Kirkeudvalget 2016-17
L 30
Offentligt
1688283_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 19. oktober 2016 (KIU L 30 – spørgsmål 5) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Ministeren bedes, i forlængelse af forslag til ændring af ægteskabsloven (deco-
rumkrav og obligatorisk kursus i familieret, frihed og folkestyre), redegøre for,
om det vil være på samme niveau som folkekirkens præster, at vielsesforrette-
re uden for folkekirken skal have kendskab til dansk familieret.”
Svar:
I mit svar af 14. november 2016 på udvalgets spørgsmål 4 (Svar på KIU L 30 –
spm. 4) redegør jeg for omfanget af det nye obligatoriske kursus i familieret,
frihed og folkestyre.
Til brug for besvarelsen af udvalgets spørgsmål 5 har Folkekirkens Videns- og
Uddannelsescenter oplyst følgende om uddannelsen af folkekirkens præster:
”Pastoralseminariet har til formål at forberede de studerende til at kunne
søge og bestride embedet som præst i den danske folkekirke. Hertil hører
både en indføring i pastoral praksis, en tydeliggørelse af de konfessionelle
rammer for embedets varetagelse, samt en introduktion til det at skulle va-
retage opgaver for staten i en funktion som embedsmand. Det er selvsagt
ikke alt som kan læres i detaljer på ét semesters kursus, men pastoralsemi-
nariet har til formål at opøve såvel pastoral kompetence som pastoral dan-
nelse til understøttelse af både faglig og personlig dømmekraft – som skal
sikre at embedet, herunder også de forvaltningsmæssige sider heraf, kan va-
retages på betryggende vis.
Undervisningen på pastoralseminariekurserne i de civilretslige forhold om-
kring indgåelse af ægteskab og præstens rolle som vielsesmyndighed, vare-
tages på lidt forskellig vis på de to forskellige pastoralseminariekurser i Kø-
benhavn og Aarhus. Det juridiske indhold af undervisningen har et omfang,
der svarer til ca. tre lektioner sammenlagt og varetages af en stiftsjurist.
Disse indgår i en samlet undervisning i vielsesområdet, der også omfatter de
liturgiske, homiletiske, sjælesørgeriske, hymnologiske og kateketiske pasto-
rale opgaver, som de kommende præster vil møde i dette arbejde. I den
sammenhæng indeholder undervisningen drøftelser af ægteskabets og sam-
livets aktuelle vilkår og udfordringer i Danmark.
Der lægges i forbindelse med de juridiske implikationer vægt på, hvad fol-
kekirkens status som vielsesmyndighed indebærer og kræver af præsterne
som forvaltere af denne myndighed. Dette indgår i pastoralseminariets
samlede undervisning i, hvilke forpligtelser rollen som embedsmand inde-
bærer for præsterne. Herunder decorum, krav om samarbejde med offentli-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 134036/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 16. november 2016
L 30 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om det skal være på samme niveau som folkekirkens præster, at vielsesforrettere uden for folkekirken skal have kendskab til dansk familieret, til kirkeministeren
1688283_0002.png
ge myndigheder, bl.a. det demokratisk valgte menighedsråd, som præsten
indgår i, og den generelle offentlige etos, der kræves af en embedsmand som
tjenestemand eller ansat på tjenestemandslignende vilkår.
Præster skal efter at de starter i embede deltage i et obligatorisk kursus i
kirkebogsføring (der udover kirkebogsføring også indeholder en introduk-
tion til budget og regnskab). Kurset varer tre dage og skal tages inden for to
måneder efter ansættelse. Kurset tilbydes hver måned undtagen juli og de-
cember.”
Undervisningen i familieret indgår således i begge forløb i en kontekst, hvor vi-
elsesforretteren også skal opnå en forståelse af, hvad det vil sige at udøve of-
fentlig myndighed. Jeg finder derfor, at der er en fin balance mellem kravet om
deltagelse i et kort obligatorisk kursus for vielsesforrettere i andre trossam-
fund og den undervisning kommende præster gennemgår på pastoralsemina-
ret.
Dokument nr.: 134036/16
Side 2
Bertel Haarder
/ Pernille Esdahl