Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 efter ønske fra Jakob Sølvhøj (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 18:
”Børn og unge har ret til en bisidder, når de skal til samtale i f.eks. en
kommune i sager, der behandles efter serviceloven. Vil ministeren be-
grunde, hvorfor der ikke i lovforslaget er indføjet en tilsvarende retssik-
kerhed for børn, som ministeriets tilsynsførende ønsker at tale med i
konkrete tilsynssager?”
Svar:
For at sikre et korrekt og dækkende grundlag for vurderingen af skolens
forhold til frihed og folkestyre-kravet i forbindelse med et skærpet tilsyn
vil Styrelsen for Undervisning og Kvalitets tilsynspraksis som følge af
lovforslaget blive ændret sådan, at der som led i tilsynet vil kunne indgå
’samtaler med eleverne’ som tilsynsmetode, herunder også uden tilstede-
værelse af skoleleder eller lærere, hvis styrelsen vurderer, at dette er mest
hensigtsmæssigt for tilsynets oplysninger.
Det er min opfattelse, at de samtaler, som kan afholdes med elever i for-
bindelse med et tilsyn med en skole, ikke kan sammenlignes med samta-
ler om børns egne forhold, som det fx er tilfældet med sager, der be-
handles efter serviceloven.
Det fremgår af servicelovens § 48 a, at et barn eller en ung, hvis sag be-
handles efter serviceloven, på ethvert tidspunkt af sagens behandling har
ret til at lade sig bistå af andre. Der er tale om sager vedrørende barnet
eller den unge selv, hvor sagens udfald har en direkte konsekvens for
barnets forhold. Derfor er det væsentligt, at barnet eller den unge også
får mulighed for at fremføre sin sag bedst muligt. I servicelovens regler
10-11-2016