Finansudvalget 2016-17
L 216 Bilag 1
Offentligt
1784621_0001.png
Hovedbevægelser på finanslovforslaget
for 2018
i forhold til finansloven for 2017
August 2017
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
2
af
33
FFL18 sammenlignet med FL17
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2018 sammenlignet
med finansloven for 2017 inden for hvert ministerområde samt for fællesparagrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de største
ændringer i forhold til finansloven for 2017. For hvert punkt henvises til den relevante hovedkonto på
finanslovforslaget for 2018.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2018, der ændres med mere end 20 pct.
samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2017 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2018 skal ses i sammenhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2018 i forhold til finansloven for 2017,
der indeholder en mere detaljeret
oversigt over ændringer fra finansloven for 2017 til finanslovforslaget for 2018.
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
3
af
33
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet ............................................................................................... 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervsministeriet ............................................................................................... 8
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................... 9
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet ................................................................. 10
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 12
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ........................................................ 13
§ 15. Børne- og Socialministeriet ............................................................................. 15
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet ....................................................................... 18
§ 17. Beskæftigelsesministeriet.................................................................................. 20
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ......................................................... 22
§ 20. Undervisningsministeriet ................................................................................. 23
§ 21. Kulturministeriet ............................................................................................... 24
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................. 25
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet ......................................................................... 26
§ 28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet .................................................... 27
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ..................................................... 29
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 30
§ 36. Pensionsvæsenet................................................................................................ 33
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
4
af
33
§ 5. Statsministeriet
Ingen større bevægelser.
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
5
af
33
§ 6. Udenrigsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen er omlagt fra en driftsbevilling til en
reservationsbevilling, og at bevillingen som følge heraf fremover er opført på § 06.11.13.
Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
(§ 06.11.11.).
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen er omlagt fra en driftsbevilling til en
reservationsbevilling, og at bevillingen som følge heraf fremover er opført på § 06.11.14. Dansk
Institut for Internationale Studier (§ 06.11.12.).
Kontoen er ny, idet bevillingen under § 06.11.11. Institut for Menneskerettigheder
Danmarks
Internationale Menneskerettighedsinstitution er omlagt fra en driftsbevilling til en
reservationsbevilling og overført til denne konto (§ 06.11.13.).
Kontoen er ny, idet bevillingen under § 06.11.12. Dansk Institut for Internationale Studier er
omlagt fra en driftsbevilling til en reservationsbevilling og overført til denne konto (§06.11.14.)
Merudgiften skyldes, at der i 2017 var opført en negativ budgetregulering for at tage højde for
den usikkerhed, som var forbundet med skønnene for udgifterne til flygtningemodtagelse. I
2018 afsættes der ikke en negativ budgetregulering (§ 06.31.79.).
Merudgiften skyldes overvejende tilsagnsbudgettering, hvor der i 2018 planlægges større bidrag
til Etiopien, Uganda og Mali. Desuden afsættes midler til bl.a. den Afrikanske Garantifond og et
regionalt program om fred og sikkerhed (§ 06.32.01.).
Mindreudgiften skyldes overvejende tilsagnsbudgettering, hvor der i 2018 planlægges færre
bidrag end i 2017. I 2018 planlægges bidrag til Afghanistan og det europæiske Regionale
Udviklings- og Beskyttelsesprogram (RDPP) (§ 06.32.02.).
Merudgiften skyldes, at § 06.32.10. Migration oprettes i 2018, hvor der afsættes 300 mio. kr. til
EU’s Tyrkietfacilitet. Desuden planlægges et større bidrag til migrationsindsatser og en
udsendelsespulje samt et nyt bidrag til den Internationale Organisation for Migration
(§ 06.32.10.).
Merudgiften skyldes, at bevillingen til strategiske partnerskaber og puljeordninger og netværk
øges i forbindelse med omlægningen af civilsamfundsstøtten i 2018 (§ 06.33.01.).
Merudgiften skyldes hovedsageligt, at der afsættes 50 mio. kr. mere til klimapuljen i 2018, end
der blev afsat i 2017 og et nyt bidrag på 150 mio. kr. til den Globale Miljøfacilitet (§ 06.34.01.).
Merudgiften skyldes hovedsageligt øget bidrag
til FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
og til globale
civilsamfundsindsatser. Derudover planlægges bidrag på 150 mio. kr. til Den Globale Fond for
Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria og 25 mio. kr. til det globale vaccinationsinitiativ
(GAVI). Endelig er
FN’s Ligestillingsenhed (UN Women) overført fra § 06.36.01. til denne
hovedkonto (§ 06.36.03.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
6
af
33
Merudgiften skyldes hovedsageligt øget bidrag på 50 mio. kr. til interessevaretagelse i
internationale organisationer samt 15 mio. til reformering af FN-systemet på udviklingsområdet
(§ 06.36.06.).
Mindreudgiften skyldes primært, at der ikke planlægges nye bidrag til Investeringsfonden for
Udviklingslande (IFU) og projektudviklingsfaciliteten under Danida Business Finance i 2018. I
modsat retning trækker, at der afsættes 75 mio. kr. mere til Danida Business Finance i 2018 end
i 2017 (§ 06.38.01.).
Merudgiften skyldes en generel opskrivning af indsatser til fremme af rammebetingelser, viden
og forretningsmuligheder, herunder 60 mio. kr. til nye initiativer med fokus på bl.a. innovation
og teknologi, 45 mio. kr. til 'Partnering for Green Growth and the Global Goals 2030' (P4G),
25 mio. kr. til indsatser inden for energi og vandressourcer og 15 mio. kr. til 'Aid for Trade'
(§ 06.38.02.).
Mindreudgiften skyldes, at bevillingen er overført til § 06.11.01. Udenrigstjenesten med henblik
på at etablere en samlet styring af Udenrigsministeriets driftsaktiviteter (§ 06.41.02.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
7
af
33
§ 7. Finansministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat midler til flytning af statslige arbejdspladser i
2018 (§ 07.11.70.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 454,8 mio. kr. skyldes, at Barselsfonden fremadrettet er bidragsfinansieret, hvorfor
der nu er indbudgetteret en indtægt svarende til den samlede udgift. Hidtil har Barselsfonden været
finansieret af reduktioner af ministerområdernes rammer
fremadrettet skal ordningen finansieres
ved betaling af en bidragssats, der fastlægges på baggrund af antallet af årsværk på
ministerområderne (§ 07.14.39.).
Mindreudgiften på 22,3 mio. kr. skyldes en ændret fordeling af udlodningsmidlerne. Den ændrede
fordeling følger Politisk stemmeaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ændring af udlodningsmodellen af januar 2017
(§ 07.18.03.).
Mindreindtægten på 22,3 mio. kr. skyldes en ændret fordeling af udlodningsmidlerne. Den ændrede
fordeling følger Politisk stemmeaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ændring af udlodningsmodellen af januar 2017
(§ 07.18.03.).
Mindreudgiften på 27,4 mio. kr. skyldes en ændret fordeling af udlodningsmidlerne. Den ændrede
fordeling følger Politisk stemmeaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ændring af udlodningsmodellen af januar 2017
(§ 07.18.18.).
Mindreindtægten på 27,4 mio. kr. skyldes en ændret fordeling af udlodningsmidlerne. Den ændrede
fordeling følger Politisk stemmeaftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om ændring af udlodningsmodellen af januar 2017
(§ 07.18.18.).
Mindreindtægten på 35,7 mio. kr. skyldes, at sukkerafgifterne blev udfaset i 2017 (§ 07.51.03.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
8
af
33
§ 8. Erhvervsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 28,3 mio. kr. på kontoen for stormflods- og stormfaldsordningen skyldes en
reduceret tilbagebetaling af træk på statsgarantien som følge af to større stormflodshændelser i
december 2016 og januar 2017 (§ 08.21.05.).
Mindreudgifterne på kontoen for Markedsmodningsfonden på 25,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er
budgetteret midler i 2018, da den hidtidige bevilling udløber i 2018. Der var i 2017 afsat 15,0 mio.
kr., jf. Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om fordeling af forskningsreserven i 2017 af november 2016, samt 10,0 mio. kr. i 2017, jf. Aftale
mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
finansloven for 2017 af november 2016 (§ 08.32.04.).
Mindreudgifterne på kontoen for Vækstfonden på 45,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er budgetteret
med en udgift til iværksættere i 2018, da den hidtidige bevilling til vækstlåneordning for
iværksættere udløber i 2018. Der var i 2017 afsat 45,0 mio. kr. til vækstlåneordningen for
iværksættere, jf. Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om en vækstplan af april 2013 (§ 08.33.15.).
Kontoen er ny. På kontoen er der budgetteret med en indtægt på 340,0 mio. kr. som følge af, at
selskaberne fremover skal udbetale et udbytte til staten. Vækstfonden skal i 2018 udbetale 200,0
mio. kr. i udbytte til staten, mens EKF Danmarks Eksportkredit skal udlodde 140,0 mio. kr. til
staten, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og
SF om udvikling af Nordsøen af marts 2017 (§ 08.33.26.).
Merudgiften på 148,7 mio. kr., samt merindtægten på 148,4 mio. kr. på kontoen for
regionaludvikling mv. skyldes, at der i 2018 forventes en større udbetaling af midler fra Den
Europæiske Socialfond (§ 08.35.01.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
9
af
33
§ 9. Skatteministeriet
Reserver
Merudgiften til reserver på 439,2 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat en række reserver til hhv.
told- og inddrivelsesområdet på 58,4 mio. kr. og 61,7 mio. kr., en reserve på 267,0 mio. kr. til
generel styrkelse af grunddriften i skattevæsenet samt en reserve til styrket kontrolindsats på 100,0
mio. kr. (§ 09.21.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften til Skatteankestyrelsen på 132,2 mio. kr. skyldes primært, at der er givet en bevilling til
klagebehandling på ejendomsområdet som følge af de nye ejendomsvurderinger (§ 09.11.02.).
Mindreudgiften til kompensation for fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden på
830,0 mio. kr. skyldes, at ordningen bortfalder i 2018 (§ 09.11.63.).
Mindreudgiften til Godtgørelse mv. på 83,3 mio. kr. skyldes, at der er udført en analyse af kontoen i
lyset af det historiske mindreforbrug. I 2018 forventes der således et lavere antal sager samt en
lavere pris pr. sag i forbindelse med Retssikkerhedspakke II på grund af ændrede skøn. Dertil
kommer en yderligere nedjustering som følge af indfasning af ordningen, hvorved fonde og
selskaber kan få omkostningsgodtgørelse. Der forventes også færre øvrige sager, da budgetteringen
nu tager udgangspunkt i den faktiske aktivitet på kontoen. Endeligt opjusteres bevillingen som følge
af ændrede regler for syn og skøn i retssager (§ 09.21.05.).
Mindreudgiften til kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger på 161,8 mio. kr.
skyldes, at ordningen er nedlagt fra 2018. Der opføres samtidig en bevilling til almennyttige
foreninger på § 35.11.27. Reserve til støtte af almennyttige foreninger (§ 09.21.10.).
Mindreudgiften til fordeling af midler fra spillehalspuljen på 81,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er
opført bevilling på ordningen i 2018 (§ 09.21.20.).
Merindtægten til harmonisering af inddrivelsesrenten på forventet 35,0 mio. kr. skyldes, at
inddrivelsesrenten harmoniseres pr. 1. april 2017 og dermed får helårseffekt i 2018 (§ 09.22.22.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
10
af
33
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 32,5 mio. kr. fra 2017 til 2018 vedrører dels 18,9 mio. kr. til en yderligere udvidelse
af landevejsprincippet gennem en gradvis nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og
fra øerne, jf. aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016. Derudover er kontoen forhøjet med et
foreløbigt skøn på 13,3 mio. kr. vedrørende kompensation til kommuner for afgiftsmæssige
konsekvenser som følge af, at tilskud til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra
visse øer er omfattet af momslovens anvendelsesområde (§ 10. 21.25.).
Øvrige større ændringer
Mindreindtægterne på 1.080,8 mio. kr. vedrørende kommunernes selvbudgettering fra 2017 til 2018
skyldes, at virkningen af kommunernes selvbudgettering for 2018 først vil blive budgetteret i
forbindelse med de afsluttende ændringsforslag på baggrund af kommunernes budgetlægning for
2018 (§ 10.21.11.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
11
af
33
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Merudgiften på 111,7 mio. kr. på Reserver og budgetregulering skyldes blandt andet tilførsel af
DUT-reserve
som følge af EU’s generelle databeskyttelsesforordning, en generel strafskærpelse for
grov vold mv. samt en reserve i forbindelse med lovforslag om betleri. Kontoen indeholder
imidlertid endvidere en mindreudgift vedrørende flytning af reserve i forbindelse med udløb af
kriminalforsorgens flerårsaftale for 2013-2016 (§ 11.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 509,6 mio. kr. på Bøder, parkeringsafgifter, salg af pas, køreprøver og kørekort
mv. skyldes reviderede indtægtsskøn baseret på regnskabstal for 2016 (§ 11.23.02.).
Mindreudgiften på 34,6 mio. kr. på Forbedring af den fysiske sikkerhed skyldes bortfald af en etårig
bevilling i 2017 til forbedring af den fysiske sikkerhed ved bygninger mv., som primært benyttes af
det jødiske mindretal (§ 11.11.72.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
12
af
33
§ 12. Forsvarsministeriet
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 98,0 mio. kr. skyldes en negativ budgetregulering vedrørende finansiering af
kampflyanskaffelsen, jf. Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Radikale Venstre af juni 2016 samt nulstilling af en negativ budgetregulering
vedrørende omlægning af Barselsfonden fra bevillingsstyret ordning til bidragsstyret ordning
(§ 12.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 21,3 mio. kr. skyldes primært, at et større byggeprojekt til støtte for en
kommunikationsenhed (Deployed Communication Module) forventes afsluttet i 2017 (§ 12.29.13.).
Mindreudgiften på 160,6 mio. kr. skyldes primært overførsel til Forsvarsministeriets støttende
styrelser (§ 12.11.01. Departementet, § 12.12.02. Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Funktionel
Virksomhed, § 12.13.01. Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, § 12.14.01.
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse og § 12.15.01. Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse) sfa.
Beredskabsstyrelsens overgang til Forsvarsministeriets virksomhedsmodel (§ 12.41.01.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
13
af
33
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 59,3 mio. kr. i Flygtningenævnet skyldes en forventet lavere aktivitet
(§ 14.19.02.).
Mindreudgiften på 160,0 mio. kr. i Udlændingestyrelsen skyldes primært, at Udlændingestyrelsen
forventes at skulle behandle færre sager som følge af et lavere aktivitetsskøn på asylområdet
(§ 14.31.01.).
Mindreudgiften på 20,9 mio. kr. til omstillingsreserven vedrørende flygtninge og indvandrere
skyldes en nedjustering af reserven (§ 14.31.79.).
Mindreudgiften på 321,4 mio. kr. til drift og tilpasning af indkvarteringssystemet skyldes et
forventet lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.01.).
Mindreudgiften på 550,3 mio. kr. på kontoen vedrørende drift og tilpasning af
indkvarteringssystemet skyldes et forventet lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet
(§ 14.32.02.).
Mindreudgiften på 48,8 mio. kr. til øvrige initiativer på indkvarteringsområdet skyldes et forventet
lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.03.).
Mindreudgiften på 132,9 mio. kr. til kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl. skyldes et forventet
lavere aktivitetsniveau i asylindkvarteringssystemet (§ 14.32.10.).
Mindreudgiften på 75,8 mio. kr. til tilskud til etablering af midlertidige boliger til flygtninge skyldes,
at ordningen ophører fra og med 2018 (§ 14.69.15.).
Mindreudgiften på 337,1 mio. kr. skyldes, at refusionen er afskaffet fra 2018 med vedtagelsen af lov
nr. 705 af 9. juni 2017 om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og
forskellige andre love (Mere virksomhedsrettet dansk-uddannelse til voksne udlændinge, krav om
mellemkommunal aftale ved midlertidig boligplacering af flygtninge i en anden kommune mv.)
(§ 14.71.02.).
Merudgiften på 202,8 mio. kr. skyldes en revision af målgruppen som følge af, at resultattilskuddet
udvides fra 3 til 5 år med lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring af integrationsloven og forskellige
andre love (Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet
integrationsprogram mv.) (§ 14.71.04.).
Mindreudgiften på 300,3 mio. kr. til grundtilskud skyldes et lavere aktivitetsskøn for antallet af
flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.05.).
Mindreudgiften på 25,5 mio. kr. til kontoen vedrørende hjælp i særlige tilfælde skyldes et lavere
aktivitetsskøn for antallet af flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.06.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
14
af
33
Mindreudgiften på 79,5 mio. kr. til integrationsydelse for øvrige skyldes et lavere aktivitetsskøn for
antallet af flygtninge, der overgår til kommunerne (§ 14.71.12.).
Mindreudgiften på 49,5 mio. kr. til refusion af udgifter til midlertidig indkvartering skyldes, at
ordningen ophører fra og med 2018 (§ 14.72.01.).
Merudgiften på 20,4 mio. kr. til kommunal beskæftigelsesbonus afspejler den bevillingsprofil, der
blev aftalt som led i Aftale mellem regeringen (V) og KL om bedre rammer for at modtage og
integrere flygtninge af marts 2016, jf. lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring af integrationsloven og
forskellige andre love (§ 14.72.02.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
15
af
33
§ 15. Børne- og Socialministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 99,8 mio. kr. vedrørende Målrettede indsatser over for børn i udsatte positioner
skyldes Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
Stærke dagtilbud af juni 2017 (§ 15.25.21.).
Merudgiften på 60,1 mio. kr. vedrørende Fagligt og ledelsesmæssigt kompetenceløft i dagtilbud
skyldes Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
Stærke dagtilbud af juni 2017 (§ 15.25.22.).
Reserver
Mindreudgiften på 37,1 mio. kr. vedrørende Reserver og budgetregulering skyldes, at bevillingen
udmøntes til kommunerne. Der er på finanslovforslaget for 2018 indsat en ny reserve til det
kommunale lov- og cirkulæreprogram. Størstedelen af udmøntningen i 2017 vedrører Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om Stærke dagtilbud af
juni 2017. Aftalen udmøntes på andre konti inden for § 15 (§ 15.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 31,4 mio. kr. vedrørende Rammebeløb til handicappede mv. skyldes den
bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014
af november 2013, Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2015 af november 2014, Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af oktober 2015 og Aftale mellem
regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for
2017 af november 2016.
Hertil kommer, at det er blevet vurderet mest hensigtsmæssigt, at udbredelsen af AVT-
programmet sker i sygehusregi, hvorfor de afsatte midler i årene 2018-2020 overflyttes til Sundheds-
og Ældreministeriet på forslag til finanslov for 2018 (§ 15.13.23.).
Mindreudgiften på 23,9 mio. kr. vedrørende Helhed og sammenhæng på handicapområdet skyldes
den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014
af november 2013 (§ 15.13.26.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
16
af
33
Mindreudgiften på 21,2 mio. kr. vedrørende Forebyggende indsats for udsatte børn og unge skyldes
den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014
af november 2013 og Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om udmøntning af satspuljen for 2016 af oktober 2015 (§ 15.26.01.).
Mindreudgiften på 25,1 mio. kr. vedrørende Mod en tidligere, forebyggende og mere effektiv
indsats skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen (V),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af
oktober 2015 (§ 15.26.02).
Mindreudgiften på 28,6 mio. kr. vedrørende Investering i virksomme indsatser for udsatte og
sårbare børn og unge skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen (V),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af
november 2016. Hertil kommer, at der er overført bevilling svarende til 7,8 mio. kr. til § 15.11.30.
Socialstyrelsen til Socialstyrelsens arbejde med børnerammen (§ 15.26.04.).
Mindreudgiften på 310,6 mio. kr. vedrørende Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde skyldes en
nedjustering af skønnet som følge af prognosen for antallet af opholdstilladelser og
familiesammenførte (§ 15.43.01.).
Mindreudgiften på 37,5 mio. kr. vedrørende Sociale tilbud til personer med sindslidelser skyldes den
bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014
af november 2013, Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2015 af november 2014 og Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016 (§ 15.74.10.).
Merudgiften på 35,0 mio. kr. vedrørende Stærkere social mobilitet
et udviklings- og
investeringsprogram på voksenområdet skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem
regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for
2017 af november 2016 (§ 15.75.06.).
Mindreudgiften på 30,2 mio. kr. vedrørende Social støtte i overgang til og fastholdelse af job
skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016
(§ 15.75.29.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
17
af
33
Mindreudgiften på 42,7 mio. kr. vedrørende Udviklingsinitiativer skyldes den bevillingsprofil, som
fremgår af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014 af november 2013,
Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2015 af
november 2014 og Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016 (§ 15.75.75.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
18
af
33
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 135,2 mio. kr. på Reserver og budgetregulering skyldes udmøntning af
Sundheds- og Ældreministeriets lov- og cirkulæreprogram samt overførsel af midler til det regionale
og kommunale bloktilskud som følge af Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen på sundheds- og ældreområdet for 2017-
2020 af november 2016 og Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016. Dertil kommer
bevillingsprofilen for midler vedrørende synlighedsreform som følge af finansloven for 2016 samt
bevillingsprofilen for den negative budgetregulering vedrørende afskaffelse af NAT-screening som
følge af Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016. Det er efterfølgende besluttet, at NAT-
screening ikke skal afskaffes, hvorfor budgetreguleringen søges nulstillet på forslag til lov om
tillægsbevilling for finansåret 2017 og på finansloven for 2018 (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 47,5 mio. kr. på Departementet skyldes tilførsel af midler fra § 16.51.82. Indsats for
demente og ældre medicinske patienter med fokus på nedbringelse af overbelægning som følge af
Handlingsplan for den ældre medicinske patient af juni 2016 og overførsel af Koncern-HR fra §
16.35.01. Statens Serum Institut. Dertil kommer bevillingsprofilen for midler vedrørende
sundhedsdataprogrammet samt initiativer vedrørende almen praksis og patientinddragelse som
følge af finansloven for 2016. Endelig kommer bevillingsprofilen for midlerne vedrørende national
strategi for personlig medicin som følge af Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016 (§ 16.11.01.).
Mindreudgiften på 25,4 mio. kr. på Styrelsen for Patientsikkerhed skyldes bortfald af midler til
finansiering af afviklingen af ophobede klagesager, jf. akt. 124 af 15. juni 2016, bortfald af midler til
styrelsens udgifter i forbindelse med flytning af arbejdspladser til Aarhus samt tilførsel af midler til
initiativer i relation til demenshandlingsplanen 2025 som følge af Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
om Den nationale demenshandlingsplan 2025 af december 2016 (§ 16.11.12.).
Mindreudgiften på 30,7 mio. kr. på Partnerskaber til realisering af de nationale mål skyldes ophør af
midlertidig bevilling som følge af det sundhedspolitiske udspil "Mere borger, mindre patient
et
stærkt fælles sundhedsvæsen" af maj 2013 (§ 16.21.08.).
Mindreudgiften på 48,6 mio. kr. på Opfølgning på opfølgning på psykiatriudvalg skyldes ophør af
midlertidige bevillinger som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014
af november 2013 (§ 16.51.40.).
Mindreudgiften på 30,5 mio. kr. på Tilskud til forebyggelse og behandling af ludomani skyldes
ophør af midler som følge af Delaftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om ludomani til
styrkelse af indsatsen for bekæmpelse af ludomani af november 2014. Midlerne for 2018 og frem er
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
19
af
33
afsat på § 35.11.18. Reserve til bekæmpelse af ludomani og forventes udmøntet på baggrund af en
evaluering i regi af Skatteministeriet (§ 16.51.53.).
Mindreudgiften på 303,6 mio. kr. på En moderne psykiatri - bedre fysiske faciliteter og rammer
skyldes ophør af midlertidig bevilling som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om satspuljen for perioden 2015-2018 til psykiatrien af november 2014 (§ 16.51.58.).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. på Fysiske tilpasninger vedrørende etableringen af de specialiserede
socialpsykiatriske afdelinger skyldes ophør af midlertidig bevilling som følge af Delaftale mellem
regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for
2017-2020 af november 2016 (§ 16.51.81.).
Mindreudgiften på 101,1 mio. kr. på Synlighedsreform
anlæg vedrørende decentrale løsninger i
relation til sundhedsdataprogrammet skyldes ophør af midlertidig bevilling som følge af finansloven
for 2016 (§ 16.51.86.).
Mindreudgiften på 190,0 mio. kr. på Indkøb af apparatur
anlæg vedrørende nyt apparatur til at
diagnosticere og behandle borgere med kræft (Kræftplan IV) skyldes ophør af midlertidig bevilling
som følge af Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016 (§ 16.51.90.).
Mindreudgiften på 425,0 mio. kr. på Bedre mad til ældre på plejecentre vedrørende en kommunal
ansøgningspulje målrettet bedre mad tætterede på borgeren skyldes ophør af midlertidig bevilling
som følge af Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016 (§ 16.65.16.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. på Bedre mad til ældre i eget hjem skyldes ophør af midlertidig
bevilling som følge af Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016 (§ 16.65.17.).
Mindreudgiften på 20,6 mio. kr. på Svage ældre og demens skyldes den afsatte bevillingsprofil som
følge af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om satspuljen for 2015 af november
2014 (§ 16.65.43.).
Mindreudgiften på 88,9 mio. kr. på National handlingsplan for demens 2025 skyldes udmøntning af
midler til andre dele af § 16. Sundheds- og Ældreministeriet, kommuner, regioner samt andre
ministerområder som følge af Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Alternativet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om den nationale
demenshandlingsplan 2025 af december 2016 (§ 16.65.60.).
Mindreudgiften på 2.500,7 mio. kr. på Fremtidens sygehusstruktur skyldes bevillingsprofilen for
Kvalitetsfondens investeringer i en moderne sygehusstruktur, der indbudgetteres årligt på baggrund
af aftalen om regionernes økonomi og et opdateret skøn for midlernes afløb (§ 16.91.60.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
20
af
33
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 414,7 mio. kr. skyldes, at der er afsat bevilling til jobpræmie til personer med
langvarig ydelsesperiode, jf. lov nr. 287 af 29. marts 2017 om en midlertidig jobpræmie til
langtidsledige (§ 17.46.63.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 56,1 mio. kr. og merindtægten på 57,3 mio. kr. til erstatning til statens tjenestemænd
i arbejdsskadesager skyldes primært ændret budgettering af kontoen, så den også omfatter udgifter
til erstatninger efter 1997 og de tilsvarende indtægter, som Beskæftigelsesministeriet modtager fra
de berørte ministerier til dækning af Beskæftigelsesministeriets udlæg for erstatningerne
(§ 17.23.11.).
Merudgiften på 44,2 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er under indfasning. Som følge af Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015 er ordningen
videreført med variable refusionssatser på denne konto. Udgifter der tidligere blev afholdt på
§ 17.56.02. afholdes derfor nu på denne konto. Herudover forventes en stigning i antallet af
helårspersoner på ledighedsydelse (§ 17.35.25.).
Merudgiften på 21,1 mio. kr. skyldes primært, at statens refusion til orlov til pasning af syge børn
pr. 1. april 2017 er ændret fra 50 pct. refusion til 100 pct. refusion, jf. lov nr. 288 af 29. marts 2017
om ændring af barselsloven mv. (§ 17.37.11.).
Merudgiften på 140,2 mio. kr. skyldes dels indfasning af ressourceforløb som følge af Aftale mellem
den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en
reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012, og dels indførelsen af jobafklaringsforløb som
følge af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om en reform af sygedagpengesystemet af december 2013
(§ 17.46.04.).
Mindreudgiften på 167,2 mio. kr. til jobrotation skyldes dels et forventet fald i antallet af
helårspersoner på den ordinære jobrotationsordning fra 1.100 helårspersoner i 2017 til 400
helårspersoner i 2018, og dels en reduceret refusionssats som led i Aftale mellem den daværende
SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om forlig om en reform af
beskæftigelsesindsatsen af juni 2014 (§ 17.46.74.).
Merudgiften på 343,1 mio. kr. til fleksjob med variabel refusion skyldes primært en forventet
stigning fra 2017 til 2018, som kan henføres til indfasningen af Aftale mellem den daværende SRSF-
regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension
og fleksjob af juni 2012 samt Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.04.).
Merudgiften på 376,6 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra 2017 til 2018 og kan
henføres til indfasningen af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
21
af
33
og Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 samt
Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet af februar 2015
(§ 17.56.05.).
Mindreudgiften på 35,2 mio. kr. skyldes dels udløb af satspuljemidler afsat i 2013 og 2017, og dels
at forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob som led i Aftale mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om Initiativpakke om bedre
rammer for ressourceforløb af marts 2017 har besluttet at overføre en del af bevillingen til DUT-
reserven (§ 17.59.21.).
Mindreudgiften på 23,0 mio. kr. skyldes et fald i kommunernes refusionsanmodninger i 2017 samt
ændrede prognoser for antal personer omfattet af det 3-årige integrationsprogram (§ 17.62.04.).
Mindreudgiften på 35,2 mio. kr. skyldes en nedjustering af skønnet som følge af udviklingen i
kommunernes refusionsanmodninger (§ 17.63.02.).
Merudgiften på 1.804,9 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårspersoner fra ca.
17.600 helårspersoner i 2017 til ca. 26.700 helårspersoner i 2018. Merindtægten på 1.439,6 mio. kr.
skyldes en stigende aktivitet på ordningen, og deraf et stigende medfinansieringsbehov (§ 17.64.10.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
22
af
33
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 129,9 mio. kr. skyldes primært reserve vedrørende momskompensation til de
videregående uddannelsesinstitutioner, omlægning af Barselsfonden og afløbet for reserve til
dekommissioneringsopgaver (§ 19.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 31,1 mio. kr. skyldes primært ny organisering i Uddannelses- og
Forskningsministeriet pr. 1. januar 2017. Organisationsændringen bliver først håndteret teknisk på
forslag til lov om tillægsbevilling 2017, hvorfor finansloven for 2017 afspejler den tidligere
organisering. Merudgiften modsvares af mindreudgifter under § 19.11.06. Styrelsen for Institutioner
og Uddannelsesstøtte. (§ 19.11.01.).
Mindreudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes primært ny organisering i Uddannelses- og
Forskningsministeriet pr. 1. januar 2017. Organisationsændringen bliver først håndteret teknisk på
forslag til lov om tillægsbevilling 2017, hvorfor finansloven for 2017 afspejler den tidligere
organisering. Mindreudgiften modsvares af merudgifter under § 19.11.01. Departementet
(§ 19.11.06.).
Merudgiften på 80,7 mio. kr. skyldes et højere skøn for genudlånsrenten, og at den udestående
studiegæld i 2018 forventes at være større end gælden i 2017 (§ 19.82.02.).
Mindreudgiften på 45,0 mio. kr. skyldes et skønnet fald i tab på studielån og for meget udbetalt
støtte som følge af gældssanering, konkurs, akkord, død og eftergivelse (§ 19.82.04.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
23
af
33
§ 20. Undervisningsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 163,0 mio. kr. skyldes, at kontoen er ny og oprettet som følge af, at regeringen har
afsat 500 mio. kr. over tre år til løft af de fagligt svageste elever (§ 20.29.13.).
Reserver
Merudgiften på 173,4 mio. kr. skyldes primært en afsat reserve til eventuel kompensation af
produktionsskoler og institutioner for erhvervsrettet uddannelse, hvor retten til fradrag for moms
ændres, på 95,0 mio. kr. og en afsat reserve til trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser af august 2016 på 30,0 mio. kr. (§ 20.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften- og indtægten skyldes primært en reduktion af det indbudgetterede forbrug af
opsparing som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering og KL om kommunernes
økonomi for 2015 af juni 2014 og Aftale mellem regeringen (V), KL og Danske Regioner om den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 af maj 2016. Nettobevægelsen er stort set neutral
(§ 20.29.07.).
Mindreudgiften på 24,3 mio. kr. skyldes udløb af en midlertidig bevilling til inklusion i folkeskolen
(§ 20.29.12.).
Mindreudgiften på 40,3 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for puljen til fremme af
erhvervsuddannelsernes kvalitet og indkøb af udstyr samt flytning af bevilling til andre konti
vedrørende hhv. læringskonsulenter og fusionstilskud som følge af EUD-kredsens aftale om
udmøntning af midler til fusionstilskud mv. (§ 20.38.11.).
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. skyldes udløb af en midlertidig bevilling (§ 20.38.12.).
Mindreudgiften på 59,7 mio. kr. skyldes primært reducerede takster for skoleydelse (§ 20.51.12.).
Mindreudgiften på 25,4 mio. kr. skyldes justeret aktivitetsskøn, hvor der forventes lavere aktivitet
på kontoen (§ 20.72.03.). Det bemærkes, at de ændrede aktivitetsskøn medfører, at § 20.72.01.
Arbejdsmarkedsuddannelser mv. tilsvarende opjusteres, da aktivitetsskønnet ændrer den indbyrdes
fordeling mellem de to hovedkonti.
Mindreudgiften på 23,9 mio. kr. skyldes reduktion af bevillinger som følge af forhandlet DUT-
kompensation, ressortoverførsel af satspuljeprojekter på dagtilbudsområdet samt faldende profil for
flere igangværende satspuljeinitiativer (§ 20.89.04.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
24
af
33
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 82,2 mio. kr. kan henføres til ophør af en treårig bevilling til Fonden Aarhus
2017 samt to ét-årige bevillinger til hhv. bevaring af en hospitalsbygning i Thorshavn og renovering
af Det Færøske Hus i København. Fra 2018 er der endvidere oprettet en ny underkonto til
KVINFOs Videnscenter (§ 21.11.23.).
Mindreudgiften på 65,0 mio. kr. kan henføres til ophør af aftale med kulturregion Aarhus.
Bevillingen er overført til § 21.23.21. Egnsteatre og små storbyteatre og § 21.33.41. Tilskud til drift
af statsanerkendte museer (§ 21.11.32.).
Merudgiften på 58,7 mio. kr. kan primært henføres til et projekt om restaurering og nybyggeri på
Nyborg Slot, jf. akt. 128 af 13. maj 2015. Der er en modsvarende stigning i indtægtsbevillingen på
57,0 mio. kr., hvilket kan henføres til donationer (§ 21.33.78.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
25
af
33
§ 22. Kirkeministeriet
Ingen større bevægelser.
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
26
af
33
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 101,7 mio. kr. skyldes tilførsel af midler til national ordning for målrettede
efterafgrøder, jf. Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om fødevare- og landbrugspakke af december 2015 samt Aftale mellem
regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om naturpakke
af maj 2016, som vedrører udlæg af efterafgrøder i 2017, der udbetales med et års forskydning i
2018 (§ 24.23.07.).
Mindreudgiften på 229,0 mio. kr. og mindreindtægten på 220,8 mio. kr. på refinansieringsordningen
for landbruget skyldes, at refinansieringen for landbruget stort set er færdigafviklet bortset fra
mellemregningskontoen med Finansministeriet og renteposteringer (§ 24.24.44.).
Mindreudgiften på 22,1 mio. kr. skyldes udløb af den etårige nationale kompensationsordning
målrettet fiskerivirksomheder særligt berørt af reduktionen af torskekvoterne i Østersøen, jf. Aftale
mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
finansloven for 2017 af november 2016 (§ 24.26.10.).
Mindreudgiften på 101,4 mio. kr. og den tilsvarende mindreindtægt skyldes udløb af de midlertidige
kriseordninger for støtte til reduktion af mælkeproduktionen samt tilpasningsstøtte til
mælkeproducenter og andre husdyravlere, der blev besluttet indført af EU-Kommissionen i
sommeren 2016 med virkning i 2017 (§ 24.42.13.).
Mindreudgiften på 59,4 mio. kr. skyldes primært udløb af midlertidig anlægsbevilling til etablering af
biocovers på affaldsdeponier i 2014-2017, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om tilbagerulning af FSA mv. og
lempelser af PSO af juni 2014 (§ 24.51.50.).
Mindreudgiften på 60,2 mio. kr. skyldes udløb af den midlertidige bevilling vedrørende etablering af
et substitutionspartnerskab under kemikalieindsatsen, udløb af den midlertidige bevilling fra
forskningsreserven, samt tilførsel af midler til forsøg med måling af lattergas fra spildevand, jf. hhv.
Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten,
Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om ny kemikalieindsats 2014-2017 af oktober 2013 og Aftale
mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance,
Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti Venstre
om fordeling af forskningsreserven i 2017 af november 2016 (§ 24.53.15.).
Mindreudgiften på 27,1 mio. kr. skyldes bortfald af midlertidig bevilling til ressourcestrategien, jf.
Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti om
finansloven for 2014 af november 2013 (§24.54.70.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
27
af
33
§ 28. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 33,3 mio. kr. skyldes primært en ny opgave med at forberede en facility
managementordning i staten. Forberedelsesopgaverne vedrører blandt andet kortlægning og
beskrivelse af det nuværende indkøb af serviceydelser, forberedelse af udbud af et samlet indkøb af
de omfattede services hos en ekstern leverandør mv. (§ 28.71.01.).
Reserver
Mindreudgiften på 200,8 mio. kr. skyldes afløb for de afsatte reserver vedrørende besluttede
anlægsprojekter samt afløb for kontoens budgetregulering (§ 28.11.13.).
Merindtægten på 70,0 mio. kr. skyldes, at der for Signalprogrammets træk på central anlægsreserve
er indbudgetteret forbrug af videreførsel fra og med 2018 (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 151,6 mio. kr. skyldes, at statens sidste rate af tilskud til Aarhus Letbane blev
udbetalt i 2017 (§ 28.11.35.).
Mindreudgiften på 29,4 mio. kr. skyldes primært ændret afløb af midler til statslig medfinansiering
af kommunale anlægsprojekter mv., da igangsættelsen af projektet vedrørende anlæg af tunnel under
Marselis Boulevard i Aarhus er udskudt (§ 28.21.23.).
Merudgiften på 47,3 mio. kr. skyldes, at tilskuddet til Skørping-Frederikshavn ydes helårligt modsat
i 2017, hvor tilskuddet blev ydet fra d. 6. august og frem (§ 28.52.15.).
Mindreudgiften på 46,3 mio. kr. skyldes, at der med Aftale mellem den daværende SRSF-regering,
Dansk Folkeparti og Enhedslisten om Takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den
kollektive trafik af juni 2012 var afsat midler til den kollektive trafik i yderområderne til og med
2017 (§ 28.53.02.).
Mindreudgiften på 56,0 mio. kr. skyldes primært udløb af bevilling til en pulje til øget tilgængelighed
for personer med handicap, jf. Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016, hvor der blev afsat 50
mio. kr. i 2017 (§ 28.63.02.).
Merudgiften på 694,9 mio. kr. skyldes primært den forudsatte afløbsprofil for midler afsat til
gennemførelse af Banedanmarks fornyelsesaktiviteter af jernbanenettet. Derudover er der
fremrykket fornyelsesmidler til faget Spor i 2018 fra bevilling i 2019 (§ 28.63.05.).
Merudgiften på 297,1 mio. kr. skyldes afløb for projekterne på kontoen (reserverede midler)
(§ 28.63.20.).
Mindreudgiften på 549,2 mio. kr. skyldes primært, at der forventes afgivet betydeligt færre tilsagn til
almene boliger i 2018 end i 2017 (§ 28.81.01.).
Mindreudgiften på 136,5 mio. kr. skyldes primært, at der i 2018 forventes tilsagn til 1.000
ungdomsboliger mod 1.700 boliger i 2017 (§ 28.81.02.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
28
af
33
Mindreindtægten på 28,0 mio. kr. vedrører reduceret kommunal refusion som følge af ændringerne i
det forventede antal tilsagn vedrørende ungdomsboliger (§ 28.81.02.).
Mindreindtægten på 134,9 mio. kr. vedrørende refusion til Landsbyggefonden skyldes den samlede
mindreudgift til ydelsesstøtte til almene boliger og friplejeboliger (§ 28.81.05.).
Mindreudgiften på 163,1 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden som følge af flere indtægter og
færre udgifter i 2018 i forhold til 2017 ikke forventes at have behov for så stort et statslån til
dækning af likviditetsunderskud (§ 28.81.07.).
Mindreindtægten på 163,1 mio. kr. skyldes, at der ikke er behov for så stort et genudlån som følge
af mindre statslån til Landsbyggefonden, som beskrevet under udgifter ( § 28.81.07.).
Mindreudgiften på 50,3 mio. kr. skyldes tidsmæssigt, planlagt ophør af tilskudsordningen til
energibesparelser i den private boligsektor (§ 28.82.62.).
Mindreudgiften på 121,2 mio. kr. til byfornyelse skyldes, at bevillingen er blevet reduceret som følge
af medfinansiering af strengere kontrol over for udlændinge på tålt ophold og kriminelle,
Bandepakke III samt midlertidig jobpræmie til langtidsledige mv. (§ 28.83.01.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
29
af
33
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 30,1 mio. kr. skyldes Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om delvis udmøntning af den grønne
klimapulje af juni 2017, hvor der er tilført yderligere midler til at fremme varmepumper i 2017-2019
(§ 29.24.18.).
Reserver
Mindreudgiften på 50,0 mio. kr. skyldes Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om delvis udmøntning af den grønne
klimapulje af juni 2017 (§ 29.11.05.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 39,2 mio. kr. skyldes, at der er gennemført en reorganisering af § 29. Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet, hvilket indebærer, at der er overført opgaver og bevillinger til
departementet fra en række af departementets underliggende institutioner (§ 29.11.01.).
Mindreudgiften på 117,9 mio. kr. skyldes udløb af midler fra forskningsreserven på 130 mio. kr.
Mindreudgiften modgås dog delvist af merudgifter til den nye pulje til forskning i miljøvenlig og
energieffektiv produktion af olie og gas, som følger af Aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om udvikling af Nordsøen af
marts 2017 (§ 29.22.01.).
Merudgiften på 26,5 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for biogasanvendelsen er forhøjet
(§ 29.24.21.).
Mindreudgiften på 48,5 mio. kr. skyldes, at kontoen er blevet rebudgetteret på baggrund af
opdaterede skøn for afløbet fra puljen (§ 29.25.08.).
Merudgiften på 165,9 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for biogasanvendelsen er forhøjet
(§ 29.25.09.).
Merudgiften på 560,4 mio. kr. skyldes Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016, hvor det blev aftalt, at PSO-afgiften
aftrappes gradvist, ved at udgifterne flyttes over på finansloven. Afskaffelsen sker gradvist med fuld
udfasning i 2022 ved at bevillingen på finansloven gradvist forhøjes (§ 29.25.10.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
30
af
33
§ 35. Generelle reserver
Nye initiativer
Merudgiften på 25 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til finansiering af initiativer i den
nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed (§ 35.11.11.).
Merudgiften på 2.520 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til forhandlingerne i forbindelse
med finansloven for 2018 (§ 35.11.14.).
Merudgiften på 31,4 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til bekæmpelse af ludomani, jf. Aftale
mellem den daværende VK-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om delvis liberalisering af spillemarkedet af februar 2010
(§ 35.11.18.).
Merudgiften på 600 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve i 2018-2021 til regeringsinitiativer (§
35.11.19.).
Merudgiften på 800 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve, der bidrager til finansiering af
regeringens kommende udspil til erhvervs- og iværksætterinitiativer (§ 35.11.21.).
Merudgiften på 67,1 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til støtte af almennyttige foreninger
(§ 35.11.27.).
Merudgiften på 500 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve i 2018-2021 til velfærd, herunder til
initiativer på sundhedsområdet mv. (§ 35.11.34.).
Merudgiften på 30 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve på 30 mio. kr. årligt fra 2018 og frem
til Kriminalforsorgens udgifter til udlændingeopgaver (§ 35.11.36.).
Merudgiften på 100 mio. kr. skyldes, at der er afsat en sikkerhedspulje på 100 mio. kr. i 2018 og 200
mio. kr. årligt i 2019-2020, der kan udmøntes årligt til initiativer vedrørende forsvar, politi,
sikkerhed mv., jf. Aftale mellem regeringen (V), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om finansloven for 2017 af november 2016 (§ 35.11.38.).
Merudgiften på 2.313,2 mio. kr. skyldes primært, at der er afsat en reserve på 500 mio. kr. i 2018
som bidrag til finansiering af regeringens kommende udspil til JobReform fase 2, samt at der som
følge af Aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017
er indbudgetteret en reserve til håndtering af samspilsproblemet, som udmøntes i JobReform fase 2
(§ 35.11.39.).
Merudgiften på 50 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til en politiskole i det vestlige
Danmark, jf. Aftale mellem regeringen (V), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019 af
november 2015 (§ 35.11.43.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
31
af
33
Reserver
Mindreudgiften på 500 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve på 1.000 mio. kr. til finansiering af
nye bevillingsforslag samt uforudsete, aktivitetsafledte eller ekstraordinære merudgifter (§ 35.11.01.).
Merudgiften på 1.010 mio. kr. skyldes, at der er afsat en forskningsreserve med henblik på at
opfylde regeringens forskningsmålsætning. Reserven søges udmøntet i forbindelse med
forhandlingerne om finansloven for 2018 (§ 35.11.02.).
Merudgiften på 500 mio. kr. skyldes, at der oprettes en årlig reserve i 2018-2021 til aktivitetsafledte
og tekniske ændringsforslag mv. på finanslovforslaget for 2018 (§ 35.11.03.).
Merudgiften på 768,9 mio. kr. skyldes, at satsreguleringspuljen udgør 768,9 mio. kr. i 2018, hvoraf
203,2 mio. kr. følger af bortfald af tidligere års initiativer mv. (§ 35.11.04.).
Mindreudgiften på 150 mio. kr. skyldes, at der var afsat en reserve vedrørende Statens Serum
Institut i 2017 (§ 35.11.22.).
Mindreudgiften på 20 mio. kr. skyldes, at reserven til en gradvis nedsættelse af færgetaksterne til og
fra øerne er udmøntet (§ 35.11.31.).
Merudgiften på 69 mio. kr. skyldes nulstilling af budgetreguleringen vedr. 11. fase af statens
indkøbsprogram, der er udmøntet på de enkelte ministerområder (§ 35.11.32.).
Mindreudgiften på 93,9 mio. kr. skyldes, at den tilbageværende reserve i 2018 er udmøntet med
114,4 mio. kr., jf. lov nr. 287 af 29. marts 2017 om en midlertidig jobpræmie til langtidsledige m.v.,
og 21,1 mio. kr. til § 24. Miljø- og Fødevareministeriet (§ 35.11.37.).
Mindreudgiften på 220 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. ekstraordinære indsatser i
grænseområderne mv. er nulstillet, idet reserven var afsat i 2017 (§ 35.11.44.).
Merudgiften på 200 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til det danske EU-bidrag, som tager
højde for den usikkerhed, der er forbundet med budgetteringen af bidraget (§ 35.11.47.).
Mindreudgiften på 384,6 mio. kr. skyldes, at reserven til finansiering af merudgifter på
Skatteministeriets område er delvist udmøntet i 2018 (§ 35.11.50.).
Merudgiften på 25 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til de administrative konsekvenser af
boligforliget, jf. Aftale om tryghed om boligbeskatningen mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre af maj 2017 (§ 35.11.51.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 59,4 mio. kr. skyldes et nyt ledighedsskøn foretaget efter færdiggørelsen af
ministerparagrafferne (§ 35.11.25.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
32
af
33
Merindtægten på 306,7 mio. kr. skyldes, at der efter færdiggørelse af ministerparagrafferne er sket
en opjustering af forventningerne til statens indtægter fra Nordsøfonden (§ 35.11.30.).
Merudgiften på 15 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en reserve til budgetvirkningerne af Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 under det
statslige delloft for driftsudgifter. I lyset af tidspunktet for indgåelse af aftalen, har virkningerne ikke
kunne indbudgetteres på ministerparagrafferne. Reserven udmøntes på relevante
ministerparagraffer i forbindelse med ændringsforslagene til finansloven (§ 35.11.58.).
Merudgiften på 88 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en reserve til budgetvirkningerne af Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 under det
statslige delloft for indkomstoverførsler. I lyset af tidspunktet for indgåelse af aftalen, har
virkningerne ikke kunne indbudgetteres på ministerparagrafferne. Reserven udmøntes på relevante
ministerparagraffer ifm. ændringsforslagene til finansloven (§ 35.11.59.).
Mindreudgiften på 67 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en reserve til budgetvirkningerne af Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 uden for
udgiftslofterne. I lyset af tidspunktet for indgåelse af aftalen, har virkningerne ikke kunne
indbudgetteres på ministerparagrafferne. Reserven udmøntes på relevante ministerparagraffer i
forbindelse med ændringsforslagene til finansloven (§ 35.11.60.).
Merudgiften på 5.158 mio. kr. skyldes, at der er oprettet en reserve til budgetvirkningerne af Aftale
mellem regeringen og Dansk Folkeparti om flere år på arbejdsmarkedet af juni 2017 på
indtægtsbudgettet. Reserven afspejler bl.a. at aftalen forventes at give anledning til en
engangsudbetaling af efterlønsbidrag på i størrelsesordenen 5 mia. kr. i 2018, som ikke påvirker den
strukturelle saldo. I lyset af tidspunktet for indgåelse af aftalen, har virkningerne ikke kunne
indbudgetteres på ministerparagrafferne. Reserven udmøntes på relevante ministerparagraffer i
forbindelse med ændringsforslagene til finansloven (§ 35.11.61.).
L 216 - 2016-17 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side
33
af
33
§ 36. Pensionsvæsenet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 52,1 mio. kr. skyldes til dels den forventede lønudvikling og til dels en
forventning om stigende antal pensioner og faldende antal erhvervsaktive tjenestemænd på
området. Faldet i antallet af erhvervsaktive skyldes, at der ikke længere ansættes tjenestemænd på
området. Stigningen i antallet af pensioner skyldes især et ændret pensioneringsmønster på området
(§ 36.31.01.).
Mindreindtægten på 23,32 mio. kr. skyldes dels gennemførte registreringsmæssige ændringer, idet
ansatte med tjenestemandspensioner er omregistreret til hovedkontoen, dels ændringer i
pensioneringsmønstret (§ 36.31.03.).