Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6:
”Ministeren bedes oplyse, om en friskoles opfyldelse af kravet om »de-
mokratisk dannelse« vil blive vurderet på baggrund af
a) skolens undervisning og samlede virke i relation hertil eller
b) elevernes faktiske demokratiske sindelag, når de forlader skolen.”
Svar:
Lovforslaget indeholder ikke en snæver og præcis regulering af de frie
grundskolers opfyldelse af kravet om ”demokratisk dannelse” eller af den
eller de måder, hvorpå skolerne skal udvikle elevernes demokratiske
dannelse. Dette ville være i strid med den grundlæggende åndsfrihed,
som friskolelovgivningen har bygget på gennem mange år.
Sigtet med lovforslaget er ikke at ensrette de frie grundskoler og deres
muligheder for at bygge på deres egne grundholdninger. Sigtet er der-
imod at værne eleverne mod ensretning, som vil skade deres muligheder
for som frie borgere i det danske demokrati selvstændigt at vælge deres
holdninger og gøre dette i respekt for andre borgeres frihed.
Det vil fortsat være muligt for de frie grundskoler gennem deres under-
visning og virke i øvrigt - at søge at påvirke deres elever i retning af den
enkelte skoles eget holdningsmæssige grundlag – og tillige imod andre
holdningsmæssige livsanskuelser, som efter skolens opfattelse ikke er
foreneligt med skolens. De frie skoler skal dog hos eleverne udvikle den
demokratiske dannelse, som er nødvendig for, at eleverne kan respektere
og bakke op om, at enhver borger i et samfund som det danske har ret til
og skal have reel mulighed for at nyde deres demokratiske friheder.