Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17, Skatteudvalget 2016-17
L 25 , L 25 A , L 25 B
Offentligt
1686476_0001.png
11. november 2016
J.nr. 16-0569834
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 25 – Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet, fusionsskat-
teloven og selskabsskatteloven (Lempelse af elafgift for forlystelser, ændring af reglerne
om skattefri spaltning, særlige bonushensættelser, værdiansættelse af kooperationsbeskat-
tede andelsforeningers unoterede aktier samt sambeskatning i forbindelse med konkurs).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 2. november 2016. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
L 25a - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor stort det utilsigtede merprovenu er, til skatteministeren
1686476_0002.png
Spørgsmål
Det omtales i lovforslaget, at der vil opstå et utilsigtet merprovenu, når de særlige bonus-
hensættelser ifølge de nye Solvens II-krav skal placeres under posten ”overskudskapital”.
Ministeren bedes redegøre for, hvor stort dette utilsigtede merprovenu er.
Svar
Ændringen i den regnskabsmæssige placering af særlige bonushensættelser medfører, at
der fra den 1. januar 2016 ikke længere er hjemmel i selskabsskatteloven til, at livsforsik-
ringsselskaber kan fradrage særlige bonushensættelser. Såfremt der ikke foretages den i
lovforslaget fremsatte justering, der fastholder de regler, der var gældende før 1. januar
2016, vil tidligere foretagne særlige bonushensættelser blive selskabsskattepligtige og
fremtidige særlige bonushensættelser vil ikke kunne fratrækkes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Dermed opstår et utilsigtet merprovenu.
Efter de regler, der var gældende før 1. januar 2016, blev de særlige bonushensættelser
ikke selskabsbeskattet, men blev derimod pensionsafkastbeskattet med 15,3 pct. Hvis den
foreslåede ændring af reglerne ikke foretages, vil det medføre en ophævelse af fradragsret-
ten for særlige bonushensættelser i selskabsskattelovens § 13, stk. 3, hvilket vil medføre
en genbeskatning af de særlige bonushensættelser på ca. 37 mia. kr., som der tidligere er
givet fradrag for efter selskabsskatteloven.
For at undgå, at de særlige bonushensættelser både beskattes efter selskabsskatteloven og
pensionsafkastbeskatningsloven og for at sikre reel samtidighed, må det antages, at denne
selskabsbeskatning skal kombineres med, at den pensionsafkastskat, der allerede er betalt
af disse særlige bonushensættelser, vil skulle tilbagebetales. Herudover vil skattepligten
efter pensionsafkastbeskatningsloven for nye særlige bonushensættelser før tilskrivning til
pensionsopsparernes depoter skulle ophæves. Det bemærkes, at særlige bonushensættel-
ser, der tilskrives pensionsopsparernes depoter, vil blive pensionsafkastbeskattet hos pen-
sionsopsparerne og vil medføre en tilsvarende forhøjelse af fradraget i den selskabsskat-
tepligtige indkomst efter selskabsskattelovens § 13, stk. 3.
En sådan løsning skønnes at medføre en engangsindtægt på ca. 2,5 mia. kr. samt et mid-
lertidigt merprovenu på ca. 250 mio. kr. i 2016. Den forhøjede beskatning på tidspunktet
for hensættelsen, svarende til forskellen mellem selskabsskatten på 22 pct. og PAL-
skatten på 15,3 pct., modsvares af et tilsvarende forhøjet fradrag, når de særlige bonus-
hensættelser tilskrives kundernes depoter. Der er således alene tale om en tidsforskydning
af beskatningen. Den umiddelbare varige virkning skønnes samlet set at være et merpro-
venu på godt 20 mio. kr. om året.
1
1
I beregningerne er det lagt til grund, at de særlige bonushensættelser løbende tilskrives kundernes depoter med 10 pct. om
året. Det antages yderligere, at der løbende foretages nye særlige bonushensættelser, der modsvarer den løbende tilskriv-
ning til kunderne af fremtidige hensættelser.
Side 2 af 2