Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 efter ønske fra Carolina Magdalene
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 21:
”Hvordan definerer ministeren begrebet ”demokratisk dannelse”? I sit
oplæg ved høring på Christiansborg: Grundlovens § 76 og ’at stå mål
med’ (jf. BUU L36, bilag 2) problematiserer professor i pædagogik Ove
Korsgaard anvendelsen af begrebet demokratisk dannelse og peger på, at
der er tale om et begreb, som ikke lader sig sætte på formel, og som det
derfor også bliver problematisk at føre tilsyn med. Netop derfor figurerer
begrebet ikke i "Klassisk og moderne pædagogisk teori" (seneste udgave
2012), Peter Østergaard Andersen og Tomas Ellegaard (red.). Gør denne
problematisering af begrebet demokratisk dannelse indtryk på ministe-
ren?”
Svar:
Jeg har i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 3.1.2., og de speci-
elle bemærkninger til § 1, nr. 1, givet en nærmere beskrivelse af, hvad
lovforslaget på dette punkt vil betyde for skolerne.
Det forhold, at begrebet demokratisk dannelse ikke fremgår af det værk,
som er nævnt i spørgsmålet, eller at Ove Korsgaard ifølge spørgsmålet
på konferencen har problematiseret anvendelsen af begrebet i det udkast
til lovforslaget, som var grundlaget for konferencen, kan efter min opfat-
telse ikke indebære, at lovgiver på den baggrund bør afstå fra at anvende
denne betegnelse i lovgivningen. Navnlig ikke, da begrebet allerede er
anvendt i anden lovgivning. Jeg henviser herved til, at betegnelsen allere-
de fremgår af lov om efterskoler og frie fagskoler og lov om folkehøjsko-
ler.