Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
10-11-2016
I forbindelse med behandlingen af (L 36) Forslag til Lov om ændring af
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler (Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.) har
udvalget i brev af 28. oktober 2016 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 12:
”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt der med lovforslaget vil være andre
eller skrappere regler for dekorumkrav til lærere og bestyrelsesmedlem-
mer på en friskole, end der vil være for lærere og bestyrelsesmedlemmer
på en folkeskole. Hvis det er tilfældet bedes ministeren endvidere rede-
gøre for forskellen.”
Svar:
Følgende fremgår af bemærkninger til lovforslaget, afsnit 3.1.2, tredje
afsnit: ”Begrebet demokratisk dannelse fremgår ikke udtrykkeligt af fol-
keskoleloven. Det følger imidlertid af bemærkningerne til lovforslag nr. L
170 af 1. marts 2006, jf. Folketingstidende Tillæg A, side 5794 ff, som
vedtaget ved lov nr. 572 af 9. juni 2006, at folkeskolen bl.a. har til formål
at udvikle elevernes forståelse og ansvarsfølelse for andre mennesker
som aktiv deltager i et demokratisk samfund, ligesom folkeskolen skal
udvikle eleverne til at have en åben og tolerant holdning over for andres
meninger og holdninger. Det følger endvidere af folkeskolelovens § 1,
stk. 1, at folkeskolen bl.a. skal fremme den enkelte elevs alsidige udvik-
ling, ligesom folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medan-
svar, rettigheder og pligter i samfundet med frihed og folkestyre, jf. fol-
keskolelovens § 1, stk. 3. Folkeskolens virke skal derfor ifølge lovens § 1,
stk. 3, være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Det forudsættes
således i folkeskoleloven, at folkeskolen skal udvikle og styrke elevernes
demokratiske dannelse.”
På den baggrund antages, at folkeskoleloven på tilsvarende vis vil kunne
indebære, at kommunalbestyrelsen til folkeskolens ledere, det undervi-