Skatteudvalget 2016-17
L 28 Bilag 1
Offentligt
1671857_0001.png
5. oktober 2016
J.nr. 15-2232670
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og ligningsloven (Omkost-
ningsgodtgørelse til skattepligtige selskaber og fonde, udskydelse af søgsmålsfristen ved
klage til Folketingets Ombudsmand, ingen omkostningsgodtgørelse ved påklage af afgø-
relser om godtgørelse og ved overspringelse af klageinstans i sager om ejendomsvurderin-
ger, initiativer til imødegåelse af misbrug af godtgørelsesordningen mv.).
Det bemærkes, at forslaget siden høringen er blevet udbygget med yderligere to initiativer,
som samtidig med fremsættelsen er blevet sendt i høring.
Karsten Lauritzen
/ Per Hvas
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0002.png
2
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet hilser genindførelsen af
omkostningsgodtgørelse til selskaber
og fonde velkommen og tilslutter sig
ønsket om, at ordningen ikke mis-
bruges.
Advokatrådet anfører dog, at det ikke
er korrekt, når det er angivet i lov-
forslagets bemærkninger, at SKAT
har mulighed for at tilsidesætte en af-
gørelse truffet af Advokatnævnet om
rimeligheden af en advokats salær.
Rådet henstiller derfor til, at be-
mærkningerne tilrettes i overens-
stemmelse med korrekt gældende ret.
Advokatsamfundet har tidligere
rejst dette spørgsmål over for
Skatteministeriet. Det følger af
skatteforvaltningsloven, at det er
SKAT, der udarbejder forslag til
afgørelse, træffer endelig afgørel-
se om udbetaling af omkost-
ningsgodtgørelse og om eventuel
tilbagebetaling af godtgørelsen.
Det er således SKAT, der, som
led i sagsbehandlingen, er rette
myndighed til at afgøre, om den
sagkyndiges honorar i relation til
reglerne i skatteforvaltningsloven
om omkostningsgodtgørelse er
for højt. I tvivlstilfælde skal
SKAT dog som udgangspunkt
forelægge honorarspørgsmålet
for Advokatnævnet eller revisor-
organisationernes responsumud-
valg. Ved SKATs vurdering af
honorarspørgsmålet lægges der
betydeligt vægt på afgørelsen fra
Advokatnævnet eller brancheor-
ganisationens klagenævn, men
SKAT er dog ikke forpligtet til at
følge afgørelsen.
SKAT kan anmode den godtgø-
relsesberettigede eller den sag-
kyndige om nødvendige oplys-
ninger til brug for behandlingen
af ansøgningen om omkostnings-
godtgørelse. Forslaget vil imidler-
tid ikke i tilstrækkelig grad kunne
tilgodese formålet med den fore-
slåede lovændring, idet ordningen
Rådet foreslår – i stedet for den fore-
slåede kontrolbestemmelse - at der i
stedet etableres en ordning, hvorefter
SKAT kan undlade at udbetale
og/eller tage forbehold for tilbagebe-
taling af omkostningsgodtgørelse i
tilfælde, hvor sagkyndige afviser at
indsende de oplysninger, der er nød-
vendige for, at SKAT kan kontrollere
størrelsen af det honorar, som den
godtgørelsesberettigede har betalt til
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0003.png
3
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den sagkyndige.
I forhold til advokater peger rådet på,
at SKAT har mulighed for at rette
henvendelse til rådet, hvis der er mis-
tanke om misbrug af reglerne, idet
rådet på baggrund af en sådan hen-
vendelse kan foretage tilsyn hos den
pågældende advokat.
ikke vil kunne afdække, hvad der
reelt har været aftalt mellem den
sagkyndige og dennes klient,
hvilket kan have betydning for i
hvilket omfang, der kan ydes
omkostningsgodtgørelse.
Idet der bør gives ensartede reg-
ler for SKATs kontrol af samtlige
rådgivere, vurderes forslaget ikke
at være hensigtsmæssigt.
ATP
Ingen bemærkninger.
Danske Advokater
Danske Advokater er enig med rege-
ringen i, at der er behov for at styrke
retssikkerheden på skatteområdet og
finder, at forslaget om genindførelse
af omkostningsgodtgørelse til selska-
ber og fonde samt forslaget om ud-
skydelse af søgsmålsfristen ved klage
til ombudsmanden medvirker hertil.
Med henvisning til lovforslagets be-
mærkning om, at der de seneste år
har været pres på ordningen, idet
navnlig rådgivere, der ikke er tilknyt-
tet en brancheorganisation, har an-
modet om godtgørelse uden klien-
tens vidende, opfordrer Danske Ad-
vokater indledningsvis til, at sagkyn-
digbegrebet i § 1 i bekendtgørelse nr.
791 af 25. juni 2014 om oplysninger
om udgifter til sagkyndig bistand
m.v. ved godtgørelse efter skattefor-
valtningslovens kapitel 19 justeres.
Danske Advokater anfører, at det
ville være hensigtsmæssigt at foretage
en opstramning af bestemmelsens
betingelser.
Danske Advokater anfører endvide-
Ved afgørelsen af, hvilke perso-
ner, som kan yde godtgørelsesbe-
rettiget sagkyndig bistand, bør
der lægges vægt på faglighed og
ikke dennes branchemæssige til-
knytning. Problemet løses således
ikke ved at indskrænke kredsen af
sagkyndige, som kan yde godtgø-
relsesberettiget sagkyndig bistand.
Lovforslaget bygger på en poli-
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0004.png
4
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
re, at lovforslaget giver anledning til
praktiske spørgsmål om, hvorvidt et
arbejde er udført under en klagesag
eller forinden. Efter Danske Advoka-
ters opfattelse er det SKATs praksis,
at selve arbejdet med at søge om
godtgørelse ikke omfattes af klagesa-
gen, hvilket Danske Advokater ikke
finder rimeligt. Danske Advokater
henstiller derfor til, at det i lovforsla-
gets bemærkninger præciseres, at det
arbejde, som en sagkyndig skal udfø-
re i forbindelse med en klagesag, kan
være ganske vidtrækkende, og således
bør være en naturlig del af sagen.
Fsva. forslaget om udskydelse af
søgsmålsfristen ved klage til Folke-
tingets Ombudsmand anfører Dan-
ske Advokater indledningsvist, at
man finder indbringelsesfristen på 1
måned efter, at ombudsmanden har
afsluttet sin behandling af sagen, pas-
sende. Danske Advokater foreslår, at
skatteforvaltningslovens § 51 ændres,
således at der skabes hjemmel til
henstand for skattekravet, mens om-
budsmanden behandler sagen.
tisk aftale om at genindføre om-
kostningsgodtgørelse til selskaber
og fonde samt at indføre enkelte,
skærpende justeringer af ordnin-
gen for at gøre ordningen mere
robust. Det er ikke tanken med
lovforslaget herudover at udvide
mulighederne for omkostnings-
godtgørelse.
Fsva. forslaget om at afskære om-
kostningsgodtgørelse i klagesager
over omkostningsgodtgørelse støtter
Danske Advokater ikke denne del af
Efter skatteforvaltningslovens §
51 kan der, når der klages over en
skatteansættelse, som udgangs-
punkt gives henstand med beta-
ling af den del af skatten, som
klagen vedrører.
Når en borgers administrative
klagemuligheder er udtømt, kan
ombudsmanden behandle sagen
og eventuelt fremsætte kritik og
henstille til myndigheden at
genoverveje sagen. Ombuds-
mandens opgave er at vurdere,
om myndigheden har holdt sig
inden for de retlige rammer, der
er indeholdt i lovgivningen og i
de generelle forvaltningsretlige
grundsætninger. Folketingets
Ombudsmand er ikke en del af
det administrative klagesystem.
Det ligger uden for dette lov-
forslag at udvide muligheden for
henstand til situationer, hvor de
administrative klagemuligheder er
udtømt.
Bemærkningerne til lovforslaget
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0005.png
5
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lovforslaget. Såfremt formålet med
lovforslaget er at begrænse klagesager
over omkostningsgodtgørelse, der
drejer sig om rimeligheden af et ho-
norar, opfordrer Danske Advokater
til, at lovforslaget målrettes klager
over rimeligheden af den sagkyndiges
honorar. For at modvirke åbenbart
grundløse klager over et honorars
rimelighed foreslår Danske Advoka-
ter, at der ved klagebehandlingen
alene ydes 100 pct. godtgørelse, hvis
der opnås medhold i overvejende
grad. Danske Advokater bemærker i
den forbindelse, at klageadgangen ef-
ter lovforslaget stadig eksisterer, uan-
set at der ikke ydes omkostnings-
godtgørelse samt, at det fortsat vil
være muligt at fradrage udgifterne,
idet der ikke ydes godtgørelse.
er ændret med henblik på at tyde-
liggøre, at formålet ikke alene er
at begrænse antallet af klagesager
om omkostningsgodtgørelse,
hvor sagen angår rimeligheden af
et honorar. Der er også behov
for at holde andre typer af klage-
sager over SKATs afgørelse om
omkostningsgodtgørelse uden for
godtgørelsesordningen. Det gæl-
der f.eks. klagesager om, at
SKAT ikke har anset rådgiver for
at være særlig sagkyndig, ikke har
anset klageren for at hæfte for
den sagkyndiges regning, ikke har
anset sagen for omfattet af en
godtgørelsesberettiget sagstype
eller ikke har anset udgifterne for
at være godtgørelsesberettigede
f.eks. fordi, der er tale om en 1.
instanssag. I sådanne og lignende
sager har rådgiver og dennes kli-
ent i et ikke ubetydeligt antal til-
fælde over de seneste år anmodet
om omkostningsgodtgørelse, selv
om der ikke er grundlag herfor.
For så vidt angår muligheden for
at fratrække udgifterne til sag-
kyndig bistand i klagesager, hen-
vises der til kommentaren til hø-
ringssvaret fra FSR-danske revi-
sorer.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Danske Advokater anfører, at lov-
forslagets beskrivelse af gældende ret
vedr. fastsættelse af advokaters hono-
rarer m.v. efter organisationens op-
fattelse ikke er tilstrækkelig klar.
Danske Advokater påpeger, at det
ikke er korrekt, når det af bemærk-
ningerne til lovforslaget fremgår, at
Advokatnævnet behandler fore-
spørgsler fra SKAT om rimeligheden
af en advokats honorar. Danske Ad-
vokater anfører, at Advokatnævnet
ikke udøver responderende virksom-
hed, men derimod behandler klager
over advokaters honorarer – nævnets
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0006.png
6
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
afgørelse er endelig, og kan ikke ind-
bringes for nogen anden administra-
tiv myndighed. Kommer nævnet
frem til, at vederlaget er rimeligt, og
er SKAT ikke enig heri, kan SKAT
ikke – som det ellers fremgår af for-
slagets bemærkninger – nægte at ud-
betale omkostningsgodtgørelsen.
Ifølge Danske Advokater vil det være
uhensigtsmæssigt, hvis både SKAT
og Advokatnævnet er tillagt kompe-
tence til at tage stilling til salærklager.
Danske Advokater foreslår derfor, at
det i forslagets bemærkninger frem-
går, at i de situationer, hvor SKAT
mener, at advokatens salær er for
højt, og hvor der har været en dialog
med den pågældende advokat, må
SKAT indbringe spørgsmålet for
Advokatnævnet, hvorefter SKAT er
bundet af nævnets afgørelse og heref-
ter må indbringe denne for domsto-
lene, hvis man ikke er enig heri.
Danske Advokater foreslår endvide-
re, at skatteforvaltningslovens § 56
justeres, så den sagkyndige får en frist
på 4 uger til at gøre indsigelse over
for den medholdsvurdering, der er
foretaget af Skatteankestyrel-
se/Landsskatteretten. På den måde
vil sagen stadig være ”frisk i erin-
dring” hos Skatteankestyrelsen - fast-
sættes der en indsigelsesfrist på ek-
sempelvis 4 uger, kan det modvirke
unødig sagsbehandling og virke be-
sparende på SKATs ressourcer og
sikre et hurtigt sagsforløb.
Fsva. forslaget om, at der kan ske in-
Medholdsvurderingen afgives i
forbindelse med afgørelsen i den
materielle skatte- eller afgiftssag
og indgår som et bidrag i SKATs
vurdering af, om udgifterne i sa-
gen skal godtgøres med 50 pct.
eller 100 pct. Medholdsvurderin-
gen er ikke bindende for SKAT,
men kun vejledende. Er den
godtgørelsesberettigede ikke enig
i SKATs vurdering af medholds-
spørgsmålet, kan den godtgørel-
sesberettigede påklage SKATs
afgørelse og evt. indbringe afgø-
relsen fra den administrative kla-
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0007.png
7
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
gen eller delvis udbetaling af godtgø-
relse ved åbenbart urimelige hono-
rarkrav og i anmodninger om acon-
toudbetalinger, ønsker Danske Ad-
vokater, at lovforslagets bemærknin-
ger nuanceres. Danske Advokater
ønsker, at det fremgår af bemærknin-
gerne, såfremt der har været konkrete
tilfælde, hvor SKAT har udbetalt et
honorar med forbehold for tilbage-
betaling, og hvor den godtgørelsesbe-
rettigede eller rådgiveren efterfølgen-
de er taget under konkursbehandling.
Danske Advokater kan ikke tilslutte
sig, at bestemmelsen skal finde an-
vendelse på advokater, idet salærkla-
ger over advokater behandles af Ad-
vokatnævnet.
Danske Advokater anfører, at begre-
bet ”åbenbart urimeligt” er for vidt,
og at det i bemærkningerne bør præ-
ciseres, hvilke kriterier for en sådan
skønsudøvelse SKAT bør lægge vægt
på. I de situationer, hvor et honorar
ikke udbetales, foreslår Danske Ad-
vokater desuden, at momspligten su-
spenderes.
geinstans for domstolene. Det
findes på den baggrund ikke hen-
sigtsmæssigt at etablere en ord-
ning som foreslået af Danske
Advokater.
SKAT har oplyst, at der har været
konkrete tilfælde, hvor det ikke
har været muligt at et godtgørel-
sesbeløb tilbagebetalt fra den
sagkyndige, fordi denne er gået
konkurs. Bemærkningerne er ud-
bygget på dette punkt.
Denne opfattelse kan ikke tiltræ-
des. Der henvises til kommenta-
ren til høringssvaret fra Advokat-
rådet.
Bemærkningerne er blevet uddy-
bet på dette punkt. Det fremgår
således, at det må bero på en
konkret vurdering at afgøre, om
et honorar i en sag er åbenbart
urimeligt. Som udgangspunkt vil
et honorar være åbenbart urime-
ligt, hvis SKAT finder, at kravet
bør reduceres med 50 pct. eller
mere set i forhold til det, som ud
fra en almindelig vurdering af et
honorar findes rimeligt, dvs.
holdt op imod det anvendte time-
tal, den gennemsnitlige timesats
for den gruppe af sagkyndige
som den pågældende må anses at
tilhøre, samt de øvrige parametre,
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0008.png
8
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater er enig i, at der
skal sættes ind over for misbrug af
omkostningsgodtgørelsesordningen,
men finder det betænkeligt, når det af
bemærkningerne til den foreslåede
kontrolbestemmelse fremgår, at
SKAT har set tilfælde, hvor ”det
ikke
kan udelukkes”,
at der foreligger mis-
brug – og ikke konkrete tilfælde. I
samme forbindelse anfører Danske
Advokater, at reglen ikke bør kunne
finde anvendelse på advokater, idet
Advokatsamfundet efter retsplejelo-
ven er tillagt tilsynsbeføjelse over ad-
vokater og herefter vil kunne under-
søge, om misbrug finder sted.
Danske Advokater anfører endvide-
re, at anvendelsesområdet for den fo-
reslåede kontrolbestemmelse er for
bredt, og at den bør målrettes tilfæl-
de, hvor SKAT har behov for at vi-
de, om der er udstedt kreditnotaer til
den godtgørelsesberettigede. Desu-
den anføres, at det er unødvendigt, at
SKAT får adgang til ”andre doku-
menter”. Fsva. ”andre dokumenter”
bør begrebet ifølge Danske Advoka-
ter, præciseres, ligesom det bør præ-
ciseres, at SKAT ikke får adgang til
juridiske vurderinger mv. Danske
Advokater bemærker afslutningsvis i
relation til kontrolbestemmelsen, at
der i lovforslaget bør tages højde for
den situation, hvor et skatte- og af-
giftskrav medfører, at skatteyderen
bliver insolvent og i yderste konse-
kvens tages under konkursbehand-
ling. I sådanne situationer kan den
sagkyndige være nødt til at opgive
den del af salærtilgodehavendet, der
ikke er dækket efter reglerne om om-
som indgår i fastlæggelsen af, om
et honorar er rimeligt. Disse pa-
rametre er i øvrigt beskrevet i den
juridiske vejledning afsnit
A.A.13.11.
Det vurderes, at forslaget vil
komplicere ordningen unødigt.
Forslagets bemærkninger er præ-
ciseret på dette punkt.
Denne opfattelse kan ikke tiltræ-
des. Der henvises til kommenta-
ren til høringssvaret fra Advokat-
rådet.
Anvendelsesområdet for kon-
trolbestemmelsen er præciseret i
lovteksten, ligesom bemærknin-
gerne er uddybet.
Det er herunder angivet, at
SKAT ikke har adgang til at gøre
sig bekendt med juridiske vurde-
ringer, og at kontrollen skal mål-
rettes de dele af regnskabsmateri-
alet, som er relevant for undersø-
gelsen af godtgørelsesspørgsmå-
let. Endvidere er kravet om pro-
portionalitet understreget.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0009.png
9
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kostningsgodtgørelse.
Danske Advokater foreslår i relation
til den foreslåede ændring af reglen
om kreditorbeskyttelse af kravet på
omkostningsgodtgørelse, at det bliver
beskrevet i lovforslagets bemærknin-
ger, at en omkostningsgodtgørelses-
berettiget kan underskrive en an-
modning om omkostningsgodtgørel-
se, uanset om denne er taget under
konkursbehandling – alternativt, at
kurator kan underskrive den på den
godtgørelsesberettigedes vegne.
I relation til forslaget om, at der ind-
føres hjemmel til at kræve renter af
krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt godtgørelse, foreslår Danske
Advokater, at renteberegningstids-
punktet først begynder på det tids-
punkt, hvor SKAT anfægter størrel-
sen af godtgørelsesbeløbet.
Det følger af konkurslovens § 36,
at omkostningsgodtgørelse som
følge af forbuddet mod retsfor-
følgning i skatteforvaltningslo-
vens § 52, stk. 8, 3. pkt., ikke ind-
går i konkursboets aktivmasse.
Godtgørelsesberettigede fysiske
personer og selvstændige kan
derfor modtage og overdrage
omkostningsgodtgørelse, også ef-
ter at konkursdekret er afsagt.
For godtgørelsesberettigede sel-
skaber, som har overdraget kra-
vet på omkostningsgodtgørelse til
rådgiver, inden de gik konkurs,
underskrives ansøgningen om
omkostningsgodtgørelse af kura-
tor under straffeansvar.
Har et selskab anmodet om om-
kostningsgodtgørelse uden at
transportere det til rådgiver, og
selskabet efterfølgende går kon-
kurs, kan kurator ikke overdrage
kravet til rådgiver.
Der kan i øvrigt henvises til
SKATs Juridiske Vejledning, af-
snit A.A.1.3.9. På den baggrund
vurderes der ikke at være behov
for at præcisere lovforslaget på
dette punkt.
Eftersom den godtgørelsesberet-
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0010.png
10
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danske Advokater foreslår endvide-
re, at der indføres forrentning af krav
på omkostningsgodtgørelse dels,
hvor SKAT ikke udbetaler godtgørel-
se, men hvor det senere fastslås, at
nægtelsen har været uberettiget, og
dels fra det tidspunkt, hvor anmod-
ningen om omkostningsgodtgørelse
indgives til tidspunktet for udbeta-
ling.
tigede eller den sagkyndige, hvis
kravet er blevet overdraget til
denne, har haft likviditetsmæssig
fordel af at kunne råde over be-
løbet fra udbetalingstidspunktet
og indtil modtagelsen af tilbage-
betalingskravet, vurderes der ikke
at være grundlag for at ændre
rentebestemmelsen som foreslået
af Danske Advokater.
I forhold til forrentning af godt-
gørelseskrav, som SKAT har
fundet åbenbart urimelige, og
følgelig helt har undladt at hono-
rere, er lovforslaget blevet præci-
seret, således at der ved en senere
anerkendelse af kravet ydes rente.
Forslaget er endvidere blevet ju-
steret således, at rente beregnes
fra SKATs afgørelse om redukti-
on af godtgørelsesbeløbet.
Dansk Byggeri
Dansk Byggeri glæder sig over, at der
er indgået en politisk aftale om Rets-
sikkerhedspakke II, og har ikke yder-
ligere bemærkninger hertil.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder det positivt, at
regeringen foreslår at genindføre
omkostningsgodtgørelse for selska-
ber og fonde.
Dansk Industri
DI kvitterer for skatteministerens fo-
kus på retssikkerhed, og er overord-
net meget positiv overfor forslaget
om genindførelse af omkostnings-
godtgørelse til selskaber og fonde.
DI er kritisk over for, at det foreslås
ikke at yde godtgørelse i klagesager
over omkostningsgodtgørelse, og op-
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0011.png
11
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fordrer til en mere nuanceret tilgang
– eksempelvis at der kan opnås godt-
gørelse i klagesager over medholds-
graden.
DI opfordrer endvidere til, at det i
lovforslaget foreslås, at SKAT ikke
kan reducere omkostningsgodtgørel-
sen i tilfælde, hvor et klagenævn i
rådgiverens brancheorganisation ikke
finder grundlag for at reducere hono-
raret.
Til den foreslåede kontrolbestem-
melse i skatteforvaltningslovens § 58
a finder DI, at bestemmelsen er for
vid og indebærer klare retssikker-
hedsmæssige problemer.
DI ser positivt på, at fristreglerne ju-
steres, således at skatteyder får mu-
ligheder for at klage til ombudsman-
den uden derved at afskære sig fra ef-
terfølgende at indbringe sagen for
domstolene. DI finder det dog hen-
sigtsmæssigt med en længere frist for
at indbringe sagen for domstolene
end en 1 måned efter, at ombuds-
manden har afsluttet behandlingen af
sagen, idet det er muligt, at skatteyde-
ren først på tidspunktet for beslut-
ningen om at indbringe sagen for
domstolene retter henvendelse til en
advokat. DI foreslår derfor en frist
på 3 måneder.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
Fristen på 1 måned for at ind-
bringe sagen for domstolene ef-
ter, at ombudsmanden har afslut-
tet sin behandling af sagen, findes
at være passende, idet fristen for
at indbringe sagen aldrig kan væ-
re kortere end 3 måneder fra den
endelige administrative afgørelse.
Det må forventes, at borgeren el-
ler dennes rådgiver gør sig over-
vejelser om domstolsprøvelse
sideløbende med ombudsman-
dens behandling af sagen. Forsla-
get svarer til den praksis, Skatte-
ministeriet fulgte indtil den 1.
april 2009. Retssikkerhedsmæssi-
ge hensyn taler for, at sagerne ik-
ke trækker unødigt i langdrag.
Forslaget om at udskyde søgs-
målsfristen, mens ombudsman-
den behandler klagen, indebærer i
forvejen en længere sagsbehand-
lingstid.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0012.png
12
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet
Datatilsynet oplyser i høringssvaret,
at tilsynet forudsætter, at persondata-
loven og sikkerhedsbekendtgørelsen
vil blive iagttaget i forbindelse med
de behandlinger af personoplysnin-
ger, der eventuelt vil ske som følge af
den foreslåede § 58a. Datatilsynet
forudsætter endvidere, at tilsynet vil
blive hørt, hvis der udstedes be-
kendtgørelser i medfør af loven.
Høringssvaret tages til efterret-
ning.
Domstolsstyrelsen
Domstolsstyrelsen oplyser, at man
forventer et begrænset øget ressour-
ceforbrug, som vil kunne håndteres
inden for domstolenes eksisterende
økonomiske rammer. Domstolssty-
relsen oplyser endvidere, at man vil
følge sagsudviklingen på området og
forbeholder sig retten til at vende til-
bage, hvis udviklingen viser sig at af-
vige markant fra de forudsætninger,
der er lagt til grund for lovændringen.
Høringssvaret tages til efterret-
ning.
Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering
(TER)
TER vurderer, at lovforslaget medfø-
rer administrative konsekvenser un-
der 4. mio. kr. årligt for erhvervslivet.
FSR – danske revisorer
FSR bemærker indledningsvis, at lov-
forslaget indeholder vigtige retssik-
kerhedsmæssige skridt og støtter de
elementer i lovforslaget, som sikrer
borgernes retssikkerhed. FSR mener
dog, at flere af forslagets elementer
forrykker balancen mellem staten og
borgeren.
FSR finder, at det er en forringelse af
ordningen, at det foreslås, at der ikke
ydes godtgørelse i klager over SKATs
afgørelse om omkostningsgodtgørel-
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0013.png
13
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
se. FSR foreslår, at der alene skal væ-
re 100 pct. dækning, hvis klagesagen
vindes og ingen dækning, hvis klage-
sagen tabes. Hvis forslaget dog fast-
holdes, foreslår FSR, at det præcise-
res eller der skabes hjemmel til, at der
gives fradrag for sagsomkostningerne
i disse sager efter ligningslovens § 7
Q.
Hvis der indføres en hjemmel til
at fratrække udgifterne, vil det
svække sigtet med forslaget,
hvorfor FSR’s forslag ikke kan
tiltrædes. Det er i lovforslaget
blevet præciseret, at der ikke er
fradragsret for udgifter til sag-
kyndig bistand i sager, hvor
SKATs afgørelse om omkost-
ningsgodtgørelse påklages.
FSR finder, at det ikke er korrekt, når
det i lovforslaget nævnes, at SKAT
har hjemmel til at tilsidesætte en af-
gørelse fra et klagenævn eller en
brancheorganisation.
Til forslaget om, at SKAT helt eller
delvist kan nægte at udbetale godtgø-
relse, hvis SKAT finder, at det ansøg-
te beløb er urimeligt, påpeger FSR, at
begrebet ”åbenbart urimeligt” ikke er
defineret i lovforslaget, og ønsker det
præciseret i hvilke tilfælde, SKAT
helt eller delvist kan nægte at betale
omkostningsgodtgørelse. FSR fore-
slår, at SKAT ved en sådan subjektiv
tilbageholdelse af den omkostnings-
godtgørelse, der er anmodet om, for-
renter det tilbageholdte beløb.
FSR udtrykker bekymring over den
hjemmel til kontrol, der foreslås at
give til SKAT, idet FSR er uforståen-
de overfor, at der som angivet i lov-
forslaget skulle være rådgivere, der
forsøger at misbruge ordningen.
FSR understreger, at den foreslåede
kontrolhjemmel ikke må betyde, at
SKAT får adgang til materiale fra
selve skattesagen. Fastholdes den fo-
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
Forslaget og bemærkningerne
hertil er på dette punkt præcise-
ret. Der henvises i øvrigt til
kommentaren til høringssvaret
fra Danske Advokater.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0014.png
14
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
reslåede bestemmelse bør den ifølge
FSR begrænses mest muligt, således
at der alene er tale om regnskabsma-
teriale og bilag i form af faktura-
er/kreditnotaer mv., som SKAT kan
få adgang til. FSR finder endvidere,
at den foreslåede kontrolhjemmel er i
strid med advokater og revisorers
tavshedspligt i hhv. retsplejeloven og
revisorloven.
FSR finder yderligere, at der i forbin-
delse med omkostningsgodtgørelse,
som SKAT ikke udbetaler – uanset
begrundelse - bør indføres forrent-
ning af det beløb, der tilbageholdes
fra anmodningen om omkostnings-
godtgørelse er indgivet, og til den
bliver udbetalt.
Afslutningsvis foreslår FSR, at det i
lovforslaget bliver præciseret, at en
omkostningsgodtgørelsesberettiget
stadig er berettiget til at underskrive
en anmodning om omkostningsgodt-
gørelse efter, der er indgivet en begæ-
ring om konkurs – alternativt foreslår
FSR, at kurator kan underskrive på
vegne af fallenten, idet den sagkyndi-
ge ellers vil være tvunget til at rette
krav mod konkursboet.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer er generelt
positive over for lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer finder det
dog betænkeligt, at det foreslås, at
der ikke længere ydes omkostnings-
godtgørelse i klager over omkost-
ningsgodtgørelse, idet det påpeges, at
formålet med lovforslaget må være at
forbedre retssikkerheden, og ikke at
begrænse mængden af sager.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0015.png
15
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarer finder det
retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at
der ikke er mulighed for at opnå om-
kostningsgodtgørelse ved sager om
bindende svar, der forelægges Skatte-
rådet, og foreslår, at en sådan mulig-
hed indføres.
Lovforslaget bygger på en poli-
tisk aftale om at genindføre om-
kostningsgodtgørelse til selskaber
og fonde samt at indføre enkelte,
skærpende justeringer af ordnin-
gen for at gøre ordningen mere
robust. Det er ikke tanken med
lovforslaget herudover at udvide
mulighederne for omkostnings-
godtgørelse.
Landbrug & Fødevarer henstiller til,
at det i lovforslaget præciseres, hvil-
ket materiale SKAT kan kræve ind-
sendt i relation til den foreslåede
kontrolbestemmelse. Landbrug &
Fødevarer henstiller endvidere til, at
materialet afgrænses mest muligt, så-
ledes at det præciseres, at der kun er
pligt til at indsende timeregnskab,
kreditnotaer og andet afgrænset ma-
teriale efter anmodning fra SKAT.
Endelig henstilles i den forbindelse
til, at kun i de situationer, hvor
SKAT har en konkret og begrundet
mistanke om, at der foreligger mis-
brug, bør der være pligt til at indsen-
de regnskabsmateriale.
Der henvises til kommentaren til
høringssvarene fra hhv. Danske
Advokater og FSR.
Hvis SKAT har en konkret be-
grundet mistanke om snyd, vil
det ikke være muligt at anvende
kontrolbestemmelsen. De oplys-
ninger, som den sagkyndige i en
sådan situation skal give SKAT
efter kontrolbestemmelsen, kan
vise, at den sagkyndige har fore-
taget en strafbar handling. Der-
med vil den sagkyndige inkrimi-
nere sig selv – retssikkerhedslo-
vens § 10 indeholder forbud mod
selvinkriminering. Ved mistanke
om konkret snyd er SKAT derfor
nødsaget til at overgive sagen til
politiet til videre behandling.
Ikrafttrædelsesdatoen, der er fast-
sat til den 1. januar 2017, følger
Afslutningsvis anfører Landbrug &
Fødevarer i relation til ikrafttrædel-
sesdatoen for genindførelsen af om-
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0016.png
16
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kostningsgodtgørelse, at man er ufor-
stående over for, at bestemmelsen
ikke får virkning fra fremsættelsesda-
gen, idet bestemmelsen skal bidrage
til at sikre, at en skattepligtig ikke af
økonomiske årsager afholder sig fra
at klage.
af den politiske aftale om Rets-
sikkerhedspakke II, fordi finan-
sieringen af forslaget tidligst vil
kunne iværksættes fra årsskiftet.
SEGES
SEGES ser positivt på genindførel-
sen af omkostningsgodtgørelse til
selskaber og fonde samt på, at klage
til Folketingets Ombudsmand ud-
skyder fristen for påklage af en afgø-
relse truffet af en administrativ myn-
dighed.
SEGES ønsker bekræftet, at be-
stemmelsen om, at der indføres om-
kostningsgodtgørelse til selskaber og
fonde, hvor bistanden udføres den 1.
januar 2017 elle senere, skal forstås
således, at der kan være tale om et
igangværende klageforløb ved Lands-
skatteretten eller ved domstolene, og
at de udgifter, der afholdes på igang-
værende sager fra og med 1. januar
2017, er godtgørelsesberettigede.
SEGES undrer sig endvidere over, at
bestemmelsen ikke får virkning fra
fremsættelsesdagen, idet den er med
til at sikre, at en skattepligtig ikke af
økonomiske årsager fraholder sig fra
at klage.
SEGES finder det betænkeligt, at der
ikke længere vil kunne ydes omkost-
ningsgodtgørelse i klager over afgø-
relser om omkostningsgodtgørelse.
SEGES henviser i denne forbindelse
til den store mængde af sager, der
ligger uafsluttet ved klageinstanserne.
Ifølge SEGES medfører det, at en
Dette kan bekræftes.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Landbrug og
Fødevarer.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0017.png
17
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sagkyndig grundet den lange sagsbe-
handlingstid skal sætte sig ind i en sag
flere gange, hvilket kan få tidsforbru-
get til at synes højere – og dermed
medfører et højere honorar.
SEGES anfører herefter, at der af
retssikkerhedsmæssige årsager bør
være særlige sagkyndige ved SKAT
hhv. Landsskatteretten, der bør fore-
tage vurderingen af, hvorvidt et ho-
norar er rimeligt. SEGES foreslår
endvidere, at det i de sager, hvor
SKAT skønner tidsforbruget til at
være for højt, indhentes en uvildig
vurdering fra eks. en repræsentant fra
FSR e.l.
FSVA. den foreslåede kontrolbe-
stemmelse anfører SEGES, at det
bør præciseres nærmere, hvilken do-
kumentation, der kan kræves ind-
sendt.
SEGES finder endvidere, at der i de
sager om bindende svar, der forelæg-
ges Skatterådet, bør kunne opnås
Forslaget synes at forudsætte, at
der ansættes særligt sagkyndige
ved SKAT og ved Landsskatte-
retten, som skal foretage vurde-
ringen af rimeligheden af et ho-
norar. Efter Skatteministeriets
opfattelse er der ikke behov for
at ansætte særligt sagkyndige ved
myndighederne til denne opgave.
Der er med årene opbygget en
viden i SKAT om størrelsen af
rådgiverhonorarer, og denne vi-
den skønnes at matche den viden
en særlig sagkyndig i givet fald
ville kunne bidrage med i sager
om rimeligheden af honorarer.
SKAT har tillige mulighed for
forinden at indhente en supple-
rende udtalelse fra den klagein-
stans, hvor sagen har været be-
handlet. Der synes således ikke at
være grund til at indhente en
uvildig vurdering fra eksempelvis
en repræsentant fra FSR i sager
om størrelsen af rådgivers tids-
forbrug, eftersom SKAT i forve-
jen forelægger spørgsmål om ri-
meligheden af honorarer, herun-
der tidsforbruget for Advokat-
nævnet eller brancheorganisatio-
nernes klagenævn.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Danske Advo-
kater.
Der henvises til kommentaren til
L 28 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671857_0018.png
18
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omkostningsgodtgørelse, idet der of-
te er tale om sager med et længere
sagsbehandlingsforløb.
Endelig anfører SEGES, at det i lov-
givningen bør præciseres, at også ud-
gifter til klage over afslag på syn og
skøn bør være omkostningsgodtgø-
relsesberettigede.
høringssvaret fra Landbrug og
Fødevarer.
Lovforslaget bygger på en poli-
tisk aftale om at genindføre om-
kostningsgodtgørelse til selskaber
og fonde samt at indføre enkelte,
skærpende justeringer af ordnin-
gen for at gøre ordningen mere
robust. Det er ikke tanken med
lovforslaget herudover at udvide
mulighederne for omkostnings-
godtgørelse.
Skatteankestyrelsen og
Landsskatteretten
Skatteankestyrelsen og Landsskatte-
retten konkluderer overordnet, at
forslaget samlet set ikke ses at ville
have nævneværdige administrative
konsekvenser for styrelsen eller ret-
ten.
SRF – Skattefaglig
Forening
Ingen bemærkninger.