Børne- og Undervisningsudvalget 2016-17
L 36
Offentligt
1686515_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 12:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der med lovforslaget vil være andre
eller skrappere regler for dekorumkrav til lærere og bestyrelsesmedlem-
mer på en friskole, end der vil være for lærere og bestyrelsesmedlemmer
på en folkeskole. Hvis det er tilfældet bedes ministeren endvidere rede-
gøre for forskellen.”
Svar:
Følgende fremgår af bemærkninger til lovforslaget, afsnit 3.1.2, tredje
afsnit: ”Begrebet demokratisk dannelse fremgår ikke udtrykkeligt af fol-
keskoleloven. Det følger imidlertid af bemærkningerne til lovforslag nr. L
170 af 1. marts 2006, jf. Folketingstidende Tillæg A, side 5794 ff, som
vedtaget ved lov nr. 572 af 9. juni 2006, at folkeskolen bl.a. har til formål
at udvikle elevernes forståelse og ansvarsfølelse for andre mennesker
som aktiv deltager i et demokratisk samfund, ligesom folkeskolen skal
udvikle eleverne til at have en åben og tolerant holdning over for andres
meninger og holdninger. Det følger endvidere af folkeskolelovens § 1,
stk. 1, at folkeskolen bl.a. skal fremme den enkelte elevs alsidige udvik-
ling, ligesom folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medan-
svar, rettigheder og pligter i samfundet med frihed og folkestyre, jf. fol-
keskolelovens § 1, stk. 3. Folkeskolens virke skal derfor ifølge lovens § 1,
stk. 3, være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Det forudsættes
således i folkeskoleloven, at folkeskolen skal udvikle og styrke elevernes
demokratiske dannelse.”
På den baggrund antages, at folkeskoleloven på tilsvarende vis vil kunne
indebære, at kommunalbestyrelsen til folkeskolens ledere, det undervi-
L 36 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvorvidt der med lovforslaget vil være andre eller skrappere regler for dekorumkrav til lærere og bestyrelsesmedlemmer på en friskole, end der vil være for lærere og bestyrelsesmedlemmer på en folkeskole, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
sende personale og øvrige ansatte må skulle præcisere det til enhver tid
gældende dekorumkrav for at sikre, at skolen også i praksis vil kunne
leve op til folkeskolelovens regler på dette punkt. Der gælder således
tilsvarende et dekorumkrav for skoleledere, det undervisende personale
(lærere) og øvrige ansatte. Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål
10.
Med hensyn til folkeskolens skolebestyrelser kan følgende oplyses:
Det er kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning om skolebestyrel-
sens sammensætning efter indhentet udtalelse fra den pågældende skole-
bestyrelse. Skolebestyrelsen skal som udgangspunkt bestå af et flertal af
forældrerepræsentanter og mindst to repræsentanter for henholdsvis
personalet og eleverne. Forældrerepræsentanterne skal vælges af og
blandt personer, der på valgets tidspunkt har forældremyndigheden over
børn, der er indskrevet i skolen, jf. folkeskolelovens § 42, stk. 1.
Forældrerepræsentanternes funktionsperiode er som udgangspunkt fire
år, og de øvrige medlemmers funktionsperiode er et år, jf. folkeskolelo-
vens § 42, stk. 9. En forældrerepræsentant kan udtræde af skolebestyrel-
sen i løbet af funktionsperioden, når forældrerepræsentanten har meddelt
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet og skolebestyrelsen skriftligt om
sin udtræden og har modtaget en bekræftelse på sin udtræden fra kom-
munalbestyrelsen, jf. § 9 i skolebestyrelsesbekendtgørelsen (bekendtgø-
relse nr. 28 af 14. januar 2014).
En forældrerepræsentant mister sin valgbarhed, hvis vedkommendes
barn optages i en anmeldt fri grundskole, i en kommunal international
grundskole, i et kommunalt særligt tilbud om grundskoleundervisning til
visse udenlandske børn og unge, i en statsskole, i en europaskole, i en
gymnasieskole, en godkendt efterskole, en fri fagskole eller en ungdoms-
kostskole eller modtager hjemmeundervisning efter reglerne i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. Reglerne om forældrerepræsentan-
ternes udtræden af skolebestyrelsen er udtømmende.
Den omstændighed, at folkeskoleloven ikke indeholder bestemmelser,
hvorefter forældrerepræsentanter kan afsættes i deres funktionsperiode,
betyder ikke, at en forældrerepræsentant ikke skal opføre sig ordentligt.
Hvis en forældrerepræsentants opførsel skaber tvivl om, hvorvidt ved-
kommende på en troværdig og tillidsfuld måde kan varetage hvervet som
skolebestyrelsesmedlem, kan skolens leder tage dette op med vedkom-
mende.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby