Til lovforslag nr.
L 4
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og barselsloven
(Præciseringer af jobreform fase I og konsekvens for arbejdsgivers ret til refusion ved for sen anmeldelse af graviditetsbetinget
sygefravær m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæfti-
gelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 2, 4 og 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Den 5. oktober 2016 sendte beskæftigelsesministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 2 og 3 og beskæftigelsesministerens svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministeren stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstil-
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Såfremt de af Enhedslisten stillede ændringsforslag nr. 2,
4 og 5 bliver forkastet, vil mindretallet stemme imod lovfor-
slaget.
Socialdemokratiet er imod kontanthjælpsloftet. Med dette
lovforslag afbødes visse af konsekvenserne ved indførelsen
af kontanthjælpsloftet, hvilket Socialdemokratiet er positiv
over for. Men ifølge beskæftigelsesministeren stilles en
gruppe af unge kontanthjælpsmodtagere under 18 år også
ringere, jf. svar på spørgsmål 1. Socialdemokratiet kan på
ingen måde støtte lovforslag, der forstærker effekten af kon-
tanthjælpsloftet. Socialdemokratiet har derfor over for be-
skæftigelsesministeren foreslået, at lovforslaget deles op i to
dele, hvor Socialdemokratiet kan stemme for de dele af lov-
forslaget, der afbøder konsekvenser af kontanthjælpsloftet.
Enhedslisten mener, det er afgørende, at tekniske ændrin-
ger af lovgivningen ikke medfører forringelser af vilkårene
for befolkningsgrupper, som i forvejen har det svært økono-
misk. Dette princip bør gælde, uanset hvor store de berørte
grupper er. Det er imidlertid konsekvensen af det foreslåede
§ 1, nr. 14, at det kan medføre en forringet økonomi for un-
ge under 18 år og deres familie. Det foreslås derfor, at num-
meret udgår. Konsekvensen af ændringsforslaget bliver gan-
ske vist, at den forbedring, som den foreslåede bestemmelse
kunne få for en anden gruppe, ikke bliver gennemført, men
forbedringer for en udsat gruppe kan ikke begrunde forrin-
gelser for en anden udsat gruppe.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX019194