets ordfører var inde på.
Der må jeg bare for god ordens skyld sige, at jeg måske synes, det er lidt snævert tolket, som det er i dag, og det var jo også det, som Markedsføringsudvalget lagde op til at ændre på.
Hvis man eksempelvis har købt en bil og udleveret sin mailadresse og dermed accepteret, at man må kontaktes pr.
mail i reklameøjemed, så kan man blive informeret om et tilsvarende produkt, altså blive informeret om, at der nu er kommet en ny bil, et nyt bilmærke, og så kan man købe den.
Men man kan faktisk ikke som bilsælger få lov at sende information om, at nu står vinteren for døren og der er et tilbud på vinterdæk.
Det er noget mere snævert, end hvad vores nabolande tolker, og det er såmænd bare den ændring, der ligger.
Og det er vigtigt at slå fast:
Man skal aktivt have givet sin mailadresse.
Med hensyn til beskrivelserne af uønsket spam kan jeg sige, at vi sådan set er fuldstændig enige i, at det naturligvis skal bekæmpes.
Men når man som forbruger har givet sin tilladelse, skal rammerne være lidt bredere, og det kræver selvfølgelig også en klar mulighed for at melde fra, hvis man modtager noget, man ikke vil, og det skal naturligvis respekteres.
Der gives også lidt friere rammer, i forhold til at erhvervsdrivende kan kontakte hinanden.
Jeg må i forhold til den problemstilling, som fru Karin Gaardsted rejser, sige, at det ikke er sådan, at fordi en virksomhed har haft kontakt med en anden virksomhed, så kan den masserundsende til den pågældende virksomheds medarbejdere; det skal være i forlængelse af en direkte relation.
Og jeg tror også, at erhvervslivet i høj grad vil selvregulere det her.
Jeg tror ikke, at man får mange kunder ud af at spamme potentielle aftagere.
Endelig bliver der fulgt op på et direktiv om Forbrugerombudsmandens mulighed for at foretage kontrolundersøgelser, så der er en klar hjemmel til det.
Så grundlæggende synes vi, det er en god idé at få sammenskrevet og finpudset lovgivningen, så den hænger bedre sammen og vi ikke har sådan noget, der er brudstykker af en lang række ændringer i løbet af de sidste 10-11 år.
Der er administrative lettelser for erhvervslivet.
Så grundlæggende synes vi, det er et ganske fornuftigt lovforslag.
Der er ting, vi selvfølgelig gerne medvirker til at få belyst under udvalgsarbejdet, men vi er positive.
Og jeg skulle hilse at sige, at det samme gælder for Det Konservative Folkeparti.