Loven, vi skal førstebehandle her i dag, L 38, handler om medicin og om apotekerne.
Det er områder, som vi fra socialdemokratisk side vægter meget højt, fordi det i høj grad drejer sig om patientsikkerhed.
Det drejer sig også om, hvordan vores sundhedsvæsen og adgang til medicin med alle de elementer, der nu indgår i det, fungerer.
I maj sidste år, altså i 2015, vedtog vi en lov om modernisering af apotekssektoren.
Det var et meget langstrakt politisk forløb.
Der var meget omhyggelig politisk behandling af hele det her emne.
Det lovforslag, vi behandler her i dag, L 38, har to elementer.
Det drejer sig vagtstrukturen for vores apoteker, og det andet punkt er selvvalg af håndkøbsmedicin.
Først vil jeg tale om vagtstrukturen på apotekerne.
Der blev her i foråret indgået en aftale mellem sundhedsministeren og Apotekerforeningen.
Det var i juni måned.
Årsagen til, at der måtte fornyet forhandling til efter behandlingen af lovforslaget sidste år, var, at man simpelt hen ikke kunne blive enige om strukturen.
Det er rigtig godt, og vi anerkender fra socialdemokratisk side, at sundhedsministeren har fundet en løsning, som nu betyder, at der bliver 50 apoteker med vagtordning rundtomkring i Danmark.
Der bliver tre forskellige former, form A, B og C, og der bliver også døgnåbne apoteker.
Dermed bliver der en god geografisk dækning.
Der bliver større ensartethed, og fordi der er taget hensyn til de regionale akut- og vagtlægeordninger, bliver der også en god sammenhæng.
Den økonomiske ramme er den samme, som blev fastsat i loven fra sidste forår.
At det er Lægemiddelstyrelsen, der skal fastsætte, hvordan A- B- og C-vagtapotekerne skal være i fremtiden, synes vi er en fin måde at gøre det på.
Det er sådan, at apotekerne får deres vagtstruktur, deres bevilling, deres opgave tildelt for 5 år ad gangen.
Ordningen skal starte den 1.
januar 2018.
Det her er alt i alt en fin måde, det er et godt kompromis, når det ikke kunne lade sig gøre at få den ordning på plads, som blev vedtaget med et bredt politisk flertal sidste forår.
Så det bakker Socialdemokratiet umiddelbart op.
Det andet punkt i lovforslaget i dag er håndkøbslægemidler i selvvalg.
Det skal siges her, at der jo er tale om, at man kan købe håndkøbsmedicin, som er medicin, der kan købes, uden at der udskrives en recept af lægen.
Alle de her håndkøbspræparater kan købes på apotekerne i dag, men de kan ikke købes i selvvalg.
Selvvalg betyder altså, at medicinen står på den anden side af disken, og man skal aktivere sit køb ved at kontakte personalet på apoteket.
Det er også sådan, at Lægemiddelstyrelsen har udvalgt nogle enkelte præparater, der kan købes ude i detailhandelen, og det er sådan, at hvis der er udvalgte lægemidler i detailhandelen, og det er der, så skal de stå i aflåste skabe.
Det er Lægemiddelstyrelsen, der giver tilladelse til, hvilke præparater der kan stå i detailhandelen.
Forskellen mellem detailhandelen og apotekerne er jo, at på apotekerne er der fagligt personale, som kan rådgive og vejlede.
De kan give borgerne, køberne og brugerne information om, hvordan præparaterne virker, hvilke bivirkninger de har, hvordan de skal anvendes.
Det kan altså præcisere, at man skal være påpasselig, når man anvender medicinen.
Det er farmakonomer og farmaceuter, der varetager den opgave på apotekerne.
Der er ikke fagligt uddannet personale i detailhandelen.
Så er der også et tredje sted, hvor man kan købe håndkøbsmedicin i dag.
Det er på internettet.
Der er umiddelbart heller ikke nogen rådgivningsmulighed eller -pligt, og så er der alligevel.
Det er sådan, at hvis apotekerne gør brug af internetsalg, skal de stille en chatmulighed eller telefonmulighed til rådighed.
Det, vi skal forholde os til, er, at man har omkring 550 apoteker, filialer og apoteksudsalg fordelt over Danmark.
Tallet har været stigende, efter vi lavede en lovændring sidste forår.
Der bliver i høringssvarene stillet rigtig mange spørgsmål om, hvorfor der skal være selvvalg af håndkøbsmedicin ude i detailhandelen.
Hvorfor skal der være selvvalg af håndkøbsmedicin på apotekerne?
Her er Socialdemokratiet skeptisk.
Der er virkelig mange skeptiske høringssvar.
Nogle siger, at problemet er, at det vil give et øget forbrug, man vil få impulskøb, man vil føle, at medicin mere er en almindelig handelsvare, og det kan gå ud over sikkerheden.
Det er Danske Patienter, Ældre Sagen, Forbrugerrådet Tænk, Lægemiddelnævnet og andre, som har givet udtryk for den her bekymring og skepsis.
Derfor mener vi også det, som Lægemiddelnævnet giver udtryk for.
Hvorfor skal vi have mere selvvalg, og hvem aktiverer behovet for det i Danmark?
Vi mener, at der nu skal være en proces i Sundhedsudvalget for at tage den her skepsis alvorligt og få den drøftet.
Derfor vil vi også fra socialdemokratisk side tage initiativ til i udvalget, at man får kaldt nogle gæster ind – det kan være fra Lægemiddelstyrelsen – til at give en briefing om, hvilke fordele og ulemper der er ved selvvalg.
Sluttelig vil jeg sige til ministeren, at jeg ikke synes, jeg kan se, at der er lagt op til evaluering af lovkomplekset som helhed.
Det mener vi også er en nødvendighed at bygge ind i lovkomplekset her.
Vi bliver nødt til at være opmærksomme på, hvilke negative erfaringer der vil være ved en eventuel tilvalgsordning.
Hermed er det sagt, at vi har en positiv indstilling fra socialdemokratisk side til vagtstrukturen, men vi er skeptiske, hvad angår detailhandelen, når det gælder selvvalg.
Men fordi der er faglig rådgivning og vejledning på apotekerne, kan vi forstå og ser gerne, at der skal være afprøvning af selvvalg på apoteksområdet.