Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17
L 26 Bilag 1, L 26 A Bilag 1, L 26 B Bilag 1
Offentligt
1671783_0001.png
5. oktober 2016
J.nr. 16-0363162
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, ligningsloven, skattekontrol-
loven og forskellige andre love.
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder det særdeles
positivt, at regeringen ønsker at
forstærke indsatsen mod illegal
handel med punktafgiftspligtige
varer ved at skærpe bødeniveauet.
Det er et skridt i den rigtige ret-
ning, som Dansk Erhverv kun kan
bifalde. Det er dog vigtigt at be-
mærke, at hvis man for alvor vil
den illegale handel til livs, er det
nødvendigt at sænke det høje dan-
ske afgiftsniveau, så incitamentet
til at drive illegal handel og købe
illegalt indførte varer bliver ud-
vandet.
Gennem en årrække har den illega-
le handel med punktafgiftspligtige
varer antaget et anseeligt omfang.
Det skaber ulige konkurrencevilkår
for lovlydige danske detail- og en-
grosvirksomheder, der mister om-
sætning og arbejdspladser, mens
statskassen går glip af moms- og
afgiftsprovenu. Skatteministeriet
vurderer i ”Status over grænse-
handel 2016”, at den illegale han-
del med øl, sodavand, alkoholso-
davand, cider, chokolade og slik
beløb sig til 550 mio. kr. i 2015.
Dertil kommer den illegale handel
med vin, spiritus og cigaretter, som
Skatteministeriet ikke har opgjort
omfanget af.
Skatteministeriets rapport viser og-
så, at den illegale handel med slik
og chokolade er steget i takt med,
at afgiften er steget. Afgiften på
slik og chokolade er steget med 46
pct. siden 2010 (og med 83 pct. si-
den 2009). Siden 2010 er den ille-
gale handel med slik og chokolade
Regeringen har i foråret igangsat
en analyse med henblik på sane-
ringen af punktafgifter med fokus
på forbrugs- og miljøafgifter. Sam-
tidig er nedsat et saneringsudvalg
med inddragelse af erhvervs- og
brancheorganisationer, herunder
Dansk Erhverv.
Analysen skal fokusere på:
- Forholdet mellem provenuet fra
afgiften og de påførte administra-
tive byrder.
- Afgiftens adfærdsregulerende ef-
fekter ift. bl.a. sundhed, miljø og
klima mv.
- Afgifternes forvridningseffekter
og selvfinansieringsgrad.
- Fordelingsvirkninger for bl.a.
husholdninger, erhverv og bran-
cher.
- Udfordringer i forhold til stats-
støtte og konkurrenceforvridning
m.v.
Analysen omfatter således diverse
afgifter på nydelsesmidler, og vil
Side 2 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samtidig steget med 75 pct. Om-
vendt er den illegale handel med
sodavand faldet i forlængelse af, at
sodavandsafgiften er blevet afskaf-
fet. Fra 2010 til 2012 steg soda-
vandsafgiften med 52 pct. I sam-
me periode steg den illegale handel
med sodavand med 33 pct. I for-
bindelse med vækstpakken i 2013
blev sodavandsafgiften halveret pr.
1. juli 2013 og afskaffet helt fra
2014. Det har ført til et fald i den
illegale handel med sodavand på
25 pct. fra 2012, hvor afgiften var
på sit højeste, til 2015. Højere af-
gifter fører med andre ord til øget
illegal handel, mens lavere afgifter
fører til mindre illegal handel. Der-
for opfordrer Dansk Erhverv til, at
regeringen følger initiativet med
skærpede bøder op med afgiftslet-
telser på nydelsesmidler i forbin-
delse med Saneringsudvalgets ar-
bejde.
ligeledes omfatte en vurdering af
afgifternes forvridningseffekter –
herunder betydningen for illegal
handel og grænsehandel.
På baggrund af analysen udarbej-
des der forslag til sanering af nati-
onale forbrugs- og miljøafgifter.
Danske Advokater
Danske Advokater tilslutter sig i
det hele bemærkningerne i FSRs
høringssvar, jf. nedenfor, vedrø-
rende den foreslåede ændring af
genoptagelsesreglerne.
Danske Advokater er således enig
med FSR i, at de to afgørelser fra
Landsskatteretten er udtryk for en
fejlagtig retsanvendelse og skyldes
misforståelse af grundlæggende
regnskabsprincipper om opgørelse
efter lagerprincippet.
Det er derfor ifølge Danske Ad-
vokater forkert, når Landsskatte-
retten når frem til, at forarbejderne
til balancepostreglen tilsiger, at fi-
Elementet om ændring af genop-
tagelsesreglerne er udgået af dette
lovforslag og forventes i stedet
fremsat til december.
Høringssvarene til dette element
vil derfor indgå i høringsskemaet
til det nye lovforslag.
Side 3 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nansielle kontrakter m.v. ikke er
omfattet af bestemmelsen.
Danske Advokater fremhæver
endvidere, at det klart fremgår af
forarbejderne til balancepostreg-
len, at de oplistede aktiver og pas-
siver alene er eksempler på lager-
beskattede aktiver og passiver. At
lagerbeskattede værdipapirer ikke
er nævnt som et af de oplistede ak-
tiver og passiver skyldes således
ifølge Danske Advokater forment-
ligt, at realisationsprincippet var
det almindelige princip for opgø-
relse af gevinst og tab, indtil lager-
beskatning blev indført som det
almindelige beskatningsprincip for
selskaber fra og med indkomståret
2010.
Derfor mener Danske Advokater,
at de foreslåede ændringer alene er
udtryk for en præcisering, som
følgelig må gennemføres med
virkning fra 1. juli 2004, hvor ba-
lancepostreglen blev indført.
Datatilsynet
Ingen bemærkninger.
DI
Ingen bemærkninger.
De Samvirkende Køb-
mænd (DSK)
DSK har kun bemærkninger til
forslaget om højere colabøder,
hvilket DSK er tilfredse med.
Det er som udgangspunkt positivt
med fortsat fuld kumulation. Men
den aktuelle udfordring er især, at
overtrædelser af chokoladeafgifts-
loven ofte sker i slikbutikker, der
Det er rigtigt, at der har udviklet
sig et nyt koncept har udviklet sig i
detailhandlen, hvor der kun sælges
slik. Imidlertid er ”colabøden” ik-
ke den eneste mulige sanktion. Det
er en særlig bøde, der kan anven-
des ved stikprøvekontroller, hvor
bøden ikke beregnes ud fra den
unddragne afgift.
Side 4 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
(næsten) ikke sælger andet end slik,
og derfor kun vil blive ramt af en
førstegangsbøde på 10.000 kr.
I forhold til en slikafgift på 24,97
pr. kg. Skal man ikke snyde med
flere varer end der kan være i en
stor personbil, før der er snydt for
mere end de 10.000 kr. Og man
skal være meget, meget uheldig for
at blive opdaget og få en bøde .
Det er derfor ikke nogen høj bøde
i forhold til, at chokolade/slik-
afgiften er hævet med foreløbig 83
pct. siden colabøderne blev ind-
ført, og endnu en forhøjelse af af-
giften er planlagt til 1.01.2018. Det
er derfor DSK’s forventning, at en
bøde på 10.000 kr. heller ikke vil
være tilstrækkelig præventiv i
”målgruppen”, der i langt overve-
jende grad sælger slik. DSK vil
derfor foreslå, at det er en skær-
pende omstændighed, hvis en for-
retningsdrivende i ”langt overve-
jende grad” udelukkende driver sin
virksomhed på grundlag af én af
de omfattede varegrupper. En så-
dan bestemmelse vil være en ”Lex
slikbutik”, hvor forholdet mellem
aktuelt afgiftsniveau og første-
gangsmøde slet ikke er tilstrække-
ligt præventivt.
DSK vil endvidere foreslå, at der
indføres brugerbetaling for de op-
følgende genbesøg SKAT foreta-
ger på salgssteder, hvor der tidlige-
re er konstateret problemer. I dag-
ligvarehandlen kendes princippet
fra fødevarekontrollen. Første
”Smiley-besøg” er altid gratis, men
butikkerne skal betale efter føde-
Såfremt SKAT vurderer, at der er
grundlag for en egentlig afgiftssag,
vil virksomhedens forhold blive
gennemgået med henblik på at op-
gøre det skyldige afgiftstilsvar,
herunder også moms, og dette kan
føre til straffesager, hvor bødeni-
veauet er langt højere end ”cola-
bøden”. I grove forsætstilfælde,
hvor den unddragne sukkerafgift
er højere en 100.000 kr. vil der bli-
ve nedlagt påstand om fængsels-
straf og en tillægsbøde på én gang
det unddragne beløb.
DSK’s forslag om, at det skal være
en skærpende omstændighed ved
udmåling af en førstegangsbøde i
”colalovgivningen”, hvis den for-
retningsdrivende ”i langt overve-
jende grad” kun udbyder én af de
omhandlede varegrupper, så bø-
den bliver endnu højere end
10.000 kr., bygger på en forudsæt-
ning om, at den pågældende ikke
har betalt afgift af samtlige eller
den overvejende del af de udbudte
varer. I sådanne tilfælde ligger en
egentlig unddragelsessag med re-
gulering af afgiftsbetalingen og en
bøder, der er beregnet ud fra stør-
relsen af unddragelsen, lige for.
Det er imidlertid ikke blot truslen
om straf, der har en præventiv ef-
fekt. Opdagelsesrisikoen spiller
også en betydelig rolle, og SKAT
har oprustet indsatsen de senere
år.
DSK foreslår, at der indføres bru-
gerbetaling for de opfølgende gen-
besøg efter inspiration fra fødeva-
rekontrollen. Hovedreglen inden-
Side 5 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
varekontrollens medgåede tid, hvis
man får en Smiley 2, 3 eller 4 og
derfor skal have et ny opfølgende
besøg. Af hensyn til retssikkerhe-
den kan man udelukkende gøre
brug af muligheden, hvor der for-
inden er faldet en dom eller vedta-
get en bøde.
Afslutningsvis vil DSK henstille til,
at et eventuelt nyt provenu, som
konkret følger af de højere bøder,
hensættes til de politiske forhand-
linger, der forventes indledt, når
Saneringsudvalget har afrapporte-
ret til Skatteministeren sommeren
2017. På den måde er det muligt at
identificere ”nye penge”, så snyd
med punktafgifter betaler for lave-
re punktafgifter.
for fødevarekontrollen er, at alle
virksomheder skal betale de sam-
lede omkostninger forbundet med
kontrollen – herunder smileyord-
ningen. På skatte- og afgiftsområ-
det betragtes kontrollen som en
del af den samlede myndighedsop-
gave, herunder også eventuelle
genbesøg.
Det fremgår af SKATs redegørelse
til Folketinget, SAU Alm. del, Bi-
lag 148, 2015-16, at der ved
SKATs kontrol af illegal indførsel
og handel med sukker- og choko-
ladevarer i 2015 er foretaget regu-
leringer af sukkerafgiften for netto
i alt 62.205.814 kr. Til sammenlig-
ning er der opgjort et nettoprove-
nu for 2014 på 40,3 mio. kr. De
største reguleringer er sket hos
grossister/importører, samt hos
registrerede detailhandlere, og
SKAT vil derfor fastholde det
øgede fokus på disse områder i
2016.
Der vil også være fokus på de de-
tailhandlere, som ikke er registreret
som varemodtagere, da disse er af-
tagere af grossisternes varer.
Se i øvrigt svaret til Dansk Er-
hverv.
Erhvervsstyrelsen –
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv
Regulering (TER) vurderer, at lov-
forslaget medrører administrative
konsekvenser for erhvervslivet på
under 4 mio. kr. årligt, og konse-
kvenserne vil derfor ikke blive
kvantificeret yderligere.
Side 6 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR – danske revisorer
FSR hilser overordnet den foreslå-
ede ændring af genoptagelsesreg-
lerne velkommen.
FSR giver således udtryk for, at
landsskatterettens kendelser var
meget overraskende og har skabt
unødig usikkerhed om rækkevid-
den af bestemmelserne, ligesom en
del skatteydere som følge heraf er
blevet fanget i en slags dobbeltbe-
skatning.
Efter FSRs opfattelse er Lands-
skattens kendelser forkerte og hvi-
ler på en misforståelse fra Lands-
skatterettens side.
Det væsentligste problem med
forslaget er derfor ifølge FSR
ikrafttrædelsesbestemmelsen, idet
ændringen bør tillægges tilbagevir-
kende kraft, således at der rettes
op på en praksis, der ifølge FSR
synes klart i strid med lovens ord
og lovens formål.
Det vil således være meget uhel-
digt, hvis ikke forslaget får virk-
ning for skatteydere, som er kom-
met i ”klemme” i landskatterettens
fortolkning, som efter FSRs opfat-
telse hviler på en misforståelse af
den praktiske anvendelse af lager-
princippet.
Der verserer således adskillige kla-
gesager om netop lagerbeskattede
værdipapirer og finansielle kon-
trakter, og det er ikke fremmende
for retsfølelsen eller retssikkerhe-
den, hvis disse skatteydere kom-
mer i ”klemme” og bliver udsat for
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Advokater, jf. ovenfor.
Side 7 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en dobbeltbeskatning, som det
utvivlsomt aldrig har været hensig-
ten.
Hertil kommer, at det vil være stø-
dende for retsfølelsen, hvis det af-
gørende for beskatningen er, om
varsel om genoptagelse er sendt
før eller efter 1. januar 2017.
Herudover har FSR en række tek-
niske bemærkninger til forslaget.
Ifølge FSR er det ikke åbenbart, at
den foreslåede formulering skaber
større klarhed end den nuværende
formulering, og FSR opfordrer
derfor til at formuleringen
genovervejes.
FSR ønsker således, at det nuvæ-
rende begreb ”balancepost” bibe-
holdes, og at begrebet blot præci-
seres i lovteksten eller i lovbe-
mærkningerne.
Derudover anmoder FSR om en
ændring/uddybning af den fore-
slåede lovtekst ”en opgørelse, hvor
værdien ultimo et indkomstår skal
anvendes primo det følgende ind-
komstår”. Bl.a. anmoder FSR om,
at begrebet ”en opgørelse” uddy-
bes, ligesom FSR anmoder om en
uddybning af, hvad værdien primo
skal anvendes til.
Endvidere synes FSR ikke umid-
delbart, at den foreslåede ordlyd
kan rumme tilfælde, hvor en regn-
skabsmæssig hensættelse til fx en
verserende retssag fejlagtigt ikke
tilbageføres skattemæssigt i hen-
sættelsesåret, og tabet som hensæt-
Side 8 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
telsen tilsigter at dække først reali-
seres i et efterfølgende år.
FSR spørger derudover, om lov-
forslaget også omfatter situationer,
hvor skatteyderen har anvendt la-
gerprincippet i stedet for realisati-
onsprincippet.
KL
Ingen bemærkninger.
SEGES
SEGES kan klart tiltræde formålet
med lovforslagets element om æn-
dring af genoptagelsesreglerne,
som både synes at være en hen-
sigtsmæssig og rimelig løsning på
problemstillingen.
Ifølge SEGES bør ændringen dog
få virkning for anmodninger ind-
givet tidligere end den 1. januar
2017.
SEGES ønsker endvidere, at be-
tydningen af begrebet ”værdipa-
pir” fastlægges særligt i loven eller
beskrives i bemærkningerne, idet
SEGES ønsker en bekræftelse på,
at anvendelsen af begrebet værdi-
papirer dækker over obligationer,
fordringer, finansielle kontrakter,
investeringsbeviser, aktier m.v.
Derudover anmoder SEGES om
en bekræftelse på, at ansættelserne
efter husdyrbeskatningsloven alle-
rede er omfattet af balancepostreg-
len ligesom varelagre m.v. I mod-
sat fald ønsker SEGES bestem-
melsen ændret i forhold til dette.
For så vidt angår lovforslagets
Der henvises til bemærkningerne
til Danske Advokater, jf. ovenfor.
Forslaget indebærer, at pensioni-
Side 9 af 10
L 26 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1671783_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
element om ophævelse af bopæls-
kravet ved indefrysning af ejen-
domsskatter anfører SEGES, at
virkningstidspunktet ikke bør ud-
skydes til 1. januar 2017, eftersom
reglerne er i strid med EU-retten.
ster m.v. med bopæl i udlandet får
mulighed for at indefryse ejen-
domsskatter for en ejendom i
Danmark på lige fod med pensio-
nister m.v. med bopæl her i landet.
Ifølge de generelle betingelser efter
låneloven, kan der ikke ydes lån til
allerede betalte ejendomsskatter,
da låneprovenuet umiddelbart skal
anvendes til betaling af ejendoms-
skatterne. Henset hertil foreslås
det, at ændringerne skal have virk-
ning for lån til betaling af ejen-
domsskatter, der ikke allerede er
betalt, dvs. for skatteåret 2017 og
følgende skatteår, svarende til de
betingelser, der gælder i dag for de
pensionister m.v., der allerede er
omfattet af ordningen.
Ældresagen
Ingen bemærkninger.
Side 10 af 10