Skatteudvalget 2016-17
L 210 Bilag 5
Offentligt
1759089_0001.png
18. maj 2017
J.nr. 2017 - 2152
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges 2. supplerende høringsskema samt det modtagne hø-
ringssvar efter høringsfristen vedrørende forslag til lov om ændring af registreringsafgifts-
loven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om afgift af elektricitet og forskellige andre
love (Udskydelse af indfasning af registreringsafgift på eldrevne køretøjer m.v., midlerti-
digt fradrag for batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift på el til opladning
af eldrevne køretøjer og særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af brændstof-
forbrug for gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af me-
tanol iblandet vand) (L 210).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 210 - 2016-17 - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministere
1759089_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
De Danske Bilimportø-
rer
De Danske Bilimportører har på
baggrund af høringsskemaet øn-
sket at afgive et supplerende hø-
ringssvar vedrørende det aftalte
fradrag for batterikapacitet. De
Danske Bilimportører finder det
uheldigt, at der lægges op til, at
batterikapaciteten foreslås fastsat
på baggrund af en beregning base-
ret på bilens elforbrug og række-
vidde, som fremgår af det såkaldte
COC-dokument. I stedet bør der
tages udgangspunkt i batteriets
faktiske nominelle kapacitet som
oplyst af fabrikanten.
De Danske Bilimportører anfører,
at den foreslåede metode med be-
regning af batterikapacitet vil med-
føre, at batterikapaciteten for elbi-
ler typisk bliver en smule højere
end den nominelle kapacitet, mens
batterikapaciteten for pluginhy-
bridbiler bliver væsentligt lavere
end den nominelle kapacitet.
Efter De Danske Bilimportørers
vurdering vil batterifradraget med
den foreslåede begrænsning på 45
kWh især omfatte elbiler, hvoraf
der allerede kun betales mini-
mumsafgift, og fradraget vil derfor
have en begrænset effekt. Om-
vendt vil pluginhybridbilerne, som
typisk er belagt med en høj regi-
streringsafgift, få reduceret den af-
giftsmæssige værdi af batterifradra-
get med 30-50 pct. som følge af
den foreslåede beregningsmetode.
De Danske Bilimportører under-
streger, at bilfabrikanterne kan le-
vere entydige, sammenlignelige og
Der henvises overordnet til det
oprindelige høringsskema og sær-
ligt til bemærkningerne til hørings-
svaret fra Dansk Elbil Alliance.
Herudover bemærkes følgende.
Det må lægges til grund, at oplys-
ningerne i COC-dokumentet er
korrekte, både for elbiler og
pluginhybridbiler. Der foreslås an-
vendt oplysninger om effektivitet
og rækkevidde, hvilket tilsammen
er et udtryk for, hvor meget af bat-
terikapaciteten, der reelt kan an-
vendes til fremdrift. Såfremt
pluginhybridbiler generelt opnår
enten en ringere effektivitet eller
lavere rækkevidde, end batteriets
nominelle kapacitet alene tilsiger,
må det skyldes, at en del af batteri-
ets kapacitet anvendes til andet
end fremdrift. Det er hensigten, at
der kun gives fradrag for batterika-
pacitet, som anvendes til fremdrift.
Side 2 af 3
L 210 - 2016-17 - Bilag 5: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministere
1759089_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pålidelige data for batteriets nomi-
nelle kapacitet. De Danske Bilim-
portører anerkender derfor ikke, at
det er et nødvendigt hensyn, at
batterikapaciteten kan fastsættes
ud fra data, der fremgår af COC-
dokumentet. De Danske Bilimpor-
tører anerkender dog, at der kan
være problemer forbundet med at
fremskaffe tilsvarende data for
brugte importerede biler, men me-
ner ikke, at det bør stå i vejen for
en mere hensigtsmæssig opgørelse
af batterikapaciteten.
De Danske Bilimportører fasthol-
der på den baggrund, at batterika-
paciteten bør være den nominelle
kapacitet som oplyst af fabrikan-
ten, og at den foreslåede bereg-
ningsmetode baseret på oplysnin-
ger i COC-dokumentet kan anven-
des i de tilfælde, hvor der ikke fo-
religger oplysninger fra fabrikan-
ten. Det nævnes desuden, at indfø-
relsen af den nye metode for fast-
sættelse af brændstoføkonomi
(WLTP) vil betyde, at COC-data
vil variere baseret på bilernes indi-
viduelle udstyr m.v. og at den
valgte beregningsmetode derfor vil
medføre, at batterikapaciteten for-
melt varierer baseret på det valgte
udstyr.
Den af De Danske Bilimportører
foreslåede metode, hvor der for
nye biler tages udgangspunkt i den
nominelle batterikapacitet, og der
for brugte biler tages udgangs-
punkt i beregnet kapacitet baseret
på COC-data, vil medføre en
uhensigtsmæssig forskelsbehand-
ling mellem nye og brugte biler.
Skatteministeriet anerkender, at
den nye WLTP-metode (World
Harmonized Light Vehicles Test
Procedure) til fastsættelse af
brændstoføkonomi kan medføre
administrative vanskeligheder i
forhold til fastsættelse af batterika-
paciteten for individuelle køretøjer.
Skatteministeriet vil på den bag-
grund evaluere anvendelsen af den
foreslåede beregningsmetode, ef-
terhånden som der opnås erfarin-
ger med anvendelsen af WLTP.
Side 3 af 3