Skatteudvalget 2016-17
L 27 Bilag 18
Offentligt
1750693_0001.png
Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. april 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og
skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikkealmennyttige uddelinger)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober 2016 og var til
1. behandling den 18. november 2016. Lovforslaget blev ef-
ter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring i forbindelse med frem-
sættelsen, og skatteministeren sendte den 5. oktober 2016
dette udkast til udvalget. Den 14. november 2016 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Industriens Fond,
KFI Erhvervsdrivende Fond,
KPMG Acor Tax og
PwC.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har KFI Erhvervsdrivende Fond mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 samrådsspørgsmål til skatteministe-
ren, som denne har besvaret i et samråd den 8. december
2016.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 11 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
1-10 og forventes at besvare spørgsmål 11 inden 2. behand-
ling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og til ændringsforslagene ved 2. be-
handling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
AX020007
L 27 - 2016-17 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 27. april 2017
1750693_0002.png
2
Til titlen
1)
I undertitlen ændres »Ophævelse« til: »Justering«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 4, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Fonde, hvis formål er at betrygge og forbedre kårene for
medarbejdere m.v., jf. ligningslovens § 14 F, kan i den efter
§ 3 opgjorte indkomst foretage fradrag for uddelinger til så-
danne formål.««
[Hjælpe- og understøttelsesfonde har fortsat fradrag for ud-
delinger til medarbejdere m.v.]
Til § 2
3)
I
nr. 2
indsættes i den indledende tekst efter »stk. 2«:
»og 3«, og som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger
m.v. omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2
eller 4, skal ikke medregne uddelinger, som sker til fyldest-
gørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på an-
den måde almennyttige, når fonden og modtageren er kon-
cernforbundne, jf. selskabsskattelovens § 31 C. 1. pkt. finder
tilsvarende anvendelse ved uddelinger fra tilsvarende fonde
og foreninger, som er hjemmehørende i EU eller EØS, som
er skattepligtige uden fritagelse i det land, hvor de er hjem-
mehørende, og som ikke har fradrag for uddelingen.«
[Ikkealmennyttige fondsuddelinger gøres skattefrie for dat-
terselskaber]
4)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 7 V, stk. 2,
indsættes som
4. pkt.:
»1.-3. pkt. finder ikke anvendelse for uddelinger omfattet
af fondsbeskatningslovens § 4, stk. 1, 2. pkt.«
[Fuld beskatning af en uddeling, når der er fradrag for udde-
lingen i fonden]
Til § 4
5)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2017« til: »1. juli 2017«.
[Udskudt ikrafttræden]
6)
I
stk. 2
indsættes som
3. pkt.:
»Uanset 1. og 2. pkt. vil fonden eller foreningen i det ind-
komstår, hvori 5. oktober 2016 indgår, kunne foretage fra-
drag for uddelinger til fyldestgørelse af formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, i det
omfang indkomstårets samlede uddelinger ikke overstiger
de i indkomståret 2014 foretagne uddelinger til fyldestgørel-
se af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige.«
[Alternativ opgørelse af fradraget for ikkealmennyttige ud-
delinger]
7)
Som
stk. 4-6
indsættes:
»Stk. 4.
Genoptagelse af skatteansættelsen efter stk. 3 på-
virker ikke fondens mulighed for at anvende realisations-
princippet på porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, jf.
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3.
Stk. 5.
Ved opgørelsen af den kommunale slutskat og kir-
keskat for indkomstårene 2016 og 2017 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for
den beregnede virkning af de ændringer i udskrivnings-
grundlaget for kommuneskat og kirkeskat for 2016 og 2017,
der følger af ændringerne i ligningslovens § 7 V, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 2.
Stk. 6.
Den beregnede korrektion af den kommunale slut-
skat og kirkeskat efter stk. 5 fastsættes af økonomi- og in-
denrigsministeren på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2016, der foreligger pr. 1. maj 2018, og vedrø-
rende indkomståret 2017, der foreligger pr. 1. maj 2019.«
[Realisationsbeskatning af porteføljeaktier og neutralisering
af virkningerne for de selvbudgetterende kommuner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås ændret, som følge af at det i
ændringsforslag nr. 2 foreslås, at fondsuddelinger fra hjæl-
pe- og understøttelsesfonde, jf. ligningslovens § 14 F, også
fremover skal være fradragsberettigede.
Til nr. 2
Ved opgørelsen af en arbejdsgivers skattepligtige ind-
komst kan bidrag til en fond, hvis formål er at betrygge eller
forbedre kårene for personer, der er eller har været ansat i
arbejdsgiverens virksomhed, eller deres pårørende, fradra-
ges, jf. ligningslovens § 14 F.
Sådanne hjælpe- og understøttelsesfonde, der omfattes af
fondsbeskatningsloven, har efter den gældende bestemmelse
i fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, fradrag for uddelinger
til vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende el-
ler på anden måde almennyttige, når modtageren af uddelin-
gen er skattepligtig i Danmark heraf. Det er i lovforslagets §
1, nr. 3, foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne udde-
linger ophæves.
Det foreslås, at fondsuddelinger fra hjælpe- og understøt-
telsesfonde, hvis formål er at betrygge og forbedre kårene
for nuværende eller tidligere medarbejdere samt deres pårø-
rende, jf. ligningslovens § 14 F, også fremover skal være
fradragsberettigede.
Med ændringsforslaget vil uddelingerne være fradragsbe-
rettigede, uanset om modtageren er skattepligtig af uddelin-
gerne.
Der vil fortsat ikke være fradrag for hensættelser til så-
danne uddelinger efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, 8
eller 9, eller for hensættelser til konsolidering efter fondsbe-
skatningslovens § 5.
Til nr. 3
Det følger af selskabsskattelovens § 31 D, at f.eks. et dat-
terselskab ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ik-
L 27 - 2016-17 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 27. april 2017
1750693_0003.png
3
ke skal medregne tilskud fra et moderselskab, når der mel-
lem moder- og datterselskabet eksisterer en forbindelse som
nævnt i selskabsskattelovens § 31 C. Det vil sige, at moder-
selskabet har bestemmende indflydelse over datterselskabet.
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, har fonde fra-
drag for uddelinger til vedtægtsmæssige formål, der ikke er
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige, når
modtageren af uddelingen er skattepligtig i Danmark heraf.
Det vil sige, at fonde har fradrag for ikkealmennyttige udde-
linger til f.eks. datterselskaber. Det er i lovforslagets § 1, nr.
3, foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne uddelinger
ophæves.
Det foreslås, at datterselskaber, der modtager ikkealmen-
nyttige uddelinger fra moderfonde og moderforeninger m.v.
omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller
4, skal være skattefrie af uddelingerne. Det er en forudsæt-
ning, at moderfonden og datterselskabet (modtageren) er
koncernforbundne efter selskabsskattelovens § 31 C, hvilket
betyder, at fonden skal have bestemmende indflydelse (ty-
pisk mere end 50 pct. af stemmerettighederne) i dattersel-
skabet.
Dette svarer til de regler, der gælder for tilskud mellem
moderselskaber og datterselskaber i selskabsskattelovens §
31 D.
Det foreslås, at uddelinger fra tilsvarende moderfonde og
moderforeninger, som er hjemmehørende i EU eller EØS, li-
geledes skal være skattefrie for datterselskabet. Det vil lige-
som i ligningslovens § 7 V, stk. 2, om medregning af 80 pct.
af uddelingsbeløbet fra udenlandske fonde være en forud-
sætning, at fonden er skattepligtig uden fritagelse i det land,
hvor den er hjemmehørende, og at fonden ikke har fradrag
for uddelingen.
Forslaget indebærer således, at der skattemæssigt ikke er
forskel på, hvorvidt tilskud til et datterselskab ydes af et mo-
derselskab eller af en moderfond.
Til nr. 4
Personer, der er skattepligtige til Danmark, og som mod-
tager fondsuddelinger fra hjælpe- og understøttelsesfonde,
hvis formål er at betrygge og forbedre kårene for nuværende
eller tidligere medarbejdere eller deres pårørende, jf. lig-
ningslovens § 14 F, skal efter gældende regler medregne he-
le uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Det foreslås, at modtagere, der er skattepligtige til Dan-
mark, som hidtil skal medregne hele uddelingsbeløbet ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når der er tale om
fondsuddelinger fra hjælpe- og understøttelsesfonde, hvis
formål er at betrygge og forbedre kårene for nuværende eller
tidligere medarbejdere eller deres pårørende, jf. ligningslo-
vens § 14 F.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at hjælpe- og un-
derstøttelsesfonde fortsat vil have fradrag for uddelinger til
formål, der har til hensigt at betrygge og forbedre kårene for
nuværende eller tidligere medarbejdere samt deres pårøren-
de. Derfor ses der ikke at være grundlag for, at modtagerne
af sådanne uddelinger kun skal medregne 80 pct. af udde-
lingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det vil sige, at forslaget indebærer, at modtagere, der er
skattepligtige til Danmark af uddelinger fra hjælpe- og un-
derstøttelsesfonde, jf. ligningslovens § 14 F, som hidtil vil
skulle medregne hele beløbet ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst.
Til nr. 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017 i ste-
det for den 1. januar 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet den 1. juli 2017 er i overens-
stemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgiv-
ning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft
enten den 1. januar eller den 1. juli.
Den senere ikrafttræden af loven skal ses i sammenhæng
med, at det i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 1 til
lovforslaget blev tilkendegivet, at Skatteministeriet var i dia-
log med KFI Erhvervsdrivende Fond med henblik på at af-
dække mulighederne for på en holdbar måde at undgå util-
sigtede virkninger af lovforslaget.
Problemstillingen vedrører fonde, der driver erhvervs-
mæssig virksomhed i fonden, og som foretager uddelinger,
der understøtter fondens erhvervsmæssige formål. Sådanne
uddelinger kan bl.a. ske i form af såkaldte »indirekte udde-
linger«.
Civilretligt er indirekte uddelinger beskrevet i Erhvervs-
styrelsens vejledning om uddelinger, som er udarbejdet efter
den nye lov om erhvervsdrivende fonde. Det fremgår af vej-
ledningen, at »Uddelinger kan foretages på en indirekte må-
de, eksempelvis uden at der formelt sker overførsel af kon-
tanter eller et formuegode, men hvor en given disposition er
forbundet med et gaveelement. Det vil sige tilfælde, hvor
fonden stadig har aktivet, men f.eks. giver brugsretten til en
tredjepart.« Indirekte uddelinger kan f.eks. ydes i form af
lån på favorable vilkår, hvor den aftalte rente på lånet er
mindre end markedsrenten, eller i form af en favorabel hus-
leje, hvor den aftalte husleje er lavere end markedslejen. Er-
hvervsstyrelsen har således slået fast, at f.eks. lån på favora-
ble vilkår eller udlejning til nedsat husleje civilretligt skal
behandles som en uddeling. Det bemærkes, at »indirekte ud-
delinger« ikke må forveksles med det skatteretlige begreb
»interne uddelinger«.
Som udgangspunkt vil der være en sammenhæng mellem
civilretten og skatteretten, men der kan være forskel. Der vil
eksempelvis ikke nødvendigvis være en sammenhæng mel-
lem de udgifter, der skattemæssigt er fradragsberettigede, og
de udgifter, som også regnskabsmæssigt kan fradrages.
Skatteretten opererer således med et driftsomkostningsbe-
greb, som ikke i alle aspekter er sammenfaldende med de
regnskabsmæssige begreber.
Skattemæssigt vil det være nødvendigt at sondre mellem
driftsomkostninger, der er fradragsberettigede efter stats-
skattelovens § 6, og uddelinger, der efter lovforslaget ikke
skal være fradragsberettigede, medmindre der er tale om al-
mennyttige uddelinger. Denne sondring vil bero på en kon-
kret vurdering af udgiftens karakter og af dens tilknytning til
fondens virksomhed.
Det følger af fondsbeskatningsloven, at fonde med enkel-
te undtagelser opgør den skattepligtige indkomst efter skat-
L 27 - 2016-17 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 27. april 2017
1750693_0004.png
4
telovgivningens almindelige regler for aktieselskaber. Fonde
kan derfor ligesom selskaber foretage fradrag for omkost-
ninger, der er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde
indkomsten. Om en civilretlig »indirekte uddeling« skal an-
ses for at være en skatteretlig driftsomkostning, beror på en
konkret vurdering.
Ved uddelinger forstås den disposition, hvorved fonden
rent faktisk varetager sine formål. Driftsomkostninger er
derimod de udgifter, der afholdes for at sikre eller muliggø-
re, at fonden kan varetage sine formål ifølge vedtægterne.
For at en fond m.v. kan fradrage en afholdt udgift som en
driftsomkostning, skal der, ligesom for selskaber, være en
mere eller mindre direkte forbindelse med den indkomstska-
bende aktivitet. En udgift, der er afholdt som led i driften af
fonden, vil derfor kunne fradrages eller gøres til genstand
for skattemæssig afskrivning.
Der vil eksempelvis kunne være tale om en fradragsbe-
rettiget driftsomkostning, hvis en fond giver rabat til en uaf-
hængig kunde, når rabatten har en direkte forbindelse til
fondens driftsvirksomhed og fonden selv har en indkomst-
skabende interesse i at afholde udgiften. Fonden kan f.eks.
have en driftsmæssig interesse i at give rabatten med hen-
blik på at sikre kundeforholdets fortsatte eksistens.
Hvis en rabat anses for at være en driftsomkostning, vil
den skattemæssige konsekvens være, at fonden indtægtsfø-
rer den modtagne betaling, mens kunden kan fradrage den
foretagne betaling. I givet fald ses der således skattemæssigt
bort fra rabatten. Hvis der derimod er tale om en uddeling,
vil fonden skulle indtægtsføre markedsprisen, mens modta-
geren vil være skattepligtig af en gave svarende til rabatten.
Lovforslaget vil medføre, at alene 80 pct. af værdien af ra-
batten vil skulle medregnes ved opgørelsen af den skatte-
pligtige indkomst.
Til nr. 6
Efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 2, har fonde om-
fattet af fondsbeskatningsloven fradrag for uddelinger til
vedtægtsmæssige formål, der ikke er almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige, når modtageren af uddelingen
er skattepligtig i Danmark heraf. Det er i lovforslagets § 1,
nr. 3, foreslået, at adgangen til fradrag for sådanne uddelin-
ger ophæves. Efter bestemmelsen i lovforslagets § 4, stk. 2,
har loven virkning for uddelinger, hvor fonden eller forenin-
gen bliver retligt forpligtet til at foretage uddelinger den 5.
oktober 2016 eller senere.
Det foreslås, at fonde og foreninger i indeværende ind-
komstår får mulighed for at kunne foretage fradrag for ikke-
almennyttige uddelinger, som fonden foretager efter den 5.
oktober 2016. Dette vil gælde, uanset om modtageren er
skattepligtig i Danmark af uddelingen eller ej. Fradraget vil
dog være maksimeret, således at de ikkealmennyttige udde-
linger foretaget i indeværende indkomstår ikke kan oversti-
ge de ikkealmennyttige uddelinger, som fonden foretog i
indkomståret 2014.
Herved sikres det i nogen grad, at fonde og foreninger,
der inden lovforslagets fremsættelse den 5. oktober 2016 har
truffet beslutning om en uddelingsramme for årets ikkeal-
mennyttige uddelinger, men hvor fonden endnu ikke er ble-
vet retligt forpligtet til at foretage uddelingerne, har fradrag
for årets ikkealmennyttige uddelinger.
Til nr. 7
Det er efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, en forud-
sætning for realisationsbeskatning af porteføljeaktier, der er
optaget til handel på et reguleret marked eller en multilateral
handelsfacilitet, at uddelinger, hensættelser og skattebeta-
ling svarer til fondens skattepligtige indkomst med tillæg af
skattefrie udbytter m.v.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4, stk. 3, vil
kunne indebære, at fonde ikke kan opfylde betingelserne,
hvis fondene som følge af EU-dommen opnår en nedsættel-
se af beskatningen i et tidligere indkomstår.
Det foreslås på den baggrund i stk. 4, at genoptagelse af
skatteansættelsen efter lovforslagets § 4, stk. 3, ikke skal på-
virke fondes mulighed for at anvende realisationsprincippet
på porteføljeaktier, der er optaget til handel på et reguleret
marked eller en multilateral handelsfacilitet, jf. fondsbeskat-
ningslovens § 3, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse sikrer herved, at EU-dom-
men ikke utilsigtet indebærer, at fonde mister adgangen til
realisationsbeskatning, når fonden anmoder om genoptagel-
se af skatteansættelsen med henblik på at få tilbagebetalt
skat, der er opkrævet på et forkert grundlag som følge af
EU-dommen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5 indebærer, at de øko-
nomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken af lovforslaget for indkomståret
2016 og 2017 neutraliseres, for så vidt angår de kommuner,
der for 2016 og/eller 2017 har valgt at budgettere med deres
eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den personlige
indkomstskat.
Neutraliseringen for indkomstårene 2016 og 2017 sker
med baggrund i aktstykke 147 (folketingsåret 2014-15, 2.
samling), tiltrådt af Finansudvalget den 10. juli 2015, og
aktstykke 133 (folketingsåret 2015-16), tiltrådt af Finansud-
valget den 23. juni 2016, hvoraf det fremgår, at skønnet over
udskrivningsgrundlaget i 2016 og 2017 hviler på en forud-
sætning om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår endvi-
dere, at ved efterfølgende ændringer i udskrivningsgrundla-
get for 2016 og 2017 neutraliseres virkningerne for de selv-
budgetterende kommuner.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 6 fastlægger, at efter-
reguleringen af indkomstskatten for de selvbudgetterende
kommuner for 2016 og 2017 efter stk. 5, herunder også kir-
keskatten, opgøres i henholdsvis 2018 og 2019. Efterregule-
ringen afregnes i henholdsvis 2019 og 2020.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
L 27 - 2016-17 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 27. april 2017
1750693_0005.png
5
Torsten Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S)
Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S)
fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Kristian Hegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 27 - 2016-17 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 27. april 2017
1750693_0006.png
6
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 27
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Titel
Orientering om, at lovforslaget er sendt i høring
Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 14/11-16 fra KFI Erhvervsdrivende Fond
Henvendelse af 16/11-16 fra KPMG Acor Tax
Henvendelse af 17/11-16 fra KPMG Acor Tax
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Henvendelse af 8/12-16 fra PwC
Henvendelse af 9/12-16 fra KPMG Acor Tax
Meddelelse om udskudt betænkningsafgivelse
Henvendelse af 8/3-17 fra KPMG Acor Tax
Henvendelse af 20/3-17 fra Industriens Fond
Revideret udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 27
Spm.nr.
1
2
3
4
5
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-16 fra KFI Erhvervsdri-
vende Fond, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 16/11-16 fra KPMG Acor
Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-16 fra KPMG Acor
Tax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 8. december 2016 om
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan de foreslåede ændringer i de af ministeren fremsatte
ændringsforslag vil påvirke provenuskønnet i lovforslaget, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor de provenuskøn, der er fremlagt i lovforslaget, og de
beregninger, som f.eks. Finansrådet og FSR har fremlagt i høringssva-
rene, kommer til så forskellige resultater og konklusioner ved den fore-
slåede ordning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/12-16 fra PwC, til skattemi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/12-16 fra KPMG Acor Tax,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/3-17 fra KPMG Acor Tax,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
7
8
9
L 27 - 2016-17 - Bilag 18: Betænkning afgivet den 27. april 2017
1750693_0007.png
7
10
11
Spm. om kommentar til henvendelsen af 20/3-17 fra Industriens Fond,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ændringsforslaget om udskydelse af ikrafttrædelsestidspunk-
tet, jf. bilag 16, har nogen betydning for det samlede provenuskøn samt
for de beregningseksempler, som Finansrådet og FSR fremsendte i de-
res oprindelige høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 27
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om at redegøre for den del af lovforslaget, der handler
om tilbageførsel af merprovenuet fra skærpelsen af fondsbeskatningen
ved nedsættelse af beskatningen af uddelingsmodtagerne, til skattemi-
nisteren