Skolefriheden i Grundlovens § 76
Dansk Friskoleforening har bedt mig om en juridisk vurdering af, hvilken ramme Grundlovens § 76,
2. pkt., om skolefrihed sætter for friskolernes virke og navnlig for lovgivningsmagtens adgang til at
regulere friskolernes undervisning og øvrige virksomhed.
Spm: Friskolelovens § 33 – hvad får man ud af at være fri grundskole i lovens forstand (og skulle
overholde en række krav), hvis man ikke modtager statstilskud?
Spm: Giver friskoleloven reelt mulighed for forhåndskontrol med frie grundskoler (herunder i.f.t.
uafhængighed, vedtægter, UV-planer m.v.)?
1. Indledning
Grl § 76 forudsætter en undervisningspligt for børn i grundskolealderen, hvis nærmere omfang og
indhold dog ikke er nærmere defineret i Grundloven.
1
Bestemmelsens 1. pkt sikrer børn en ret til
gratis undervisning i folkeskolen og forudsætter dermed, at der eksisterer en offentlig folkeskole.
Endvidere fastslår bestemmelsens 2. pkt. et princip om skolefrihed, hvorefter:
”Forældre eller værger, der selv sørger for, at børnene får en undervisning, der kan stå mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen, er ikke pligtige at lade børnene undervise i
folkeskolen.”
Bestemmelsen i Grl § 76, 2. pkt., indebærer, at forældre (eller værger) på et barns vegne kan
fravælge folkeskolen, såfremt de selv sørger for, at barnet får en undervisning, der kan stå mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Bestemmelsen forudsætter samtidig, at
forældre, som ikke selv kan sørge for en sådan privat undervisning, er forpligtede til at lade
børnene undervise i folkeskolen.
2
Bestemmelsen giver på de angivne betingelser forældre en umiddelbar grundlovssikret ret til selv
at sørge for undervisningspligtige børns undervisning.
3
Grl § 76, 2. pkt., tager ikke stilling til, i hvilke former undervisningen uden for folkeskolen skal
tilrettelægges; både undervisning på en privatskole og i hjemmet kan derfor opfylde kravet.
1
Jf. Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, II, 1966, s. 764; Henrik Zahle, Dansk forfatningsret, bind 3, 2003, s. 174; Jens
Peter Christensen, Jørgen Albæk Jensen og Michael Hansen Jensen, Dansk Statsret, 2016, s. 403; anderledes Poul
Andersen, Dansk Statsforfatningsret, 1954, s. 645.
2
Ross, 1966, s. 767 (og folkeskoleloven § 33, stk., 2); anderledes kun Poul Andersen, 1954,s. 647.
3
Jf. Knud Berlin, Den danske Statsforfatningsret, II, 1939, s. 427; Poul Andersen, 1954, s. 645f.; Germer,
Statsforfatningsret, 2007, s. 339; Jens Peter Christensen m.fl., 2016, s. 404; kun Ross 1966, s. 767, anfører, at der alene
er tale om ”et princip, der ikke er en umiddelbart anvendelig retsregel”.
1