Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 214 Bilag 9
Offentligt
1781225_0001.png
Præsentation & Indholdsfortegnelse
Solar
Lightning
A: Præsentation og
.
D: Typer af solcelleanlæg
E
:
Lov 214
- bemærkninger
F: Langsigtet
G: Evt. Spørgsmål
www.solarlightning.dk
1. Indledning og præsentation
2. Hensigt med foretrædet
3. Lovforslag 214 - vurdering
4. Helios strategi & model
almen sektor
5. Pilotprojekt i København
6. 5 Anbefalinger - solcelleudvikling
7. Evt. Spørgsmål til oplæg
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
Hensigt
Solar
Lightnings
foretræde:
At love, rammer og tilskudsordninger på solcelleområdet udformes på baggrund af
faktuelle data og realistiske mål
At storbyernes etageejendomme og den almene boligsektor bidrager effektivt til at
nå regeringens klimamålsætning via solenergi
At der skabes et grundlag for fortsat udvikling af danske virksomheder og løsninger
inden for solenergi
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
1781225_0003.png
Lovforslag 214
Solar Lightning anbefaler, at lovforslaget trækkes tilbage, ændres væsentligt eller stilles i bero!
Begrundelse:
Trækkes tilbage:
"
Lovforslagets
data bygger på væsentlig usikkerhed/ Energistyrelsen":
1350 MW solceller i år 2020 er ikke dokumenteret (dermed ikke grundlag for
provenutab på 1070 mio. eller nedsættelse af Co2 emission på op mod 0,14 mio.
tons / 0,1 TWH i 2020) ej heller 2235 MW i 2030.
Nuværende omfang er en
864,5 MW
pr. august 2017. Difference ml. 1350 MW
og 864,5 MW er
485,50 MW.
Det vil svare til ca. 208 MW om året.( 9,1 x mere )
Pr. 2. Januar var det 849,3 MW. Difference 15,2 MW i 2017
1,9 MW pr. måned i snit, svarende til en ca. 22,8 MW pr. år
fremskrevet.
De ca. 22,8 MW pr. år ml. 2017-2020 /
53,2 MW
=
politisk ramme på 918 MW i 2020/
( herudover er der udbudt 20 MW markanlæg i dec. 2016, + minister udbud på 2 x 100 MW)
Forudsætningerne holder ikke, stiller ikke ejere og lejere lige i etageejendomme i
byer ift. parcelhuse. ( 6 kWp
undtages frem til 2032)
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
1781225_0004.png
Lovforslag 214
Ændres væsentligt:
I de store byers etageejendomme, skal det fortsat være muligt at lave lokale fælles
solcelleanlæg og solcelleanlæg med bimålere på etageejendomme (ejer-, andels- og
privatudlejning og almene boliger )
Virtuel måling af flere målere må tilsikres NU!
i den almene sektor.
Ligestilling mellem udlejning og ejere
Idriftsatte anlæg eller anlæg som har opnået tilsagn fra Energinet skal fritages i praksis
for straks-afregning, som parcelhuse på op til 6 kWp frem til 2032.
Ingen tilbagevirkende kraft, uanset ikrafttræden d. 1.1.2018
Lovforslaget stilles i bero:
indtil 2020
til et nyt energiforlig er indgået
til den politiske ramme på 918 MW er nået (935 MW iflg. Energinet )
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
1781225_0005.png
Helios strategi konceptet
Solar
Lightning
For at kunne realisere dette vil en helhedsorientering af indsatsen være nødvendigt
Figur 2. Illustration af helhedsorienteret Heliosmodel.
Klimapolitiske - Klima, miljøpolitik, natursyn, love og regler
CO
2
-reduktionsmål, miljøeffekt og økonomiske kvoter
Økonomisk-finansielle
Grøn finansiering og garantiordninger
Totaløkonomi (anlæg og drift) og livcyklusanalyser, LCA
Teknologiske
Solceller, intelligente elmålere og nettomåleordning
Smart Grid og el-biler
Grøn teknologi og værktøjer
Almene sektor
Organisation, demokrati og adfærd
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
1781225_0006.png
Potentiale Co 2 besparelser i 365.000 almene boliger
Den almene sektor kan blive Co 2 neutral
( 550.000 boliger )
35 %
42 %
47 %
Figur 1. CO
2
-udledning for almene etageboliger samt besparelse ved energirenovering til 3 forskellige scenarier.
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
1781225_0007.png
Vendsysselvej København
Pilotprojekt 121,5 kWp Solcelleanlæg - 99 bimålere
89 boliger i 3 blokke samt fællesvaskeri -10 % El sparet
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
5 anbefalinger fra
Solar
Lightning
Sol
og Vind er komplementære / supplerer hinanden
Energiafgifterne
udgjorde i 2015 ca.12 pct. af det samlede afgiftsprovenu svarende til ca. 34 mia. kr. Provenuet fra
energiafgifterne har generelt ligget på et stabilt niveau i perioden 2010-2015, dog med et fald i 2015 på 3,4 pct. svarende til
1,2 mia. kr. i forhold til 2014. Kilde Skatteministeriet.
Anbefaling 1: Lov 214 parkeres.
Afventer nyt energiforlig og at man når politisk ramme på
918 MW. Se beregning.
Tidsplan og lovens ikrafttrædelsesdato 1.1.2018 skal derfor ikke følges, da datagrundlag ikke
er vel-dokumenteret.
Anbefaling 2:Stabile rammevilkår og smidig administration.
Tilsikring af langsigtede, holdbare og forudsigelige økonomiske og finansielle ramme og
regelvilkår for solceller og batterier frem mod 2030. Virtuel måling bør tilsikres for
etageboliger og den almene sektor, ingen straks afregning.
Et nyt enkelt støtteregime der virker og fremmer solenergi - skal erstatte 4-5 love og
regelforringelser de seneste år. Batterier skal ikke beskattes !
Tilladelser skal gives hurtigt og effektivt i Energinet efter enkle og klare retningslinier.
Kvoteopdeling mellem: solceller på feed-in tarif / centrale statslige udbud med fast tarif - f.eks. 25 %.
Lokale egenfinansierede/ El besparelser - solcelleanlæg med batterier iht. lokaldemokrati, liberal,
privat ejendomsret og i kommunale institutioner - modregning i bloktilskud - f.eks. 75 %
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
5 anbefalinger fra
Solar
Lightning
Sol og Vind er komplementære / supplerer hinanden
Anbefaling 3: Skattereform/
Energiafgifter. Solceller indgår i forhandlinger om ny
skattereform i 2017, så der sikres incitament for erhverv og borgere
El
afgifter for eta lerede 8 , MW sol eller, ”såkaldt prove uta ” å
opgøres for Finans- og Skatteministeriet. Hidtidige indtægter og sparet
investeringsforpligtelse. ( løn, skat, Amba, moms og udbytte )
Anbefaling 4: CO 2 neutral
politisk besluttet:
I 2050 skal Danmark være Co 2 neutral - København Co2 neutral i 2025:
I 2030 skal min. 50 % af El leveres af VE/ vedvarende Energi.
Miljøpotentiale: Fordelingsnøgle på 20/ 80 % ml. sol og vind
10 % andel af Solenergi og 40 % af vind oa.
i 2040/ 2050 20 % andel af solenergi 80 % af vind oa. med incitament.
Anbefaling 5:
Der skrues ned for lukrative tilskud til biogas i landbruget og
provenu flyttes til SOL i byerne
(tilskud 4
1 idag)
L 214 - 2016-17 - Bilag 9: Materiale fra Solar Lightning Consultants ApS i forbindelse med foretræde for udvalget den 17/8-17
1781225_0010.png
Tak for ordet
evt. spørgsmål til oplægget?