Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
L 214 Bilag 1
Offentligt
1762032_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ([email protected])
Stig Larsen ([email protected])
Høringssvar ang. L214
23-05-2017 21:24:49
Til
Folketingets Energiministerium
v/Lars Christian Lilleholt
Fra
Bestyrelsen for Danmarks Internationale Kollegium i Albertslund
Emne:
Høringssvar ang. L214 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet.
Det er med stor frustration at vi ser at L214 er foreslået til at virke med tilbagevirkende
kraft.
Vi har netop afsluttet og ibrugtaget vores nye 200 KW solcelleanlæg til en værdi af 4 mill.
Kr.
En sådan investering gøres ikke uden grundige overvejelser om økonomien, ikke mindst
tilbagebetalingstiden og dermed rentabilitet. L214 vil ændre radikalt på dette regnestykke.
Ønsket om at gøre kollegiet selvforsynende med energi bunder selvfølgelig også i en
overvejelse om miljøet og klimaet, samt gøre Danmarks energiproduktion fossilfri, den
indsats vil L214 desværre reducere i fremtiden.
Når vi går i gang med sådan et projekt går vi selvfølgelig ud fra at staten ikke laver love
med tilbagevirkende kraft, så vi vil opfordre til at man fjerner denne del fra lovforslaget for
alle størrelser anlæg, så loven kun gælder fremtidige anlæg.
Med venlig hilsen
På bestyresens vegne
Stig Larsen
Bestyrelsesformand
--
Stig Larsen · Hedemarksvænge 35A · 2620 Albertslund
Mail:
[email protected]
· Tlf: 32165229 · Mobil: 29829659
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0002.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Martin Dietz <[email protected]>
24. maj 2017 09:27
Energistyrelsens officielle postkasse; Tina Knudsen-Leerbeck
[email protected]; Finn Skjoldan ([email protected]); Flemming Kristensen
([email protected])
Solar LIghtning Consultants ApS & Solar LIghtning Entreprise ApS - høringssvar - ny
solcellelovgivning
SolcellerGraf 2017-03.xlsx
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af Lov om afgift af elektricitet
Høringsvar
Bemærkninger til Lovforslaget
Bemærkningerne omkring høringsprocessen
Det skal indledningsvist gøres gældende, at det strider med grundlæggende demokratiske principper at
haste en lov igennem, når der ikke er saglig begrundelse herfor. Eftersom sidste frist i lovforslaget er
fastsat til 22. maj, er der ingen saglig begrundelse for, at høringspartnerne uvarslet kun har så kort tid til at
svare. Da der alligevel ikke kan komme flere på de ”hidtidige ordninger” og en eventuel hamstring derfor
er umulig, er der ingen saglig begrundelse for, at der ikke kan iværksættes en demokratisk forsvarlig
proces med en normal høringsfrist og en normal behandling af lovforslaget. Ligeledes er det god
demokratisk praksis at staten foretager indledende høring, inden en lov fremsættes, så alle interesser er
hørt og en administrativ / Politisk balanceret afvejning kan finde sted. Denne metode kan tyde på at der er
tale om proformahøring, og at ingen indsigelser vil blive indarbejdet i den endelige lovtekst, vi håber dog
på dette ikke bliver tilfældet.
Bemærkninger til forudsætningerne for lovforslaget
Helt overordnet set bygger hele lovforslaget på et skøn fra Energistyrelsen. Ifølge skønnet vil den samlede
effekt af solceller i Danmark stige voldsomt og udgøre
1.350 MW i 2020.
Skønnet er ifølge
bemærkningerne til lovforslaget behæftet med ” betydelig usikkerhed”. Men det er ikke en korrekt
beskrivelse. Skønnet går direkte imod fakta. Skønnet er vildledende. Hvis regeringen havde ret i sine
antagelser, så ville tallene understøttes af den faktiske udvikling i antallet af tilsluttede anlæg. Det
nuværende antal solcelleanlæg er 854.876,8 MW pr. 7. marts 2017.
Men udviklingen går meget markant i den modsatte retning. Så markant at skønnet forekommer at være
usagligt. I bedste fald. Det er derfor helt afgørende at folketinget gøres bekendt med tallene for antallet af
net tilsluttede solcelleanlæg i henholdsvis 2015 og 2016 (samt eventuelt i foregående år) samt foreløbige
tal fra 2017 og at disse tal fremhæves i forbindelse med lovbehandlingen. Tallene dokumenterer, at alle de
allerede indførte forringelser for solceller i Danmark i markant grad allerede har decimeret
solcellemarkedet, således at der fra 2015 til 2016 og videre ind i 2017 er sket en væsentlig opbremsning.
Tallene for solceller tilsluttet i Danmark ser således ud (kilde Energi-, forsynings- og klimaministeriet):
2015
2016
181 MW
71 MW
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0003.png
2017
22 MW (7,3 MW)
(VIGTIGT: Der foreligger kun tal for januar, februar, marts og maj på udvalgets
hjemmeside. Dvs. 4 af 12 måneder. I alt 7,3 MW – en fremskrivning for alle 12 måneder må forventes at
være 3 gange så højt dvs. 22 MW)
Der er altså tale om en fuldstændig minimering af markedet på ganske få år. Tallene viser også, at hidtidige
opbremsninger i markedet, baseret på enkeltpersoners absurde ansøgningsmængder ikke har resulteret i
et eneste anlæg. Det har ikke kunne svaret sig.
Markedet frem mod 2020
Men faldet i salg af solcelleanlæg kommer ikke til at stoppe her. I 2016 og i 2017 blev en meget stor del af
solcelleanlæggene sat op på de såkaldte overgangsordninger samt på ordningerne med forhøjet pristillæg.
Omkring sidstnævnte skal det bemærkes, at de jo netop relaterer sig til det marked som søges bremset
med lovforslaget. Sidste pulje lukkede med udgangen af oktober 2016 (de skal nettilsluttes inden for de
næste 2 år og vil fremgå af statistikken frem til oktober 2018). Til trods for at anlægsejer modtager 88/
94 øre for strøm som sendes retur på nettet kunne der ikke engang opnås ansøgninger til 1/3 af puljen.
Dette er kun godt et halv år siden. Ingen ved hvor mange eller få af disse ansøgninger, der faktisk vil
resultere i anlæg. I dag får anlægsejer 0 – 20 øre for strøm på nettet/ markedspris, hvilket er en markant
forringelse for anlægsejer. Hvis det var svært at sælge solceller til private i oktober 2016 er det blevet
meget sværere nu.
Men faldet i salg af anlæg, baseret på de nuvæverende regler, vil ikke stoppe her. Sidste år blev det
således vedtaget at el-selskaberne kunne hæve opkrævningen for solcelleejere, fordi man hidtil havde
givet en såkaldt rabat. Det har for mange anlægsejere betydet en merudgift i størrelsen 1.000 – 1.500 kr.
pr. år. Tallet varierer fra el-selskab til el-elselskab.
Endelig bliver PSO-afgiften udfaset over de næste år. Dette er en væsentlig faktor når anlægsøkonomien
skal beregnes. Forenklet sat op betyder afskaffelsen af PSO’en, at indtægten fra et husstandsanlæg
reduceres med omkring 9,4 %. Selvom PSO var en politisk ide til finansiering af vedvarende sol og
vindenergi, kan håndteringen med at flytte opkrævning over på finansloven, betyde et ringere incitament
for erhvervsvirksomheder og etageejendomme
Effekten af disse 3 forringelse er ikke noget nær slået fuldt igennem endnu og kan ikke eller kun i
begrænset omfang ses i tallene fra 2016 – 2017, blandt andet fordi der går op til 2 år fra et anlæg ansøges
til det sættes op.
Derfor kommer vi til at opleve et endnu større fald i de kommende år. Der er på det nuværende
regelgrundlag ikke nogen risiko/chance for, at der i den resterende del af 2017 og frem til 2020 vil blive sat
over 100 MW op. Det reelle tal vil være i omegnen af det halve, hvis den nuværende nedadgående
tendens forsætter. Eller godt 10 % af det tal som ministeren og Energistyrelsen skønner. Det er derfor
næppe sandsynligt, at den samlede mængde solceller kommer til at overskride de 918 MW som parterne i
energiforliget har forudsat.
Der er dermed ikke valid dokumentation for skønnet på 1350 MW. Dette må betyde at lovforslaget må
trækkes tilbage, da forudsætningen herfor ikke holder.
Det forekommer i det hele taget mærkværdigt, at der er iværksat et initiativ, hvorefter folketinget hver
måned modtager tal for installeret solceller. Disse tal viser klart og tydeligt at solcellemarkedet står
fuldstændig stille, i hvert fald i sammenligning med det øvrige marked i EU og Danmark i de sidste 5 år.
Alligevel tager ministeren initiativ til et hasteindgreb for at imødekomme en overophedning?
Hvordan kan ministeren og Energistyrelsen skønne så forkert??
2
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Det meget optimistiske og tydeligt fejlbehæftet skøn bero på det som kan benævnes
”prisudviklingsfejlslutningen”. Den går i sin enkelhed ud på, at man antager, at man ved at studere den
historiske udvikling i priserne på solceller, kan slutte, at et solcelleanlæg ved en fremskrivning af historiske
tal vil falde med et tilsvarende antal procentpoint. Men ved beregningen af prisen på et solcelleanlæg,
udgør solcellerne i dag typisk kun mellem 25% - 35% af hele anlægsprisen. Resten går til invertere,
montagesystem, stilladser, transport, solcellemontør og el-installatør. Og ingen af de resterende faktorer
er blevet billigere. Tværtimod. Så selv ved et markant prisfald på eksempelvis 20 % over 5 år, vil den
samlede gevinst på hele anlægsprisen være 5 – 7%. Og så er der ikke taget højde for stigende priser på de
øvrige faktorer. Det er helt sædvanligt, at der er prisudvikling i nedadgående retning på el-tekniske
produkter. Således også på solceller. Men solceller er et lavteknologisk produkt og en betydelig del af
prisen på et solcellepanel udgøres af den forholdsvis store mængde af materialer, der indgår i et panel
(glas, silicium, aluminium m.m.). Derfor forventes prisudviklingen at flade ud og fremadrettet være mere
afhængig af råstofpriser end af teknologiske landvindinger. Ift. råstofpriser har vi siden årtusindeskiftet
set stigende råstofpriser, hvilket bevirker øget kildesortering og genbrug
Endelig har ministeren og styrelsen næppe taget højde for, at de tiltag eller mangel på samme, der er
nævnt ovenfor under ”Markedet frem mod 2020” først vil have indflydelse fra næste år. Hver enkelt af
dem (fjernelse af forhøjet pristillæg, fjernelse af PSO’en og ændret regler for opkrævning for af tariffer hos
solcelleejere) resulterer i en forringelse, som selv den mest optimistiske udvikling i priserne på solceller
ikke vil kunne kompenserer for i mange år. Men tallene viser da også, at det går hurtigt mod bunden.
Det er bemærkelsesværdigt, at ministeren præsenterer et lovforslag, som alene er båret igennem på en
antagelse om en eksplosion i antallet af solcelleanlæg grundet faldende priser. Til lejligheden udvikles et
skøn, så er fejlbehæftet og som den samlede faktuelle viden taler klart imod. Den eneste sikre viden, som
kan gives os retvisende indikation på udviklingen i antallet af solcelleanlæg, nemlig udviklingen i antallet
af faktisk tilsluttede anlæg, er behændigt udeladt. Den taler da også i stik imod, det man skønner. Ikke
siden 2011 er der solgt få solcelleanlæg i Danmark. Hvis tendensen for 2017 holder, vil 2017 samlet udgøre
en �½ procent af markedet i 2012. Der er reelt talte om at markedet er gået i stå. På et tidspunkt hvor alle
synes enige om at behovet for handling er større end nogensinde før stoppes et i forvejen ødelagt marked.
Den samlede konklusion er, at der ikke er nogen saglig begrundelse for at opretholde forslaget. Det er
intet der tyder på, at markedet er stigende. Tværtimod det falder kraftigt. Folketingets Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalg modtager hver måned tal der fortæller om det aktuelle antal tilsluttede anlæg og hvis
udviklingen skulle tage fart kan der sættes ind.
Bemærkninger til lovforslaget
Bemærkning til:
2. I § 2, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.:
”1. og 2. pkt. finder anvendelse for elproduktionsanlæg med en installeret effekt på højst 6 kW pr.
husholdning. Anlægget skal være tilsluttet en forbrugsinstallation med et aftagenummer, som vedrører
husholdningens boligenhed. Boligenheden skal være opført som boligenhed i Bygnings- og
Boligregisteret.”
Hvis bestemmelsen indføres efter sin ordlyd, har det som konsekvens, at muligheden for
at andelsboligforeningerne mv. kan nettoafregne på fællesarealer bortfalder. Samtidig må det forstås
således, at muligheden for at nettoafregning i lejeboliger bortfalder helt. I 2013 åbnede parterne i
energiforliget for at også lejeboliger, andelsboliger m.fl. (også) kunne få solceller med afgiftsfritagelse.
Dette var magtpålæggende for en række partier, der mente, at det var rimeligt, at også andre end
villaejere fik mulighed for strøm via solceller. I praksis er stort set alle anlæggene i andelsboligforeninger
og lejeboliger (almennyttige sektor) sat op med henblik på at dække strømmen på fællesarealer, da en
række problemer omkring beskatning og beregning har givet hovedbrud hos SKAT, Energistyrelsen og BL.
Sidst har der været problemer i forhold til at få den virtuelle afregning til at fungere. Men der er foretaget
3
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0005.png
installationer, der dækker fællesforbruget til gavn for alle. Denne mulighed fjernes nu helt. Det er
uhensigtsmæssigt og rammer skævt. Denne bestemmelse må Udgå – 70 % vil bo i etageejendomme
fremover og typisk er der kun plads til ca 1/3 af det faktisk el-forbrug på tagene i etageejendomme på 6
etager, som solceller.
Bemærkning til:
3. I § 2 indsættes som stk. 5-7:
”Stk. 5. Det er en forudsætning for anvendelsen af stk. 3 for en egenproducents elproduktionsanlæg, som
er nævnt i stk. 3, at 1) Energinet.dk senest den 22. maj 2017 har givet egenproducenten tilsagn om, at der
kan anvendes nettoafregning eller truffet afgørelse om, at egenproducenten helt eller delvist fritages for
at betale beløb til dækning af offentlige forpligtelser i forhold til egetforbruget af elektricitet, eller
Det vil have uforholdsmæssigt store konsekvenser, at anlægge Energinet.dks afgørelsestidspunkt som
afgørende for om et anlæg er omfattet. Ganske vist skal ansøger give tilsagn om, at anlægget ikke
gennemføres uden nettoafregningen, men denne regel har jo indtil nu, været et retskrav, såfremt
betingelserne er opfyldt. Et væsentligt antal byggerier, herunder meget store byggeprojekter, er blevet
projekteret og besluttet, udbud er afsluttet, arkitekter har vundet, energirammeberegninger er lagt til
grund i henhold til reglerne i bygningsreglementet – alt sammen under skyldig hensyn til gældende regler
for solceller. Ansøgningerne er fremsendt til Energinet.dk. Der er ingen, der har nogen mulighed for at
hamstre ansøgninger med tilbagevirkende kraft. Det må da i den sammenhæng være
ansøgningstidspunktet, der er afgørende. Samtidig skal det tilføjes, at Energinet.dk oplyser på deres
hjemmeside, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid (alt efter sagstyper) er mellem 9 og 46 uger. Skal
Energinet.dks helt uholdbare sagsbehandlingstider være afgørende? Skal et stort udbuds projekt i Århus
havn, hvor energirammeberegningen alene udgør et halv årsværk, gå om, fordi Energinet.dk er helt på
hælene. Det giver ingen mening, særligt ikke hvis det sammenholdes med de før oplyste tal som viser et
degraderet solcellemarked. Der må imødeses kraftige problemer, hvis dette kriterie opretholdes.
Bemærkninger til lovforslagets bemærkninger
”Lovforslagets bemærkning; ”Herunder foreslås det, at der indføres øjebliksafregning for dels nye VE-
anlæg og dels eksisterende erhvervsanlæg, herunder boligudlejeres anlæg, der aktuelt er på timebaseret
nettoafregning.” Det er næppe i overensstemmelse med dansk retstradition, at der lovgives med
tilbagevirkende kraft. Eksisterende anlæg der er opført og idriftsat og anlæg som har modtaget
forhåndstilsagn fra Energinet ifm. forhøjet pristillæg kan ikke omfattes. De anlæg er handlet og opsat i tillid
til gældende regler og med respekt for privat ejendomret. Boligudlejer har foretaget investeringer og der
er sket efterfølgende regulering af huslejen i tillid til at de økonomiske forudsætninger holder. Alle
investeringer i VE forudsætter som minimum, at der kan være tillid til at eksisterende regler ikke ændres
med tilbagevirkende kraft. Det er helt afgørende, at dette fjernes. Det hører ikke hjemme i en retsstat.
De bemærkninger, der ikke er tid til.
En række øvrige emner og pointer ville fortjene at blive behandlet i forbindelse med høringen. Men
grundet fristen er der ikke tid. Derfor bliver det kun summarisk nævnt her
Centrale anlæg – billigere?
I forbindelse med lovforslaget har regering ladet forstå, at det er at foretrække, at satse på store centrale
anlæg i stedet for små dyrere (grundet manglende afgifter) husstandsanlæg. Men en række forhold taler
imod, herunder hensynet til statens finanser. Hvis energiproduktionen holdes på store anlæg imødegår
den vedvarende energi nemlig en række udfordringer i forhold til produktionssted / anvendelsessted og
produktionstidspunkt / anvendelsestidspunkt. Der er desuden forhold omkring tab, forsyningssikkerhed
m.fl. Hele udbygningen af elnettet kan vel vise sig at være meget dyrere fremfor lokal produktion el-
produktion. Endvidere savner vi endnu at se, at der tages første spadestik på de allerede aftalte anlæg (20
MW solcelleudbud efteråret 2016). Vi har forhørt os i branchen og hos el-skaberne. Vi har endnu ikke
mødt nogen, der mener, at det lader sig gennemføre til den aftalte pris. Ligeledes er
4
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0006.png
kommanditselskabslovgivningen blevet strammet 2 uger efter laveste tilbud kom ind på markanlæg til
32,89 øre, hvilket vi anser som urealistisk at udføre. Er projekterne påbegyndt?
Udviklingen af fremtidens byggeri
Vi ser nu en stærk udvikling i retning af, at solcellerne integreres i tage, facader og bygningselementer.
Fremtidens bygninger producerer deres egen energi på en miljørigtig måde. Mange af de førende
producenter udvikler produkter, som øger integrationen. Det er her udviklingen er, det er her
arbejdspladserne er. Ikke i rækker og stativer på en mark, men i holdbare løsninger, hvor miljøhensyn,
anvendelse, æstetik og økonomi hænger sammen. Danmark har stærk eksport indenfor både byggeri og
energi. Det vil være en forkert beslutning, hvis Danmark går enegang imod udviklingen af næste
generations byggematerialer på hjemmemarkedet, som siden kan blive til eksportmuligheder i
systemløsninger. Vi håber at en fremtidig strategi som vil blive fremlagt til efteråret vil vægte såvel feed-in
tarif anlæg som anlæg med delvis sparet egetforbrug – vi opfordrer til at man studerer den tyske og
afledte italienske solcellelovgivning og incitamentsstruktur, fremfor puljer, som nu er så lave og
bureakratiske at kun de færreste vil søge fremover.
Vi kommer gerne med uddybende bemærkninger til ministeriet eller folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg og vil forhøre os om der kan søges foretræde for EFK udvalget og i givet fald hvilket dato og
klokkeslet
Martin Dietz
Direktør, Arkitekt & Byggeøkonom
Mail:
[email protected]
Tlf.: 61 31 26 81
Solar Lightning Consultants ApS
&
Solar Lightning Entreprise ApS
-
www.solarlightning.dk
Nygårdterrasserne 214F · 3520 Farum · CVR 34 88 43 66
Merkur Bank · HDI Gerling Forsikring
Vi er medlem af:
Danske Arkitektvirksomheder
Dansk Industri
Green Building Council
FIF – Marketing | Dansk Fjernvarmeforening
Foreningen af Bæredygtige Byer og Bygninger
Solar Lightning er
A
A
A
rated.
5
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0007.png
Antal
96088
Effekt [kW]
854877
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0008.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Signe Nyholm-Hansen <[email protected]> på vegne af CO <CO@co-
industri.dk>
24. maj 2017 09:00
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
SV: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
CO-industri takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov
om afgift af elektricitet.
CO-industri bakker op om lovændringen. Vores væsentligste bemærkning til lovændringen er, at der de
senere år har været en række forskellige indgreb i relation til egenproduktion af vedvarende energi. Det er
vores opfattelse at en højere grad af stabilitet i rammerne for egenproduktion af vedvarende energi vil være
gavnlig, da de volatile rammevilkår skaber usikkerhed og risikerer at hindre langsigtede investeringer. CO-
industri opfordrer derfor til, at der etableres et mere stabilt regelgrundlag for nye VE-investeringer.
M.v.h.
f./ Henrik Jensen
Med venlig hilsen
Signe Nyholm-Hansen
Kontorassistent
CO-industri
Molestien 7, 3.
2450 København SV
Telefon dir.: +45 33 63 80 38
Telefon: +45 33 63 80 00
[email protected]
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
Herudover sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er onsdag den 24. maj 2017 kl. 10.00. Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0009.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>
22. maj 2017 08:36
Tina Knudsen-Leerbeck
SV: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Kære Tina Knudsen-Leerbeck
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af 20. maj 2017 vedrørende ovennævnte skal vi
oplyse, at sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jonas Björk
Kontorelev
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
DK-1790 København V
Direkte
+45 33 38 94 28
Mobil
E-mail
[email protected]
Web
www.da.dk
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
Herudover sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er onsdag den 24. maj 2017 kl. 10.00. Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til følgende personer:
Skatteministeriet:
Jørgen Holm Damgaard, tlf. 72 37 32 39, e-mail:
[email protected]
eller
Niels Torpegaard Christensen, tlf. 72 37 48 54, e-
mail:
[email protected]
Energistyrelsen
Tina Knudsen-Leerbeck, tlf. 33 92 67 17, e-mail:
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Tina Knudsen-Leerbeck
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0010.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Camilla Damsø Pedersen <[email protected]>
23. maj 2017 12:50
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck; Britt Rasmussen; Michael H. Nielsen; Torben Kaas; Anne
Gram
SV: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til Energistyrelsen
Dansk Byggeri vil først og fremmest påpege, at det er helt urimeligt med høringer med så kort en høringsfrist som
nærværende.
Derudover kan vi konstatere, at der med indgrebet sker endnu en justering af solcelle-reglerne, som forringer
vilkårene for investorer i solcelleanlæg, Det er dybt uhensigtsmæssigt, at der i tide og utide laves indgreb med
tilbagevirkende kraft.
Både små og store investorer i solcelleanlæg har brug for langsigtede stabile rammevilkår, som alle andre investorer i
vedvarende energianlæg. Ellers skaber det alt for stor usikkerhed på marked, og en risiko for fordyrede projekter.
Dansk Byggeri vil gerne opfordre til, at Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet udarbejder en langsigtet plan for
fremme af udbygningen med solceller. Solceller kan og bør være en vigtig brik i den grønne omstillingen mod et
samfund baseret 100 pct. på vedvarende energi i 2050. Men det er gift for marked med disse konstante politiske
ændringer i rammevilkårene.
For uddybninger af høringssvaret kontakt venligst undertegnede.
Venlig hilsen
Camilla Damsø Pedersen
Chefkonsulent
Erhvervspolitisk afdeling
Tlf. direkte: 72 16 02 24 · Mobil: 23 28 49 13
Vi samler byggeri, anlæg og industri
Nørre Voldgade 106 · 1358 København K
www.danskbyggeri.dk
·
Abonner på nyheder
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0011.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Sendt pr. email:
[email protected]
og [email protected]
Dok. ansvarlig: HHO
Sekretær:
Sagsnr: s2017-384
Doknr: d2017-8776-11.0
23. maj 2017
Høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af Lov om afgift af elek-
tricitet
Dansk Energi har modtaget udkast til forslag til ændring af lov om afgift af elektricitet i høring.
Høringsbrevet er dateret den 20. maj og fristen for at afgive høringssvar er den 24. maj kl.
10.
Hensigten med lovændringen er at afvikle timebaseret afgiftsfritagelse for elektricitet med det
primære formål at begrænse statens tab af afgiftsprovenu.
Med forslaget ændres timebaseret nettoafregning til øjebliksbaseret. Dermed kan man ikke
længere indenfor en time modregne en egenproduceret elektricitet som man har sendt ud på
det kollektive elnet i den elektricitet, man har købt i samme time.
Lovforslaget løser ikke det reelle problem
Lovforslaget er endnu ét i en række af politiske indgreb over for solcelleejere og investorer i
solceller. De mange politiske indgreb som med tiden er gennemført styrker ikke tilliden til de
politiske rammevilkår, snarer tværtimod. Lovforslaget kan desværre ikke ses som en langsig-
tet løsning, hvilket der er behov for. Der er behov for en langsigtet og stabil løsning for solcel-
ler, som har en helt naturlig og vigtig plads i den grønne omstilling.
Som minimum bør der i den forbindelse ses på ens afgiftsbelastning mellem egenproduceret
og købt elektricitet, og man bliver nødt til helt grundlæggende at se på vilkårene for investe-
ringer i solceller i Danmark. Derudover bør elafgiften grundlæggende sænkes. Endelig bør
der findes en langsigtet og stabil markedsbaseret model for solcelleudbygningen i Danmark.
Lovforslaget ændrer ikke ved, at egenproduceret elforbrug stadigt begunstiges afgiftsmæs-
sigt i forhold til elforbrug købt på markedet. Det forhold, at man ikke længere indenfor en time
kan modregne egenproduceret elektricitet sendt ud på det kollektive elnet i den elektricitet,
man har købt, vil sammen med afgiftsfritagelse for elektricitet forbrugt direkte fra solcellean-
lægget tilskynde til investeringer i batterier, idet elektricitet der aftages fra batteriet anses
som aftaget direkte fra solcellerne.
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0012.png
2
Lovforslaget giver dermed ikke en reel løsning. Problemerne for statskassen reduceres lidt,
og der er udsigt til, at det derpå vil blive imødegået med batterier.
Elnetselskaber og elhandleres omkostninger udelades helt i bemærkningerne
I bemærkningerne til lovforslaget omtales de økonomiske og administrative omkostninger for
erhvervslivet. I forhold til elbranchen omtales alene, at Energinet.dks opgaver får en mindre
forøgelse. Omkostninger for elnetselskaber og elhandelsselskaber omtales imidlertid slet
ikke, selvom disse selskaber vil blive påført ekstra administrative byrder og udgifter til tilpas-
ning af bl.a. it-systemer.
Dette er en meget betydelig mangel, da nettoafregnede kunder som følge af lovforslaget nu
bliver endnu mere kompliceret at håndtere for elnetselskaber og elhandelsselskaber.
I forvejen er nettoafregnede elkunder administrativt meget komplicerede at håndtere. De for-
skellige priselementer på el, såsom nettarif, systemtarif, elafgift, PSO og selve energien skal
for samme kunde håndteres separat. Hidtil har PSO og elafgift dog skullet håndteres ens.
Med lovforslaget afkobles imidlertid PSO og elafgift, da der ikke synes at være lagt op til en
tilsvarende ændring af nettoafregning af PSO.
Den nettoafregning som hidtil har været betegnet som timebaseret nettoafregning (nettoaf-
regningsgruppe 2) vil dermed fremover kunne optræde både i varianter med timebaseret og
øjebliksbaseret nettoficeret elafgift.
Dette vil sige, at den i forvejen komplicerede artsdiversitet i nettoafregning nu kompliceres
yderligere. Dette skal netselskaber og elhandlere have information om og implementere i
egne IT-systemer.
Endvidere skal særlige afgiftsforhold verificeres. Denne verifikation vil nu blive mere kompli-
ceret med det øgede antal mulige kombinationer. Elnetselskaber og elhandlere vil skulle til-
passe forretningsprocesser og vil skulle øge kompetencen på et område, der reelt ikke er
forretningsmæssigt værdiskabede, men som alene begrundes i det nu endnu mere komplek-
se og omkostningskrævende regelsæt for solceller.
Dansk Energi vil foreslå, at det som minimum sikres, at nettoafregning efter elafgiftsloven og
nettoafregning efter elforsyningsloven ensrettes i videst muligt omfang med det formål at
holde en ordning
som i forvejen er yderst kompleks at forstå og håndtere
så simpel og
administrerbar som muligt. Muligheden for at opnå timebaseret nettoafregning bør være ens i
de to regelsæt. Dette fjerner dog ikke at lovforslaget netto fortsat vil betyde øgede omkost-
ninger for elnetselskaber og elhandlere.
I tillæg til ovennævnte, som især vedrører datamæssig håndtering, så vil der formentligt,
trods lovforslagets hensigt om det modsatte, være et mindre antal kunder, som rent faktisk vil
skulle have ændringer i deres fysiske installation, hvis den fremtidige øjebliks-nettoficering
skal omfatte samme forbrugsenhed som hidtil.
Årsagen til dette er at øjebliks-nettoafregning kun kan lade sig gøre når den enhed som skal
nettoafregnes kun måles med en og samme tovejs elmåler. Dette er ikke altid tilfældet. Det
skal nævnes at denne egenskab ved øjeblik-nettoafregning gør at lovforslaget har den gun-
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0013.png
3
stige egenskab at være med til at dæmme op for dannelsen af målermæssigt komplicerede
installationer.
I bemærkningerne til lovforslaget refereres det, at Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regule-
ring vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for under 4. mio. kr. år-
ligt. Dansk Energi vurderer i lyset af ovenstående vedrørende elnetselskaber og elhandlere,
som helt er udeladt i opgørelsen af de administrative konsekvenser i lovbemærkningerne, at
de administrative konsekvenser sagtens kan være en del større end 4. mio. kr. årligt. Der
tages dog det forbehold at der grundet den korte høringsperiode ikke har været tid til en me-
re grundig opgørelse.
Endelig skal det for god ordens skyld nævnes, at elektricitet ikke kan lagres på elnettet. Så-
danne formuleringer benyttes ofte i forbindelse med nettoafregning, også i bemærkningerne
til lovforslaget. Dette afspejler dog ikke hvad der faktisk er tale om. I stedet for bør man skri-
ve at der er tale om en modregning mellem det som lægges ud på nette og det som senere
trækkes fra nettet.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål og ønsker om uddybning, så står vi gerne til
rådighed fra Dansk Energi.
Med venlig hilsen
Dansk Energi
Henrik Hornum
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0014.png
2
Energistyrelsen
per mail
[email protected]
[email protected]
Høringssvar til udkast til lov om afgift af elektricitet
Dansk Solcelleforening fremsender hermed høringssvar til udkast til lov om ændring
af lov om afgift af elektricitet.
Dansk Solcelleforening repræsenterer de danske forhandlere og producenter af sol-
celleanlæg.
Dansk Solcelleforening finder, at det er urimeligt, at der med dette udkast lægges op
til inden for få år for fjerde gang at indføre en betydelig ændring i betingelserne for
at få solcelle anlæg. Det skaber usikkerhed hos kommende solcelleejere om effekten
af deres investering, dermed ødelægges solcellemarkedet.
Endnu værre bliver det, når man i forbindelse med dette lovudkast ændrer i ramme-
betingelserne for de anlæg, der allerede tilsluttet. Det gør, at kommende solcelle-
ejere ved, at det til enhver tid er muligt, - endda sandsynligt
at Energiministeren på
et senere tidspunkt kan rykke tæppet væk under solcelleejeren. Det er ganske enkelt
ikke en acceptabel måde at drive energipolitik på.
Dansk Solcelleforening anbefaler derfor, at man ikke at indfører denne halve dårlige
løsning, men afventer en ny lov som håndterer alle de forskellige VE teknologier sam-
let.
Den brændende platform for at foretage en hastelovændring er svær at få øje på.
Der blev i første kvartal i år installeret 52 anlæg på i alt 3 MW i Danmark, som er
større end 6 kW. De kommer til at give et mindre-provenu på 2.1 millioner om året
men kun så længe vi har den nuværende høje elafgift. Falder afgiften på el ifm. en
fremtidig afgiftsomlægning vil dette beregnede provenutab automatisk forsvinde og
”problemet” bliver således
alligevel løst helt automatisk.
I øvrigt skal det bemærkes, at dette provenutab bunder i en reel og virkelig reduktion
af el-salget fra de eksisterende forsyningsselskaber, i fuld overensstemmelse med re-
geringens energipolitiske mål. Der er ikke tale om et smart bogføringstrick eller en
strategisk skatte- og afgiftstænkning
der er tale om egenproducenter der helt reelt
23. maj 2017
Ref SRI
[email protected]
Dir 77411580
Jnr 2017-2367
Side 1/2
TEKNIQ er en arbejdsgiver- og brancheorganisation med tekniske installationsvirksomheder som medlemmer.
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0015.png
2
forbruger mindre kraftværksproduceret el. Det synes at være en besynderlig priorite-
ring at gå efter lige netop denne gruppe ansvarlige el-forbrugere.
Konsekvensen af de forslåede lovændringer vil specielt ændre på rammevilkårene for
lejlighedsbyggeri, som i kraft af, at de typisk vil have solcelleanlæg over 6 kW ikke vil
kunne benytte timebaseret afregning. Hvis konsekvensen af dette er, at
lejlighedsbyggerier ikke kan benytte den tidligere aftalte virtuelle afregning vil det
medføre, at et meget stor marked for solceller vil forsvinde i de kommende år.
Denne lovændring kan kun opfattes som et klart signal til kommende solcelleejere
om, at regeringen prioriterer udbygning af solcelleanlæg med batterier frem for sol-
celleanlæg uden batterier. Både branchen og forbruger vil naturligvis nu indrette sig
herefter. Det er ikke uden omkostninger at ændre forretningsmodel så der kommer
mere fokus på batteriløsninger, men det er med den kommende lovgivning en meget
naturlig prioritering.
Såfremt det ifm. et kommende energiforlig viser sig, at dette alligevel ikke er regerin-
gens prioritering, således at der evt. indføres afgifter på solcellebatterier eller eget-
forbrug generelt, vil det blive opfattet som endnu en politisk underløbning af en sår-
bar dansk solcellebranche.
Dansk Solcelleforening forventer, at solcelleanlæg i 2030 vil stå for ca. 10 % af el-pro-
duktionen. Der er således tale om betydelige investeringer i de kommende år, som
bør kunne bygge på kendte langsigtede rammebetingelser.
Formentligt bevæger solcellemarkedet sig så hurtigt, så der under alle omstændighe-
der inden for de kommende år vil komme bygningsintegrerede solceller i forbindelse
med alle nybyggerier og større renovationsopgaver.
Investeringerne i solcelleanlæg vil kunne danne baggrund for en betydelig mængde
danske grønne job. Hvis disse grønne job skal skabes i Danmark, kræver det et langt
stabilt træk, så det er muligt at udvikle færdige bygningsintegrerede systemer. Byg-
ningsintegrerede systemer som kan være en del af den dansk eksport af energimate-
riel.
Med lidt held får vi aktiveret disse grønne jobs under alle omstændigheder, men det
vil være uligt lettere, hvis solcelle området ikke løbende blev underløbet af energimi-
nisteren.
Med venlig hilsen
Flemming Kristensen og
Formand
Søren Rise
næstformand
23. maj 2017
Ref SRI
[email protected]
Dir 77411580
Jnr 2017-2367
Side 2/2
TEKNIQ er en arbejdsgiver- og brancheorganisation med tekniske installationsvirksomheder som medlemmer.
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0016.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Att: Tina Knudsen-Leerbeck
Sendt til:
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
24. maj 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0699
Dok.nr. 430644
Sagsbehandler
Ahang Faraje
Direkte 3319 3232
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet (afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for elektrici-
tet produceret på VE-anlæg), j.nr. 2017-2832
Ved e-mail af 20. maj 2017 har Energistyrelsen anmodet om Datatilsynets
bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet forudsætter, at persondatalovens
1
og regler udstedt i medfør her-
af, herunder sikkerhedsbekendtgørelsen
2
, vil blive iagttaget i forbindelse med
de behandlinger af personoplysninger, der vil ske som følge af lovforslagets
bestemmelser.
Kopi af dette brev er sendt til Justitsministeriets Lovafdeling og Databeskyt-
telseskontoret til orientering.
Med venlig hilsen
Ahang Faraje
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer
Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000, som ændret ved bekendtgørelse
nr. 201 af 22. marts 2001, om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
2
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0017.png
24. maj 2017
LOBA
DI-2017-06941
Energistyrelsen
Sendt pr. mail til:
[email protected]
[email protected]
DI's høringssvar vedr. lovforslag om afvikling af timebaseret afgiftsfritagel-
se for elektricitet produceret på VE-anlæg
DI takker for muligheden for at kommentere på lovforslag om afvikling af timebaseret
afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-anlæg.
DI noterer sig, at det er nødvendigt med et nyt indgreb i relation til vilkårene for egen-
producenter af VE-el. DI noterer sig også, at indgrebet vil have konsekvenser for produ-
centerne af de pågældende VE-teknologier.
DI finder, at de mange indgreb i de senere år har foranlediget en form for ”stop-and-go”-
regime i forhold til egenproduktion af VE-el, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, da dette
har givet anledning til usikkerhed omkring rammebetingelserne. DI finder det nødven-
digt med et stabilt regime, så alle relevante parter – producenter som forbrugere – kan
foretage deres investeringer i tillid til rammebetingelserne. DI skal henstille til, at en så-
dan løsning findes og implementeres snarest.
DI har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Louise Bank
Chefkonsulent
*SAG*
*SAGDI-2017-06941*
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0018.png
Glostrup d. 23.05.2017
Kommentar til udkast til lovforslag om ændring af lov om afgift af
elektricitet (afvikling af nettoafregning for VE)
Energiforum Danmark takker for invitationen til at kommentere
ovennævnte forslag, som vi dog ikke kan støtte.
Forslaget fortsætter nemlig en årelang slingrekurs på solcelleområdet og er
endnu et eksempel på en lappeløsning, der ikke bare ændrer betingelserne
for fremtidige anlæg, men også ændrer forudsætningerne for allerede
eksisterende anlæg. Der er således en række aktører fx boligselskaber,
institutioner og virksomheder, der grundlæggende får ændret de
økonomiske forudsætninger for deres investeringer.
Ydermere vil det fremadrettet begrænse investeringslysten på området, til
skade for de ellers ambitiøse nationale klimamålsætninger. Der er behov
for stabile rammer og ikke en stadig strøm af stop-and-go bølger.
I Energiforum Danmark er vi ikke blinde for, at der både hvad angår
massive energibesparelser og egenproduktion af strøm vil være
provenutab, og at der er behov oprydning i de forskellige afgifter på
energiområdet. Men vi havde hellere set en sammenhængende og
langtidsholdbar løsning end endnu en lappeløsning, der efter vores mening
trækker i den forkerte retning.
Forslaget favoriserer fx små private anlæg frem for større og mere
effektive fælles anlæg.
Forslaget er derudover også en slet skjult opfordring til at lave off-gridd-
løsninger, der både giver provenutab og modarbejder de
intelligente/fleksible energisystemer vi har behov for, for at kunne
håndtere de stigende mængder fluktuerende vedvarende energi.
Alt i alt mener vi ikke, at forslaget er en langtidsholdbar løsning på
problemet med provenutabet og samtidig skubber det udviklingen på
området i en uhensigtsmæssig retning.
Med venlig Hilsen
Dorte Nørregaard Larsen
Sekretariatsleder
Energiforum Danmark
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0019.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Lukas Lindgreen (SET)
23. maj 2017 15:52
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
SV: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til Energistyrelsen
Energistyrelsen har ved mail af d. 20. maj fremsendt høring over forslag til lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-anlæg).
Sekretariatet for Energitilsynet, har efter gennemgang af materialet ikke fundet anledning til at fremkomme med
bemærkninger.
Med venlig hilsen
Lukas Lindgreen
Fuldmægtig
Tlf. +45 4171 4312
Mail
[email protected]
Sekretariatet for Energitilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
DK-2500 Valby
Tlf. +45 4171 5400
Mail
[email protected]
Web
www.energitilsynet.dk
Energitilsynet er en del af
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
Herudover sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er onsdag den 24. maj 2017 kl. 10.00. Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til følgende personer:
Skatteministeriet:
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0020.png
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K.
24. maj 2017
Høringssvar på Lov om ændring af lov om afgift på elektricitet
Dansk Erhverv har lørdag den 20. maj modtaget lovforslaget i høring fra Energistyrelsen med
svarfrist 24. maj kl. 10.00. Høringsfristen er så kort, at Dansk Erhverv vil påpege, at fristen er uri-
melig og væsentligt under de mindst 4 uger, som Folketingets udvalg for forretningsordenen an-
befaler om ministeriernes høringsfrister.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv ønsker, at omstillingen af energisystemet til vedvarende energi sker på en omkost-
ningseffektiv måde og følger de politiske beslutninger herom. Derfor anerkender Dansk Erhverv
indgrebets overordnede sigte om at forebygge en forhastet udbygning af vedvarende energi med
uforholdsmæssig høj støtte.
Lovforslaget er langt fra det første politiske indgreb på solcelleområdet, og de talrige ændringer
har ofte rod i afgiftssystemet og betoner, at det eksisterende afgiftssystem bør reformeres. Dansk
Erhverv efterspørger således en generel omlægning af afgifts- og støttesystemet fremfor lejlig-
hedsvise indgreb.
Specifikke bemærkninger
Dansk Erhverv finder, at det principielt er forkert, at indgrebet har tilbagevirkende karakter og
således ændrer indtægtsvilkårene for investorer, der har foretaget deres investeringer i tillid til de
gældende betingelser. Der vil således være ejere af eksisterende solcelleanlæg, der med lovforsla-
get bliver stillet dårlige og oplever negative økonomiske konsekvenser. I lovforslagets bemærknin-
ger er der opstillet nogle konsekvensberegninger, der betegnes som usikre, hvilket i sig selv er
uheldigt.
De konkrete negative økonomiske konsekvenser afhænger selvsagt af den enkelte virksomheds
energiforhold, herunder muligheden for godtgørelse af elafgift i henhold til afgiftslovgivningens
sondring mellem proces- og rumvarmeenergi. Lovforslaget udgør dermed desværre endnu et ek-
sempel på og bidrag til den forskelsbehandling, som virksomhederne oplever som følge af den
/SBP
[email protected]
Side 1/2
-
Deres ref.: J.nr. 2017-2367
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
danske afgiftslovgivnings forvridende sondring mellem proces- og rumvarmeenergi. Virksomhe-
der med ingen eller begrænset adgang til godtgørelse af energiafgifter rammes således forholdsvis
hårdere af lovforslaget end virksomheder, der har ret til høj godtgørelse.
Det er Dansk Erhvervs vurdering, at lovforslagets forringelse af indtægtsvilkårene for eksiste-
rende anlæg ikke har nogen virkning på udbygningstakten. Set i lyset af forslagets overordnede
sigte om at begrænse udbygningen af solceller, fremstår forringelsen af indtægtsvilkårene for ek-
sisterende anlæg derfor som unødvendig.
Med venlig hilsen
Søren Büchmann Petersen
Energipolitisk chef
Side 2/2
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0022.png
Energistyrelsen
[email protected]
[email protected]
KL høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om afgift af
elektricitet
KL har lørdag den 20. maj 2017 modtaget høring over forslag til lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet med høringsfrist onsdag den 24.
maj 2017.
KL noterer sig, at høringsfristen er meget kort. Det betyder, at vi ikke har
haft mulighed for at forelægge sagen politisk, og at vi derfor må tage
forbehold for politisk behandling
KL bemærker, at regeringen med lovforslaget de facto forværrer de i
forvejen ringe vilkår, kommunerne har for at udnytte VE som ressource
gennem solcelleanlæg.
Kommunerne arbejder på mange fronter med at fremme omstillingen til
vedvarende energi og skabe grøn vækst. Kommunerne sætter i stor stil
mål for deres indsats i lokale frivillige energi- og klimaplaner og i
internationale ordninger som Compact of Mayors. Der er ingen krav for
kommunale bidrag til at opfylde EU målsætninger om VE, men alligevel
er indsatsen i kommunerne stor. Men en kommunal indsats kræver at
staten sætter de nødvendige rammer. Og det er aldrig sket på
solcelleområdet.
KL er stadig uforstående over reglerne omkring opsætning af solceller,
der reelt betyder, at det ikke giver mening for kommunerne at opstille
solceller på deres bygninger, som ellers kunne producere miljøvenlig
strøm til eget forbrug på for eksempel skoler, daginstitutioner og
ældrecentre.
KL har gentagne gange bedt om en forklaring på, hvorfor kommunernes
vilkår for opsætning af solceller skal være ringere end regionerne og
statens. Hvad er forskellen på at opsætte et solcelleanlæg på et regionalt
sygehus og et kommunalt sundhedshus? Kommunerne er optaget af den
grønne omstilling, men jævnlige regelændringer er desværre en barriere
for kommunernes arbejde.
Dato: 23. maj 2017
Sags ID: SAG-2017-02729
Dok. ID: 2357239
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3330
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
Med venlig hilsen
Birthe Rytter Hansen
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0023.png
Dato: 23. maj 2017
Sags ID: SAG-2017-02729
Dok. ID: 2357239
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3330
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0024.png
Landsforeningen af Solcelleejere
Tlf 3150 0075
CVR 34149682
www.lfase.dk
[email protected]
24. maj 2017
Til Energistyrelsen
Vedr. høring over udkast til lovforslag om ændring af Lov om afgift af elektricitet (J nr.
2017-2832)
Landsforeningen af Solcelleejere (LFASE) har modtaget lovforslag til ændring af Lov om afgift af elektricitet.
LFASE har ingen kommentarer til selve lovforslaget, men vi anbefaler generelt, at såvel politikere som
myndigheder begrænser antallet af nye tiltag. Vi har igennem længere tid modtaget et stort antal høringer
med forslag til ændringer af såvel love som bekendtgørelser.
LFASE har også set mange ændringer for private solcelleejere med anlæg op til 6 kW. Udover forvirring skaber
ændringerne også frustration, fordi det får konsekvenser for privatøkonomien, idet det ændrer
tilbagebetalingstiden.
P. f. v.
Sven Kristiansen
Formand, Landsforeningen af Solcelleejere
Landsforeningen af Solcelleejere
er stiftet 2012 som talerør for private husejere af solcelleanlæg op til 6 kW
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0025.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
3 - SIK Høringer (SIK)
23. maj 2017 12:38
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
VS: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet - høringsversion.pdf;
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf
Sikkerhedsstyrelsen har ingen bemærkninger til denne høring.
---------------------------------------
Mvh.
Anne Marie Geisler Andersen
Fuldmægtig
Direkte: +45 33 73 20 51
Mobil: +45 25 10 39 51
E-mail:
[email protected]
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
Herudover sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er onsdag den 24. maj 2017 kl. 10.00. Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til følgende personer:
Skatteministeriet:
Jørgen Holm Damgaard, tlf. 72 37 32 39, e-mail:
[email protected]
eller
Niels Torpegaard Christensen, tlf. 72 37 48 54, e-
mail:
[email protected]
Energistyrelsen
Tina Knudsen-Leerbeck, tlf. 33 92 67 17, e-mail:
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Tina Knudsen-Leerbeck
Fuldmægtig / Advisor
Center for Energiressourcer / Centre for Energy Resources
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0026.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Finn Skjoldan <[email protected]>
24. maj 2017 08:36
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
SV: Høring over udkast til lovforslag om ændring af Lov om afgift af elektricitet
En tilføjelse til nedenstående:
I lovforslaget tales om, at man i forbindelse med hasteindgrebet vil undgå en eventuelt hamstring og at markedet
desuden forventes voldsomt overophedet. Hvis det virkelig er det, som man søger at imødegå, så er puljer et oplagt
værktøj. Det har været anvendt på forhøjet pristillæg, hvor angsten for overophedning også viste sig ubegrundet.
Puljerne kan ansøges efter først til mølle og derved sikres, at en givet maks. grænse ikke overskrides. Det skal
understreges, at vi mener, at puljer er helt unødvendige i et stærkt faldende solcellemarked, men hvis man politisk
ønsker
et styringsredskab er puljer oplagte.
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Solaropti ApS
Finn Skjoldan
Direktør / CEO
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf: +45 35134577
Mobil: +45 60208000
www.solaropti.dk
E-mail: [email protected]
Fra:
Finn Skjoldan [mailto:[email protected]]
Sendt:
24. maj 2017 00:11
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected]
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af Lov om afgift af elektricitet
Høringsvar
Bemærkninger til Lovforslaget
Bemærkningerne omkring høringsprocessen
Det skal indledningsvist gøres gældende, at det strider med grundlæggende demokratiske principper at
haste en lov igennem, når der ikke er saglig begrundelse herfor. Eftersom sidste frist i lovforslaget er
fastsat til 22. maj, er der ingen saglig begrundelse for, at høringspartnerne uvarslet kun har så kort tid til at
svare. Da der alligevel ikke kan komme flere på de ”hidtidige ordninger” og en eventuel hamstring derfor
er umulig, er der ingen saglig begrundelse for, at der ikke kan iværksættes en demokratisk forsvarlig
proces med en normal høringsfrist og en normal behandling af lovforslaget.
Bemærkninger til forudsætningerne for lovforslaget
Helt overordnet set bygger hele lovforslaget på et skøn fra Energistyrelsen. Ifølge skønnet vil den samlede
effekt af solceller i Danmark stige voldsomt og udgøre 1.350 MW i 2020. Skønnet er ifølge
bemærkningerne til lovforslaget behæftet med ” betydelig usikkerhed”. Men det er ikke en korrekt
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
beskrivelse. Skønnet går direkte imod fakta. Skønnet er vildledende. Hvis regeringen havde ret i sine
antagelser, så ville tallene understøttes af den faktiske udvikling i antallet af tilsluttede anlæg. Men
udviklingen går meget markant i den modsatte retning. Så markant at skønnet forekommer at være
usagligt. I bedste fald.
Det er derfor helt afgørende at folketinget gøres bekendt med tallene for antallet
af net tilsluttede solcelleanlæg i henholdsvis 2015 og 2016 (samt eventuelt i foregående år) samt
foreløbige tal fra 2017 og at disse tal fremhæves i forbindelse med lovbehandlingen.
Tallene
dokumenterer, at
alle de allerede indførte forringelser for solceller i Danmark i markant grad allerede har
decimeret solcellemarkedet,
således at der fra 2015 til 2016 og videre ind i 2017 er sket en væsentlig
opbremsning.
Tallene for solceller tilsluttet i Danmark ser således ud (kilde Energi-, forsynings- og klimaministeriet):
2015
181 MW
2016
71 MW
2017
22 MW (7,3 MW)
(VIGTIGT: Der foreligger kun tal for januar, februar, marts og maj på udvalgets
hjemmeside. Dvs. 4 af 12 måneder. I alt 7,3 MW – en fremskrivning for alle 12 måneder må forventes at
være 3 gange så højt dvs. 22 MW)
Der er altså tale om en fuldstændig minimering af markedet på ganske få år. Tallene viser også, at hidtidige
opbremsninger i markedet, baseret på enkeltpersoners absurde ansøgningsmængder ikke har resulteret i
et eneste anlæg. Det har ikke kunne svaret sig.
Markedet frem mod 2020
Men faldet i salg af solcelleanlæg kommer ikke til at stoppe her. I 2016 og i 2017 blev en meget stor del af
solcelleanlæggene sat op på de såkaldte overgangsordninger samt på ordningerne med forhøjet pristillæg.
Omkring sidstnævnte skal det bemærkes, at de jo netop relaterer sig til det marked som søges bremset
med lovforslaget. Sidste pulje lukkede med udgangen af oktober 2016 (de skal nettilsluttes inden for de
næste 2 år og vil fremgå af statistikken frem til oktober 2018). Til trods for at anlægsejer modtager 88 øre
for strøm som sendes retur på nettet kunne der ikke engang opnås ansøgninger til 1/3 af puljen. Dette er
kun godt et halv år siden. Ingen ved hvor mange eller få af disse ansøgninger, der faktisk vil resultere i
anlæg. I dag får anlægsejer 0 øre for strøm på nettet (da der ikke er reel mulighed for at sælge strømmen),
hvilket er en markant forringelse for anlægsejer. Hvis det var svært at sælge solceller til private i oktober
2016 er det blevet meget sværere nu.
Men faldet i salg af anlæg, baseret på de næverende regler, vil ikke stoppe her. Sidste år blev det således
vedtaget at el-selskaberne kunne hæve opkrævningen for solcelleejere, fordi man hidtil havde givet en
såkaldt rabat. Det har for mange anlægsejere betydet en merudgift i størrelsen 1.000 – 1.500 kr. pr. år.
Tallet varierer fra el-selskab til el-elselskab.
Endelig bliver PSO-afgiften udfaset over de næste år. Dette er en væsentlig faktor når anlægsøkonomien
skal beregnes. Forenklet sat op betyder afskaffelsen af PSO’en, at indtægten fra et husstandsanlæg
reduceres med omkring 10 %.
Effekten af disse 3 forringelse er ikke noget nær slået fuldt igennem endnu og kan ikke eller kun i
begrænset omfang ses i tallene fra 2016 – 2017, blandt andet fordi der går op til 2 år fra et anlæg ansøges
til det sættes op.
Derfor kommer vi til at opleve et endnu større fald i de kommende år. Der er på det nuværende
regelgrundlag ikke nogen risiko/chance for, at der i den resterende del af 2017 og frem til 2020 vil blive sat
over 100 MW op. Det reelle tal vil være i omegnen af det halve, hvis den nuværende nedadgående
tendens forsætter. Eller godt 10 % af det tal som ministeren og Energistyrelsen skønner. Det er derfor
2
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
næppe sandsynligt, at den samlede mængde solceller kommer til at overskride de 918 MW som parterne i
energiforliget har forudsat.
Det forekommer i det hele taget mærkværdigt, at der er iværksat et initiativ, hvorefter folketinget hver
måned modtager tal for installeret solceller. Disse tal viser klart og tydeligt at solcellemarkedet står
fuldstændig stille, i hvert fald i sammenligning med det øvrige marked i EU og Danmark i de sidste 5 år.
Alligevel tager ministeren initiativ til et hasteindgreb for at imødekomme en overophedning?
Hvordan kan ministeren og Energistyrelsen skønne så forkert??
For det første har Energi-, forsynings- og klimaministeriet kun hørt sine egne styrelser og Dansk Energi i
forbindelse med udarbejdelsen af skønnet. Det har de i hvert fald oplyst overfor os. Dansk Energi har som
erhvervs- og interesseorganisation for energiselskaberne aldrig været interesseret i, at el-produktionen
fjernes fra deres medlemmer. De har derfor konstant modsat sig udbredelsen af solceller til private. Det er
der næppe nogen, der kan fortænke dem i, men det har selvfølgelig en stor indflydelse på deres skøn.
Dernæst må det meget optimistiske og tydeligt fejlbehæftet skøn bero på det som kan benævnes
”prisudviklingsfejlslutningen”. Den går i sin enkelhed ud på, at man antager, at man ved at studere den
historiske udvikling i priserne på solceller, kan slutte, at et solcelleanlæg ved en fremskrivning af historiske
tal vil falde med et tilsvarende antal procentpoint. Men ved beregningen af prisen på et solcelleanlæg,
udgør solcellerne i dag typisk kun mellem 25% - 35% af hele anlægsprisen. Resten går til invertere,
montagesystem, stilladser, transport, solcellemontør og el-installatør. Og ingen af de resterende faktorer
er blevet billigere. Tværtimod. Så selv ved et markant prisfald på eksempelvis 20 % over 5 år, vil den
samlede gevinst på hele anlægsprisen være 5 – 7%. Og så er der ikke taget højde for stigende priser på de
øvrige faktorer. Det er helt sædvanligt, at der er prisudvikling i nedadgående retning på el-tekniske
produkter. Således også på solceller. Men solceller er et lavteknologisk produkt og en betydelig del af
prisen på et solcellepanel udgøres af den forholdsvis store mængde af materialer, der indgår i et panel
(glas, silicium, aluminium m.m.). Derfor forventes prisudviklingen at flade ud og fremadrettet være mere
afhængig af råstofpriser end af teknologiske landvindinger.
Endelig har ministeren og styrelsen næppe taget højde for, at de tiltag eller mangel på samme, der er
nævnt ovenfor under ”Markedet frem mod 2020” først vil have indflydelse fra næste år. Hver enkelt af
dem (fjernelse af forhøjet pristillæg, fjernelse af PSO’en og ændret regler for opkrævning for af tariffer hos
solcelleejere) resulterer i en forringelse, som selv den mest optimistiske udvikling i priserne på solceller
ikke vil kunne kompenserer for i mange år. Men tallene viser da også, at det går hurtigt mod bunden.
Det er bemærkelsesværdigt, at ministeren præsenterer et lovforslag, som alene er båret igennem på en
antagelse om en eksplosion i antallet af solcelleanlæg grundet faldende priser. Til lejligheden udvikles et
skøn, så er fejlbehæftet og som den samlede faktuelle viden taler klart imod. Den eneste sikre viden, som
kan gives os retvisende indikation på udviklingen i antallet af solcelleanlæg, nemlig udviklingen i antallet
af faktisk tilsluttede anlæg, er behændigt udeladt. Den taler da også i stik imod, det man skønner. Ikke
siden 2011 er der solgt få solcelleanlæg i Danmark. Hvis tendensen for 2017 holder, vil 2017 samlet udgøre
en �½ procent af markedet i 2012. Der er reelt talte om at markedet er gået i stå. På et tidspunkt hvor alle
synes enige om at behovet for handling er større end nogensinde før stoppes et i forvejen ødelagt marked.
Den samlede konklusion er, at der ikke er nogen saglig begrundelse for at opretholde forslaget. Det er
intet der tyder på, at markedet er stigende. Tværtimod det falder kraftigt. Folketingets Energi-, Forsynings-
og Klimaudvalg modtager hver måned tal der fortæller om det aktuelle antal tilsluttede anlæg og hvis
udviklingen skulle tage fart kan der sættes ind.
Bemærkninger til lovforslaget
Bemærkning til:
3
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
2. I § 2, stk. 3, indsættes efter 2. pkt.:
”1. og 2. pkt. finder anvendelse for elproduktionsanlæg med en installeret effekt på højst 6 kW pr.
husholdning. Anlægget skal være tilsluttet en forbrugsinstallation med et aftagenummer, som vedrører
husholdningens boligenhed. Boligenheden skal være opført som boligenhed i Bygnings- og
Boligregisteret.”
Hvis bestemmelsen indføres efter sin ordlyd, har det som konsekvens, at muligheden for
at andelsboligforeningerne mv. kan nettoafregne på fællesarealer bortfalder. Samtidig må det forstås
således, at muligheden for at nettoafregning i lejeboliger bortfalder helt. I 2013 åbnede parterne i
energiforliget for at også lejeboliger, andelsboliger m.fl. (også) kunne få solceller med afgiftsfritagelse.
Dette var magtpålæggende for en række partier, der mente, at det var rimeligt, at også andre end
villaejere fik mulighed for strøm via solceller. I praksis er stort set alle anlæggene i andelsboligforeninger og
lejeboliger (almennyttige sektor) sat op med henblik på at dække strømmen på fællesarealer, da en række
problemer omkring beskatning og beregning har givet hovedbrud hos SKAT, Energistyrelsen og BL. Sidst har
der været problemer i forhold til at få den virtuelle afregning til at fungere. Men der er foretaget
installationer, der dækker fællesforbruget til gavn for alle. Denne mulighed fjernes nu helt. Det er
uhensigtsmæssigt og rammer skævt.
Bemærkning til:
3. I § 2 indsættes som stk. 5-7:
”Stk. 5. Det er en forudsætning for anvendelsen af stk. 3 for en egenproducents elproduktionsanlæg, som
er nævnt i stk. 3, at 1) Energinet.dk senest den 22. maj 2017 har givet egenproducenten tilsagn om, at der
kan anvendes nettoafregning eller truffet afgørelse om, at egenproducenten helt eller delvist fritages for
at betale beløb til dækning af offentlige forpligtelser i forhold til egetforbruget af elektricitet, eller
Det vil have uforholdsmæssigt store konsekvenser, at anlægge Energinet.dks afgørelsestidspunkt som
afgørende for om et anlæg er omfattet. Ganske vist skal ansøger give tilsagn om, at anlægget ikke
gennemføres uden nettoafregningen, men denne regel har jo indtil nu, været et retskrav, såfremt
betingelserne er opfyldt. Et væsentligt antal byggerier, herunder meget store byggeprojekter, er blevet
projekteret og besluttet, udbud er afsluttet, arkitekter har vundet, energirammeberegninger er lagt til
grund i henhold til reglerne i bygningsreglementet – alt sammen under skyldig hensyn til gældende regler
for solceller. Ansøgningerne er fremsendt til Energinet.dk. Der er ingen, der har nogen mulighed for at
hamstre ansøgninger med tilbagevirkende kraft. Det må da i den sammenhæng være
ansøgningstidspunktet, der er afgørende. Samtidig skal det tilføjes, at Energinet.dk oplyser på deres
hjemmeside, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid (alt efter sagstyper) er mellem 9 og 46 uger. Skal
Energinet.dks helt uholdbare sagsbehandlingstider være afgørende? Skal et stort udbuds projekt i Århus
havn, hvor energirammeberegningen alene udgør et halv årsværk, gå om, fordi Energinet.dk er helt på
hælene. Det giver ingen mening, særligt ikke hvis det sammenholdes med de før oplyste tal som viser et
degraderet solcellemarked. Der må imødeses kraftige problemer, hvis dette kriterie opretholdes.
Bemærkninger til lovforslagets bemærkninger
”Lovforslagets bemærkning; ”Herunder foreslås det, at der indføres øjebliksafregning for dels nye VE-
anlæg og dels eksisterende erhvervsanlæg, herunder boligudlejeres anlæg, der aktuelt er på timebaseret
nettoafregning.” Det er næppe i overensstemmelse med dansk retstradition, at der lovgives med
tilbagevirkende kraft. Eksisterende anlæg kan ikke omfattes. De anlæg er handlet og opsat i tillid til
gældende regler. Boligudlejer har foretaget investeringer og der er sket efterfølgende regulering af
huslejen i tillid til at de økonomiske forudsætninger holder. Alle investeringer i VE forudsætter som
minimum, at der kan være tillid til at eksisterende regler ikke ændres med tilbagevirkende kraft. Det er
helt afgørende, at dette fjernes. Det hører ikke hjemme i en retsstat.
De bemærkninger, der ikke er tid til.
4
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0030.png
En række øvrige emner og pointer ville fortjene at blive behandlet i forbindelse med høringen. Men
grundet fristen er der ikke tid. Derfor bliver det kun summarisk nævnt her
Centrale anlæg – billigere?
I forbindelse med lovforslaget har regering ladet forstå, at det er at foretrække, at satse på store centrale
anlæg i stedet for små dyrere (grundet manglende afgifter) husstandsanlæg. Men en række forhold taler
imod, herunder hensynet til statens finanser. Hvis energiproduktionen holdes på store anlæg imødegår
den vedvarende energi nemlig en række udfordringer i forhold til produktionssted / anvendelsessted og
produktionstidspunkt / anvendelsestidspunkt. Der er desuden forhold omkring tab, forsyningssikkerhed
m.fl. Hele udbygningen af elnettet kan vel vise sig at være meget dyrere fremfor lokal produktion el-
produktion. Endvidere savner vi endnu at se, at der tages første spadestik på de allerede aftalte anlæg (20
MW solcelleudbud). Vi har forhørt os i branchen og hos el-skaberne. Vi har endnu ikke mødt nogen, der
mener, at det lader sig gennemføre til den aftalte pris. Er projekterne påbegyndt?
Udviklingen af fremtidens byggeri
Vi ser nu en stærk udvikling i retning af, at solcellerne integreres i tage, facader og bygningselementer.
Fremtidens bygninger producerer deres egen energi på en miljørigtig måde. Mange af de førende
producenter udvikler produkter, som øger integrationen. Det er her udviklingen er, det er her
arbejdspladserne er. Ikke i rækker og stativer på en mark, men i holdbare løsninger, hvor miljøhensyn,
anvendelse, æstetik og økonomi hænger sammen. Danmark har stærk eksport indenfor både byggeri og
energi. Det vil være en forkert beslutning, hvis Danmark går enegang imod udviklingen af næste
generations byggematerialer.
Vi vil gerne komme med yderligere bemærkninger til ministeriet eller folketingets Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalg.
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Solaropti ApS
Finn Skjoldan
Direktør / CEO
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf: +45 35134577
Mobil: +45 60208000
www.solaropti.dk
E-mail:
[email protected]
5
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0031.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jesper Kiholm Andersen <[email protected]>
22. maj 2017 10:12
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til Energistyrelsen
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret
afgiftsfritagelse for elektricitet produceret på VE-anlæg)
SRF Skattefaglig Forening takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Specialkonsulent
Skatterevisor / Master i skat
SRF Skattefaglig Forening
Formand for SRF Skattefaglig Forenings Skatteudvalg
Skattecenter Tønder
Pioner Allé 1
6270 Tønder
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0032.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Fritz Ganzhorn <[email protected]>
23. maj 2017 14:42
Tina Knudsen-Leerbeck
SV: FRIST 24 maj 17 kl. 10 - Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet
Hej Tina
Mange tak for høringen.
Vi har ingen bemærkninger eller kommentar til høringen – Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet.
Med venlig hilsen
Fritz Ganzhorn
Direktør
[email protected]
(+45) 33455565
(+45) 33 45 55 51 (direkte)
(+45) 21 42 13 06 (mobil)
Søfartens Ledere
Havnegade 55
1058 København K
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
Herudover sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er onsdag den 24. maj 2017 kl. 10.00. Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til følgende personer:
Skatteministeriet:
Jørgen Holm Damgaard, tlf. 72 37 32 39, e-mail:
[email protected]
eller
Niels Torpegaard Christensen, tlf. 72 37 48 54, e-
mail:
[email protected]
Energistyrelsen
Tina Knudsen-Leerbeck, tlf. 33 92 67 17, e-mail:
[email protected]
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0033.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Samfundsanalyse <[email protected]>
22. maj 2017 13:47
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
VS: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet - høringsversion.pdf;
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf
Til Energistyrelsen
Ældre Sagen har ingen bemærkninger til ovenstående høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Nørregade 49 · 1165 København K · Tlf. 33 96 86 86
Fra:
Tina Knudsen-Leerbeck [mailto:[email protected]]
Sendt:
20. maj 2017 15:14
Emne:
Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet
Til høringsparter
Hermed sendes forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet (Afvikling af timebaseret afgiftsfritagelse for
elektricitet produceret på VE-anlæg)
Herudover sendes høringsbrev og høringsliste.
Høringsfristen er onsdag den 24. maj 2017 kl. 10.00. Høringssvar til lovforslaget kan fremsendes pr. e-mail til
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkast til lovforslag kan rettes til følgende personer:
Skatteministeriet:
Jørgen Holm Damgaard, tlf. 72 37 32 39, e-mail:
[email protected]
eller
Niels Torpegaard Christensen, tlf. 72 37 48 54, e-
mail:
[email protected]
Energistyrelsen
Tina Knudsen-Leerbeck, tlf. 33 92 67 17, e-mail:
[email protected]
Med venlig hilsen / Best regards
Tina Knudsen-Leerbeck
1
L 214 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1762032_0034.png
Tina Knudsen-Leerbeck
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
ADM Engineering/Sund/Tech Fakultetskontor <[email protected]>
23. maj 2017 09:35
Energistyrelsens officielle postkasse
Tina Knudsen-Leerbeck
Aalborg Universitet svar vedr. Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet
J nr.
2017-2832
Til Energistyrelsen,
Aalborg Universitet har ingen kommentarer til Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet.
Venlig hilsen
Bisera Bratovic
Bisera Bratovic
Kontorf uldm ægtig
- Journalen | Kommunikationsafdelingen
Fakultetskontoret for ENGINEERING, SUND og TECH
Tlf.: (+45) 9940 9646
|
Em ail bb@adm .aau.dk
|
W eb: www.aau.dk
Aalborg Universitet |
Niels Jernes Vej 10
|
Aalborg Øst | EAN: 5798000420632
Fra:
AAU/ESDH-sekretariatet
Sendt:
22. maj 2017 11:50
Til:
ADM Engineering/Sund/Tech Fakultetskontor
Emne:
VS: Høring ekstern - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af elektricitet - Kategori B
Denne sag fremsendes til jer fra universitetets hovedpostkasse.
Sagen vurderes at høre under jeres sagsområde, og I bedes sikre behandling af sagen,
registrering og sagsoprettelse i
WorkZone samt inddragelse
og orientering
af relevante afdelinger og personer på AAU.
Hvis I vurderer, at sagen ikke hører under jeres område, men at der er sket en fejl, bedes I tage kontakt til ESDH-
sekretariatet snarest muligt.
Denne høring er en kategori B
Med venlig hilsen
ESDH-sekretariatet
Pia Buchholtz
1