Dato
Side
16. maj 2017
1 af 4
Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Brevet er oversendt elektronisk.
Bemærkninger til L211
–
Forslag til ejendomsvurderingsloven og L212
–
Forslag til lov om
ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kommunal ejendomsskat, ejendomsværdi-
skatteloven og forskellige andre love, som blev 1. behandlet tirsdag 9. maj 2017
De fremsatte lovforslag L211 og L212 lægger op til et nyt og stærkere ejendomsvurderingssystem.
Med lovforslagene kan vi se frem til et system, der med mere retvisende data og højere
gennemsigtighed kan skabe mere korrekte ejendomsvurderinger og styrke tillid til, at vurderingerne
bliver udarbejdet på det rigtige grundlag.
Landbrug & Fødevarer vil dog tillade sig at henlede Skatteudvalgets opmærksomhed på fire
elementer, som vil kunne styrke vurderingerne, sikre retssikkerheden og øge tilliden til det nye
system yderligere. Et mere betryggende og gennemsigtigt vurderingssystem skulle gerne medføre,
at klageantallet falder til glæde og gavn for alle.
1.
Fremtidige samlede ejendomsvurderinger for landbrug
Landbrug & Fødevarer finder det meget problematisk, at der efter forslaget ikke længere skal
ansættes samlede ejendomsværdier for landbrugsejendomme.
Med det foreslåede system vil ejendomsejerne ikke løbende få hverken en samlet vurdering af hele
landbrugsejendommen eller en specifik vurdering af fx medarbejderboliger og driftsbygninger.
Landbrug & Fødevarer finder det uheldigt og problematisk, at forslaget på den måde går ud over
rammerne for den politiske aftale, jævnfør aftalens pkt 1.1. Dette gælder ikke mindst i lyset af, at
det foreslåede system vil have flere negative virkninger:
For det
første
vil fraværet af en løbende samlet ejendomsvurdering skabe en betydelig usikkerhed
og mangel på forudberegnelighed. Det har fx væsentlig betydning i forbindelse med planlægning af
et generationsskifte, hvordan den samlede ejendom skal værdiansættes skattemæssigt. Uden en
løbende samlet ejendomsvurdering vil ejerne af de omhandlede ejendomme stå i en meget mere
usikker situation end ejere af alle andre ejendomme. Dette udgør et retssikkerhedsmæssigt
problem.
For det
andet
vil der være en betydelig risiko for, at en samlet vurdering foretaget af SKAT i
forbindelse med et konkret forestående generationsskifte reelt vil ske på et skønsmæssigt og mere
uigennemsigtigt grundlag og derved ud fra et helt andet princip end det statistiske princip, der vil
blive anvendt ved de løbende vurderinger af alle andre ejendomme. Dette udgør et problematisk
brud på retssikkerheden. I lyset af, at det i forvejen er vanskeligt at få domstolene til at efterprøve
SKATs skøn, må det forventes at blive nærmest umuligt at få domstolene til at tilsidesætte et
skatteskøn, når der er usikkerhed om det underliggende principgrundlag.