Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
L 208 Bilag 1
Offentligt
1751584_0001.png
Sundheds- og
Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSIST
Koordineret med:
Sagsnr.: 1702082
Dok. nr.: 353652
Dato: 26-04-2017
KOMMENTERET HØRINGSNOTAT
Forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere
(Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.).
1. Høring over lovforslaget
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. april til den 7. april 2017 været sendt i hø-
ring hos følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Annemarie Goldschmidt, Birte Nielsen, Body SDS, Brancheforeningen for Fysiurgisk Massa-
ge, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Center for Ernæring og Terapi,
Charlotte Yde, Danmarks Optikerforening, Danske Bandagister, Danske Bio-analytikere,
Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Danske Selskab for Orthomolekylær Medi-
cin (DSOM), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor-
forening, Dansk Psykologforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Pa-
tientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, De Offentlige Tandlæger,
Det Centrale Handicapråd, Det færøske sundhedsministerium, Diabetesforeningen, Din
Tandplejer, Ergoterapeutforeningen, Erling Helmer Jensen, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes Landssty-
re, Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Institut for Ortomole-
kylær Medicin, Jordemoderforeningen, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kli-
niske Tandteknikere, Landsorganisationen Natursundhedsrådet (LNS), Leila Eriksen, Lilian
Wong, Livssyn: Akupunktur, zoneterapi og NLP, Lægeforeningen, Mogens Ehrich, Optiker-
foreningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Osteoporoseforeningen, Pa-
tientforeningen i Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers Organi-
sation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykolognævnet, RAB-Forum, Radiografrå-
det, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rygmarvsskadede i DK RYK, Sjældne Diagnoser, Sc-
leroseforeningen, Sundhedsrådet, Sund og Hed, Tandlægeforeningen, Yngre Læger, Ældre-
Forum, Ældremobiliseringen og Ældresagen.
Udkastet til lovforslag har desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
2. Høringssvar og kommentarer
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar fra Body SDS, Det færøske
sundhedsministerium, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Forsikring & Pension, Jordemoderforeningen, Kiropraktorforeningen, Lægeforeningen,
Psykolognævnet, RABforum, herunder Birte Nielsen, Brancheforeningen for Fysiurgisk
massage og Livssyn, samt Ældresagen. Der er desuden modtaget høringssvar fra Anne Marie
Goldschmidt.
Jordemoderforeningen, Psykolognævnet, RABforum, herunder Birte Nielsen,
Brancheforeningen for Fysiurgisk massage og Livssyn, samt Ældresagen har ingen
bemærkninger til lovforslaget. Anne Marie Goldschmidt har heller ingen bemærkninger til
udkastet.
L 208 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1751584_0002.png
I det følgende foretages en gennemgang af de væsentligste bemærkninger til de enkelte
elementer i lovforslaget og dets bemærkninger. Ministeriets kommentarer er
kursiverede.
2.1 Bemærkninger til lovforslagets enkelte elementer
2.1.1. Ændrede forsikringsvilkår
Body SDS er positive over forslaget, og bemærker, at de allerede har en dækkende
ansvarsforsikring.
Det færøske sundhedsministerium finder det uhensigtsmæssigt, at borgere i
erstatningsmæssig henseende stilles væsentlig dårligere end borgere, der behandles hos
en autoriseret sundhedsperson.
Danske Regioner finder det uhensigtsmæssigt at ændre loven, således at borgere, der be-
handles hos en registreret alternativ behandler har en ringere retsstilling end borgere, der
behandles hos en autoriserede sundhedspersoner.
Danske Handicaporganisationer (DH) påpeger, at borgerne får en ringere retsstilling, når
erstatningssager vurderes efter de almindelige erstatningsretlige regler. Ifølge foreningen
bør det derfor overvejes, om det er en god idé at opretholde den udvidede adgang til
manipulationsbehandling, når en væsentlig forudsætning om erstatning er faldet til jorden.
Forsikring & Pension påpeger, at der i dag findes et udbud af forsikringer, som dækker
patientskader forårsaget af bl.a. private sygehuse, efter lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet. Det bemærkes samtidig, at sandsynligheden for, at der
kommer et forsikringstilbud er størst, hvis der stilles krav om, at RAB’erne skal have en
patientforsikring som den, der allerede findes på markedet, eller en ansvarsforsikring som
den, der allerede findes på markedet.
Forsikring & Pension anfører endvidere, at der med udkastet til lovforslaget lægges op til
et andet forsikringsprodukt. Det gør det ifølge foreningen usikkert, om
forsikringsselskaberne vil finde det umagen værd at udvikle det ønskede
forsikringsprodukt i lyset af den meget begrænsede efterspørgsel, der formodes at være
efter forsikringen.
Danske Patienter finder ikke forsikringspligtens omfang tilstrækkeligt, idet brugere af
alternative behandlere ikke er ligestillet med patienter behandlet af autoriserede
behandlere.
Lægeforeningen er bekymrede for, at forslaget forringet vilkårene for at opnå erstatning
ved culpareglen. Det understreges, at forringelsen understøtter, hvorfor beslutningen om
at give RAB’ere adgang til at udføre manipulationsbehandling er problematisk.
Kiropraktorforeningen påpeger, forslaget medfører en urimelig forskelsbehandling af de
borgere, der får skader af RAB’ere. Kiropraktorforeningen fraråder, at der indføres en
ansvarsforsikringsordning for RAB’ere baseret på almindelige erstatningsregler. Ifølge
foreningen bør der i stedet fortsat arbejdes på at finde en løsning, der stiller borgerne ens i
erstatningsmæssig henseende uanset hvilken behandler, der har udført den omhandlede
manipulationsbehandling.
Ministeriets bemærkninger:
Det skal indledningsvis bemærkes, at patienterstatningsordningen er etableret for, at pa-
tienter, der påføres skade som følge af behandling i det danske sundhedsvæsen, har mulig-
hed for at søge erstatning efter lempeligere erstatningsregler.
Side 2
L 208 - 2016-17 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
1751584_0003.png
Brugere af alternativ behandling er ikke patienter, og registrerede alternative behandlere
er ikke en del af det danske sundhedsvæsen. Derfor kan brugere af alternativ behandling
vælge enten at modtage en ydelse inden for det danske sundhedsvæsen, hvor der er pa-
tienterstatningsordning, som sikrer en lempeligere erstatningsadgang, eller købe en ydelse
uden for det danske sundhedsvæsen, som ikke giver den samme gunstige mulighed for at
søge erstatning.
Der stilles med lovforslaget krav om, at den registrerede alternative behandler, der udfører
manipulationsbehandling af rygsøjlen, skal tegne en ansvarsforsikring, som dækker skader
som følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen.
2.1.2. Oplysningspligt
Det færøske sundhedsministerium foreslår, at der ud over kravet om tydelig skiltning også
indføres en oplysningspligt for de alternative behandlere for at sikre, at borgeren er
indforstået med risikoen og erstatningsvurderingen.
Danske Regioner finder, at den registrerede alternative behandler ikke alene bør oplyse,
at der er tegnet en ansvarsforsikring men også, at patienten, ved behandling hos den regi-
strerede alternative behandlinger, ikke har samme retsstilling, som de ville have, hvis de
modtog behandling hos en autoriseret sundhedsperson.
Danske Handicaporganisationer (DH) opfordrer til, at man mere detaljeret redegør for,
hvordan patienterne er stillet erstatningsmæssigt, og at man forholder sig til, hvordan
patienterne kan oplyses ordentligt om, at de er ringere stillet erstatningsmæssigt ved at gå
til en alternativ behandler end ved at gå til en autoriseret sundhedsperson.
Forsikring & Pension finder, at skiltningspligten tenderer falsk markedsføring, idet der med
den valgte model vil være en række skader, der ikke vil være dækkede. En sådan skiltning
stiller ifølge foreningen patienterne i udsigt, at de er bedre dækket, end de egentligt er.
Det foreslås, at skiltningspligten suppleres med en pligt til, at den enkelte RAB’er også skal
tydeliggøre for patienterne, at behandlingen ikke er underlagt tilsyn af Styrelsen fra
Patientsikkerhed.
Ministeriets bemærkninger:
Bemærkningerne fra høringssvarene har givet anledning til, at det i lovteksten og i
bemærkningerne til lovforslaget er blevet præciseret, at den registrerede alternative
behandler skal oplyse, at denne ikke er dækket af patienterstatningsordningen, men har
tegnet en ansvarsforsikring, der dækker skader opstået i forbindelse med
manipulationsbehandlingen af rygsøjlen. En sådan oplysningspligt vil være opfyldt ved, at
den registrerede alternative behandler offentliggør informationen på sin hjemmeside eller
ved opslag i behandlerens venteværelse el. lign.
Det er desuden præciseret i lovforslagets bemærkninger, at brugere af alternativ
behandling på en række punkter vil være stillet anderledes end patienter, der behandles i
sundhedsvæsenet, hvis de skal søge erstatning for en skade opstået som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det gælder bl.a. i forhold til bevisvurdering ved
skader og i forhold til at kunne dokumentere det konkrete behandlingsforløb, idet
alternative behandlere ikke er omfattet af en journalføringspligt.
Der henvises herudover til ministeriets bemærkninger under pkt. 2.1.1.
Høringssvarene har ikke givet anledning til yderligere ændringer af væsentlig
indholdsmæssig betydning.
Side 3