Finansudvalget 2016-17
L 33 Bilag 6
Offentligt
1702911_0001.png
Til lovforslag nr.
L 33
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Finansudvalget den 14. december 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd
(Formandskabets vurdering af produktivitetsudviklingen, sammensætningen af rådene og lovfæstelse af følg eller forklar-
princippet m.v.)
[af finansministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har stillet 3 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2016 og var til
1. behandling den 11. november 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 3. november 2016 sendte finansministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til finansministeren og 1
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren til skriftlig
besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Radikales Venstres medlemmer af
udvalget finder det betænkeligt, at sammensætningen af Det
Økonomiske Råd ændres på en sådan måde, at en navngiven
tænketank får plads i rådet, uden at denne er indstillet af no-
gen af arbejdsmarkedets parter. Dette kan føre til en glideba-
ne, hvor der over tid vil opstå pres for, at andre vilkårlige
tænketanke af politiske grunde ønsker og får optagelse i rå-
det. S og RV finder derfor, at det er mere hensigtsmæssigt at
fastholde den hidtidige praksis, hvor tænketanke kan være
repræsenteret via udpegning som repræsentanter for interes-
senter. S og RV finder således, at CEPOS kunne repræsente-
res, såfremt man fra arbejdsgiverside ville indstille tænke-
tanken til en ledig plads.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at højere produktivitet er
fordelagtigt, hvis det afspejler reelle bæredygtige forbedrin-
ger som et resultat af f.eks. dygtigere medarbejdere, bedre
arbejdsgange eller teknologisk udvikling.
EL, ALT og SF finder dog, at den måde, produktivitet i
dag bliver målt på, er for snæver, og lovforslaget lægger til-
syneladende op til at fastholde en snæver definition, hvor
der ikke tages højde for konsekvenser for f.eks. miljø, ar-
bejdsmiljø, social indsats og landdistrikterne m.v. Med et så
snævert fokus risikerer man at underinvestere i mennesker
og miljø, hvilket vil resultere i et mindre bæredygtigt sam-
fund.
Det Økonomiske Råd er dannet af medlemmer fra ar-
bejdsmarkedets parter og med fagkundskab fra uafhængige
institutioner som Nationalbanken og danske universiteter.
Fagbevægelsen har bl.a. valgt at lade sig repræsentere ved
AE-rådet. CEPOS er en borgerlig-liberal tænketank, der or-
ganisatorisk hverken er forankret hos arbejdsgiver- eller løn-
modtagerorganisationer. EL, ALT og SF finder det kritisa-
belt at inddrage eksterne parter, som ikke er udvalgt af ar-
bejdsmarkedets parter eller er uafhængige eksperter. Derfor
mener EL, ALT og SF ikke, at det er hensigtsmæssigt at la-
de CEPOS indtræde som medlem af Det Økonomiske Råd,
og slet ikke uden at andre tænketanke også får mulighed for
at indtræde.
AX019451
L 33 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning
1702911_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Nr. 2
udgår.
[Fastholdelse af 20 medlemmer i Det Miljøøkonomiske
Råd]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 2, stk. 3,
æn-
dres
»§ 2, stk. 3, 5. pkt.«
til:
»§ 2, stk. 3«.
[Teknisk ændring]
3)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 2, stk. 4,
udgår »1 medlem indstilles af fødevaremini-
steren,«, »Landbrugsraadet« ændres til: »Landbrug & Føde-
varer«, efter »de kommunale organisationer,« indsættes: »1
medlem indstilles af Dansk Energi,«, og »1 medlem indstil-
les efter fælles indstilling af Affald Danmark, Dansk Energi,
Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevandsforening og
RenoSam,« ændres til: »1 medlem indstilles efter fælles ind-
stilling af Dansk Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevands-
forening (DANVA) og Dansk Affaldsforening,«.«
[Ændring af sammensætningen af Det Miljøøkonomiske
Råd]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at antallet af medlemmer i Det Miljøøkono-
miske Råd fastholdes på 20, selv om der er sket en sammen-
lægning af Miljøministeriet og Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri til et Miljø- og Fødevareministerium
ved ressortændringen af 28. juni 2015.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk ændring.
Til nr. 3
Det foreslås som i det oprindelige lovforslag, at det med-
lem, som fødevareministeren indstiller til medlem af Det
Miljøøkonomiske Råd, udgår som følge af ressortomlægnin-
gen af 28. juni 2015. Det bemærkes, at miljøministeren, nu
miljø- og fødevareministeren, efter § 2, stk. 4, i lov om Det
Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd indstiller et
medlem af Det Miljøøkonomiske Råd.
Det foreslås endvidere som i det oprindelige lovforslag,
at bestemmelsen om, at Landbrugsraadet indstiller 1 med-
lem til Det Miljøøkonomiske Råd, ændres til, at Landbrug &
Fødevarer indstiller 1 medlem til Det Miljøøkonomiske Råd.
Ændringen er en følge af denne organisations navneæn-
dring.
Det foreslås desuden som noget nyt i forhold til det op-
rindelige lovforslag, at Dansk Energi indsættes på den plads
i Det Miljøøkonomiske Råd, der er blevet ledig ved en sam-
menlægning af ministerier som følge af ressortomlægningen
af 28. juni 2015, og herefter får ret til at indstille 1 medlem
til Det Miljøøkonomiske Råd. Energisektoren har afgørende
betydning for Danmarks økonomi og miljø. Sektoren har
gennemgået markante ændringer de seneste år. Det gælder
bl.a. liberalisering af elmarkedet, forretningsorienteret regu-
lering af elselskabernes monopolaktiviteter, omstilling til
vedvarende energi og øget integration i det europæiske ener-
gisystem. I det lys er det hensigtsmæssigt, at energisektoren
repræsenteres selvstændigt i Det Miljøøkonomiske Råd i
egenskab af brancheorganisationen Dansk Energi. Det vil
øge rådets indsigt i samspillet mellem dansk økonomi og
omstillingen af Danmarks energisystem, herunder rammerne
for investeringer i energisystemet, energimarkedsscenarier
og minimering af omkostningerne til den grønne omstilling.
Som en konsekvens af forslaget om, at Dansk Energi får
ret til at indstille 1 selvstændigt medlem i Det Miljøøkono-
miske Råd, foreslås det endelig som noget nyt i forhold til
det oprindelige lovforslag, at det medlem, der indstilles efter
fælles indstilling fra Affald Danmark, Dansk Energi, Dansk
Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevandsforening og Reno-
Sam, fremover indstilles efter fælles indstilling fra Dansk
Fjernvarme, Dansk Vand- og Spildevandsforening (DAN-
VA) og Dansk Affaldsforening. Herved tages også højde
for, at Dansk Affaldsforening er en fusion af RenoSam og
Affald Danmark.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jacob Jensen (V) Søren Gade (V)
Eva Kjer Hansen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Joachim B. Olsen (LA)
fmd.
Rasmus Jarlov (KF)
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S)
nfmd.
Erik Christensen (S) Jesper Petersen (S) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 33 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning
1702911_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 33 - 2016-17 - Bilag 6: Betænkning
1702911_0004.png
4
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 33
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra økonomi- og indenrigsministeren
Udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 33
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorledes regeringen påtænker at skabe en ramme, der sik-
rer, at de økonomiske vismænd tager et nuanceret og bredt funderet
fokus i de analyser, som de løbende vil udarbejde, til finansministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke specifikke faktorer bag udviklingen i produktivitet de
økonomiske vismænd vil have fokus/mål på, til finansministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvad argumentet er for ikke at udvide følg eller forklar-
princippet, til finansministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at finde alternative måder at be-
sætte den ledige plads i repræsentantskabet for Det Økonomiske Råd,
til finansministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er indstillet på at besætte den ledige plads i Det
Miljøøkonomiske Råd i stedet for at nedlægge den, til finansministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange gange tænketanken CEPOS har bidraget med
officielle høringssvar, til finansministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange gange tænketanken CEPOS har bidraget med
officielle høringssvar, til økonomi- og indenrigsministeren, og mini-
sterens svar herpå
2
3
4
5
6
7