Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har ud-
valget i brev af 28. oktober 2016 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der med lovforslagets nye bestem-
melse om demokratisk dannelse stilles andre, mere præcise og/eller
skrappere krav om demokratisk dannelse til de frie grundskoler, end der
bliver stillet til folkeskolerne.”
Svar:
Baggrunden for nærværende lovforslag og de politiske aftaler, som lov-
forslaget bygger på, er overvejelser om, hvorvidt der kan være sikkerhed
for, at alle skoler i overensstemmelse med bestemmelsen om frihed og
folkestyre eller i øvrigt efter egen overbevisning efter deres formål og i
hele deres virke aktivt udvikler og styrker elevernes demokratiske dannel-
se.
Begrebet demokratisk dannelse fremgår ikke udtrykkeligt af folkeskole-
loven. Det følger imidlertid af bemærkningerne til lovforslag nr. L 170 af
1. marts 2006, at folkeskolen bl.a. har til formål at udvikle elevernes for-
ståelse og ansvarsfølelse for andre mennesker som aktiv deltager i et de-
mokratisk samfund, ligesom folkeskolen skal udvikle eleverne til at have
en åben og tolerant holdning over for andres meninger og holdninger.
Det følger endvidere af folkeskolelovens § 1, stk. 1, at folkeskoleloven
bl.a. skal fremme den enkelte elevs alsidige udvikling, ligesom folkesko-
len skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og plig-
ter i samfundet med frihed og folkestyre, jf. folkeskolelovens § 1, stk. 3.
Folkeskolens virke skal derfor ifølge lovens § 1, stk. 3, være præget af
åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Det forudsættes således i folkeskole-