Kirkeudvalget 2016-17
L 30
Offentligt
1687482_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 19. oktober 2016 (KIU L 30 – spørgsmål 2) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Kan ministeren oplyse, om det i medfør af forslag til ændring af ægteskabslo-
ven (decorumkrav og obligatorisk kursus i familieret, frihed og folkestyre) vil
være Kirkeministeriets embedsmænd, der skal tage stilling til, hvorvidt for-
kyndere uden for folkekirken overholder decorumkravet eller ej, eller vil man
sende sagen til første behandling hos den pågældende kirkes ledelse og derved
etablere et parallelt system i forhold til folkekirken?”
Svar:
En afgørelse om tilbagekaldelse af en vielsesbemyndigelse på grund af deco-
rumforhold hos vielsesforretteren er skønsmæssig og skal opfylde de alminde-
lige forvaltningsprocessuelle og forvaltningsretlige krav om f.eks. partshøring
samt retsgrundsætningerne om saglighed og proportionalitet.
Ifølge ægteskabslovens § 16, stk. 1, nr. 3, er det kirkeministeren, der kan be-
myndige præster i godkendte trossamfund til at foretage vielser. I anerkendte
trossamfund bliver den enkelte præst som følge af en førkonstitutionel rets-
sædvane anerkendt ved kgl. resolution og tildeles herved stående vielsesbe-
myndigelse, jf. ægteskabslovens § 16, stk. 1, nr. 2. Sådanne kongelige resolutio-
ner gives i dag af Dronningen og den ressortansvarlige minister i forening.
Beslutning om tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelsen træffes af den samme
myndighed, som har givet bemyndigelsen. Dvs. af kirkeministeren eller for så
vidt angår vielsesbemyndigelse til anerkendte præster i anerkendte trossam-
fund ved kgl. resolution.
Det vil være et led i sagsbehandlingen, at kirkeministeren indhenter en udtalel-
se fra trossamfundet.
For god ordens skyld vil jeg gerne understrege, at tilbagekaldelsen af vielses-
bemyndigelsen til en religiøs forkynder i et anerkendt eller godkendt trossam-
fund ikke har ansættelsesretlige konsekvenser, medmindre trossamfundet selv
træffer beslutning herom. Tilbagekaldelsen betyder således umiddelbart kun,
at vedkommende ikke længere er bemyndiget til at foretage vielser med bor-
gerlig gyldighed.
Jeg henviser til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.3 og de sær-
lige bemærkninger til lovforslagets § 1 (særligt til forslaget til ægteskabslovens
§ 16, stk. 3 – 4).
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post
[email protected]
Dokument nr.: 133846/16
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 14.november 2016
Bertel Haarder
/ Pernille Esdahl