Skatteudvalget 2016-17
L 27 Bilag 8
Offentligt
1698601_0001.png
7. december 2016
J.nr. 15-2962964
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og
skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige udde-
linger).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af ovennævn-
te lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 27 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1698601_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skatte-
kontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige
uddelinger) (L 27)
Til titlen
1)
I titlen ændres ”Ophævelse” til: ”Justering”.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
”Fonde, hvis formål er at betrygge og forbedre kårene for medarbejdere m.v., jf.
ligningslovens § 14 F, kan i den efter § 3 opgjorte indkomst foretage fradrag for
uddelinger til sådanne formål.”
[Hjælpe- og understøttelsesfonde har fortsat fradrag for uddelinger til medarbejde-
re m.v.]
Til § 2
3)
I
nr. 2
indsættes i den indledende tekst efter ”stk. 2”: ”og 3”, og som
stk. 3
indsættes:
”Stk. 3.
Modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger m.v. omfattet af fondsbe-
skatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal ikke medregne uddelinger, som
sker til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde
almennyttige, når fonden og modtageren er koncernforbundne, jf. selskabsskatte-
lovens § 31 C. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved uddelinger fra tilsvarende
fonde og foreninger, som er hjemmehørende i EU eller EØS, som er skattepligtige
uden fritagelse i det land, hvor de er hjemmehørende, og som ikke har fradrag for
uddelingen.”
[Ikke-almennyttige fondsuddelinger gøres skattefrie for datterselskaber]
Side 2 af 7
L 27 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1698601_0003.png
4)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 7 V, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
”1.-3. pkt. finder ikke anvendelse for uddelinger omfattet af fondsbeskatningslo-
vens § 4, 1, 2. pkt.”
[Fuld beskatning af en uddeling, når der er fradrag for uddelingen i fonden]
Til § 4
5)
I
stk. 2
indsættes som
3. pkt.:
”Uanset 1. og 2. pkt. vil fonden eller foreningen, i det indkomstår hvori 5. oktober
2016 indgår, kunne foretage fradrag for uddelinger til fyldestgørelse af formål, der
ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, i det omfang ind-
komstårets samlede uddelinger ikke overstiger de i indkomståret 2014 foretagne
uddelinger til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige.”
[Alternativ opgørelse af fradraget for ikke-almennyttige uddelinger]
6)
Som
stk. 4-6
indsættes:
”Stk. 4.
Genoptagelse af skatteansættelsen efter stk. 3 påvirker ikke fondens mu-
lighed
for at anvende realisationsprincippet på porteføljeaktier, der er optaget
til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, jf. fonds-
beskatningslovens § 3, stk. 3.
Stk. 5.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for indkomst-
årene 2016 og 2017 efter § 16 i lov om kommunal indkomstskat korrigeres den
opgjorte slutskat for den beregnede virkning af de ændringer i udskrivnings-
grundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2016 og 2017, der følger af æn-
dringerne i ligningslovens § 7 V, stk. 2, som ændret ved denne lovs § 2, nr. 2.
Stk. 6.
Den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter
stk. 5 fastsættes af social- og indenrigsministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2016, der foreligger pr. 1. maj 2018, og vedrørende
indkomståret 2017, der foreligger pr. 1. maj 2019.
[Realisationsbeskatning af porteføljeaktier og neutralisering af virkningerne
for
de selvbudgetterende kommuner]
Side 3 af 7
L 27 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1698601_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås ændret som følge af, at det i ændringsforslag nr. 2 fore-
slås, at fondsuddelinger fra hjælpe- og understøttelsesfonde, jf. ligningslovens § 14
F, også fremover skal være fradragsberettigede.
Til nr. 2
Ved opgørelsen af en arbejdsgivers skattepligtige indkomst kan bidrag til en fond,
hvis formål er at betrygge eller forbedre kårene for personer, der er eller har været
ansat i arbejdsgiverens virksomhed, eller deres pårørende, fradrages, jf. lignings-
lovens § 14 F.
Sådanne hjælpe- og understøttelsesfonde, der omfattes af fondsbeskatningsloven,
har efter den gældende bestemmelse i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, fradrag
for uddelinger til vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige, når modtageren af uddelingen er skattepligtig i Dan-
mark heraf. Det er i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået, at adgangen til fradrag for
sådanne uddelinger ophæves.
Det foreslås, at fondsuddelinger fra hjælpe- og understøttelsesfonde, hvis formål er
at betrygge og forbedre kårene for nuværende eller tidligere medarbejdere samt
deres pårørende, jf. ligningslovens § 14 F, også fremover skal være fradragsberet-
tigede.
Med ændringsforslaget vil uddelingerne være fradragsberettigede, uanset om mod-
tageren er skattepligtig af uddelingerne.
Der vil fortsat ikke være fradrag for hensættelser til sådanne uddelinger efter
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, 8 eller 9, eller for hensættelser til konsolidering
efter fondsbeskatningslovens § 5.
Til nr. 3
Det følger af selskabsskattelovens § 31 D, at f.eks. et datterselskab ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst ikke skal medregne tilskud fra et moderselskab, når
der mellem moder- og datterselskabet eksisterer en forbindelse som nævnt i sel-
skabsskattelovens § 31 C. Det vil sige, at moderselskabet har bestemmende ind-
flydelse over datterselskabet.
Side 4 af 7
L 27 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1698601_0005.png
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, har fonde fradrag for uddelinger til ved-
tægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyt-
tige, når modtageren af uddelingen er skattepligtig i Danmark heraf. Det vil sige,
at fonde har fradrag for ikke-almennyttige uddelinger til f.eks. datterselskaber. Det
er i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne uddelin-
ger ophæves.
Det foreslås, at datterselskaber, der modtager ikke-almennyttige uddelinger fra
moderfonde og moderforeninger m.v. omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk.
1, nr. 1, 2 eller 4, skal være skattefrie af uddelingerne. Det er en forudsætning, at
moderfonden og datterselskabet (modtageren) er koncernforbundne efter selskabs-
skattelovens § 31 C, hvilket betyder, at fonden skal have bestemmende indflydelse
(typisk mere end 50 pct. af stemmerettighederne) i datterselskabet. Dette svarer til
de regler, der gælder for tilskud mellem moderselskaber og datterselskaber i sel-
skabsskattelovens § 31 D.
Det foreslås, at uddelinger fra tilsvarende moderfonde og moderforeninger, som er
hjemmehørende i EU eller EØS, ligeledes skal være skattefrie for datterselskabet.
Det vil ligesom i ligningslovens § 7 V, stk. 2, om medregning af 80 pct. af udde-
lingsbeløbet fra udenlandske fonde være en forudsætning, at fonden er skatteplig-
tig uden fritagelse i det land, hvor den er hjemmehørende, og at fonden ikke har
fradrag for uddelingen.
Forslaget indebærer således, at der skattemæssigt ikke er forskel på, hvorvidt til-
skud til et datterselskab ydes af et moderselskab eller af en moderfond.
Til nr. 4
Personer, der er skattepligtige til Danmark, og som modtager fondsuddelinger fra
hjælpe- og understøttelsesfonde, hvis formål er at betrygge og forbedre kårene for
nuværende eller tidligere medarbejdere samt deres pårørende, jf. ligningslovens §
14 F, skal efter gældende regler medregne hele uddelingsbeløbet ved opgørelsen af
den skattepligtige indkomst.
Det foreslås, at modtagere, der er skattepligtige til Danmark, som hidtil skal med-
regne hele uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når der
er tale om fondsuddelinger fra hjælpe- og understøttelsesfonde, hvis formål er at
betrygge og forbedre kårene for nuværende eller tidligere medarbejdere samt deres
pårørende, jf. ligningslovens § 14 F.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at hjælpe- og understøttelsesfonde fortsat
vil have fradrag for uddelinger til formål, der har til hensigt at betrygge og forbed-
re kårene for nuværende eller tidligere medarbejdere samt deres pårørende. Derfor
ses der ikke grundlag for, at modtagerne af sådanne uddelinger kun skal medreg-
Side 5 af 7
L 27 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1698601_0006.png
nes med 80 pct. af uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst.
Det vil sige, at forslaget indebærer, at modtagere, der er skattepligtige til Danmark
af uddelinger fra hjælpe- og understøttelsesfonde, jf. ligningslovens § 14 F, som
hidtil vil skulle medregne hele beløbet ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst.
Til nr. 5
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, har fonde omfattet af fondsbeskatnings-
loven fradrag for uddelinger til vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgø-
rende eller på anden måde almennyttige, når modtageren af uddelingen er skatte-
pligtig i Danmark heraf. Det er i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslået, at adgangen til
fradrag for sådanne uddelinger ophæves. Efter bestemmelsen i lovforslagets § 4,
stk. 2, har loven virkning for uddelinger, hvor fonden eller foreningen bliver retligt
forpligtet til at foretage uddelinger den 5. oktober 2016 eller senere.
Det foreslås, at fonde og foreninger i indeværende indkomstår får mulighed for at
kunne foretage fradrag for ikke-almennyttige uddelinger, som fonden foretager
efter den 5. oktober 2016. Dette vil gælde, uanset om modtageren er skattepligtig i
Danmark af uddelingen eller ej. Fradraget vil dog være maksimeret, således at de
ikke-almennyttige uddelinger foretaget i indeværende indkomstår ikke kan over-
stige de ikke-almennyttige uddelinger, som fonden foretog i indkomståret 2014.
Herved sikres det i nogen grad, at fonde og foreninger, der inden lovforslagets
fremsættelse den 5. oktober 2016 har truffet beslutning om en uddelingsramme for
årets ikke-almennyttige uddelinger, men hvor fonden endnu ikke er blevet retligt
forpligtet til at foretage uddelingerne, har fradrag for årets ikke-almennyttige ud-
delinger.
Til nr. 6
Det er efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, en forudsætning for realisationsbe-
skatning af porteføljeaktier, der er optaget til handel på et reguleret marked eller en
multilateral handelsfacilitet, at uddelinger, hensættelser og skattebetaling svarer til
fondens skattepligtige indkomst med tillæg af skattefrie udbytter m.v.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4, stk. 3, vil kunne indebære, at fon-
de ikke kan opfylde betingelserne, hvis fondene som følge af EU-dommen opnår
en nedsættelse af beskatningen i et tidligere indkomstår.
Det foreslås på den baggrund i
stk. 4,
at genoptagelse af skatteansættelsen efter
lovforslagets § 4, stk. 3, ikke skal påvirke fondes mulighed for at anvende realisa-
Side 6 af 7
L 27 - 2016-17 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1698601_0007.png
tionsprincippet på porteføljeaktier, der er optaget til handel på et reguleret marked
eller en multilateral handelsfacilitet, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse sikrer herved, at EU-dommen ikke utilsigtet indebæ-
rer, at fonde mister adgangen til realisationsbeskatning, når fonden anmoder om
genoptagelse af skatteansættelsen med henblik på at få tilbagebetalt skat, der er
opkrævet på et forkert grundlag som følge af EU-dommen.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 5
indebærer, at de økonomiske virkninger for
den personlige indkomstskat for kommunerne og folkekirken af lovforslaget for
indkomståret 2016 og 2017 neutraliseres, for så vidt angår de kommuner, der for
2016 og/eller 2017 har valgt at budgettere med deres eget skøn over udskrivnings-
grundlaget for den personlige indkomstskat.
Neutraliseringen for indkomstårene 2016 og 2017 sker med baggrund i aktstykke
147, 2. samling 2014/15, tiltrådt af Finansudvalget den 10. juli 2015, og aktstykke
133, 2015/16, tiltrådt af Finansudvalget den 23. juni 2016, hvoraf det fremgår, at
skønnet over udskrivningsgrundlaget i 2016 og 2017 hviler på en forudsætning om
i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvidere, at ved efterfølgende ændrin-
ger i udskrivningsgrundlaget for 2016 og 2017 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
Den foreslåede bestemmelse i
stk. 6
fastlægger, at efterreguleringen af indkomst-
skatten for de selvbudgetterende kommuner for 2016 og 2017 efter stk. 5, herunder
også kirkeskatten, opgøres i hhv. 2018 og 2019. Efterreguleringen afregnes i hhv.
2019 og 2020.
Side 7 af 7