VedvarendeEnergis kommentar til forslag til
ændring af lov om afgift af el (afskaffelse af
nettomålerordning)
12
VedvarendeEnergi mener det er meget uheldigt at afskaffe nettomålerordningen
(timebaseret) for mindre vedvarende energianlæg med kort varsel, så den rammer,
investorer, der har investeret i tillid til ordningen og uden at erstatte den med en
anden ordning for udbygning af solkraft i Danmark.
Klosterport 4 E, 1.sal
DK - 8000 Aarhus C
Tel: +45 86 76 04 44
www.ve.dk
D 24.maj
8320
CVR/SE nr.
2017
9313
R Gunnar Boye Olesen
E
Tek.: +45 86760444
Fax+4586227096
Vi mener det er skadeligt for udbygningen med vedvarende energi, og for statens
omdømme i det hele taget, at forringe støtte til vedvarende energi indenfor den
normale investeringshorisont for de berørte anlæg. Samtidig er sådanne forringelser
imod de foreslåede EU-regler for støtte til vedvarende energi*. Det er desværre netop
hvad lovindgrebet indebærer. Det vil fjerne den timebaserede nettoafregning for
eksisterende anlæg, medmindre de er placeret i husholdninger, er højst 6 kW og ikke
1
er tilknyttet udlejede boliger. Selvom forringelsen er beskeden, forventet 1-4% for de
enkelte anlæg, mener vi at en sådan forringelse for anlæg, der er opsat i tillid til
gældende regler, forringer tilliden til dansk omstilling til vedvarende energi. Derfor
bør lovændringen ikke gennemføres. Dette bør også ses i forhold til at den forventede
ekstra skatteindtægt ved at ændre betingelserne for eksisterende anlæg er i
størrelsesordenen 0,5 mill. kr/år**. Det er en meget lille gevinst, som staten opnår,
ved på denne måde at skabe mistillid til udbygningen med vedvarende energi.
Stop for time-nettomålerordning for lejeboliger giver en unødvendig og urimelig
forskelsbehandling mellem ejere og lejere. Det kan forventes at for lejeboliger med
solceller vil huslejen være højere, svarende til den lavere elomkostning. Når
elregningen pga lovindgrebet øges, vil dette uforskyldt betyde større omkostninger
for lejerne, som jo ikke kan forlange lejenedsættelser med den begrundelse. I øvrigt
kan det forventes at den administrative omkostning ved denne ændring vil være
højere end det ekstra skatteprovenu, som det vil give.
Stop for timeafregnet nettomålerordning for kommende anlæg vil betyde at der
forventes opstillet 135 MW færre solcelleanlæg frem til 2020, hvilket vil give ekstra
CO
2
-udledninger på 140.000 tons i 2020. Det er ikke i bemærkninger til lovforslag
godtgjort at ændringen vil give så stor effekt på udbygningen. Og vi mener ikke
beregningerne til grund for vurderingen bygger på realistiske vurderinger af
egetforbrug for kommende installationer, der jo ikke som tidligere skal etableres
uden pristillæg. Vi mener derfor at de faglige forudsætninger for lovindgrebet er så
mangelfulde, at der bør tilvejebringes et væsentligt bedre beslutningsgrundlag, før
beslutning om et evt. lovindgreb træffes.
Vi mener grundlæggende at hele den politiske retning i dette forslag er forkert. Vi er
i Danmark slet ikke i mål med omstillingen til vedvarende energi. Med de seneste års
prisfald på solceller bør disse have langt mere vægt i dansk elforsyning, end med det
nuværende, begrænserede mål for 2020. Og når vi skal bruge mere el til
varmepumper og eltransport, samt når Danmark inviterer store elforbrugere som
datacentre til landet. Det kræver en væsentlig, yderligere udbygning med vedvarende
2
energi. I modsat fald giver det blot øgede CO
2
-udledninger.
* Ifølge forslaget til revideret EU-direktiv for vedvarende energi, art. 6,
skal EU’s medlemslande
Side 1 af 1
sikre ”
at omfanget af og betingelserne for den støtte, der ydes til projekter for vedvarende energi, ikke
revideres på en måde, som får negative konsekvenser for de rettigheder, som indrømmes i forbindelse
med støtten, og de støttede projekters økonomi.”
(se COM(2016) 767 af 30/11 2016)
** Ud fra bemærkninger til lovforslaget fremgår at 702 større anlæg forventes at få forringet deres
indtægt med i alt 405.700 kr, hvortil kommer et ukendt antal mindre anlæg i lejede boliger, hvor den
samlede ændring af afgiftsprovenu kan forventes at være væsentligt under 100.000 kr)