Tak for det.
Ja, baggrunden for lovforslaget her er jo det sammenbrud, som der er i forhandlingerne mellem de praktiserende læger og Danske Regioner.
Det eksisterende loft, som er over økonomien i almen praksis, udløber, som flere allerede har sagt, den 31.
august, så uanset hvornår forhandlingerne om en ny overenskomst mellem Danske Regioner og PLO, Praktiserende Lægers Organisation, slutter, kan vi altså risikere at stå i en situation, hvor der ikke er en økonomisk ramme omkring almen praksis.
Jeg havde helst set, at parterne selv havde indgået en aftale om en midlertidig forlængelse af økonomiprotokollatet, men jeg kan forstå, at det har man ikke kunnet nå til enighed om, til trods for at man har forsøgt på det.
Jeg vil da gerne opfordre til, at man forsøger igen.
Det kan man jo sådan set godt nå, hvis man er hurtig, inden det her lovforslag er færdigbehandlet.
Det er jo bare om at få arrangeret et møde og se, om man kan lave en aftale.
Så ville det jo give ro, når man selv aftalte rammerne, at der var et økonomiprotokollat, og så kunne man forhandle videre.
Jeg kan forstå, at årsagen til, at det ikke kan lykkes, er, at de praktiserende læger mener, at det er et problem, at man ikke tager højde for befolkningstilvæksten og ændringen i demografien fra regionernes side i sådan en midlertidig aftale, og det synes de også er et problem med det lovforslag, der ligger her.
Jeg forstår sådan set godt det synspunkt, men det er jo kun aktuelt, hvis det er noget, man forestiller sig skal løbe i meget lang tid.
Hele hensigten her er jo, at man forhåbentlig skal lave en aftale hurtigt, og så er der jo ikke sådan nogle væsentlige forandringer i befolkningstilvæksten eller i demografien.
Omvendt kan jeg også godt forstå, at man fra de praktiserende lægers side er bekymret for, at det her lovforslag principielt set kan løbe i mange år fremover, og så er der ikke taget højde for det.
Omvendt peger regionerne på, at det ville være vanskeligt at færdiggøre nogle forhandlinger, hvis man arbejder de ting ind, som er i nogle forhandlinger, man allerede har nu i de overenskomstforhandlinger, der pågår, om, hvordan man skal justere på de her ting.
Det forstår jeg sådan set også godt.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at diskutere i Sundhedsudvalget, om en mulig løsning kunne være, at man tilføjer en solnedgangsklausul til det her lovforslag, så man i hvert fald sender et kraftigt signal om, at vi opfatter det som en midlertidig ting.
Det kunne være den 31.
december eller noget andet.
Det ville jo selvfølgelig så give en mulighed for, at man kunne forlænge det, hvis parterne aldrig nogen sinde kan blive enige, men så kunne man jo i den sammenhæng diskutere, om man så skulle tage højde for befolkningstilvæksten, den demografiske udvikling osv., så vi sikrer, at der ikke er en udsultning af almen praksis.
Det er i hvert fald et spørgsmål, som jeg gerne vil forfølge i debatten.
Men jeg vil gerne sige, at ideen om at lave et økonomiprotokollat og ideen om at sørge for, at der er budgetsikkerhed, støtter vi fra Enhedslistens side.
Jeg vil også gerne tilføje her til sidst, at det fra vores side på ingen måde er udtryk for mistillid, og det tror jeg heller ikke at det er fra nogle andre partier i Folketingets side, til parterne.
Vi synes, det er uhyre vigtigt at understrege, at vi har tillid til almen praksis.
De udfører et vigtigt og yderst kompetent arbejde i vores sundhedsvæsen.
Vi kan slet ikke undvære dem i forhold til den store rolle, de spiller for de kroniske patienter, og det ansvar, de løfter over for de patienter, som har svært ved at finde rundt i sundhedsvæsenet.
Så det synes jeg er vigtigt at tilføje i debatten her i dag.