København d. 11. november 2016
Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Skoleforeningerne for de frie grundskoler samler sig her om en stærk bekymring vedr. udmøntningen af
lovændringerne vedr. tilsynet med de frie grundskoler. Vi beder politikerne have omsorg for, at videreførel-
sen af frihedstraditionerne tages med ind i implementeringsarbejdet og den praktiske udmøntning. Omkring
lovændringerne
har
skoleforeningerne afgivet høringssvar. Bekymringerne går overordnet på:
Implementering, der giver indskrænkning af frihedsgrader
Indikatorer, der bliver en facitliste for, hvad en fri skole skal være
Opgaver uden for den tilsynsførendes kompetencer
Den tilsynsførendes rolle – fra pædagogisk/fagligt tilsyn til indsamler af informationer for staten
Ubalance i fokus på ”frihed og folkestyre” i forhold til ”stå mål med-kravet”
Her uddybes vores bekymringer:
Det er vores oplevelse – bl.a. igennem den dialog skoleforeningerne har med Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet - at dele af de tiltag, der nu foreslås gennemført i implementeringen, repræsenterer et væsentligt
brud med de frie skolers grundlæggende idé. Vi forudser øgede indskrænkninger i skolernes frihedsgrader
vedrørende forældreretten, mindretalsretten og skolefriheden.
Indikatorer, der bliver en facitliste
Det er skoleforeningerne magtpåliggende, at statens tilsyn, udvalgte indikatorer og udformning af den digital
tilsynserklæring ikke bliver en facitliste for den rigtige måde at drive skole på. Så er skolen ikke fri mere. Der
er en balance, der i den grad er ved at tippe. De indikatorer staten bruger, og de informationer, som det
ønskes, at skolens tilsynsførende skal levere via den digitale tilsynserklæring, må hverken direkte eller indi-
rekte sætte rammer for, hvad ”den gode eller rigtige frie grundskole” er - retten til selv at vælge et hold-
nings- og værdibaseret undervisningstilbud in mente. Rammer og formuleringer kan derfor ikke være værdi-
ladede, herunder antyde hvad elevinddragelse er, hvad forældreinddragelse er, hvad der er korrekt optagel-
sesprocedure, passende mængde timer i fag eller den rette organisering af skolen.
Opgaver uden for den tilsynsførendes kompetencer
Både før og efter lovændringerne er det
forældrenes
forpligtelse at føre tilsyn med skolens almindelige virk-
somhed, det være sig skolens økonomi, organisering m.v. - en forpligtelse, der aldrig kan erstattes af en til-
synsførende. Den tilsynsførendes opgave er og bør være rettet mod undervisningens kvalitet, ”stå mål med-
kravet”, frihed- og folkestyrekravet samt om undervisningssproget er dansk. Den tilsynsførende har derfor
pædagogiske og faglige kompetencer. Disse kompetencer er en forudsætning for optagelse på certificerings-
uddannelsen.
Med lovændringen gives den tilsynsførende en opgave, som falder uden for de pædagogiske og faglige kom-
petencer, nemlig at give oplysninger om donationer, der gives skolen, med henblik på at vurdere skolens
uafhængighed. Dette er en opgave, der, efter skoleforeningernes udtrykte mening, klart burde være tilfaldt
skolens revisor. I det foreløbige udkast til den nye digitale tilsynserklæring fremgår nu flere punkter, hvor
den tilsynsførendes opgave forandres yderligere, bl.a. ved at skulle afgive oplysninger om skolens bestyrel-
sessammensætning (der i øvrigt i forvejen er lovbestemt). Den tilsynsførende bliver derved, på tro og love
(på baggrund af sin pædagogiske og faglige vurdering), bedt om at vurdere om bestyrelsen er uafhængig, om
bestyrelsesmedlemmerne behersker dansk i skrift og tale, om bestyrelsesmøderne foregår på dansk m.v.
Dette markerer et væsentligt skifte i den tilsynsførendes rolle. Det har aldrig været - og bør ikke være - den
tilsynsførendes opgave eller pligt, at deltage i bestyrelsesmøder eller ”kontrollere” bestyrelsesmedlemmers
sprog eller uafhængighed.