Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har ud-
valget i brev af 28. oktober 2016 efter ønske fra Carolina Magdelena
Maier (ALT) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 20:
”Vil ministeren redegøre for forskellen på begrebet ”demokratisk dan-
nelse” og begrebet ”medborgerskab” og begrunde valget af førstnævn-
te?”
Svar:
Ved forslaget om at præcisere bestemmelsen i friskoleloven om frihed og
folkestyre, således at bestemmelsen skal indeholde en pligt for skolerne
til at udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse, er der primært
lagt vægt på forholdet til folkeskoleloven, lov om efterskoler og frie fag-
skoler og lov om folkehøjskoler.
Begrebet demokratisk dannelse fremgår ikke udtrykkeligt af folkeskole-
loven. Det følger imidlertid af bemærkningerne til lovforslag nr. L 170 af
1. marts 2006, at folkeskoleloven bl.a. har til formål at udvikle elevernes
forståelse og ansvarsfølelse for andre mennesker som aktiv deltager i et
demokratisk samfund, ligesom folkeskolen skal udvikle eleverne til at
have en åben og tolerant holdning over for andres meninger og holdnin-
ger. Det følger endvidere af folkeskolelovens § 1, stk. 1, at folkeskolelo-
ven bl.a. skal fremme den enkelte elevs alsidige udvikling, ligesom folke-
skolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og
pligter i samfundet med frihed og folkestyre, jf. folkeskolelovens § 1, stk.
3. Folkeskolens virke skal derfor ifølge lovens § 1, stk. 3, være præget af
åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Det forudsættes derfor således i fol-
keskoleloven, at folkeskolen skal udvikle og styrke elevernes demokrati-
ske dannelse.