NOTAT
4. oktober 2016
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af selskabsloven
og årsregnskabsloven
(Ændrede krav til ejerregistrering, betinget lov-
liggørelse af kapitalejerlån mv.)
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås, at registrering af ejere gøres til en betingelse
for, at et selskab kan registrere sig, og at der etableres mulighed for
tvangsopløsning ved manglende ejerregistrering. Herudover foreslås det,
at kapitalejerlån lovliggøres under visse betingelser. Endelig foreslås en
præcisering vedr. iværksætterselskabers mulighed for at foretage kapital-
forhøjelser ved en såkaldt fondsforhøjelse.
Lovforslaget er sendt i høring den 6. juli 2016 med høringsfrist den 17.
august 2016 til i alt 175 organisationer, foreninger, m.v.
Der er modtaget høringssvar fra 19 af de hørte organisationer, foreninger,
m.v. Heraf har 11 haft konkrete bemærkninger til udkastet til lovforslag.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovudkastet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til rent redaktionelle ændringer og
præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved
substansen i de pågældende forslag og omtales derfor ikke nærmere i
dette notat.
Under punkt 4 omtales forslag til en ændring af årsregnskabsloven, som
ikke indgik i forslaget, som dette blev sendt i høring.
2. Generelle bemærkninger
Der er blandt høringsparterne bred opbakning til forslaget om ejerregi-
strering som forudsætning for registrering af stiftelse af et nyt selskab.
Høringen viser også bred opbakning til forslaget om, at Erhvervsstyrelsen
skal kunne sende et selskab til tvangsopløsning, hvis selskabet ikke har
registreret ejere i Det Offentlige Ejerregister.
For så vidt angår forslaget om at lovliggøre kapitalejerlån er der en vis
opbakning til forslagets formål om at ophæve et forbud og dermed give
selskaberne større fleksibilitet. Flere af høringsparterne peger dog på, at
det er uhensigtsmæssigt at lovliggøre kapitalejerlån selskabsretligt uden
samtidig at ophæve skattepligten for kapitalejerlån, eller for kapitalejer-
lån, hvor det kan godtgøres, at låntager ikke har en intention om at tilba-
gebetale lånet. Kapitalejerlån vil således fortsat, uanset at lånene med