Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der med lovforslagets nye bestem-
melse om demokratisk dannelse stilles andre, mere præcise og/eller
skrappere krav om demokratisk dannelse til de frie grundskoler, end der
bliver stillet til henholdsvis folkehøjskolerne og efterskolerne. Hvis dette
er tilfældet bedes ministeren endvidere redegøre for baggrunden for og
formålet med at stille andre og/eller skærpede krav om demokratisk
dannelse til friskoler end til folkehøjskoler og efterskoler.”
Svar:
Begrebet demokratisk dannelse er, som oplyst i lovforslagets bemærk-
ninger, allerede anvendt i både lov om efterskoler og frie fagskoler og lov
om folkehøjskoler, og der stilles ikke andre krav om demokratisk dannel-
se til de frie grundskoler end til efterskoler og folkehøjskoler.
Efter disse love er skolerne forpligtet til at tilbyde undervisning og sam-
vær på kurser, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og
demokratisk dannelse. Hovedsigtet om demokratisk dannelse understre-
ger ifølge bemærkningerne til det lovforslag, som ligger til grund for be-
stemmelserne i de pågældende love, jf. lovforslag nr. L 221 fremsat den
5. april 2006, opgaven i at fastholde og udvikle en proces, der fører frem
mod demokrati. Det markerer, at det er skolernes opgave at danne sine
elever og kursister til engagerede medborgere med lyst og evne til at være
aktive i et demokratisk samfund. Begrebet vedrører både undervisnin-
gens emner og kursernes tilrettelæggelse.