Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 39 Bilag 9
Offentligt
1692811_0001.png
Til lovforslag nr.
L 39
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 24. november 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
investeringsforeninger m.v., lov om værdipapirhandel m.v. og forskellige andre
love
(Forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af lov om finansiel virksomhed, udpegning af systemisk vigtige finansielle
institutter (SIFI), krav til egnethed og hæderlighed for nøglepersoner i SIFI�½er, aflønningsregler for finansielle virksomheder
m.v., lempelse af kapitalkrav for fondsmæglerselskaber, udvidelse af tilsyns- og kontrolbeføjelser for Finanstilsynet og
Erhvervsstyrelsen for at imødegå markedsmisbrug m.v.)
[af erhvervs- og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 44 ændringsfor-
slag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. oktober 2016 og var til
1. behandling den 25. oktober 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget holdt den 25. oktober 2016 en teknisk gennem-
gang af lovforslaget ved erhvervs- og vækstministeren.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den
29. august 2016 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm del –
bilag 358 (folketingsåret 2015-16). Den 13. oktober 2016
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser mange gode
initiativer i lovforslaget. Det er positivt med større bøder,
flere krav til nøglepersoner m.m. Der er tale om skridt i den
rigtige retning. Det løser dog ikke det fundamentale pro-
blem, at der er pengeinstitutter, der er så store, at de kan true
hele samfundsøkonomien. Enhedslisten er skeptisk over for
de lavere kapitalkrav hos fondsmæglerselskaber, idet disse
øger kundernes risiko og muligvis også vil øge antallet af fi-
nansielle og spekulative finansprodukter, hvilket der ikke er
behov for. Enhedslisten er imod, at man vil lade Vækstfon-
den investere i udenlandske udviklingsselskaber udelukken-
de ud fra en »forventning« om, at de vil investere i danske
virksomheder. Dette er for usikkert et grundlag at dele
Vækstfondens penge ud på. Dernæst minimerer det også
muligheden for at sikre, at Vækstfondens midler bruges på
investeringer, der lever op til krav om miljømæssig og social
bæredygtighed.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
AX019230
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0002.png
2
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervs- og vækstministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udval-
get med undtagelse af EL):
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 15,
ændres »§ 125, stk. 1 og 7,« til: »§ 125,
stk. 1,«, og »§ 355, stk. 2, nr. 9,« ændres til: »§ 355, stk. 2,
nr. 8,«.«
[Konsekvensrettelse]
2)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c,
ændres »§ 77 a, stk. 8« til:
»§ 77 h, stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 77 a, stk. 10,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-7« til:
»stk. 1-6«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
I den under
nr. 27
foreslåede ændring af
§ 77 c, stk. 3,
2. pkt.,
ændres »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -
praksis«.
[Sproglig korrektion]
5)
I den under
nr. 28
foreslåede affattelse af
§ 77 c, stk.
4,
ændres i
nr. 2
»aflønningspolitik og praksis« til: »lønpoli-
tik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
6)
I den under
nr. 28
foreslåede affattelse af
§ 77 c, stk.
4,
ændres i
nr. 3
»lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -
praksis«.
[Sproglig korrektion]
7)
I det under
nr. 29
foreslåede
77 c, stk. 5,
ændres i
2.
pkt.
»herunder også i forhold til investorer samt offentlighe-
dens interesse« til: »herunder også i forhold til investorer,
og offentlighedens interesse«.
[Sproglig korrektion]
8)
I det under
nr. 40
foreslåede
§ 80, stk. 8, 3. pkt.,
æn-
dres »1. pkt.« til: »2. pkt.«
[Korrektion af henvisning]
9)
Nr. 69
affattes således:
»69.
I
§ 175 b, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »omfattet af
stk. 1« til: »og gruppen omfattet af stk. 1 og 2«, to steder
indsættes efter »solvenskapitalkravet for koncernen«: »eller
gruppen«, »stk. 3 og 4« ændres til: »stk. 4 og 5«, og efter
»model for koncernen« indsættes: »eller gruppen«.«
[Lovteknisk rettelse]
10)
I den under
nr. 83
foreslåede
§ 312 b
indsættes i
stk. 2
efter »bestå af«: »en balance af«.
[Konsekvensrettelse]
11)
I den under
nr. 83
foreslåede
§ 312 b
indsættes i
stk. 2
som
2.
og
3. pkt.:
»Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglersel-
skaber I og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udfø-
relse af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4,
afsnit A, nr. 2 og 4, skal, hvor det er muligt og hensigtsmæs-
sigt, anvende instrumenter som reguleret i artikel 52 og 63 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kredit-
institutter og investeringsselskaber eller andre instrumenter,
der kan konverteres til egentlige kernekapitalinstrumenter
eller nedskrives, og som i passende grad afspejler virksom-
hedens kreditværdighed som en virksomhed, hvis aktivitet
formodes at fortsætte. Instrumenterne kan udstedes i virk-
somheden eller dennes modervirksomhed, der ejer virksom-
heden fuldt ud.«
[Konsekvensrettelse]
12)
I
nr. 89
ændres i den indledende tekst »1. pkt.« til: »2.
pkt.«
[Korrektion af henvisning]
13)
Efter nr. 90 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 347, stk. 6,
ændres »de i § 354, stk. 6, nr. 21-32,
nævnte myndigheder og organer« til: »de i § 354, stk. 6, nr.
22-33, nævnte myndigheder og organer«.«
[Konsekvensrettelse]
14)
Efter nr. 97 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 354, stk. 6, nr. 3,
ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
15)
Efter nr. 98 indsættes som nye numre:
»06.
I
§ 354, stk. 6, nr. 6
og
7,
der bliver nr. 7 og 8, ændres
»stk. 13 og 14« til: »stk. 13 og 15«.
07.
I
§ 354, stk. 6, nr. 10
og
15,
der bliver nr. 11 og 16, æn-
dres »stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
16)
Nr. 100
affattes således:
»100.
I
§ 354, stk. 6, nr. 18,
der bliver nr. 19, ændres »Er-
hvervsstyrelsen, Revisortilsynet, Revisornævnet« til: »Er-
hvervsstyrelsen, Revisornævnet«, og »stk. 13 og 14« ændres
til: »stk. 13 og 15«.«
[Konsekvensrettelse]
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0003.png
3
17)
Efter nr. 100 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 354, stk. 6, nr. 25,
der bliver nr. 26, ændres »stk.
14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
18)
I
nr. 101
ændres i den indledende tekst »indsættes ef-
ter nr. 40, der bliver nr. 42, som nyt nummer« til: »indsættes
som nr. 42«, og nummerbetegnelsen »43« ændres til: »42«.
[Konsekvensrettelse]
19)
Efter nr. 101 indsættes som nyt nummer:
»09.
I
§ 354, stk. 9,
ændres »stk. 6, nr. 29« til: »stk. 6, nr.
30«.«
[Konsekvensrettelse]
20)
Efter nr. 102 indsættes som nye numre:
»010.
I
§ 354, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 8« til: »stk.
6, nr. 9«.
011.
I
§ 354, stk. 11, 3. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 37« til: »stk.
6, nr. 38«, og »stk. 6, nr. 38« ændres til: »stk. 6, nr. 39«.
012.
I
§ 354, stk. 12,
ændres »stk. 6, nr. 30-33« til: »stk. 6,
nr. 31-34«.
013.
I
§ 354, stk. 13, 1. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17,
18, 22-24, 30-33 og 39« til: »stk. 6, nr. 7, 8, 13, 18, 19,
23-25, 31-34 og 40«, og i
§ 354, stk. 13, 2. pkt.,
ændres »stk.
6, nr. 18, 24 og 33« til: »stk. 6, nr. 19, 25 og 34«.«
[Konsekvensrettelse]
21)
I det under
nr. 103
foreslåede
§ 354, stk. 14,
ændres
»stk. 6, nr. 43« til: »stk. 6, nr. 42«, og »Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regel-
sæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og in-
vesteringsselskaber og om ændring af Rådets direktiv
82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF,
2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt
forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012« æn-
dres til: »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopret-
ning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselska-
ber«.
[Konsekvensrettelse]
22)
Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:
»014.
I
§ 354, stk. 14,
som bliver stk. 15, ændres »stk. 6, nr.
3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25« til: »stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 19
og 26«.«
[Konsekvensrettelse]
23)
I
nr. 110
ændres i den indledende tekst »§ 361, stk. 1,
nr. 9,« til: »§ 361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt.,«.
[Lovteknisk rettelse]
24)
I den under
nr. 111
foreslåede affattelse af
§ 363 a
ændres i
stk. 1
»§§ 363-366« til: »§ 363 og §§ 364-366«.
[Lovteknisk rettelse]
25)
Det under
nr. 117
foreslåede
§ 373, stk. 11,
affattes
således:
»Stk. 11.
Der udmåles en skærpet bøde for overtrædelser
efter stk. 1-7 og 9, der indebærer
1) en risiko for en finansiel virksomheds fortsatte drift,
2) drift af en finansiel virksomhed uden lovpligtig tilladel-
se eller
3) grov eller gentagen tilsidesættelse af finansielle virk-
somheders oplysningspligter i forhold til Finanstilsynet
under skærpende omstændigheder.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 2
26)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 48 a
ændres i
stk. 6
Ȥ
2, stk. 1, nr. 25« til: »§ 2, nr. 26«.
[Konsekventsrettelse]
27)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 48 b
ændres i
stk. 2
»lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«, og »stk.
1« ændres til: »§ 48 a, § 48 c, stk. 1, og regler udstedt i med-
før af § 48 d«.
[Sproglig korrektion og lovteknisk rettelse]
28)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 48 b
ændres i
stk. 3,
nr. 2,
»aflønningspolitik og praksis« til: »lønpolitik og -
praksis«.
[Sproglig korrektion]
29)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 48 b
ændres i
stk. 3,
nr. 3,
»lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
30)
I den under
nr. 18
foreslåede
48 b
ændres i
stk. 4, 2.
pkt.,
»herunder også i forhold til medlemmerne samt offent-
lighedens interesse« til: »herunder også i forhold til med-
lemmerne, og offentlighedens interesse«.
[Sprolig korrektion]
31)
I den under
nr. 18
foreslåede
§ 48 d
udgår stk. 2-4, og
i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nær-
mere regler om investeringsforeningers pligt til at offentlig-
gøre oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direkti-
onen og andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indfly-
delse på en eller flere afdelingers risikoprofil.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nær-
mere regler om de forhold, som er nævnt i § 48 a, stk. 1-6,
og § 48 c, stk. 1.«
[Lovteknisk rettelse]
32)
I det under
nr. 26
foreslåede
§ 175, stk. 3, nr. 11,
æn-
dres »Oplysninger til investorerne om central investorinfor-
mation« til: »Central investorinformation«.
[Sproglig rettelse]
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0004.png
4
33)
I den under
nr. 28
foreslåede ændring af
§ 190, stk. 1,
2. pkt.,
ændres »§ 48 c, stk. 1-4« til: »§ 48 c«.
[Lovteknisk rettelse]
Til § 3
34)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 190, stk. 2,
ændres »§ 20, stk. 1-9« til: »§ 20, stk.
1-8«.
05.
I
§ 190, stk. 4,
ændres »§ 20, stk. 11 og 12« til: »§ 20,
stk. 10 og 11«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 19
»01.
I
§ 84 a, stk. 6, nr. 30,
udgår »og § 83 b«.
02.
I
§ 84 b, stk. 4,
ændres »§ 83, stk. 2 og 3, og § 83 b« til:
»§ 83, stk. 2 og 3«.«
[Konsekvensrettelse]
35)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 88, stk. 1, 4. pkt.,
udgår »og § 83 b, stk. 2-4,«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
36)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »§ 20, stk. 2-7 og 10« til: »§ 20,
stk. 2-7 og 9«.«
[Konsekvensrettelse]
37)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 20, stk. 9,
der bliver stk. 8, ændres to steder »stk.
2-8« til: »stk. 2-7«.
03.
I
§ 20, stk. 11,
der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-8« til:
»stk. 1-7«.«
[Konsekvensrettelse]
38)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 21, stk. 3, 2.
pkt.,
ændres »lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -prak-
sis«.
[Sproglig korrektion]
39)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 21, stk. 4,
ændres i
nr. 2
»aflønningspolitik og praksis« til: »lønpolitik
og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
40)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 21, stk. 4,
ændres i
nr. 3
»lønpolitik og praksis« til: »lønpolitik og -
praksis«.
[Sproglig korrektion]
41)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 21, stk. 5,
ændres »her-
under også i forhold til kapitalejere og andre investorer samt
offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til
kapitalejere og andre investorer, og offentlighedens interes-
se«.
[Sproglig korrektion]
42)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
43)
I
stk. 2
ændres »9, § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »9«.
[Lovteknisk rettelse]
44)
I
stk. 3
ændres »§ 13, § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til:
»og § 13«.
[Lovteknisk rettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 1, stk. 15, i lov om finansiel virksomhed henviser bl.a.
til § 125, stk. 1 og 7, og § 355, stk. 2, nr. 9, i lov om finan-
siel virksomhed. Med § 1, nr. 45, i det fremsatte lovforslag
ophæves § 125, stk. 7, og med § 1, nr. 107, i det fremsatte
lovforslag ophæves § 255, stk. 2, nr. 4, hvorved § 355, stk.
2, nr. 9, bliver § 355, stk. 2, nr. 8. Ændringsforslaget gen-
nemfører de nødvendige konsekvensrettelser i § 1, stk. 15, i
lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77
a, stk. 7-9, i lov om finansiel virksomhed. Det gældende §
77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, henviser til bekendtgørelser i med-
før af § 77 a, stk. 8.
Finanstilsynet kan i medfør af det gældende § 77 a, stk.
8, fastsætte nærmere regler om de i § 77 a, stk. 1-7, nævnte
forhold. En tilsvarende bemyndigelse indsættes med § 1, nr.
38, i det fremsatte lovforslag i § 77 h, stk. 3, i lov om finan-
siel virksomhed, dog med den modifikation, at bemyndigel-
sen tilkommer erhvervs- og vækstministeren og begrænses
til regler om de i § 77 a, stk. 1-6, nævnte forhold.
Som konsekvens heraf skal henvisningen i § 77 a, stk. 1,
nr. 3, litra c, i lov om finansiel virksomhed til § 77 a, stk. 8,
ændres til § 77 h, stk. 3. Ændringsforslaget gennemfører
denne korrektion.
Det bemærkes, at den foreslåede affattelse af § 77 h, stk.
3, tillige bemyndiger erhvervs- og vækstministeren til at
fastsætte nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 77
d, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 30, i det fremsatte lovfor-
slag. Denne bemyndigelse er i dag indeholdt i § 71, stk. 2,
som der også henvises til i det gældende § 77 a, stk. 1, nr. 3,
litra c. Det materielle indhold af henvisningerne i § 77 a, stk.
1, nr. 3, litra c, til bekendtgørelser er således efter ændrings-
forslaget uændret.
Til nr. 3
Med § 1, nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77
a, stk. 7-9, i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen i §
77 a, stk. 10, til stk. 1-7 bør rettelig være til stk. 1-6. Æn-
dringsforslaget gennemfører denne korrektion.
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0005.png
5
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den med § 1, nr. 27, i det fremsatte lovforslag foreslåede til-
føjelse til § 77 c, stk. 3, 2. pkt., i lov om finansiel virksom-
hed, således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpoli-
tik og -praksis«. Det er således alene virksomhedens praksis,
for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den med § 1, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 2, i lov om finansiel virksom-
hed, således at »aflønningspolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ens-
retning i lovforslaget, for så vidt angår anvendelsen af ordet
»lønpolitik«, dels at det alene er virksomhedens praksis, for
så vidt angår løn, der er omfattet af bestemmelsen.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den med § 1, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 3, således at »lønpolitik og prak-
sis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene
virksomhedens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af
bestemmelsen.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af sproglig karakter. Efter §
77 c, stk. 5, 2. pkt., som foreslås indført i lov om finansiel
virksomhed med § 1, nr. 29, i det fremsatte lovforslag, skal
aflønningsudvalget i det forberedende arbejde varetage virk-
somhedens langsigtede interesser, herunder også i forhold til
investorer og offentlighedens interesse.
Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en
delmængde af virksomhedens langsigtede interesser, fore-
slås en sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 8
Med § 1, nr. 40, i det fremsatte lovforslag foreslås der til-
føjet et nyt 3. pkt. i § 80, stk. 8. Det nye punktum indebærer,
at erklæringen nævnt i bestemmelsens 1. pkt. skal fremgå af
anden tilsvarende dokumentation i de tilfælde, hvor der ikke
føres en revisionsprotokol. Erklæringen er ikke omfattet af
bestemmelsens 1. pkt., men i stedet af bestemmelsens 2.
pkt., og henvisningen til bestemmelsens 1. pkt. er derfor ik-
ke korrekt. Med ændringsforslaget tilrettes det fremsatte for-
slag, så der rettelig henvises til bestemmelsens 2. pkt.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og tje-
ner alene til at tydeliggøre, hvor i bestemmelsen der skal ske
tilføjelse af »gruppen«.
Til nr. 10 og 11
Med § 1, nr. 83, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført en ny § 312 b i lov om finansiel virksomhed. Det
foreslåede § 312 b, stk. 2, indebærer, at en væsentlig del af
den udskudte variable løn til bestyrelsen og direktionen i et
systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) eller et globalt sy-
stemisk vigtigt finansielt system (G-SIFI) skal bestå af in-
strumenter såsom aktier.
Med ændringsforslag nr. 10 præciseres det, at andelen af
den udskudte variable løn, som skal bestå af instrumenter i
medfør af det foreslåede § 312 b, stk. 2, skal bestå af en ba-
lance af de nævnte instrumenter. Dette følger af artikel 94,
stk. 1, litra l, punkt i og ii, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve
virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinsti-
tutter og investeringsselskaber, om ændring af direktiv
2002/87/EF og om ophævelse af direktiv 2006/48/EF og
2006/49/EF (CRD IV).
Ved vurdering af, om der foreligger en balance af de
nævnte instrumenter, må der tages hensyn til, hvilke typer af
instrumenter det er muligt at benytte set i forhold til virk-
somhedens juridiske struktur og størrelse, samt hvad der af-
spejler virksomhedens kreditværdighed. Der må også tages
hensyn til, at det kan være hensigtsmæssigt at benytte flere
forskellige typer af instrumenter for på bedste vis at sikre, at
modtageren har en langsigtet interesse i virksomheden.
Efter Finanstilsynets praksis kan en balance af instrumen-
ter bestå af et enkelt finansielt produkt, såfremt der er en
passende begrundelse herfor.
Endvidere foreslås det i ændringsforslag nr. 11 at tilføje
et nyt 2. pkt., hvoraf det fremgår, at pengeinstitutter, realkre-
ditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og fondsmæglersel-
skaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skøns-
mæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, hvor
det er muligt og hensigtsmæssigt skal benytte instrumenter
som reguleret i artikel 52 og artikel 63 i CRR eller andre in-
strumenter, der kan konverteres til egentlige kernekapitalin-
strumenter eller nedskrives, og som i passende grad afspej-
ler virksomhedens kreditværdighed som en virksomhed,
hvis aktivitet formodes at fortsætte (going concern). Dette
følger af artikel 94, stk. 1, litra l, i CRD IV.
Kommissionen har med hjemmel i artikel 94, stk. 2, i
CRD IV udstedt nærmere regler om disse typer af instru-
menter i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr.
527/2014 af 12. marts 2014 om supplerende regler til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU, for så vidt
angår reguleringsmæssige tekniske standarder til præcise-
ring af de kategorier af instrumenter, der i tilstrækkelig grad
afspejler et instituts kreditkvalitet som en going concern, og
som egner sig til at blive anvendt, for så vidt angår variabel
løn.
Forordningen er direkte gældende for pengeinstitutter, re-
alkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I og fondsmægler-
selskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skøns-
mæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, i
Danmark.
Et dansk SIFI og G-SIFI er omfattet af den ovennævnte
forordning om de kategorier af instrumenter, der i tilstræk-
kelig grad afspejler et instituts kreditkvalitet som en going
concern, og som egner sig til at blive anvendt, for så vidt an-
går variabel løn. Dette betyder, at et SIFI og G-SIFI, hvor
det er muligt og hensigtsmæssigt, skal benytte de instrumen-
ter, som er angivet i forordningen, ved tildeling af variabel
løn.
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0006.png
6
Desuden foreslås det at tilføje et nyt 3. pkt., hvoraf det
fremgår, at instrumenterne kan udstedes i virksomheden el-
ler dennes modervirksomhed, der ejer virksomheden fuldt
ud. Dette giver institutterne mulighed for at udstede instru-
menter i selve virksomheden eller dennes modervirksom-
hed.
De beskrevne tilføjelser svarer til det, der fremgår af det
gældende instrumentkrav for finansielle virksomheder i § 77
a, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 12
Med § 1, nr. 89, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt 2. pkt. i § 344, stk. 11, i lov om finansiel virksomhed.
Det fremsatte lovforslag angiver imidlertid fejlagtigt, at det
foreslåede nye punktum skal indsættes som 1. pkt. Æn-
dringsforslaget retter denne fejl.
Til nr. 13
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som
konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr.
6-40 til nr. 7-41. § 347, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed
henviser til de myndigheder og organer, som er nævnt i §
354, stk. 6, nr. 21-32. Henvisningen i § 347, stk. 6, burde
rettelig have været tilpasset som konsekvens af det nye §
354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl, såle-
des at § 347, stk. 6, vil henvise til de myndigheder og orga-
ner, som er nævnt i § 354, stk. 6, nr. 22-33.
Til nr. 14
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed.
Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15.
Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvens-
ændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 3.
Til nr. 15
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed.
Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15.
Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvens-
ændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 10 og 15,
der bliver nr. 7, 8, 11 og 16.
Til nr. 16 og 17
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed.
Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15.
Med ændringsforslaget foretages de fornødne konsekvens-
ændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 18 og 25, der
bliver nr. 19 og 26.
Til nr. 18
Med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås der
indført et nyt nummer efter § 354, stk. 6, nr. 40, i lov om fi-
nansiel virksomhed. Det er anført i § 1, nr. 101, i det frem-
satte lovforslag, at § 354, stk. 6, nr. 40, bliver nr. 42. Dette
er en konsekvens af, at der med § 1, nr. 98, i det fremsatte
lovforslag foreslås indført et nyt § 354, stk. 6, nr. 6. Men da
der alene foreslås indført ét nyt nummer, bliver nr. 40 i ste-
det til nr. 41, og med ændringsforslaget foreslås dette tilret-
tet, således at det nye nummer, som foreslås indført, bliver
nr. 42.
Med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås et nyt
nummer indført som nr. 43 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel
virksomhed. § 354, stk. 6, indeholder alene 41 numre, og det
nye nummer indført med nr. 101 skulle rettelig have været
nr. 42. Med ændringsforslaget foreslås dette tilrettet.
Til nr. 19
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som
konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr.
6-40 til nr. 7-41. Henvisningen i § 354, stk. 12, til § 354, stk.
6, nr. 30-33, burde rettelig have været tilpasset som konse-
kvens af det nye nummer. Ændringsforslaget retter denne
fejl, således at § 354, stk. 12, henviser til § 354, stk. 6, nr.
31-34.
Til nr. 20
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som
konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr.
6-40 til nr. 7-41. § 354, stk. 13, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed henviser til videregivelse af fortrolige oplysnin-
ger efter § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17, 18, 22-24, 30-33 og
39. § 354, stk. 13, 2. pkt., henviser til videregivelse af oplys-
ninger efter § 354, stk. 6, nr. 18, 24 og 33. Henvisningerne i
§ 354, stk. 13, burde rettelig have været tilpasset som konse-
kvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter
denne fejl, således at § 354, stk. 13, 1. pkt., vil henvise til
videregivelse af fortrolige oplysninger efter § 354, stk. 6, nr.
7, 8, 13, 18, 19, 23-25, 31-34 og 40, og således at § 354, stk.
13, 2. pkt., vil henvise til videregivelse af oplysninger efter
§ 354, stk. 6, nr. 19, 25 og 34.
Til nr. 21
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virksomhed. I bestem-
melsen henvises til videregivelse af fortrolige oplysninger til
afviklingsmyndigheder i medfør af § 354, stk. 6, nr. 43.
Henvisningen skulle rettelig have været til § 354, stk. 6, nr.
42, som foreslås indført med § 1, nr. 101, i det fremsatte
lovforslag. Med ændringsforslaget tilrettes henvisningen.
Endvidere tilrettes henvisningen til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regel-
sæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og in-
vesteringsselskaber og om ændring af Rådets direktiv
82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/24/EF, 2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF,
2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt
forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012, såle-
des at denne på linje med de resterende dele af det fremsatte
lovforslag og lov om finansiel virksomhed i øvrigt alene
henviser til første del af direktivets titel i stedet for den fulde
titel.
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0007.png
7
Til nr. 22
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et
nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel virksomhed. Som
konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr.
6-40 til nr. 7-41. § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, henviser
til videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af § 354,
stk. 6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25. Henvisningen i § 354,
stk. 14, der bliver stk. 15, burde rettelig havde været tilpas-
set som konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Æn-
dringsforslaget retter denne fejl, således at § 354, stk. 14,
der bliver stk. 15, vil henvise til videregivelse af fortrolige
oplysninger i medfør af § 354, stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 19
og 26.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget præciseres det, at den i § 1, nr.
110, i det fremsatte lovforslag foreslåede ændring af § 361,
stk. 1, nr. 9, i lov om finansiel virksomhed vedrører bestem-
melsens 3. pkt. Det er således § 361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt., der
foreslås ændret med § 1, nr. 110, i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 24
Med § 1, nr. 111, i det fremsatte lovforslag nyaffattes §
363 a i lov om finansiel virksomhed. I § 363 a, stk. 1, henvi-
ses der til den årlige afgift, som virksomheder med dansk
tilladelse skal betale til Finanstilsynet efter §§ 363-366. §
363 a vedrører den årlige afgift, som filialer her i landet af
udenlandske virksomheder skal betale. Bestemmelsen skal
ikke indgå i henvisningen, og ændringsforslaget retter dette.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget tilføjes et »eller« efter nr. 2 i op-
remsningen, hvorved det af lovtekniske årsager præciseres,
at der ikke er tale om en kumulativ opremsning, men en al-
ternativ opremsning, hvor det er tilstrækkeligt for at udmåle
en skærpet bøde, at et af de angivne numre er opfyldt.
Til nr. 26
Med § 2, nr. 2, i det fremsatte lovforslag indføres en defi-
nition på variable løndele i lov om investeringsforeninger
m.v. § 48 a, stk. 6, som indføres i lov om investeringsfor-
eninger m.v. med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag, hen-
viser til denne definition. Henvisningen er ved en fejl til § 2,
stk. 1, nr. 25, i lov om investeringsforeninger. Henvisningen
skulle rettelig have været til § 2, nr. 26, og med ændrings-
forslaget rettes dette.
Til nr. 27
Der foreslås to korrektioner i § 48 b, stk. 2, i lov om in-
vesteringsforeninger m.v., som foreslås indført med § 2, nr.
18, i det fremsatte lovforslag. Der foreslås for det første en
sproglig korrektion, således at »lønpolitik og praksis« æn-
dres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene inve-
steringsforeningens praksis, for så vidt angår løn, der omfat-
tes af bestemmelsen.
Der foreslås for det andet en korrektion af henvisningen
til stk. 1. Det foreslåede § 48 b, stk. 2, fastsætter krav til
sammensætningen af aflønningsudvalgets kvalifikationer og
kompetencer. Bestemmelsen indebærer bl.a., at aflønnings-
udvalget skal være i stand til at foretage en kvalificeret og
uafhængig vurdering af, om investeringsforeningens afløn-
ning, herunder lønpolitik og tilhørende forretningsgange, er
i overensstemmelse med aflønningsreglerne. Bestemmelsen
henviser i den sammenhæng til stk. 1, men henvisningen
skulle rettelig have været til aflønningsreglerne i § 48 a, §
48 c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 48 d, som fore-
slået med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 48 b, stk. 3, nr. 2, således at »aflønningspolitik
og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyl-
des dels en sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt an-
går anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er in-
vesteringsforeningens praksis, for så vidt angår løn, der om-
fattes af bestemmelsen.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 48 b, stk. 3, således at »lønpolitik og praksis«
ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene in-
vesteringsforeningens praksis, for så vidt angår løn, der om-
fattes af bestemmelsen.
Til nr. 30
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig ændring af
den med § 2, nr. 18, foreslåede affattelse af § 48 b, stk. 4, 2.
pkt., i lov om investeringsforeninger m.v. § 48 b, stk. 4, 2.
pkt., indebærer, at aflønningsudvalget i det forberedende ar-
bejde skal varetage investeringsforeningens langsigtede in-
teresser, herunder også i forhold til medlemmerne og offent-
lighedens interesse. Da offentlighedens interesse ikke kan
beskrives som en delmængde af investeringsforeningens
langsigtede interesser, foreslås en sproglig korrektion af lov-
teksten.
Til nr. 31
I forbindelse med opsætning af lovforslagets § 2, nr. 18,
er der sket en fejl, da det foreslåede § 48 d, stk. 2-4, i den
opsatte version ved en fejl svarer til det foreslåede § 48 c,
stk. 2-4.
Det foreslåede § 48 d skulle rettelig indeholde i alt tre
stykker. Stk. 2 skulle rettelig indeholde en bemyndigelse til
erhvervs- og vækstministeren til fastsættelse af nærmere
regler om investeringsforeningers pligt til at offentliggøre
oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direktionen
og andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse
på en eller flere afdelingers risikoprofil. Stk. 3 skulle rettelig
indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren
til fastsættelse af nærmere regler om de forhold, som er
nævnt i § 48 a, stk. 1-6, og § 48 c, stk. 1. Med dette æn-
dringsforslag rettes denne fejl.
Der er alene sket en opsætningsmæssig fejl i forhold til
lovteksten i det fremsatte lovforslag. Der er således i det
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0008.png
8
fremsatte lovforslag ikke fejl i forhold til bemærkningerne
til det foreslåede § 48 d, stk. 2 og 3.
Til nr. 32
§ 175, stk. 3, i lov om investeringsforeninger m.v. angi-
ver en række oplysninger, som er undtaget fra tavshedsplig-
ten i § 175, stk. 1. Med § 2, nr. 26, i det fremsatte lovforslag
tilføjes oplysninger til investorerne om central investorinfor-
mation til opremsningen af oplysninger omfattet af § 175,
stk. 3. Da ordet »oplysninger« allerede er nævnt i den indle-
dende tekst til § 175, stk. 3, er det overflødigt i opremsnin-
gen og dermed i § 2, nr. 26. Med ændringsforslaget tilrettes
dette.
Til nr. 33
Der foreslås en lovteknisk rettelse til den med § 2, nr. 28,
i det fremsatte lovforslag foreslåede tilføjelse til § 190, stk.
1, 2. pkt. Da § 48 c i lov om investeringsforeninger m.v. kun
udgøres af fire stykker, ændres henvisningen fra § 48 c, stk.
1-4, til § 48 c.
Til nr. 34
Med § 3, nr. 10, i det fremsatte lovforslag ophæves § 83
b i værdipapirhandelsloven. § 84 a, stk. 6, nr. 30, og § 84 b,
stk. 4, i værdipapirhandelsloven henviser til § 83 b. Med
ændringsforslaget udgår denne henvisning.
Til nr. 35
Med § 3, nr. 10, i det fremsatte lovforslag ophæves § 83
b i værdipapirhandelsloven. § 88, stk. 1, 4. pkt., i værdipa-
pirhandelsloven henviser til § 83 b. Med ændringsforslaget
udgår denne henvisning
Til nr. 36
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse,
som ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag.
Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8,
i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
skal henvisningen i § 3, stk. 3, i lov om forvaltere af alterna-
tive investeringsfonde m.v. til § 20, stk. 2-7 og 10, ændres
til § 20, stk. 2-7 og 9. Ændringsforslaget gennemfører denne
korrektion.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget foreslås konsekvensrettelser, som
ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag. Da §
4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., skal de
to henvisninger til § 20, stk. 2-8, som er indeholdt i § 20,
stk. 9, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., der bliver stk. 8, ændres til en henvisning til § 20, stk.
2-7. Herudover skal henvisningen til § 20, stk. 1-8, i § 20,
stk. 11, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., der bliver stk. 10, ændres, så der henvises til § 20, stk.
1-7. Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den under § 4, nr. 2, i det fremsatte lovforslag foreslåede til-
føjelse til § 21, stk. 3, 2. pkt., i lov om forvaltere af alternati-
ve investeringsfonde m.v., således at »lønpolitik og praksis«
ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene for-
valterens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af be-
stemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den med § 4, nr. 3, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 21, stk. 4, nr. 2, i lov om forvaltere af alternati-
ve investeringsfonde m.v., således at »aflønningspolitik og
praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes
dels en sproglig ensretning i lovforslaget, for så vidt angår
anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er forval-
terens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af bestem-
melsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i
den under § 4, nr. 3, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 21, stk. 4, nr. 3, i lov om forvaltere af alternati-
ve investeringsfonde m.v., således at »lønpolitik og praksis«
ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene for-
valterens praksis, for så vidt angår løn, der omfattes af be-
stemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 41
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
den med § 4, nr. 4, i det fremsatte lovforslag foreslåede af-
fattelse af § 21, stk. 5, 2. pkt., i lov om forvaltere af alterna-
tive investeringsfonde m.v. Det foreslåede § 21, stk. 5, 2.
pkt., indebærer, at aflønningsudvalget i det forberedende ar-
bejde skal varetage forvalterens langsigtede interesser, her-
under også i forhold til kapitalejere og andre investorer og
offentlighedens interesse. Da offentlighedens interesse ikke
kan beskrives som en delmængde af forvalterens langsigtede
interesser, foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 42
Med ændringsforslaget foreslås to konsekvensrettelser,
som ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte lovforslag.
Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8,
i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.,
skal henvisningen i § 190, stk. 2, i lov om forvaltere af alter-
native investeringsfonde m.v. ændres fra § 20, stk. 1-9, til §
20, stk. 1-8. Herudover skal henvisningen i § 190, stk. 4,
ændres fra § 20, stk. 11 og 12, til § 20, stk. 10 og 11.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 43 og 44
Det fremgår af § 19, stk. 2 og 3, i det fremsatte lovfor-
slag, at § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, kan sættes i kraft for Fæ-
røerne og Grønland. § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, ophæver be-
stemmelser i en ændringslov, som er vedtaget, men hvor de
pågældende bestemmelser endnu ikke er trådt i kraft. Da de
pågældende bestemmelser ophæves og dermed udgår af æn-
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0009.png
9
dringslovene, kan de ikke sættes i kraft, heller ikke for Fæ-
røerne og Grønland. Ophævelsesbestemmelserne i § 15, nr.
1, og § 16, nr. 1, skal derfor ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Med ændringsforslaget foretages
denne lovtekniske tilretning af det fremsatte lovforslag.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF)
Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA)
nfmd.
Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S)
fmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT)
Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 39 - 2016-17 - Bilag 9: Betænkning afgivet 24/11-16
1692811_0010.png
10
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 39
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministeren
Tekniske gennemgange af lovforslaget tirsdag den 25. oktober 2016
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Plancher fra den tekniske gennemgang den 25/10-16
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
2. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 39
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, at en væsentlig del af den variable løn fremover skal tildeles
i instrumenter, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om ministeren vurderer, at lempeligere kapitalkrav for fonds-
mæglerselskaber på nogen måde kan øge risici på de finansielle mar-
keder, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det er korrekt, at man vil tillade udenlandske sel-
skaber at få del i Vækstfondens midler alene på baggrund af en for-
ventning om en efterfølgende investering i danske selskaber, til er-
hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3