Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 39 Bilag 7
Offentligt
1690619_0001.png
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
L 39 Bilag XX
Offentligt
xx. november 2016
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om investeringsforeninger m.v., lov om
værdipapirhandel m.v. og forskellige andre love
(Forhøjelse af bødeniveauet for overtrædelse af lov om finansiel virksomhed, udpegning af
systemisk vigtige finansielle institutter (SIFI), krav til egnethed og hæderlighed for nøgleper-
soner i SIFIer, aflønningsregler for finansielle virksomheder m.v., lempelse af kapitalkrav for
fondsmæglerselskaber, udvidelse af tilsyns- og kontrolbeføjelser for Finanstilsynet og Er-
hvervsstyrelsen for at imødegå markedsmisbrug m.v.)
(L 39)
Af
erhvervs- og vækstministeren
tiltrådt af [XXX]:
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 1, stk. 15,
ændres »§ 125, stk. 1 og 7,« til: »§ 125, stk. 1,«, og »§ 355, stk. 2, nr. 9,« ændres
til: »§ 355, stk. 2, nr. 8,«.«
[Konsekvensrettelse]
2)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c,
ændres »§ 77 a, stk. 8« til: »§ 77 h, stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 77 a, stk. 10,
der bliver stk. 7, ændres »stk. 1-7« til: »stk. 1-6«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
I den under
nr. 27
foreslåede tilføjelse til
§ 77 c, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »lønpolitik og praksis«
til: »lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
5)
I den under
nr. 28
foreslåede affattelse af
§ 77 c, stk. 4, nr. 2,
ændres »aflønningspolitik og
praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
6)
I den under
nr. 28
foreslåede affattelse af
§ 77 c, stk. 4, nr. 3,
ændres »lønpolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
2
af
15
7)
I den under
nr. 29
foreslåede affattelse af
77 c, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »herunder også i forhold til
investorer samt offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til investorer, og offent-
lighedens interesse«.
[Sproglig korrektion]
8)
I den under
nr. 40
foreslåede affattelse af
§ 80, stk. 8, 3. pkt.,
ændres »1. pkt.« til: »2. pkt.«.
[Korrektion af henvisning]
9)
Nr. 69
affattes således:
»69. I
§ 175 b, stk. 9,
der bliver stk. 10, ændres »omfattet af stk. 1« til: »og gruppen omfattet af stk.
1 og 2«, to steder indsættes efter »solvenskapitalkravet for koncernen«: »eller gruppen«, »stk. 3 og
4« ændres til »stk. 4 og 5«, og efter »model for koncernen« indsættes: »eller gruppen«.«
[Lovteknisk rettelse]
10)
I den under
nr. 83
foreslåede affattelse af
§ 312 b, stk. 2,
indsættes efter »bestå af«: »en balance
af « og som
2.
og
3. pkt.
indsættes: »Pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber
I og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skønsmæssig portefølje-
pleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, skal, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt, anvende in-
strumenter som reguleret i artikel 52 og 63 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og investeringsselskaber
eller andre instrumenter, der kan konverteres til egentlige kernekapitalinstrumenter eller ned-
skrives, og som i passende grad afspejler virksomhedens kreditværdighed som en virksomhed,
hvis aktivitet formodes at fortsætte. Instrumenterne kan udstedes i virksomheden eller dennes
modervirksomhed, der ejer virksomheden fuldt ud.«
[Konsekvensrettelse]
11)
I
nr. 89
ændres i den indledende tekst »1.
pkt.«
til: »2.
pkt.«.
[Korrektion af henvisning]
12)
Efter nr. 90 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 347, stk. 6,
ændres »de i § 354, stk. 6, nr. 21-32, nævnte myndigheder og organer« til: »de i
§ 354, stk. 6, nr. 22-33, nævnte myndigheder og organer«.«
[Konsekvensrettelse]
13)
Efter nr. 97 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 354, stk. 6, nr. 3,
ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«
14)
Efter nr. 98 indsættes som nye numre:
»06.
I
§ 354, stk. 6, nr. 6 og 7,
der bliver nr. 7 og 8, ændres »stk. 13 og 14« til: »stk. 13 og 15«.
07.
I
§ 354, stk. 6, nr. 10 og 15,
der bliver nr. 11 og 16, ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
15)
Efter nr. 100 indsættes som nye numre:
»08.
I
§ 354, stk. 6, nr. 18,
der bliver nr. 19, ændres »stk. 13 og 14« til: »stk. 13 og 15«.
09.
I
§ 354, stk. 6, nr. 25,
der bliver nr. 26, ændres »stk. 14« til: »stk. 15«.«
[Konsekvensrettelse]
16)
I
nr. 101
ændres i den indledende tekst »indsættes efter nr. 40, der bliver nr. 42« til: »indsættes
som
nr. 42«.
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
3
af
15
[Konsekvensrettelse]
17)
I den under
nr. 101
foreslåede affattelse af
§ 354, stk. 6, nr. 42,
ændres »43)« til: »42)«.
[Konsekvensrettelse]
18)
Efter nr. 101 indsættes som nyt nummer:
»10.
I
§ 354, stk. 9,
ændres »stk. 6, nr. 29« til: »stk. 6, nr. 30«.«
[Konsekvensrettelse]
19)
Efter nr. 102 indsættes som nye numre:
»11.
I
§ 354, stk. 11, 1. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 8« til: »stk. 6, nr. 9«.
12.
I
§ 354, stk. 11, 3. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 37« til: »stk. 6, nr. 38«, og »stk. 6, nr. 38« ændres til:
»stk. 6, nr. 39«.
13.
I
§ 354, stk. 12,
ændres »stk. 6, nr. 30-33« til: »stk. 6, nr. 31-34«.
14.
I
§ 354, stk. 13, 1. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17, 18, 22-24, 30-33 og 39« til: »stk. 6, nr. 7,
8, 13, 18, 19, 23-25, 31-34 og 40«, og i
§ 354, stk. 13, 2. pkt.,
ændres »stk. 6, nr. 18, 24 og 33« til:
»stk. 6, nr. 19, 25 og 34«.
[Konsekvensrettelse]
20)
I den under
nr. 103
foreslåede affattelse af
§ 354, stk. 14,
ændres »stk. 6, nr. 43« til: »stk. 6, nr.
42«, og »Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt
for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber og om ændring af Rå-
dets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF, 2002/47/EF,
2004/25/EF, 2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt forord-
ning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012« ændres til: »Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinsti-
tutter og investeringsselskaber«.
[Konsekvensrettelse]
21)
Efter nr. 103 indsættes som nyt nummer:
»15.
I
§ 354, stk. 14,
som bliver stk. 15, ændres »stk. 6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25« til: »stk. 6, nr.
3, 7, 8, 11, 16, 19 og 26«.«
[Konsekvensrettelse]
22)
I den indledende tekst til
nr. 110
ændres »§
361, stk. 1, nr. 9,«
til: Ȥ
361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt.,«.
[Lovteknisk rettelse]
23)
I den under
nr. 111
foreslåede affattelse af
§ 363 a, stk. 1,
ændres »§§ 363-366« til: »§ 363 og
§§ 364-366«.
[Lovteknisk rettelse]
24)
Det under
nr. 117
foreslåede
§ 373, stk. 11,
affattes således:
»Stk. 11.
Der udmåles en skærpet bøde for overtrædelser efter stk. 1-7 og 9, der indebærer
1) en risiko for en finansiel virksomheds fortsatte drift,
2) drift af en finansiel virksomhed uden lovpligtig tilladelse eller
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
4
af
15
3) grov eller gentagen tilsidesættelse af finansielle virksomheders oplysningspligter i forhold til
Finanstilsynet under skærpende omstændigheder.«
[Lovteknisk rettelse]
Til § 2
25)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 48 a, stk. 6,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 25« til: »§ 2, nr.
26«.
[Konsekvensrettelse]
26)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 48 b, stk. 2,
ændres »lønpolitik og praksis« til: »løn-
politik og -praksis«, og »stk. 1« ændres til: »§ 48 a, § 48 c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af §
48 d«.
[Sproglig korrektion og lovteknisk rettelse]
27)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 48 b, stk. 3, nr. 2,
ændres »aflønningspolitik og
praksis« til: »lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
28)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 48 b, stk. 3, nr. 3,
ændres »lønpolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
29)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
48 b, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »herunder også i forhold til
medlemmerne samt offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til medlemmerne, og
offentlighedens interesse«.
[Sproglig korrektion]
30)
I den under
nr. 18
foreslåede affattelse af
§ 48 d
udgår stk. 2-4, og i stedet indsættes:
»Stk.
2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om investeringsforenin-
gers pligt til at offentliggøre oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direktionen og
andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på en eller flere afdelingers risikopro-
fil.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nærmere regler om de forhold, som er
nævnt i § 48 a, stk. 1-6, og § 48 c, stk. 1.«
[Lovteknisk rettelse]
31)
I den under
nr. 26
foreslåede affattelse af § 173, stk. 3, nr. 11, ændres »Oplysninger til investo-
rerne om central investorinformation« til: »Central investorinformation«.
[Sproglig rettelse]
32)
I den under
nr. 28
foreslåede tilføjelse til
§ 190, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 48 c, stk. 1-4« til: »§
48 c«.
[Lovteknisk rettelse]
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
5
af
15
Til § 3
33)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 84 a, stk. 6, nr. 30,
udgår »og § 83 b«, og i
§ 84 b, stk. 4,
ændres »§ 83, stk. 2 og 3, og § 83
b« til: »§ 83, stk. 2 og 3«.
[Konsekvensrettelse]
34)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 88, stk. 1, 4. pkt.,
udgår » og § 83 b, stk. 2-4,«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
35)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 3,
ændres »§ 20, stk. 2-7 og 10« til: »§ 20, stk. 2-7 og 9«.«
[Konsekvensrettelse]
36)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 20, stk. 9,
der bliver stk. 8, ændres to steder »stk. 2-8« til: »stk. 2-7«.
03.
I
§ 20, stk. 11,
der bliver stk. 10, ændres »stk. 1-8« til: »stk. 1-7«.«
[Konsekvensrettelse]
37)
I den under
nr. 2
foreslåede tilføjelse til
§ 21, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »lønpolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
38)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 21, stk. 4, nr. 2,
ændres »aflønningspolitik og prak-
sis« til: »lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
39)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 21, stk. 4, nr. 3,
ændres »lønpolitik og praksis« til:
»lønpolitik og -praksis«.
[Sproglig korrektion]
40)
I den under
nr. 4
foreslåede affattelse af
§ 21, stk. 5,
ændres »herunder også i forhold til kapital-
ejere og andre investorer samt offentlighedens interesse« til: »herunder også i forhold til kapi-
talejere og andre investorer, og offentlighedens interesse«.
[Sproglig korrektion]
41)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»04.
I
§ 190, stk. 2,
ændres »§ 20, stk. 1-9« til: »§ 20, stk. 1-8«.
05.
I
§ 190, stk. 4,
ændres »§ 20, stk. 11 og 12« til: »§ 20, stk. 10 og 11«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 19
42)
I
§ 19, stk. 2,
ændres »9, § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »9«.
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
6
af
15
[Lovteknisk rettelse]
43)
I
§ 19, stk. 3,
ændres »§ 13, § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1,« til: »og § 13«.
[Lovteknisk rettelser]
Bemærkninger
Til lovens § 1
Til nr. 1
§ 1, stk. 15, i lov om finansiel virksomhed henviser bl.a. til § 125, stk. 1 og 7, og § 355, stk. 2, nr. 9,
i lov om finansiel virksomhed. Med § 1, nr. 45, i det fremsatte lovforslag ophæves § 125, stk. 7, og
med § 1, nr. 107, i det fremsatte lovforslag ophæves § 255, stk. 2, nr. 4, hvorved § 355, stk. 2, nr. 9,
bliver § 355, stk. 2, nr. 8. Ændringsforslaget gennemfører de nødvendige konsekvensrettelser i § 1,
stk. 15, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 2
Med § 1, nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77 a, stk. 7-9, i lov om finansiel virksomhed.
Det gældende § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, henviser til bekendtgørelser i medfør § 77 a, stk. 8.
Finanstilsynet kan i medfør af det gældende § 77 a, stk. 8, fastsætte nærmere regler om de i § 77 a,
stk. 1-7, nævnte forhold. En tilsvarende bemyndigelse indsættes med § 1, nr. 38, i det fremsatte lov-
forslag i § 77 h, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, dog med den modifikation at bemyndigelsen
tilkommer erhvervs- og vækstministeren og begrænses til regler om de i § 77 a, stk. 1-6, nævnte
forhold.
Som konsekvens heraf skal henvisningen i § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, i lov om finansiel virksomhed
til § 77 a, stk. 8, ændres til § 77 h, stk. 3. Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Det bemærkes, at den foreslåede affattelse af § 77 h, stk. 3, tillige bemyndiger erhvervs- og vækst-
ministeren til at fastsætte nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 77 d, stk. 1, som affattet
ved § 1, nr. 30, i det fremsatte lovforslag. Denne bemyndigelse er i dag indeholdt i § 71, stk. 2, som
der også henvises til i det gældende § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c. Det materielle indhold af henvisnin-
gerne i § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, til bekendtgørelser er således efter ændringsforslaget uændret.
Til nr. 3
Med § 1, nr. 24, i det fremsatte lovforslag ophæves § 77 a, stk. 7-9, i lov om finansiel virksomhed.
Henvisningen i § 77 a, stk. 10, til stk. 1-7 bør rettelig være til stk. 1-6. Ændringsforslaget gennem-
fører denne korrektion.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 1, nr. 27, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede tilføjelse til § 77 c, stk. 3, 2. pkt., i lov om finansiel virksomhed, således at »løn-
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
7
af
15
politik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene virksomhedens praksis
for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 1, nr. 28, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 2, i lov om finansiel virksomhed, således at »afløn-
ningspolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ensret-
ning i lovforslaget for så vidt angår anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er virksom-
hedens praksis for så vidt angår løn, der er omfattet af bestemmelsen.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 1, nr. 28, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 77 c, stk. 4, nr. 3, således at »lønpolitik og praksis« ændres til:
»lønpolitik og -praksis«. Det er således alene virksomhedens praksis for så vidt angår løn, der om-
fattes af bestemmelsen.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af sproglig karakter. Efter § 77 c, stk. 5, 2. pkt., som foreslås indført i lov
om finansiel virksomhed med § 1, nr. 29, i det fremsatte lovforslag, skal aflønningsudvalget i det
forberedende arbejde varetage virksomhedens langsigtede interesser, herunder også i forhold til
investorer og offentlighedens interesse.
Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som en delmængde af virksomhedens langsigtede
interesser, foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 8
Med § 1, nr. 40, i det fremsatte lovforslag foreslås der tilføjet et nyt 3. pkt. i § 80, stk. 8. Det nye
punktum indebærer, at erklæringen nævnt i bestemmelsens 1. pkt. skal fremgå af anden tilsvarende
dokumentation i de tilfælde, hvor der ikke føres en revisionsprotokol. Erklæringen er ikke omfattet
af bestemmelsens 1. pkt., men i stedet af bestemmelsens 2. pkt., og henvisningen til bestemmelsens
1. pkt. er derfor ikke korrekt. Med ændringsforslaget tilrettes det fremsatte forslag, så der rettelig
henvises til bestemmelsens 2. pkt.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og tjener alene til at tydeliggøre, hvor i bestem-
melsen, der skal ske tilføjelse af »gruppen«.
Til nr. 10
Med § 1, nr. 83, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført en ny § 312 b i lov om finansiel virk-
somhed. Det foreslåede § 312 b, stk. 2, indebærer, at en væsentlig del af den udskudte variable løn
til bestyrelsen og direktionen i et systemisk vigtigt finansielt institut (SIFI) eller et globalt systemisk
vigtigt finansielt system (G-SIFI) skal bestå af instrumenter så som aktier.
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
8
af
15
Med ændringsforslaget præciseres det, at andelen af den udskudte variable løn, som skal bestå af
instrumenter i medfør af det foreslåede § 312 b, stk. 2, skal bestå af en balance af de nævnte instru-
menter. Dette følger af artikel 94, stk. 1, litra l, punkt i og ii, i Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn
med kreditinstitutter og investeringsselskaber, om ændring af direktiv 2002/87/EF og om ophævelse
af direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF (CRD IV).
Ved vurdering af, om der foreligger en balance af de nævnte instrumenter, må der tages hensyn til,
hvilke typer af instrumenter det er muligt at benytte set i forhold til virksomhedens juridiske struk-
tur og størrelse, samt hvad der afspejler virksomhedens kreditværdighed. Der må også tages hensyn
til, at det kan være hensigtsmæssigt at benytte flere forskellige typer af instrumenter for på bedste
vis at sikre, at modtageren har en langsigtet interesse i virksomheden.
Efter Finanstilsynets praksis kan en balance af instrumenter bestå af et enkelt finansielt produkt,
såfremt der er en passende begrundelse herfor.
Endvidere foreslås det at tilføje et nyt 2. pkt., hvoraf det fremgår, at pengeinstitutter, realkreditinsti-
tutter, fondsmæglerselskaber I, og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og
skønsmæssig porteføljepleje, jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt
skal benytte instrumenter som reguleret i artikel 52 og artikel 63 i CRR eller andre instrumenter, der
kan konverteres til egentlige kernekapitalinstrumenter eller nedskrives, og som i passende grad af-
spejler virksomhedens kreditværdighed som en virksomhed, hvis aktivitet formodes at fortsætte
(going concern). Dette følger af artikel 94, stk. 1, litra l, i CRD IV.
Kommissionen har med hjemmel i artikel 94, stk. 2, i CRD IV udstedt nærmere regler om disse
typer af instrumenter i Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 527/2014 af 12. marts 2014
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU for så vidt angår
reguleringsmæssige tekniske standarder til præcisering af de kategorier af instrumenter, der i til-
strækkelig grad afspejler et instituts kreditkvalitet som en going concern, og som egner sig til at
blive anvendt for så vidt angår variabel løn.
Forordningen er direkte gældende for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber I,
og fondsmæglerselskaber, der har tilladelse til udførelse af ordrer og skønsmæssig porteføljepleje,
jf. bilag 4, afsnit A, nr. 2 og 4, i Danmark.
Et dansk SIFI og G-SIFI er omfattet af den ovennævnte forordning om de kategorier af instrumen-
ter, der i tilstrækkelig grad afspejler et instituts kreditkvalitet som en going concern, og som egner
sig til at blive anvendt for så vidt angår variabel løn. Dette betyder, at et SIFI og G-SIFI, hvor det er
muligt og hensigtsmæssigt skal benytte de instrumenter, som er angivet i forordningen, ved tildeling
af variabel løn.
Desuden foreslås det at tilføje et nyt 3. pkt., hvoraf det fremgår, at instrumenterne kan udstedes i
virksomheden eller dennes modervirksomhed, der ejer virksomheden fuldt ud. Dette giver institut-
terne mulighed for at udstede instrumenter i selve virksomheden eller dennes modervirksomhed.
De beskrevne tilføjelser svarer til det, der fremgår af det gældende instrumentkrav for finansielle
virksomheder i § 77 a, stk. 1, nr. 4, i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 11
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
9
af
15
Med § 1, nr. 89, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt 2. pkt. i § 344, stk. 11, i lov om finansiel
virksomhed. Det fremsatte lovforslag angiver imidlertid fejlagtigt, at det foreslåede nye punktum
skal indsættes som 1. pkt. Ændringsforslaget retter denne fejl.
Til nr. 12
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt nr. 6 i § 354, stk. 6, i lov om finansiel
virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 347,
stk. 6, i lov om finansiel virksomhed henviser til de myndigheder og organer, som er nævnt i § 354,
stk. 6, nr. 21-32. Henvisningen i § 347, stk. 6, burde rettelig havde været tilpasset som konsekvens
af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at § 347, stk. 6, vil henvi-
se til de myndigheder og organer, som er nævnt i § 354, stk. 6, nr. 22-33.
Til nr. 13
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finan-
siel virksomhed. Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med ændringsforslaget
foretages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 3.
Til nr. 14
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finan-
siel virksomhed. Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med ændringsforslaget
foretages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 10 og 15, der
bliver nr. 7, 8, 11 og 16.
Til nr. 15
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finan-
siel virksomhed. Som følge heraf bliver det eksisterende stk. 14 til stk. 15. Med ændringsforslaget
foretages de fornødne konsekvensændringer som følge heraf i § 354, stk. 6, nr. 18 og 25, der bliver
nr. 19 og 26.
Til nr. 16
Med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås der indført et nyt nummer efter § 354, stk. 6, nr.
40, i lov om finansiel virksomhed. Det er anført i § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag, at § 354,
stk. 6, nr. 40, bliver nr. 42. Dette er en konsekvens af, at der med § 1, nr. 98, i det fremsatte lov-
forslag foreslås indført et nyt § 354, stk. 6, nr. 6. Men da der alene foreslås indført ét nyt nummer,
bliver nr. 40 i stedet til nr. 41, og med ændringsforslaget foreslås dette tilrettet, således at det nye
nummer, som foreslås indført, bliver nr. 42.
Til nr. 17
Med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag foreslås et nyt nummer indført som nr. 43 i § 354, stk. 6,
i lov om finansiel virksomhed. § 354, stk. 6, indeholder alene 41 numre, og det nye nummer indført
med nr. 101 skulle rettelig have været nr. 42. Med ændringsforslaget foreslås dette tilrettet.
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
10
af
15
Til nr. 18
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel
virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. Henvis-
ningen i § 354, stk. 12, til § 354, stk. 6, nr. 30-33, burde rettelig havde været tilpasset som konse-
kvens af det nye nummer. Ændringsforslaget retter denne fejl, således at § 354, stk. 12, henviser til
§ 354, stk. 6, nr. 31-34.
Til nr. 19
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel
virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 354,
stk. 13, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed henviser til videregivelse af fortrolige oplysninger
efter § 354, stk. 6, nr. 6, 7, 12, 17, 18, 22-24, 30-33 og 39. § 354, stk. 13, 2. pkt., henviser til vide-
regivelse af oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 18, 24 og 33. Henvisningerne i § 354, stk. 13, burde
rettelig havde været tilpasset som konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget ret-
ter denne fejl, således at § 354, stk. 13, 1. pkt., vil henvise til videregivelse af fortrolige oplysninger
efter § 354, stk. 6, nr. 7, 8, 13, 18, 19, 23-25, 31-34 og 40, og således at § 354, stk. 13, 2. pkt., vil
henvise til videregivelse af oplysninger efter § 354, stk. 6, nr. 19, 25 og 34.
Til nr. 20
Med § 1, nr. 103, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt stk. 14 i § 354 i lov om finansiel virk-
somhed. I bestemmelsen henvises til videregivelse af fortrolige oplysninger til afviklingsmyndighe-
der i medfør af § 354, stk. 6, nr. 43. Henvisningen skulle rettelig have været til § 354, stk. 6, nr. 42,
som foreslås indført med § 1, nr. 101, i det fremsatte lovforslag. Med ændringsforslaget tilrettes
henvisningen.
Endvidere tilrettes henvisningen til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj
2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber og
om ændring af Rådets direktiv 82/891/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/24/EF,
2002/47/EF, 2004/25/EF, 2005/56/EF, 2007/36/EF, 2011/35/EU, 2012/30/EU og 2013/36/EU samt
forordning (EU) nr. 1093/2010 og (EU) nr. 648/2012, således at denne på linje med de resterende
dele af det fremsatte lovforslag og lov om finansiel virksomhed i øvrigt alene henviser til første del
af direktivets titel i stedet for den fulde titel.
Til nr. 21
Med § 1, nr. 98, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt § 354, stk. 6, nr. 6, i lov om finansiel
virksomhed. Som konsekvens heraf bliver bestemmelsens eksisterende nr. 6-40 til nr. 7-41. § 354,
stk. 14, der bliver stk. 15, henviser til videregivelse af fortrolige oplysninger i medfør af § 354, stk.
6, nr. 3, 6, 7, 10, 15, 18 og 25. Henvisningen i § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, burde rettelig havde
været tilpasset som konsekvens af det nye § 354, stk. 6, nr. 6. Ændringsforslaget retter denne fejl,
således at § 354, stk. 14, der bliver stk. 15, vil henvise til videregivelse af fortrolige oplysninger i
medfør af § 354, stk. 6, nr. 3, 7, 8, 11, 16, 19 og 26.
Til nr. 22
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
11
af
15
Med ændringsforslaget præciseres det, at den i § 1, nr. 110, i det fremsatte lovforslag foreslåede
ændring af § 361, stk. 1, nr. 9, i lov om finansiel virksomhed vedrører bestemmelsens 3. pkt. Det er
således § 361, stk. 1, nr. 9, 3. pkt., der foreslås ændret med § 1, nr. 110, i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 23
Med § 1, nr. 111, i det fremsatte lovforslag nyaffattes § 363 a i lov om finansiel virksomhed. I § 363
a, stk. 1, henvises der til den årlige afgift, som virksomheder med dansk tilladelse skal betale til
Finanstilsynet efter §§ 363-366. § 363 a vedrører den årlige afgift, som filialer her i landet af uden-
landske virksomheder skal betale. Bestemmelsen skal ikke indgå i henvisningen, og ændringsfor-
slaget retter dette.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget tilføjes et »eller« efter nr. 2 i opremsningen, hvorved det af lovtekniske år-
sager præciseres, at der ikke er tale om en kumulativ opremsning, men en alternativ opremsning,
hvor det er tilstrækkeligt for at udmåle en skærpet bøde, at et af de angivne numre er opfyldt.
Til lovens § 2
Til nr. 25
Med § 2, nr. 2, i det fremsatte lovforslag indføres en definition på variable løndele i lov om investe-
ringsforeninger m.v. § 48 a, stk. 6, som indføres i lov om investeringsforeninger m.v. med § 2, nr.
18, i det fremsatte lovforslag, henviser til denne definition. Henvisningen er ved en fejl til § 2, stk.
1, nr. 25, i lov om investeringsforeninger. Henvisningen skulle rettelig have været til § 2, nr. 26, og
med ændringsforslaget rettes dette.
Til nr. 26
Der foreslås to korrektioner i § 48 b, stk. 2, i lov om investeringsforeninger m.v., som foreslås ind-
ført med § 2, nr. 18, i det fremsatte lovforslag. Der foreslås for det første en sproglig korrektion,
således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene investe-
ringsforeningens praksis for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Der foreslås for det andet en korrektion af henvisningen til stk. 1. Det foreslåede § 48 b, stk. 2, fast-
sætter krav til sammensætningen af aflønningsudvalgets kvalifikationer og kompetencer. Bestem-
melsen indebærer bl.a., at aflønningsudvalget skal være i stand til at foretage en kvalificeret og uaf-
hængig vurdering af, om investeringsforeningens aflønning, herunder lønpolitik og tilhørende for-
retningsgange, er i overensstemmelse med aflønningsreglerne. Bestemmelsen henviser i den sam-
menhæng til stk. 1, men henvisningen skulle rettelig have været til aflønningsreglerne i § 48 a, § 48
c, stk. 1, og regler udstedt i medfør af § 48 d, som foreslået med § 2, nr. 18, i det fremsatte lov-
forslag.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 27
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
12
af
15
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 2, nr. 18, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 48 b, stk. 3, nr. 2, således at »aflønningspolitik og praksis« ændres
til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes dels en sproglig ensretning i lovforslaget for så vidt an-
går anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at det alene er investeringsforeningens praksis for så vidt
angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Til nr. 28
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 2, nr. 18, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 48 b, stk. 3, således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpoli-
tik og -praksis«. Det er således alene investeringsforeningens praksis for så vidt angår løn, der om-
fattes af bestemmelsen.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig ændring af den med § 2, nr. 18, foreslåede affattelse af
§ 48 b, stk. 4, 2. pkt., i lov om investeringsforeninger m.v. § 48 b, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at af-
lønningsudvalget i det forberedende arbejde skal varetage investeringsforeningens langsigtede inte-
resser, herunder også i forhold til medlemmerne og offentlighedens interesse. Da offentlighedens
interesse ikke kan beskrives som en delmængde af investeringsforeningens langsigtede interesser,
foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 30
I forbindelse med opsætning af lovforslagets § 2, nr. 18, er der sket en fejl, da det foreslåede § 48 d,
stk. 2-4, i den opsatte version ved en fejl svarer til det foreslåede § 48 c, stk. 2-4.
Det foreslåede § 48 d skulle rettelig indeholde i alt tre stykker. Stk. 2 skulle rettelig indeholde en
bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren til fastsættelse af nærmere regler om investerings-
foreningers pligt til at offentliggøre oplysninger om deres aflønning af bestyrelsen, direktionen og
andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på en eller flere afdelingers risikoprofil. Stk.
3 skulle rettelig indeholde en bemyndigelse til erhvervs- og vækstministeren til fastsættelse af nær-
mere regler om de forhold, som er nævnt i § 48 a, stk. 1-6, og § 48 c, stk. 1. Med dette ændringsfor-
slag rettes denne fejl.
Der er alene sket en opsætningsmæssig fejl i forhold til lovteksten i det fremsatte lovforslag. Der er
således i det fremsatte lovforslag ikke fejl i forhold til bemærkningerne til det foreslåede § 48 d, stk.
2-3.
Til nr. 31
§ 175, stk. 3, i lov om investeringsforeninger m.v. angiver en række oplysninger, som er undtaget
fra tavshedspligten i § 175, stk. 1. Med § 2, nr. 26, i det fremsatte lovforslag tilføjes oplysninger til
investorerne om central investorinformation til opremsningen af oplysninger omfattet af § 175, stk.
3. Da ordet »oplysninger« allerede er nævnt i den indledende tekst til § 175, stk. 3, er det overflø-
digt i opremsningen og dermed i § 2, nr. 26. Med ændringsforslaget tilrettes dette.
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
13
af
15
Til nr. 32
Der foreslås en lovteknisk rettelse til med § 2, nr. 28, i det fremsatte lovforslag foreslåede tilføjelse
til § 190, stk. 1, 2. pkt. Da § 48 c i l lov om investeringsforeninger m.v. kun udgøres af fire stykker,
ændres henvisningen fra § 48 c, stk. 1-4, til § 48 c.
Til lovens § 3
Til nr. 33
Med § 3, nr. 10, i det fremsatte lovforslag ophæves § 83 b i værdipapirhandelsloven. § 84 a, stk. 6,
nr. 30, og § 84 b, stk. 4, i værdipapirhandelsloven henviser til § 83 b. Med ændringsforslaget udgår
denne henvisning.
Til nr. 34
Med § 3, nr. 10, i det fremsatte lovforslag ophæves § 83 b i værdipapirhandelsloven. § 88, stk. 1, 4.
pkt., i værdipapirhandelsloven henviser til § 83 b. Med ændringsforslaget udgår denne henvisning.
Til lovens § 4
Til nr. 35
Med ændringsforslaget foreslås en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i det frem-
satte lovforslag. Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., skal henvisningen i § 3, stk. 3, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. til § 20, stk. 2-7 og 10, ændres til § 20, stk. 2-7 og 9. Ændringsforslaget
gennemfører denne korrektion.
Til nr. 36
Med ændringsforslaget foreslås konsekvensrettelser, som ved en fejl ikke er foretaget i det fremsatte
lovforslag. Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov om forvaltere af alter-
native investeringsfonde m.v., skal de to henvisninger til § 20, stk. 2-8, som er indeholdt i § 20, stk.
9, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., der bliver stk. 8, ændres til en henvis-
ning til § 20, stk. 2-7. Herudover skal henvisningen til § 20, stk. 1-8, i § 20, stk. 11, i lov om forval-
tere alternative investeringsfonde m.v., der bliver stk. 10, ændres, så der henvises til § 20, stk. 1-7.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den under § 4, nr. 2, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede tilføjelse til § 21, stk. 3, 2. pkt., i lov om forvaltere af alternative investeringsfon-
de m.v., således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene
forvalterens praksis for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
14
af
15
Til nr. 38
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den med § 4, nr. 3, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 21, stk. 4, nr. 2, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., således at »aflønningspolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Dette skyldes
dels en sproglig ensretning i lovforslaget for så vidt angår anvendelsen af ordet »lønpolitik«, dels at
det alene er forvalterens praksis for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion i den under § 4, nr. 3, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 21, stk. 4, nr. 3, i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde
m.v., således at »lønpolitik og praksis« ændres til: »lønpolitik og -praksis«. Det er således alene
forvalterens praksis for så vidt angår løn, der omfattes af bestemmelsen.
Ændringsforslaget gennemfører denne korrektion.
Til nr. 40
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af den med § 4, nr. 4, i det fremsatte lov-
forslag foreslåede affattelse af § 21, stk. 5, 2. pkt., i lov om forvaltere af alternative investeringsfon-
de m.v. Det foreslåede § 21, stk. 5, 2. pkt., indebærer, at aflønningsudvalget i det forberedende ar-
bejde skal varetage forvalterens langsigtede interesser, herunder også i forhold til kapitalejere og
andre investorer og offentlighedens interesse. Da offentlighedens interesse ikke kan beskrives som
en delmængde af forvalterens langsigtede interesser, foreslås en sproglig korrektion af lovteksten.
Til nr. 41
Med ændringsforslaget foreslås to konsekvensrettelser, som ved en fejl ikke er foretaget i det frem-
satte lovforslag. Da § 4, nr. 1, i det fremsatte lovforslag ophæver § 20, stk. 8, i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., skal henvisningen i § 190, stk. 2, i lov om forvaltere af alternati-
ve investeringsfonde m.v. ændres fra § 20, stk. 1-9, til § 20, stk. 1-8. Herudover skal henvisningen i
§ 190, stk. 4, ændres fra § 20, stk. 11 og 12, til § 20, stk. 10 og 11.
Ændringsforslaget gennemfører disse korrektioner.
Til lovens § 19
Til nr. 42 og 43
Det fremgår af § 19, stk. 2 og 3, i det fremsatte lovforslag, at § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland. § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, ophæver bestemmelser i en ændringslov,
som er vedtaget, men hvor de pågældende bestemmelser endnu ikke er trådt i kraft. Da de pågæl-
dende bestemmelser ophæves og dermed udgår af ændringslovene, kan de ikke sættes i kraft, heller
ikke for Færøerne og Grønland. Ophævelsesbestemmelserne i § 15, nr. 1, og § 16, nr. 1, skal derfor
L 39 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Side
15
af
15
ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland. Med ændringsforslaget foretages denne lovtek-
niske tilretning af det fremsatte lovforslag.