Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017-34616
OKO
12. september 2017
L 216
–
svar på spørgsmål 14 fra MF, Josephine Fock (ALT)
stillet den 5. september 2017 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for baggrunden for at hhv. Institut for Menneske-
rettigheder og Dansk Institut for International Studier er overgået fra
driftsbevilling til reservationsbevilling, og uddybe eventuelle fordele og
ulemper ved dette skift
?
Svar
Institut for Menneskerettigheder (IMR) og Dansk Institut for Internatio-
nale Studiers (DIIS) overgang til reservationsbevillinger på finanslovsfor-
slaget for 2018 er foretaget på baggrund af en vurdering fra Rigsrevisio-
nen.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at det ikke harmonerer, at IMR og DIIS
er optaget som driftsbevillinger på finansloven samtidig med, at det frem-
går af lovene om etablering af IMR og DIIS, at institutionerne er selv-
ejende institutioner inden for den offentlige forvaltning, der finansieres af
et årligt tilskud til institutionernes drift og aktiviteter. Ifølge Rigsrevisionen
tilsiger disse forhold, at institutionerne bør optages på finansloven som
reservationsbevillinger.
Overgangen til reservationsbevillinger medfører flere fordele for institut-
terne, herunder en større grad af frihed på det økonomisk administrative
område. For det første vil institutterne efter overgangen til bevillingstypen
reservationsbevilling ikke længere være forpligtet til at overholde statslige
bestemmelser om lønsumsloft og låneramme. Institutterne vil fremover
heller ikke være pålagt krav om at leve op til bestemmelserne i cirkulære