Skatteudvalget 2016-17
L 210 Bilag 7
Offentligt
1760525_0001.png
22. maj 2017
J.nr. 2017 - 2152
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 210 - Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af
indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for batteri-
kapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning af eldrevne køretøjer og
særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstofforbrug for gasdrevne biler
og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 210 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1760525_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af
indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlertidigt fra-
drag for batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til oplad-
ning af eldrevne køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af bereg-
ning af brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler
og nedsættelse af afgift af metanol iblandet vand) (L 210)
Til § 1
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
”01.
Efter § 5 d indsættes:
Ȥ 5 e.
For natur- og biogasdrevne biler beregnes registreringsafgiften efter §§ 4
eller 5 med et brændstofforbrug efter § 4, stk. 2 og 3, og § 5, stk. 4 og 5, der opgø-
res efter de regler i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, som var gældende
den 31. december 2017.
Stk. 2.
I tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes følgende afgift, jf.
dog stk. 3:
1) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2018 beregnes 20 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2019 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2020 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens anmeldelse til registrering i 2021 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og registreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3.
Ved bilens registrering i 2018 og 2019 gives et fradrag i registreringsaf-
giften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget kan dog maksimalt udgøre afgiften efter
stk. 2.«”
Side 2 af 6
L 210 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1760525_0003.png
[Den ændrede beregningsmetode for fastsættelse af brændstofforbrug i forhold til
registreringsafgift for gasbiler indfases over en 5-årig periode, og der gives i 2018
og 2019 et bundfradrag på 10.000 kr.]
Til § 7
2)
I
stk. 3
indsættes efter »stk. 6-8,«:
Ӥ
1, nr. 01, og«.
[Bestemmelsen om indfasning af den nye beregningsmetode for fastsættelse af
brændstofforbrug i forhold til registreringsafgift for gasbiler får virkning fra og
med den 1. januar 2018.]
Side 3 af 6
L 210 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1760525_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, nr. 2-4, foreslås, at beregningsmetoden for fastsættelse af
brændstofforbrug for natur- og biogasdrevne biler (gasbiler) ændres, så beregnin-
gen fremadrettet baseres på energieffektivitet frem for som hidtil på CO2-udled-
ning. Gasbiler har generelt en relativt lav energieffektivitet, hvilket medfører, at
det officielle brændstofforbrug for gasbiler alt andet lige vil blive højere end hidtil,
når det beregnes efter den nye metode.
Der gives i registreringsafgiften tillæg eller fradrag for brændstofforbrug. Som
følge af et højere officielt brændstofforbrug end hidtil vil registreringsafgiften af
gasbiler derfor blive højere efter de foreslåede regler.
Det foreslås derfor, at den ændrede beregningsmetode for brændstofforbrug for
gasbiler i forhold til registreringsafgiften indfases over en 5-årig periode svarende
til indfasningen af registreringsafgift for elbiler og indfasningen af ændringen af
beregningsmetoden for brændstofforbrug for pluginhybridbiler.
Det betyder, at der for gasbiler tages udgangspunkt i en beregning af registrerings-
afgift på baggrund af de den 31. december 2017 gældende regler om fastsættelse af
brændstofforbrug for gasbiler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 1. Det vil sige, at
brændstofforbruget fastsættes i medfør af de på dette tidspunkt gældende regler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. ja-
nuar 2014, med de ændringer, som følger af lov nr. 1889 af 29. december 2015.
Det foreslås, at der hertil lægges en procentvis andel af forskellen mellem registre-
ringsafgiften beregnet ud fra et brændstofforbrug fastsat efter henholdsvis de nye
og de gamle regler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 2. Den procentvise andel stiger år-
ligt, således at der i 2018 tillægges 20 pct., i 2019 40 pct., i 2020 65 pct. og i 2021
90 pct. af forskellen mellem registreringsafgiften efter de nye og de gamle regler
for beregning af brændstofforbrug. Fra og med 2022 vil der skulle beregnes fuld
registreringsafgift efter de nye regler.
Herudover foreslås, at der for gasbiler ydes et bundfradrag på 10.000 kr. svarende
til det, der gælder for elbiler og pluginhybridbiler , jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 3.
Bundfradraget kan dog ikke overstige afgiften efter stk. 2.
Side 4 af 6
L 210 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1760525_0005.png
Eksempel 1. Gasdrevet personbil med afgiftspligtigværdi på 125.000 kr. inkl.
moms, men ekskl. registreringsafgift, der indregistreres i 2018, med anven-
delse af foreslåede ændringer.
Beregning
1.
2.
3.
Forhandlers udsalgspris ekskl. moms
Moms
Bilens pris inkl. moms
Fradrag i beskattet værdi
Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.)
ABS
ESP (anti-spin)
Maksimalt antal NCAP-stjerner
Beskattet værdi
25 pct. * (1.)
1. + 2.
Kr.
100.000
25.000
125.000
4.
5.
6.
7.
8.
9.
4 * 1.280
3.
(4. + 5. + 6. + 7.)
105 pct. * 106.600
150 pct. * ((8.)
106.600)
9. +10.
5.120
3.750
2.500
2.000
111.630
111.930
7.545
119.475
Registreringsafgift under progressionsknæk på
106.600 kr.
10. Registreringsafgift over progressionsknæk på
106.600 kr.
11. Registreringsafgift før fradrag i afgiften
Fradrag i afgiften før lovforslag
12. CO2-udledning på 79 g/km omregnet til km/l
diesel
13. Nedslag for CO2-udledning, ækvivalent til
33,5 km/l diesel
2.650/79
-4.000 * (33,5-18)
33,5 km/l
-62.000
-600
56.875
14. Nedslag for selealarmer (3 stk.)
15. Samlet registreringsafgift - dog mindst 20.000
kr. fratrukket nedslag for selealarmer
11. + 13. + 14.
Fradrag i afgiften ved fuld indfasning
16. Energieffektivitet i km/l diesel omregnet fra en 22,7*0,00907*100
brændstoføkonomi på 22,7 km/ Nm
3
CO2
20,6 km/l
-10.400
-600
108.475
17. Nedslag for energieffektivitet, ækvivalent til
20,6 km/l diesel
18. Nedslag for selealarmer (3 stk.)
19. Samlet registreringsafgift - dog mindst 20.000
kr. fratrukket nedslag for selealarmer
20. Merafgift ved fuld indfasning
-4.000 * (20,6-18)
11. + 16. + 17.
19. - 15.
51.600
Side 5 af 6
L 210 - 2016-17 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
1760525_0006.png
21. 20 pct. af merafgiften
22. Bundfradrag på 10.000 kr. - dog højst den ind-
fasede afgift
23. Afgift i 2018
24. Gasbilens pris inkl. moms og registreringsaf-
gift
20 pct. * (20.)
10.320
-10.000
57.195
182.195
15. + 21. + 22.
3. + 23.
Den foreslåede indfasningsmodel har til formål at afbøde stigningen i registre-
ringsafgiften og give branchen tid til at foretage de nødvendige tilpasninger i pro-
duktudbud m.v.
Provenumæssige konsekvenser
Provenuet fra registreringsafgift af gasbiler er begrænset, idet der i dag indregistre-
res ganske få gasbiler. Derfor forventes en gradvis indfasning af det ændrede be-
regningsgrundlag som følge af dette ændringsforslag ikke at medføre nævnevær-
dige provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets § 7, stk. 3, at de foreslåede ændringer af beregningen af
brændstofforbrug for gasbiler i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, får virk-
ning fra og med den 1. januar 2018. Det foreslås derfor, at den foreslåede indfas-
ning af den nye beregningsmetode i forhold til beregning af registreringsafgift i re-
gistreringsafgiftslovens § 5 e, som foreslås indsat ved ændringsforslagets nr. 1,
også får virkning fra og med den 1. januar 2018.
Side 6 af 6