Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 214
Offentligt
1774319_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. juni 2017
J nr. 2017-372
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 1. juni 2017 stillet mig følgende
spørgsmål til L 214, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. maj 2017 fra Miljøorga-
nisationen VedvarendeEnergi, jf. L 214 - bilag 2.
Svar
Henvendelsen er identisk med VedvarendeEnergis høringssvar, som blev
fremsendt til Energistyrelsen efter høringsfristen. Høringssvaret vil blive
håndteret i høringsnotatet, som fremsendes til udvalget senest den 15. au-
gust. Jeg vil nedenfor adressere de væsentligste punkter i høringssvaret.
VedvarendeEnergi mener, at lovforslaget rammer investorer, der har investe-
ret i tillid til gældende regler om muligheden for timebaseret nettoafregning,
inden for den normale investeringshorisont for de berørte anlæg. Selv om
forringelsen forventes at være 1-4 pct. og dermed beskeden for det enkelte
anlæg, er den alligevel med til at forringe tilliden til dansk omstilling til vedva-
rende energi.
Baggrunden for lovforslaget er, at det er nødvendigt at begrænse merom-
kostninger på solcelleområdet og dermed bidrage til at overholde den aftalte
ramme for udbygning af solcellekapacitet. Solcelleudbygningen forventes
med betydelig usikkerhed at stige til i størrelsesordenen 1.350 MW i 2020 og
i størrelsesordenen 2.235 MW i 2030. På nuværende tidspunkt er der mulig-
hed for at opnå indirekte støtte via timebaseret nettoafregning af elafgift og
PSO. Ved lovforslaget foreslås alene at afvikle den timebaserede nettoaf-
regning af elafgiften. Det bemærkes endvidere, at lovforslaget ikke ændrer
reglerne om nettoafregning af PSO, idet det dog bemærkes, at PSO’en udfa-
ses frem mod 2022.
VedvarendeEnergi bemærker, at lovforslaget medfører forskelsbehandling
mellem ejere og lejere, da det forventes, at huslejen for lejeboliger med sol-
celler vil blive højere, svarende til den lavere elomkostning.
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
L 214 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/5-17 fra Miljøorganisationen VedvarendeEnergi, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1774319_0002.png
Efter de gældende regler har lejere mulighed for at forbruge el afgiftsfrit via
nettoafregning. Hvis udlejeren producerer el på udlejerens eget VE-anlæg til
nettet, kan lejerne forbruge afgiftsfri el fra nettet under nettoafregningsord-
ningen. Det er udlejer
ikke lejerne
som har retskravet på afgiftsfritagel-
sen, men lejerne vil også, efter omstændighederne, opnå en fordel som følge
af afgiftsfritagelsen. Afskaffelse af timebaseret nettoafregning med afgiftsfri-
tagelse og indførelse af elafgift for al el fra nettet (øjebliksafregning) for er-
hverv kan på grund af EU's statsstøtteregler ikke gennemføres med selektive
undtagelser til fordel for bestemte erhverv, herunder for f.eks. udlejere af bo-
liger. Efter statsstøttereglerne skal alle erhverv betale den samme afgift
også udlejere af boliger.
Det bemærkes, at elafgiftslovens bestemmelser om timebaseret nettoafreg-
ning for alle virksomheder, herunder udlejere og boligorganisationer, afvikles
med lovforslaget.
VedvarendeEnergi mener, at beregningerne, som ligger til grund for vurde-
ringen om, at udbygningen af solcelleanlæg vil blive reduceret med 135 MW i
2020, ikke bygger på realistiske vurderinger af egetforbruget for kommende
installationer.
Som det fremgår af høringsnotatet af 24. maj bemærkes det, at den i lov-
forslaget skønnede udvikling i solcelleudbygningen tager afsæt i Energisty-
relsen basisfremskrivning og er baseret på en række antagelser om fremtidi-
ge teknologiomkostninger, elpriser, egetforbrug, afkastkrav mm. Derudover
er skønnet baseret på en såkaldt ’frozen-policy’-tilgang,
hvor eksempelvis ni-
veauet af elafgiften holdes konstant i faste priser. Det bemærkes, at antagel-
serne har været sendt i høring hos bl.a. Dansk Solcelleforening i forbindelse
med udarbejdelse af Energistyrelsens basisfremskrivning udgivet i marts
2017.
VedvarendeEnergi mener grundlæggende, at den politiske retning med lov-
forslaget er forkert, og at udviklingen i det danske elforbrug i forhold til var-
mepumper, eltransport og store udenlandske datacenter, som etablerer sig i
Danmark, bør medføre en væsentlig større udbygning end de begrænsede
mål, som regeringen har sat for 2020. Henset til de seneste års prisfald på
solceller mener VedvarendeEnergi, at udbygningen bør være på solområdet,
og målene for udbygning med solceller bør revideres opad.
Side 2/3
L 214 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/5-17 fra Miljøorganisationen VedvarendeEnergi, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1774319_0003.png
Regeringen har sat et mål om, at der i 2030 skal være mindst 50 pct. vedva-
rende energi, og at Danmark skal være helt uafhængige af fossile brændsler
i 2050. Dette mål skal opfyldes ved udbygning af vedvarende energi, som
også skal omfatte solcelleudbygning. Det er dog vigtigt at sikre en omkost-
ningseffektiv udbygning, uanset hvilken type vedvarende energi, der vælges.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 3/3