Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg
Bilag i forbindelse med foretræde vedr. L36
»Styrkelse af kvaliteten på de frie grundskoler m.v.«
Friskolernes Hus
Middelfartvej 77
5466 Asperup
Telefon 62 61 30 13
www.friskoler.dk
Giro 828-2218
10. november 2016
Dansk Friskoleforening ønsker at pege på tre konkrete nedslag i det foreliggende lovforslag om
»Styrkelse af kvaliteten på frie grundskoler m.v.«:
1. Krav om demokratisk dannelse
Med L36 indføjes begrebet »demokratisk dannelse« i Friskolelovens §1 stk. 2:
»Frie grundskoler giver undervisning inden for børnehaveklasse og 1. – 9. klassetrin, som
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolerne skal efter deres for-
mål og i hele deres virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske med
frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
demokratiske dannelse og deres
kendskab til og respekt for grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene«.
Problemstilling
a.
Demokratisk dannelse er ikke et anerkendt pædagogisk begreb
1
, hvilket risikerer
at medføre et tilsyn beroende på subjektive vurderinger.
b.
Dannelse handler – foruden viden - også om: opdragelse, sociale normer, adfærd,
væremåde, opførsel
2
. Dannelse er grundlæggende en livslang proces, som ikke
slutter efter grundskolen. Med tilsyn på barnets dannelse, må man nødvendigvis
interessere sig for barnets sjæl. Dette er problematisk. Børn er ikke statens – men
forældrenes. Hvordan kan man måle dannelses-niveauet efter endt grundskole?
Hvornår er man indenfor eller uden for målskiven? Vil disciplin eller såkaldt rund-
kredspædagogik kunne lede til »demokratisk dannelse«?
c. I den konkrete udmøntning af begrebet »demokratisk dannelse«, er der risiko for
en omsiggribende (facit)liste af indikatorer i forsøget på at gøre begrebet operati-
onelt
3
. Her er der risiko for, at staten på forhånd sætter rammer for, hvad »der er
den gode og den rigtige friskole« i konkrete antydninger af, hvad elevinddragelse
er, hvad forældreinddragelse er, korrekt optagelsesprocedure, passende mæng-
der timer i bestemte fag, organisering af skolen m.v. Sådanne facitlister rører ved
den helt grundlæggende idé med skolefriheden.
d.
Når en skole pålægges at »udvikle og styrke elevernes…demokratiske dannelse« får
skolen en opgave, der går langt ud over undervisningen. Der er stor forskel på: »at
»Demokratisk dannelse« omtales ikke i standardværket »Klassisk og moderne pædagogisk teori« (seneste udgave
2012).
2
Gyldendal, Den Store Danske
3
I lighed med den indikatorliste, der i 2012 blev udfærdiget for begrebet »frihed og folkestyre« med mere end 100
indikatorer: file:///Users/MarenSkotte1/Downloads/120816%20Inspiration%20til%20identificering%20af%20fri-
hed%20og%20folkes.pdf
1