Finansudvalget 2016-17
L 3 Bilag 7
Offentligt
1701476_0001.png
Loftskorrektioner på FL17
I forbindelse med efterårets forhandlinger om
DK2025 – Et stærkere Danmark
og
finansloven for 2017 blev der fremsat ændringsforslag til de gældende udgiftslof-
ter for 2017-19 samt revideret lovforslag om udgiftslofter for 2020. I forlængelse
af de indgåede aftaler er lovforslagene justeret, så udgiftslofterne afspejler de ind-
gåede aftaler om afskaffelsen af PSO og finansloven for 2017. Udgiftslofterne
bringes dermed tilbage i tråd med et mellemfristet forløb med balance i 2020.
I forlængelse heraf tager korrektionerne afsæt i udgiftslofterne på finanslovforsla-
get for 2017, der er baseret på det mellemfristede grundforløb uden nye tiltag fra
august 2016.
Ændringsforslagene til lovforslaget om ændrede udgiftslofter for 2017-2019 samt
lovforslaget om det nye fjerdeår (2020) afspejler virkningerne af de konkrete ini-
tiativer i Aftaler om finansloven for 2017, Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
samt øvrige initiativer, således at de økonomiske konsekvenser af initiativerne
afspejles i udgiftslofterne for staten i 2017-2020. Ændringsforslagene afspejler
således de konkrete initiativer i de politisk vedtagne aftaler, og ikke regeringens
samlede politiske ambitioner i regeringsgrundlaget.
De endelige statslige udgiftslofter for 2017-2020 på finansloven for 2017 med
korrektioner som følge af ændringsforslagene fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Udgiftslofter for 2017-2020 på FL17
2017
Delloftet for driftsudgifter på
FFL17 (mia. kr., 2017-pl)
Korrektioner af delloft for drifts-
udgifter i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af initiativer
på ÆF17
Korrektioner som følge af Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften
Øvrige korrektioner
Nyt delloft for driftsudgifter (mia.
kr., 2017-pl)
Delloft for indkomstoverførsler
på FFL17 (mia. kr., 2017-pl)
Korrektioner af delloft for ind-
komstoverførsler i alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af initiativer
på ÆF17
Korrektioner som følge af Aftale om
afskaffelse af PSO-afgiften
Nyt delloft for indkomstoverførs-
ler afrundet (mia. kr., 2017-pl)
189,8
-3.520,7
-1.849,7
-226,2
-1.444,9
186,3
2018
197,5
-2.255,0
-823,9
487,0
-1.918,1
195,3
2019
201,5
-1.501,8
-759,4
799,7
-1.542,0
200,0
2020
203,9
-961,3
-605,9
409,2
-764,6
202,9
December 2016
262,0
239,7
239,7
0,0
262,2
258,9
16,3
383,6
-367,3
258,9
256,9
71,6
460,5
-388,9
257,0
253,9
151,9
558,2
-406,3
254,1
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
L 3 - 2016-17 - Bilag 7: Loftskorrektioner på FL17, fra finansministeren
1701476_0002.png
Side 2 af 7
Korrektioner som følge af initiativer på ÆF17
Med ændringsforslagene foreslås delloftet for driftsudgifter justeret svarende til
den samlede nettovirkning uden for delloftet for driftsudgifter. Det svarer til, at
delloftet for driftsudgifter nedjusteres med samlet set 1.849,7 mio. kr. i 2017,
823,9 mio. kr. i 2018, 759,4 mio. kr. i 2019 og 605,9 mio. kr. i 2020 i forhold til
udgiftslofterne på finanslovforslaget for 2017.
Samtidigt opjusteres delloftet for indkomstoverførsler svarende til den samlede
virkning af diskretionære tiltag under delloftet for indkomstoverførsler. Det svarer
til, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres med samlet set 239,8 mio. kr. i
2017, 383,6 mio. kr. i 2018, 460,5 mio. kr. i 2019 og 558,2 mio. kr. i 2020,
jf. tabel
2.
Tabel 2
Korrektioner af udgiftslofter som følge af initiativer på ÆF17
Mio. kr., 2017-pl
Statsligt delloft for driftsud-
gifter
Korrektioner som følge af
initiativer på ÆF17
Bedre ældremad
Udvidelse af E45
Pulje til øget tilgængelighed for
personer med handicap
Nominel fastfrysning af grund-
skylden for alle ejendomme i
2017
Nedsættelse af registrerings-
afgiften
Annullering af budgetregule-
ring vedr. boligydelse
Beskyttelse af jødiske lokatio-
ner
Apparatur til diagnose og
behandling (Kræftplan IV)
En moderne jernbane
Let adgang til Vejen Øst
Øget fleksibilitet i barselsreg-
lerne for selvstændige
Aftale om udmøntning af
satspuljen for 2017
SU til politikadetter og øget
optag på Politiskolen
Øget støtte til repatriering for
udlændinge
Trepartsaftale om tilstrækkelig
og kvalificeret arbejdskraft i
hele Danmark og praktikplad-
ser
Harmonisering af produktions-
skoleydelse
Ændret styresignal for moms
Midlertidig nedjustering
2017
2018
2019
2020
-1.849,7
-425,0
-114,3
-50,0
-823,9
-
-129,7
-
-759,4
-
-181,6
-
-605,9
-
-93,4
-
-550,0
-250,0
-200,0
-34,6
-190,0
-8,5
-0,9
-5,0
-41,5
-12,3
-2,6
-3,8
-480,0
-250,0
-300,0
-
-200,0
-52,8
-10,0
-10,0
-1,5
-7,7
-5,1
-4,6
-410,0
-225,0
-370,0
-
-110,0
-52,8
-2,9
-10,0
-0,8
-5,3
-7,7
-10,8
-400,0
-225,0
-480,0
-
-
-
-
-10,0
-
-5,3
-10,2
-9,5
-11,2
650,0
-600,0
-22,5
650,0
-
-22,5
650,0
-
-22,5
650,0
-
Statsligt delloft for ind-
L 3 - 2016-17 - Bilag 7: Loftskorrektioner på FL17, fra finansministeren
1701476_0003.png
Side 3 af 7
komstoverførsler
Korrektioner som følge af
initiativer på ÆF17
Annullering af budgetregule-
ring vedr. boligydelse
Øget fleksibilitet i barselsreg-
lerne for selvstændige
Aftale om udmøntning af
satspuljen for 2017
SU til politikadetter og øget
optag på Politiskolen
Øget støtte til repatriering for
udlændinge
Trepartsaftale om tilstrækkelig
og kvalificeret arbejdskraft i
hele Danmark og praktikplad-
ser
Harmonisering af produktions-
skoleydelse
239,7
200,0
10,6
0,6
12,3
2,6
-5,0
383,6
300,0
21,2
0,6
7,7
5,1
11,7
460,5
370,0
21,2
0,3
5,3
7,7
18,7
558,2
480,0
21,2
-
5,3
10,2
4,2
18,6
37,3
37,3
37,3
Virkninger uden for loft
Bedre ældremad
Udvidelse af E45
Pulje til øget tilgængelighed for
personer med handicap
Nominel fastfrysning af grund-
skylden for alle ejendomme i
2017
Nedsættelse af registrerings-
afgiften
Beskyttelse af jødiske lokatio-
ner
Apparatur til diagnose og
behandling (Kræftplan IV)
En moderne jernbane
Let adgang til Vejen Øst
Øget fleksibilitet i barselsreg-
lerne for selvstændige
Aftale om udmøntning af
satspuljen for 2017
Trepartsaftale om tilstrækkelig
og kvalificeret arbejdskraft i
hele Danmark og praktikplad-
ser
Harmonisering af produktions-
skoleydelse
Ændret styresignal for moms
1.010,0
425,0
114,3
50,0
550,0
250,0
34,6
190,0
8,5
0,9
-5,6
40,9
440,3
-
129,7
-
480,0
250,0
-
200,0
52,8
10,0
-11,2
0,9
298,9
-
181,6
-
410,0
225,0
-
110,0
52,8
2,9
-11,2
0,5
47,7
-
93,4
-
400,0
225,0
-
-
-
-
-11,2
-
8,8
-7,4
-650,0
-7,1
-14,8
-650,0
-7,9
-14,8
-650,0
5,3
-14,8
-650,0
I forbindelse med etablering af en pulje målrettet bedre ældremad opjusteres del-
loftet for driftsudgifter med 425,0 mio. kr. i 2017.
I forbindelse med initiativet om at udvide motorvej E45 nedjusteres delloftet for
driftsudgifter med 114,3 mio. kr. i 2017, 129,7 mio. kr. i 2018, 181,6 mio. kr. i
2019 og 93,4 mio. kr. i 2020.
I forbindelse med etablering af en pulje til forbedring af tilgængeligheden for per-
soner med handicap nedjusteres delloftet for driftsudgifter med 50,0 mio. kr. i
2017.
L 3 - 2016-17 - Bilag 7: Loftskorrektioner på FL17, fra finansministeren
1701476_0004.png
Side 4 af 7
I forbindelse med initiativet om nominel fastfrysning af grundskylden for alle
ejendomme i 2017 nedjusteres delloftet for driftsudgifter med saldovirkningen på
550,0 mio. kr. i 2017, 480,0 mio. kr. i 2018, 410,0 mio. kr. i 2019 og 400,0 mio. kr.
i 2020.
I forbindelse med nedsættelsen af registreringsafgiften nedjusteres delloftet for
driftsudgifter med saldovirkningen på 250,0 mio. kr. i 2017 og 2018 samt 225,0
mio. kr. i 2019 og 2020.
I forbindelse med annullering af budgetreguleringen vedrørende boligydelsen ned-
justeres delloftet for driftsudgifter med saldovirkningen på 200,0 mio. kr. i 2017,
300,0 mio. kr. i 2018, 370,0 mio. kr. i 2019 og 480,0 mio. kr. i 2020. Samtidig op-
justeres delloftet for indkomstoverførsler med 200,0 mio. kr. i 2017, 300,0 mio. kr.
i 2018, 370,0 mio. kr. i 2019 og 480,0 mio. kr. i 2020.
I forbindelse med afsætning af midler til at forbedring den fysiske sikkerhed ved
bygninger mv., som primært benyttes af det jødiske mindretal nedjusteres delloftet
for driftsudgifter med 34,6 mio. kr. i 2017.
I forbindelse med indkøb af nyt apparatur til diagnose og behandling af borgere
med kræft som del af Kræftplan IV nedjusteres delloftet for driftsudgifter med
190,0 mio. kr. i 2017, 200,0 mio. kr. i 2018 og 110,0 mio. kr. i 2019.
I forbindelse med afsættelsen af den af togfondspartierne forudsatte ramme på
114 mio. kr. til hastighedsopgraderingen af Hobro-Aalborg nedjusteres delloftet
for driftsudgifter med 8,5 mio. kr. i 2017 samt 52,8 mio. kr. i 2018 og 2019.
I forbindelse med etablering af vestvendte ramper ved Esbjergmotorvejen (let
adgang til Vejen Øst) nedjusteres delloftet for driftsudgifter med på 0,9 mio. kr. i
2017, 10,0 mio. kr. i 2018 og 2,9 mio. kr. i 2019.
I forbindelse med initiativet om mere fleksible barselsregler for selvstændige ned-
justeres delloftet for driftsudgifter med saldovirkningen på 5,0 mio. kr. i 2017 og
10 mio. kr. i 2018-2020. Samtidig opjusteres delloftet for indkomstoverførsler
med 10,6 mio. kr. i 2017 og 21,2 mio. i 2018-2020.
I forbindelse med Aftale om udmøntning af satspuljen for 2017 nedjusteres del-
loftet for driftsudgifter med 41,5 mio. kr. i 2017, 1,5 mio. kr. i 2018 og 0,8 mio. kr.
i 2019. Samtidig opjusteres delloftet for indkomstoverførsler med 0,6 mio. kr. i
2017, 0,6 mio. kr. i 2018 og 0,3 mio. kr. i 2019.
I forbindelse med udgifter til statens uddannelsesstøtte (SU) som følge af øget
optag på Politiskolen og etablering af uddannelsen til politikadetter nedjusteres
delloftet for driftsudgifter med 12,3 mio. kr. i 2017, 7,7 mio. kr. i 2018 og 5,3 mio.
kr. i 2019-2020. Samtidig opjusteres delloftet for indkomstoverførsler med 12,3
mio. kr. i 2017, 7,7 mio. kr. i 2018 og 5,3 mio. kr. i 2019-2020.
L 3 - 2016-17 - Bilag 7: Loftskorrektioner på FL17, fra finansministeren
1701476_0005.png
Side 5 af 7
I forbindelse med initiativet om øget støtte til repatriering for udlændinge nedju-
steres delloftet for driftsudgifter med 2,6 mio. kr. i 2017, 5,1 mio. kr. i 2018, 7,7
mio. kr. i 2019 og 10,2 mio. kr. i 2020. Samtidig opjusteres delloftet for indkomst-
overførsler med 2,6 mio. kr. i 2017, 5,1 mio. kr. i 2018, 7,7 mio. kr. i 2019 og 10,2
mio. kr. i 2020.
I forbindelse med Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele
Danmark og praktikpladser nedjusteres delloftet for driftsudgifter med 3,8 mio.
kr. i 2017, 4,6 mio. kr. i 2018, 10,8 mio. kr. i 2019 og 9,5 mio. kr. i 2020. Samtidig
nedjusteres delloftet for indkomstoverførsler med 5,0 mio. kr. i 2017 og opjuste-
res med 11,7 mio. kr. i 2018, 18,7 mio. kr. i 2019 og 4,2 mio. kr. i 2020.
I forbindelse med harmonisering af produktionsskoleydelsen til et SU-lignende
niveau nedjusteres delloftet for driftsudgifter med saldoeffekten ift. det indbudget-
terede på finanslovforslaget for 2017 på 11,2 mio. kr. i 2017 og 22,5 mio. kr. i
2018-2020. Samtidig opjusteres delloftet for indkomstoverførsler med 18,6 mio.
kr. i 2018 og 37,3 mio.kr. i 2018-2020.
SKAT har – i forlængelse af en EU-dom - udsendt et nyt styresignal for anvendel-
se af momsloven, der betyder at flere statslige tilskud underlægges momsloven.
Det forventes på denne baggrund, at andelen af udgifter købsmoms, der kan fra-
drages hos SKAT, vil falde. Dermed øges de statslige indtægter fra moms. Om-
lægningen betyder samtidig, at de statslige udgifter til refusion af købsmoms, der
er omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter, øges tilsvarende. Omlægnin-
gen er således er neutral for den offentlige saldo, idet de statslige omkostninger
alene flyttes fra indtægtssiden til udgiftssiden. I forlængelse heraf opjusteres del-
loftet for driftsudgifter med 650 mio. kr. årligt fra 2017-2020.
I forbindelse med finanslovforslaget for 2017 blev udgifterne under det statslige
delloft for driftsudgifter budgetteret lavere end det daværende udgiftsloft, for sikre
en margin til budgetlovens grænse for underskuddet på den strukturelle saldo,
jf.
Økonomisk redegørelse, august 2016.
For at sikre, at udgiftslofterne understøtter det
aktuelle saldoskøn, er der foretaget en nedjustering af delloftet for driftsudgifter,
på 600 mio. kr. i 2017.
Korrektioner som følge af Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften
Med Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften afvikles PSO-afgiften gradvist fra 2017
med fuld udfasning i 2022. PSO-udgifterne flyttes tilsvarende gradvist til finanslo-
ven fra 2017, med fuld indfasning i 2022.
Med aftalen finansieres endvidere en reserve på 700 mio. kr. i 2018, 900 mio. kr. i
2019 og 800 mio. kr. i 2020 til finansiering af de administrative merudgifter i for-
bindelse med et nyt ejendomsvurderingssystem.
L 3 - 2016-17 - Bilag 7: Loftskorrektioner på FL17, fra finansministeren
1701476_0006.png
Side 6 af 7
I den forbindelse nedjusteres delloftet for driftsudgifter svarende til direkte bud-
getterede virkning under delloftet for driftsudgifter og den strukturelle virkning på
de offentlige finanser på samlet set 226,2 mio. kr. i 2017 samt opjusteret med
487,0 mio. kr. i 2018, 799,7 mio. kr. i 2019 og 409,2 mio. kr. i 2020.
Samtidig nedjusteres delloftet for indkomstoverførsler med 367,3 mio. kr. i 2018,
388,9 mio. kr. i 2019 og 406,3 mio. kr. i 2020,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Korrektioner af udgiftslofter som følge af Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften (inkl. reserve til
ejendomsvurderinger)
Mio. kr., 2017-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomst-
overførsler
Virkninger uden for loft
2017
-226,2
-
157,4
2018
487,0
-367,3
-147,2
2019
799,7
-388,9
-492,9
2020
409,2
-406,3
-14,0
Det bemærkes, at dele af PSO-udgifterne på finansloven afholdes uden for loft,
således at det statslige delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter, der er fast-
sat i medfør af enten lov om fremme af vedvarende energi eller lov om elforsy-
ning og opført på finanslovens § 29.25.10. Udgifter til el-PSO eller § 29.25.12.
Tilskud til vedvarende energi, jf. Bekendtgørelse nr. 1525 af 8. december 2016.
Øvrige korrektioner
Med ændringsforslagene justeres delloftet for driftsudgifter svarende til den sam-
lede nettovirkning uden for delloftet for driftsudgifter af en række øvrige korrek-
tioner. Det svarer til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med samlet set
1.449,9 mio. kr. i 2017, 1.918,1 mio. kr. i 2018, 1.542,0 mio. kr. i 2019 og 764,6
mio. kr. i 2020 i forhold til udgiftslofterne på finanslovforslaget for 2017,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Øvrige korrektioner
Mio. kr., 2017-pl
Statsligt delloft for driftsud-
gifter
Øvrige korrektioner
Placering af grundtilskud uden
for loft
Forbedrede rammevilkår for
generationsskift af familieejede
virksomheder
-1.444,9
-1.444,9
-
-1.918,1
-1.318,1
-600,0
-1.542,0
-842,0
-700,0
-764,6
-764,6
-
2017
2018
2019
2020
Virkninger uden for loft
Placering af grundtilskud uden
for loft
Forbedrede rammevilkår for
generationsskift af familieejede
virksomheder
1.444,9
1.444,9
1.918,1
1.318,1
1.542,0
842,0
764,6
764,6
-
600,0
700,0
-
L 3 - 2016-17 - Bilag 7: Loftskorrektioner på FL17, fra finansministeren
1701476_0007.png
Side 7 af 7
Korrektion som følge af ændret placering af grundtilskud til kommuner
Det er Finansministeriets vurdering, at grundtilskud til kommuner i henhold til
budgetlovens § 9, stk. 3, bør være placeret uden for loft. Det fremgår af budgetlo-
vens § 9, stk. 3, at
”… det statslige delloft for driftsudgifter omfatter ikke udgifter til bloktil-
skud, budgetgaranti, beskæftigelsestilskud og tilknyttede puljer og tilskud til kommunerne”.
Det er Finansministeriets vurdering, at der med grundtilskuddet til kommuner er
tale om et tilskud til kommunerne i tilknytning til bloktilskuddet. Grundtilskuddet
til kommunerne afholdes på den baggrund uden for loft fra 2016 og frem.
Placeringen af grundtilskuddet uden for loft i 2016 vil blive afspejlet i
dokumentationsnotatet for administrative korrektioner af de gældende
udgiftslofterne ifm. forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2016
Der er tale om en teknisk justering, der ikke påvirker de samlede disponeringsmu-
ligheder i den offentlige økonomi.
I forlængelse heraf nedjusteres det statslige delloft for driftsudgifter med 1.449,9
mio. kr. i 2017, 1.318,1 mio. kr. i 2018, 842,0 mio. kr. i 2019 og 764,6 mio. kr. i
2020, svarende til de budgetterede udgifter til grundtilskud til kommunerne på
finansloven for 2017,
jf. tabel 4.
Korrektion som følge af forbedrede rammevilkår for generationsskifte af familieejede
virksomheder
I forbindelse med Aftale om finansloven for 2016 blev der afsat en ramme til bed-
re vilkår ved generationsskifte i familieejede virksomheder. På den baggrund ned-
justeres delloftet for driftsudgifter med saldovirkningen på 600 mio. kr. i 2018 og
700 mio. kr. i 2019. Aftalevirkningen er afspejlet i den mellemfristede fremskriv-
ning, og indgår således allerede i udgiftslofterne for 2020.