Skatteudvalget 2016-17
L 27 Bilag 16
Offentligt
1742980_0001.png
7. april 2017
J.nr. 2017-409
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 27 - Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og
skattekontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige udde-
linger).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 27 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
1742980_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skatte-
kontrolloven (Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke -almennyttige
uddelinger) (L 27)
Til § 4
7)
I
stk. 1
ændres
”1. januar 2017” til: ”1. juli 2017”.
[Udskudt ikrafttræden]
Side 2 af 4
L 27 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
1742980_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 7
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017 i stedet for den 1. januar 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet den 1. juli 2017 er i overensstemmelse med regeringens mål-
sætning om, at ny lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten
den 1. januar eller den 1. juli.
Den senere ikrafttræden af loven skal ses i sammenhæng med, at det i forbindelse med
besvarelsen af spørgsmål 1 på lovforslaget (L 27, 2016/17) blev tilkendegivet, at Skattemi-
nisteriet var i dialog med KFI Erhvervsdrivende Fond med henblik på at afdække mulig-
hederne for på en holdbar måde at undgå utilsigtede virkninger af lovforslaget.
Problemstillingen vedrører fonde, der driver erhvervsmæssig virksomhed i fonden, og
som foretager uddelinger, der understøtter fondens erhvervsmæssige formål. Sådanne ud-
delinger kan bl.a. ske i form af
såkaldte ”indirekte uddelinger”.
Civilretligt er indirekte uddelinger beskrevet i Erhvervsstyrelsens vejledning om uddelin-
ger, som er udarbejdet efter den nye lov om erhvervsdrivende fonde. Det fremgår af vej-
ledningen, at ”Uddelinger
kan foretages på en indirekte måde, eksempelvis uden at der
formelt sker overførsel af kontanter eller et formuegode, men hvor en given disposition
er forbundet med et gaveelement. Det vil sige tilfælde, hvor fonden stadig har aktivet,
men f.eks. giver brugsretten til en tredjepart.”
Indirekte
uddelinger kan f.eks. ydes i form
af lån på favorable vilkår, hvor den aftalte rente på lånet er mindre end markedsrenten,
eller i form af en favorabel husleje, hvor den aftalte husleje er lavere end markedslejen.
Erhvervsstyrelsen har således slået fast, at f.eks. lån på favorable vilkår eller udlejning til
nedsat husleje civilretligt skal behandles som en uddeling.
Det bemærkes, at ”indirekte
uddelinger” ikke må forveksles med det skatteretlige begreb ”interne uddelinger”.
Som udgangspunkt vil der være en sammenhæng mellem civilretten og skatteretten, men
der kan være forskel. Der vil eksempelvis ikke nødvendigvis være en sammenhæng mel-
lem de udgifter, der skattemæssigt er fradragsberettigede, og de udgifter, som også regn-
skabsmæssigt kan fradrages. Skatteretten opererer således med et driftsomkostningsbe-
greb, som ikke i alle aspekter er sammenfaldende med de regnskabsmæssige begreber.
Skattemæssigt vil det være nødvendigt at sondre mellem driftsomkostninger, der er fra-
dragsberettigede efter statsskattelovens § 6, og uddelinger, der efter lovforslaget ikke skal
være fradragsberettigede, medmindre der er tale om almennyttige uddelinger. Denne son-
dring vil bero på en konkret vurdering af udgiftens karakter og af dens tilknytning til fon-
dens virksomhed.
Det følger af fondsbeskatningsloven, at fonde med enkelte undtagelser opgør den skatte-
pligtige indkomst efter skattelovgivningens almindelige regler for aktieselskaber. Fonde
Side 3 af 4
L 27 - 2016-17 - Bilag 16: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
1742980_0004.png
kan derfor ligesom selskaber foretage fradrag for omkostninger, der en anvendt til at er-
hverve, sikre og vedligeholde indkomsten. Om en civilretlig
”indirekte uddeling” skal an-
ses for at være en skatteretlig driftsomkostning, beror på en konkret vurdering.
Ved uddelinger forstås den disposition, hvorved fonden rent faktisk varetager sine for-
mål. Driftsomkostninger er derimod de udgifter, der afholdes for at sikre eller muliggøre,
at fonden kan varetage sine formål ifølge vedtægterne. For at en fond m.v. kan fradrage
en afholdt udgift som en driftsomkostning, skal der, ligesom for selskaber, være en mere
eller mindre direkte forbindelse med den indkomstskabende aktivitet. En udgift, der er
afholdt som led i driften af fonden, vil derfor kunne fradrages eller gøres til genstand for
skattemæssig afskrivning.
Der vil eksempelvis kunne være tale om en fradragsberettiget driftsomkostning, hvis en
fond giver rabat til en uafhængig kunde, når rabatten har en direkte forbindelse til fon-
dens driftsvirksomhed, og fonden selv har en indkomstskabende interesse i at afholde ud-
giften. Fonden kan f.eks. have en driftsmæssig interesse i at give rabatten med henblik på
at sikre kundeforholdets fortsatte eksistens.
Hvis en rabat anses for at være en driftsomkostning, vil den skattemæssige konsekvens
være, at fonden indtægtsfører den modtagne betaling, mens kunden kan fradrage den fo-
retagne betaling. I givet fald ses der således skattemæssigt bort fra rabatten. Hvis der der-
imod er tale om en uddeling, vil fonden skulle indtægtsføre markedsprisen, mens modta-
geren vil være skattepligtig af en gave svarende til rabatten. Lovforslaget vil medføre, at
alene 80 pct. af værdien af rabatten vil skulle medregnes ved opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst.
Side 4 af 4