Retsudvalget 2016-17
L 215
Offentligt
1767210_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. juni 2017
Strafferetskontoret
Marie Mølsted
2017-0037-0185
2330942
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tig-
geri) (L 215), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 2. juni 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Nicolai Winther
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 215 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at straffen for betleri begået et af de i lovforslaget nævnte steder i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 3 måneder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for utryghedsska-
bende tiggeri) (L 215):
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer, at straffen for betleri begået et af de i lovforslaget
nævnte steder i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsæt-
tes til ubetinget fængsel i 3 måneder, og vil ministeren samti-
dig redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Efter straffelovens § 197 straffes den, der imod politiets advarsel gør sig
skyldig i betleri, eller som tillader, at nogen under 18 år, der hører til hans
husstand, betler, med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende om-
stændigheder kan straffen bortfalde.
Med lovforslaget foreslås det, at der i straffelovens § 197 indsættes to nye
stykker som stk. 2 og 3, hvorefter kravet om forudgående advarsel som
betingelse for straf ikke gælder, når tiggeri begås i gågade, ved stationer
eller i offentlige transportmidler, og hvorefter det ved straffens fastsættelse
skal indgå som en skærpende omstændighed, at tiggeri begås et af de
nævnte steder.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, jf. punkt 2.1.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger samt bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1, at der med lovforslaget lægges op til, at straffen i førstegangstilfælde
som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 14 dage, når tiggeriet
er begået i gågade, ved stationer eller i offentlige transportmidler, jf. det
foreslåede stk. 3.
En ændring af den nævnte forudsætning i lovforslaget, således at der i ste-
det lægges op til, at straffen i førstegangstilfælde som udgangspunkt fast-
sættes til fængsel i 3 måneder, vil kunne ske gennem politiske bemærknin-
ger i Retsudvalgets betænkning over lovforslaget.
Hvis partier, der repræsenterer et flertal i Folketinget, i Retsudvalgets be-
tænkning over lovforslaget angiver en ændring af de forudsætninger, som
fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil det være de ændrede forudsæt-
ninger, der vil være gældende efter en vedtagelse af lovforslaget i stedet
for de forudsætninger, som fremgår af lovforslagets bemærkninger.
2
L 215 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at straffen for betleri begået et af de i lovforslaget nævnte steder i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 3 måneder, til justitsministeren
2.
En forudsætning om, at straffen for betleri begået et af de i forslaget
nævnte steder i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til ube-
tinget fængsel i 3 måneder, vil imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse
mest hensigtsmæssigt kunne gennemføres ved, at der indsættes en side-
strafferamme i § 197 med et strafmaksimum på f.eks. fængsel i 1 år.
Baggrunden herfor er, at der i gentagelsestilfælde eller i tilfælde, hvor der i
øvrigt foreligger andre skærpende omstændigheder end den omstændig-
hed, at forholdet er begået i gågade, ved stationer eller i offentlige trans-
portmidler, formentlig ikke inden for den gældende strafferamme på fæng-
sel i indtil 6 måneder i alle tilfælde vil kunne udmåles en straf, der står i
passende forhold til udgangspunktet på fængsel i 3 måneder.
Et ændringsforslag herom vil efter Justitsministeriets opfattelse kunne
formuleres på følgende måde:
Ӯndringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for utryghedsskabende tiggeri)
(L 215)
Til § 1
x)
Det under
nr. 1
foreslåede
§ 197, stk. 3,
affattes således:
Stk. 3.
Straffen efter stk. 1 kan stige til fængsel i 1 år, hvis forholdet er
begået et af de steder, der er nævnt i stk. 2.”
[Strafposition for førstegangstilfælde begået i gågade, ved stationer eller i
offentlige transportmidler]
Bemærkninger:
Det foreslås i et nyt
stk. 3,
at straffen efter stk. 1 kan stige til fængsel i 1 år,
hvis forholdet er begået et af de steder, der er nævnt i det foreslåede stk. 2.
Dette gælder, både når gerningsmanden er ansvarlig efter bestemmelsens
1. led (fremover stk. 1, 1. pkt., 1. led, jf. stk. 2), og når gerningsmanden
tillader, at nogen under 18 år, der hører til den pågældendes husstand, tig-
ger et af de steder, der er nævnt i det foreslåede stk. 2.
3
L 215 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm., om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at straffen for betleri begået et af de i lovforslaget nævnte steder i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til ubetinget fængsel i 3 måneder, til justitsministeren
Der er herved lagt op til, at straffen i førstegangstilfælde som udgangs-
punkt fastsættes til ubetinget fængsel i 3 måneder, når tiggeri begås i gå-
gade, ved stationer eller i offentlige transportmidler.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne straf-
niveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens
kapitel 10.
Er lovovertrædelsen således af organiseret karakter, herunder begået af
flere i forening eller som led i omfattende kriminalitet, vil det
ligesom i
dag
kunne indgå som en (yderligere) skærpende omstændighed ved straf-
fens fastsættelse, jf. straffelovens § 81, nr. 2 og 3. Det gælder efter om-
stændighederne også, hvis der er tale om personer, der kommer til Dan-
mark med det formål at tigge de steder, der er nævnt i det foreslåede stk. 2.
Under formildende omstændigheder kan straffen omvendt udmåles lavere,
og der er også mulighed for at lade straffen bortfalde, jf. bestemmelsens 2.
pkt. (fremover stk. 1, 2. pkt.) (som ikke foreslås ændret) og straffelovens §
83, 2. pkt., samt § 82.”
3.
Justitsministeriet kan ikke støtte forslaget.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at et ændringsforslag som det be-
skrevne vil indebære, at strafniveauet for betleri vil blive uforholdsmæssig
højt sammenlignet med strafniveauet for andre straffelovsovertrædelser.
Det er endvidere ministeriets opfattelse, at der med det fremsatte lov-
forslag allerede er tale om en markant strafskærpelse i forhold til gældende
ret. Som det fremgår af punkt 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
sendes der herved et signal til potentielle tilrejsende og andre om, at utryg-
hedsskabende tiggeri fører til fængselsstraf.
4