Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 214 Bilag 14
Offentligt
1784477_0001.png
Til Folketinget Energi, Forsynings- og Klimaudvalg
Til Minister
Lars Chr. Lillholt
`L 214 `Det store solcellebidrag , afsluttende partsindlæg fra en brancherepræsentant. 31/8 2017
I forbindelse med fremsættelsen af L214 skriver ministeren
– ”For ålet ed lovforslaget er at reducere
udbygningen af solceller ved at afvikle den timebaserede afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-
anlæg. Med en politisk aftale fra 2013 er der aftalt en ramme for udbygningen af solceller på 800 MW.
Rammen er i 2014 hævet til 918 MW. Solcelleudbygningen forventes nu at stige til i størrelsesordenen
1.350 MW i 2020 og 2.235 MW i 2030. Det vurderes derfor at være nødvendigt at påbegynde afviklingen af
den timebaserede afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-anlæg for at sikre, at der lukkes for
tilgang til ord
i ge .”
Vi, hos Solar Lightning Consultants & Entreprise ApS som blandt andet lever af at rådgive om, montere og
sælge solceller med SolarOpti ApS som vor grossist, undrer os over de svar, som vi og folketinget modtager
fra ministeren. Vi kan ikke genkende ministerens tal og vi kan stadig ikke forstå baggrunden for ministerens
skøn om, at der forventes at være 1.350 MW i 2020. Når vi spørger ind til, hvordan de 1.350 MW kan nås i
2020 i et marked, hvor tendensen går mod lodret fald, svares der udenom om tilsagn som er givet, og som
folk i branchen godt ved ikke forventes at bliver udmøntet. Til eksempel indgår i opgørelsen mere end 10
MW fra puljen med forhøjet pristillæg fra 2015. De udløber om få måneder og der er ingen chance for at de
bliver anvendt i noget nær væsentligt omfang. Ligeså med de øvrige tilsagn.
Yderligere nævnes 21,6 MW fra det centrale statslige solcelleudbud på bar mark, som blev vedtaget af
folketinget i 2016. To år efter rammen på 918 MW blev vedtaget. Vi har ikke kunnet finde evidens på at
folketinget har ønsket, at de 21,6 MW skulle indeholdes i de 918 MW. Det må tværtimod ses som en
udvidelse. Under hensyn til at hele regeringens argumentation går på, at vi skal flytte solcelleinvesteringer
fra private til statslige udbud (- til kommanditselskaber, note 1)) må det siges at være besynderligt at de
21,6 MW fra solcelle udbud tages med, når ministerens skal overbevise folketinget om at det private
solcellemarked er ved at overhede, og at man i stedet skal satse på udbud. Dette er vel stærkt misvisende?
Som anført i høringssvar og ved foretræde og skriftligt oplæg, holder argumentationen ikke for en forøgelse
op mod 1350 MW i 2020. Og vore konkrete beregninger er ikke tilbagevist eller modargumenteret af
ministeren
I resten af Europa og i USA er tendensen helt klar. Man går væk fra kæmpe solcelleparker og i retning af at
solceller i stedet - bogstaveligt tal - integreres i nærmiljøet. På verdens største solcellemesse, Intersolar i
Munchen, oplevede jeg ved selvsyn d. 1-2 juni 2017at den klare tendens hos solcelleproducenterne
bygningsintegration, dvs. at næste generation af solcelle er en del af bygningernes facader, tag, mv. Dette
gælder eksempelvis for Tesla, LG og Solarwatt. I Danmark lukkede Danmarks eneste aktive
solcelleproducent Gaia Solar A/S hen over sommeren.
Deres speciale var bygningsintegration og solceller til huset og lejligheder i etageboliger. De lukkede fordi
hele branchen i Danmark lider under en voldsom opbremsning af salget til private, lejligheder, erhverv mv.
(2015:
181 MW, 2016: 71 MW, 2017 tom 9. august under 13 MW).
Alt imens forsøger ministeren at
overbevise folketinget om, at markedet er på vej til at overophede. Det savner al rimelig fornuft og har
ingen forankring i virkeligheden.
Solar Lightning Consultants ApS
Nygårdterrasser
e
F •
Faru • Tlf.
8 •
CVR NR 3337 6596
www.solarlightning.dk
[email protected]
• Merkur Ba k
Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300
L 214 - 2016-17 - Bilag 14: Henvendelse af 31/8-17 fra Solar Lightning Consultants & Entreprise ApS
1784477_0002.png
Det er stadig vort håb at et flertal i Folketinget og Energiforligskreds besinder sig og ikke vedtager Lov 214
om solceller og elektricitet , men udsætter den til 2020 og lever op til de co2 og klimamålsætninger som
Danmark har vedtaget og forpligtet sig til senest ved Paris Topmødet om klima og at man ikke er politisk
argument-resistent.
Vi har den forventning og vurdering at såvel København og Aarhus vil fremme solenergi på etageboliger og
kontorer hvor 70 % af danskerne vil bo og arbejde fremover efter kommunevalget 2017 og bliver Co2
neutrale i 2025.
Vi ser under alle omstændigheder ser frem til at der efter kommende folketingsvalg om 2 år vil resultere i
at Den danske VE målsætning om solceller øges til 20 % af energiforsyningen hvor sol og vind er
komplementære frem mod 2030 og 2050. Vi håber tillige ligesom at man politisk vil arbejde for at fremme
solenergi og støtte den erhvervsekspertise der er opbygget i denne brancheniche for grøn, bæredygtig
omstilling, der udover national indsats senere kan føre til eksport af grønne systemleverancer.
Venlig hilsen
Martin Dietz
Direktør
Arkitekt & Byggeøkonom
Solar Lightning Consultants & Entreprise ApS
Note 1 ) Kommanditselskaber (fra før lovændringen af 16. december 2016 L103)
Solar Lightning Consultants ApS
Nygårdterrasser
e
F •
Faru • Tlf.
8 •
CVR NR 3337 6596
www.solarlightning.dk
[email protected]
• Merkur Ba k
Reg. Nr. 8401 Kontonr. 1198300