Finansudvalget 2016-17
L 216
Offentligt
1795118_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. September 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 21 (L 216 - §7.
Finansministeriet) af 8. september 2017 stillet efter ønske fra
Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for beskæftigelseseffekten og provenueffekten af regerin-
gens skatteudspil, ”Sådan forlænger vi opsvinget”, hvis indkomstloftet for beskæf-
tigelsesfradraget ikke fjernes, men i stedet hæves til hhv. 400.000, 450.000,
510.900, 550.000, 600.000 og 700.000?
Svar
Med gældende regler er der et loft over beskæftigelsesfradraget på 37.400 kr.
(2022-skatteregler i 2018-niveau). I regeringens skatteudspil
”Sådan forlænger vi op-
svinget”
fjernes loftet over beskæftigelsesfradraget. Fjernelsen af loftet over beskæf-
tigelsesfradraget indeholder i virkeligheden tre elementer:
1. En forhøjelse af loftet med 4.600 kr. (svarende til en skatteværdi på 1.180 kr.),
som er en konsekvens af forslaget om at udvide grundlaget til også at omfatte
pensionsindbetalinger (konsekvensforhøjelse
1 i figur 1).
2. En forhøjelse af loftet med 18.700 kr. (svarende til en skatteværdi på 4.790 kr.)
som sigter på at modgå indkomstaftrapningen af jobfradraget (konsekvensforhø-
jelse 2 i figur 1).
3. En fjernelse af loftet, som efter forhøjelserne i 1 og 2 udgør 60.700 kr. og ind-
træder ved en arbejdsindkomst inkl. pension på 570.000 kr.
Når grundlaget for beskæftigelsesfradraget udvides til også at omfatte indbetalin-
ger til fradragsberettigede pensionsordninger indebærer det, at loftet nås ved en
lavere indkomst for personer med pensionsindbetalinger end efter gældende reg-
ler. Det indebærer en øget marginalskat og dermed lavere arbejdsudbud blandt
personer, der efter udvidelsen kommer op på loftet for beskæftigelsesfradraget.
For at modgå denne negative arbejdsudbudseffekt konsekvensforhøjes loftet med
12�½ pct., svarende til 4.600 kr. Det svarer til, at loftet nås ved samme indkomst-
niveau, som efter gældende regler, for personer med en bidragsprocent på 12.
Udvidelsen af grundlaget for beskæftigelsesfradraget er en del af løsningen af sam-
spilsproblemet.
Indkomstaftrapning af Jobfradraget er indrettet efter, at den skal starte ved en
indkomst svarende til det maksimale beskæftigelsesfradrag. Dette med henblik på,
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om beskæftigelseseffekten og provenueffekten af regeringens skatteudspil, hvis indkomstloftet for beskæftigelsesfradraget ikke fjernes, men i stedet hæves, til finansministeren
1795118_0002.png
Side 2 af 3
at en forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradraget kan opveje indkomstaftrap-
ningen af jobfradraget. Af samme grund er aftrapningsprocenten for jobfradraget
også fastsat ud fra, at beskæftigelsesfradraget er 10,65 pct. Jobfradraget aftrappes
med den største mulige hele procent under 10,65, dvs. med 10 pct. En del af fjer-
nelsen af loftet skal således ses i sammenhæng med indkomstaftrapning af jobfra-
draget. En forhøjelse af loftet for beskæftigelsesfradraget med 18.700 kr. svarer til,
at indkomstaftrapningen af jobfradraget neutraliseres
1
,
jf. figur 1.
Figur 1
Skatteværdien af forhøjelser af beskæftigelsesfradraget som følge af udspillet (ekskl. fjernelse af loftet)
1.000 kr.
18
16
14
12
4.790 kr.
1.000 kr.
18
16
14
12
394.400 kr.
570.000 kr.
10
8
6
4
2
0
0
50
100
150
300
350
400
450
500
550
600
650
700
Arbejdsindkomst indklusive pensionsindbetalinger
Udvidet grundlag
Konsekvensforhøjelse 1
Konsekvensforhøjelse 2
200
250
750
800
4.480 kr.
10
8
6
4
2
0
Gældende
Jobfradrag
Anm.: Illustreret med udgangspunkt i en skatteyder med en kommuneskat svarende til landsgennemsnittet på 25,6
pct. og en bidragsprocent til pension på 12, hvor lønmodtagerandelen udgør en tredjedel.
Kilde: Egne beregninger.
Uden fjernelse af loftet udgør lempelserne i skatteudspillet 7,3 mia. kr.
2
, svarende
til, at fjernelse af loftet isoleret set har en negativ saldovirkning på 6,3 mia. kr. En
stor del af de 6,3 mia. kr. til fjernelse af loftet er dog som nævnt en del af de øvri-
ge elementer i udspillet. Således kan 3,7 mia. kr. af de 6,3 mia. kr. til fjernelse af
loftet henføres til konsekvensforhøjelse af loftet som følge af udvidelse af grund-
laget for beskæftigelsesfradraget med pensionsindbetalinger og indkomstaftrap-
ningen af jobfradraget. Reelt er det således 2,5 mia. kr. der kan henføres til en
fjernelse af loftet,
jf. tabel 1 nedenfor.
Det isolerede skatteudspil til 7,3 mia. kr. uden fjernelse af loftet er ikke et realistisk
udgangspunkt, idet elementerne i udspillet ville være udformet anderledes uden
forhøjelse/fjernelse af loftet. Det urealistiske i at betragte udspillet isoleret uden
en forhøjelse/fjernelse af loftet fremgår også af, at udspillet i så fald ville have en
negativ arbejdsudbudsvirkning, svarende til godt 1.000 fuldtidspersoner.
Forstået som at loftet nås ved det indkomstniveau, hvor indkomstaftrapning af jobfradraget slutter. Da der er valgt en
aftrapningsprocent i hele procenter (10 pct.) og beskæftigelsesfradraget er på 10,65 pct. indebærer neutraliseringen en lille
lempelse på op til 310 kr., jf. forskellen mellem skatteværdien af jobfradraget på 4.480 kr. og skatteværdien af forhøjelsen af
loftet på 4.790 kr. i figur 1.
2
Der er set bort fra forslaget om fri telefon samt forslaget om lavere registreringsafgift.
1
L 216 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om beskæftigelseseffekten og provenueffekten af regeringens skatteudspil, hvis indkomstloftet for beskæftigelsesfradraget ikke fjernes, men i stedet hæves, til finansministeren
1795118_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Virkning af en forhøjelse af loftet over beskæftigelsesfradraget, 2025-regler i 2018-niveau
Umiddelbar
virkning
Udgangspunkt
Pensionsfradrag og udvidelse af
grundlag for beskæftigelsesfradrag
Jobfradrag med indkomstaftrapning
Samlet før fjernelse af loft
2)
Virkning efter
tilbageløb og
adfærd
Mia. kr.
-2,6
-4,8
-7,3
Arbejds-
udbud
Personer
425
-1.500
-1.075
Fordeling
Gini
Pct.-point
0,07
-0,06
0,01
Loft starter ved
indk.
1)
Mia. kr.
-3,6
-5,8
351.200
Loft starter ved
indk.
1)
400.000
450.000
510.900
550.000
600.000
700.000
Loft starter ved
indk.
1)
570.000
-9,3
Forhøjelser af loft med
5.200 kr. (37.400 -> 42.600 kr.)
10.500 kr. (37.400 -> 47.900 kr.)
17.000 kr. (37.400 -> 54.400 kr.)
21.200 kr. (37.400 -> 58.600 kr.)
26.500 kr. (37.400 -> 63.900 kr.)
37.100 kr. (37.400 -> 74.500 kr.)
-2,1
-3,8
-5,4
-6,1
-6,9
-7,9
-1,3
-2,3
-3,2
-3,6
-4,0
-4,5
1.425
2.875
4.275
4.950
5.550
6.425
0,04
0,07
0,12
0,15
0,18
0,22
Memopost
Konsekvensforhøjelse af loftet over
beskæftigelsesfradraget til 60.700 kr.
Fjernelse af loftet (regnet i forhold til
60.700 kr.)
-6,5
-4,7
-3,7
-2,5
5.225
2.675
0,16
0,24
Anm.: Regnet i forlængelse af de øvrige elementerne i udspillet.
1)
Arbejdsindkomst inklusive indbetalinger til fradragsberettigede pensionsordninger (ekskl. ATP).
2)
Opgjort ekskl. forslaget om fri telefon og lempelse af registreringsafgiften.
Kilde: Beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Af den samlede konsekvensforhøjelse af loftet med 23.300 kr. fra 37.400 kr. til
60.700 kr. kan 62 pct. af saldovirkningen på 3,7 mia. kr. henføres til de første
10.500 kr. af forhøjelsen. De første forhøjelser er således de dyreste, hvilket skal
ses i sammenhæng med, at der er forholdsvis mange, der har arbejdsindkomster
mellem 400.000 kr. og 500.000 kr. inkl. pension.
Det koster således 2,3 mia. kr. at hæve indkomstgrænsen for, hvornår loftet nås,
fra 350.000 kr. til 450.000 kr., mens det kun koster �½ mia. kr. at hæve indkomst-
grænsen fra 600.000 kr. til 700.000 kr.
Givet konsekvensforhøjelsen af loftet til 60.700 kr. skønnes fjernelse af loftet med
en saldovirkning på 2�½ mia. kr. efter tilbageløb og adfærd at bidrage til et øget
arbejdsudbud svarende til knap 2.700 fuldtidspersoner.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister