Skatteudvalget 2016-17
L 27 Bilag 11
Offentligt
1700270_0001.png
Fra:
Rose Bjare, Peter [mailto:[email protected]]
Sendt:
9. december 2016 14:00
Til:
'[email protected]'
Cc:
'[email protected]'; '[email protected]'; '[email protected]'
Emne:
L27 - sammenligningsår
TIL SKATTEMINISTERIET
Det er positivt, at Skatteministeren har stillet ændringsforslag, som betyder, at fondene i indeværende år i
stedet kan fradrage samtlige ikke-almennyttige uddelinger foretaget i indkomståret, dvs. også uddelinger,
hvor den retlige forpligtelse først indtræder efter den 5. oktober 2016, i det omfang disse uddelinger ikke
overstiger fondens ikke-almennyttige uddelinger i indkomståret 2014.
Skatteministeren har valgt 2014 som sammenligningsår, da det er det seneste år, hvor Skatteministeriet
antager, at uddelingerne ikke er blevet påvirket af EU-dommen. Dommen kom således 17. september 2015
og kan efter Skatteministeriets opfattelse have påvirket uddelingerne i 2015, hvorfor 2014 er anset mest
retvisende at sammenligne med.
Det fremgår af lovforslaget, at "De
samlede uddelinger til formål, der er ikke-almennyttige, og hvor
modtageren er skattepligtig i Danmark, udgør ca. 1,2 mia. kr. årligt".
Vil Skatteministeriet oplyse, hvorledes uddelingsbeløbet på 1,2 mia.kr. fremkommer? Herunder om det er
et gennemsnit af flere indkomstår? Herunder hvorledes uddelingerne fordeler sig på de enkelte
indkomstår? Hvis 2015 ikke indgår, vil Skatteministeriet så samtidigt oplyse, hvad uddelingsbeløbet udgør i
2015?
Vil Skatteministeriet til sammenligning oplyse, hvad de samlede ikke-almennyttige uddelinger samt
uddelinger til modtagere skattepligtige i Danmark skønnes at udgøre for de 20 største ikke-almennyttige
fonde. Dvs. de fonde som Skatteministeren har med i sit svar på spørgsmål 3 (fonde, der udgør 70% af de
samlede ikke-almennyttige uddelinger)? Dvs. hvor store uddelinger forventes at være påvirket, hvis 2015
blev sammenligningsåret?
En lang række ikke-almennyttige fonde har efter gældende regler ingen eller kun i begrænset omfang ikke-
fradragsberettigede uddelinger, da modtagerne er skattepligtige til Danmark af uddelingerne. For disse
fonde virker det ikke rimeligt, at deres fradragsberettigede uddelinger efter den alternative
overgangsmetode skal maksimeres til deres uddelinger for 2014 og ikke det seneste år 2015. Disse fondes
uddelinger i 2015 kan således ikke anses for påvirket (foranlediget) af EU-dommen. Forskel i
uddelingsniveau kan således være bestemt af en lang række faktorer herunder først og fremmest
udviklingen i fondens økonomi i det år, der sammenlignes med. Til sammenligning blev det seneste år
anvendt som sammenligning ved reduktionen af konsolideringsfradraget i 2015 (L71).
Vi skal på denne baggrund foreslå, at fondene får mulighed for at anvende 2015 som sammenligningsår i
stedet for 2014, således at der tages højde for et mere retvisende billede af fondenes aktuelle økonomi og
afledt uddelingsniveau.
Med venlig hilsen / Kind regards
Peter Rose Bjare
L 27 - 2016-17 - Bilag 11: Henvendelse af 9/12-16 fra KPMG Acor Tax
1700270_0002.png
Partner
Corporate Tax, Financial Services
KPMG ACOR TAX
Tuborg Havnevej 18
DK-2900 Hellerup, Copenhagen
Tel: +45 3945 1700
Mob: +45 5374 7025
[email protected]
www.kpmgacor.dk