Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 206 Bilag 11
Offentligt
1761790_0001.png
Til lovforslag nr.
L 206
Folketinget 2016-17
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Udvidelse af reglerne om optagelse i et bestemt botilbud uden samtykke m.v.)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Børne- og
socialministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3, og
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 1 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2017 og var til 1.
behandling den 10. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og Bør-
neudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
To forskellige udkast til lovforslaget har inden fremsæt-
telsen været sendt i høring (høring den 22. december 2016
og fornyet høring den 17. februar 2017), og børne- og so-
cialministeren sendte den 19. april 2017 de to udkast til ud-
valget, jf. SOU alm. del – bilag 205 og 206. Den 3. maj
2017 sendte børne- og socialministeren de indkomne hø-
ringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Sygeplejeråd m.fl.,
Rådet for Socialt Udsatte,
Jesper van der Schaft, Åbyhøj og
SIND.
Børne- og socialministeren har over for udvalget kom-
menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til børne- og socialmi-
nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af børne- og social-
ministeren under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag. Flertal-
let vil stemme imod det af EL under nr. 1 stillede ændrings-
forslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
dette lovforslag følger af en aftale om en handlingsplan til
forebyggelse af vold på botilbud, som den daværende Ven-
streregering indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkepar-
ti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 14. ok-
tober 2016. Lovforslaget udspringer også af en delaftale
under satspuljeaftalen.
Med lovforslaget skabes der mulighed for, at kommunal-
bestyrelsen i særlige tilfælde kan indstille til Statsforvaltnin-
gen at træffe afgørelse om, at en beboer skal flyttes til et be-
stemt botilbud, hvis vedkommende er til væsentlig fare for
eller udviser en særlig truende eller særlig chikanerende ad-
færd over for øvrige beboere og personalet. Formålet med
lovforslaget er først og fremmest at forebygge vold og tru-
sler og højne sikkerheden for beboere og medarbejdere på
botilbud med henblik på at sikre gode rammer, og at der
hurtigst muligt kan ydes hjælp og støtte efter andre bestem-
melser i lovgivningen.
Vi har desværre været vidne til overfald og drab på per-
sonale, der arbejder med meget psykisk syge mennesker.
Siden 2012 har flere medarbejdere på bosteder og forsorgs-
hjem mistet livet, mens de passede deres arbejde. Vold og
trusler er et evigt tilbagevendende problem på landets boste-
AX020200
L 206 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1761790_0002.png
2
der for psykisk syge og andre udsatte borgere. Derfor er der
nu lavet en politisk aftale, som skal være med til at forebyg-
ge og afhjælpe dette med oprettelsen af 150 nye pladser.
DF mener også, at denne problemstilling handler om nor-
meringer, det vil sige, at der er nok personale til at skabe
tryghed om de psykisk syge. Derudover mener DF, at det
handler om at få visiteret beboerne til det rigtige botilbud i
første omgang.
I dag kan en kommune som udgangspunkt ikke træffe af-
gørelse om, at en beboer skal fraflytte et § 108-botilbud
uden samtykke, selv om beboeren er til fare eller udviser en
særlig truende eller chikanerende adfærd. Derfor vil man
med dette lovforslag give kommunalbestyrelsen hjemmel til
dette, og der opstilles helt specifikke betingelser, der af-
grænser og indskrænker muligheden for en flytning, således
at der alene gives hjemmel til at indstille til flytning i helt
særlige tilfælde. Det kan også virke uforsvarligt for de øvri-
ge beboeres eller personalets sikkerhed ikke at sørge for en
flytning, når forholdene i det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet og det kan godtgøres, at det nye botilbud er bedre
egnet til at imødekomme den pågældendes støttebehov.
Flytning uden samtykke er et væsentligt indgreb i selvbe-
stemmelsesretten, hvorfor bestemmelsen også indsættes i
servicelovens kapitel 24 om magtanvendelse. Hensigten
med den foreslåede bestemmelse er således, at den kun skal
anvendes undtagelsesvis og i særlige tilfælde, hvor det ikke
har været muligt at motivere den pågældende beboer til et
samtykke til flytningen, og hvor det med socialpædagogiske
metoder og øvrige indsatser har været forsøgt at forebygge
beboerens farlige, truende eller chikanerende adfærd.
Der skal tages højde for personalets og de andre beboeres
sikkerhed. Det skal vægtes højt, og samtidig skal man også
tænke på, at det er syge mennesker, vi har med at gøre. Der-
for ønskede DF, at »chikanerende adfærd« blev slettet. For
hvornår er folk chikanerende? Hvor meget skal der til, før
man kan gå hen at gøre noget så drastisk som at tvangsflytte
folk?
Dette lovforslag må, når det vedtages, ikke blive en gli-
debane, hvor man risikerer at tvangsflytte folk, fordi en
kommune ønsker at lukke et botilbud eller har fundet et bil-
ligere botilbud. Derfor er det også et område, DF vil holde
nøje øje med og følge meget tæt. DF vil allerede nu også an-
mode børne- og socialministeren om løbende at holde både
§ 71-tilsynet, Social-, Indenrigs- og Børneudvalget og Sund-
heds- og Ældreudvalget orienteret om udviklingen, så vi kan
få et overblik over, hvordan man vil anvende de nye bestem-
melser i praksis. Også gerne med stikprøvekontrol af doku-
mentationen for, at kriterierne har været opfyldt, og at alle
indsatser har været afprøvet, inden man tyer til flytning uden
samtykke.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt det af
EL under nr. 1 stillede ændringsforslag forkastes, vil min-
dretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan ikke støtte, at
kommunerne får mulighed for at stille krav til borgere om,
at de skal frasige sig deres plads i et botilbud for at få ind-
læggelse på en særlig psykiatrisk sengeplads. EL mener, at
det er helt uacceptabelt, at de berørte borgere på den måde
skal gøre sig selv boligløse, mens de er indlagt, for at få ad-
gang til et specialiseret tilbud, som man vurderer at borgerne
har brug for. EL støtter lovforslagets anden del, men mener,
at muligheden for at flytte en borger fra et bosted til et andet
mod borgerens vilje skal bruges med meget stor tilbagehol-
denhed. Det er helt centralt, at der reelt forsøges andre løs-
ninger, før man anvender tvang, ligesom EL mener, at det er
afgørende, at der lægges vægt på, at et nyt bosted vil være
en bedre løsning for den borger, som flyttes med tvang.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(EL):
1)
Nr. 1
udgår.
[Udeladelse af betingelse om beboerens samtykke til opsi-
gelse af egen bolig i botilbud efter § 108, stk. 1]
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af
udvalget:
2)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 131 a, stk. 2,
ændres i
nr.
4
»personens« til: »vedkommendes«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 11 c, stk. 1, nr. 5,
indsæt-
tes efter »§ 129 a«: »i lov om social service«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslåede § 108, stk. 4, i lov om social service inde-
bærer, at kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om vi-
sitation til en særlig plads på en psykiatrisk afdeling, kan
gøre afgørelsen betinget af, at borgeren samtykker til opsi-
gelse af borgerens eksisterende bolig i botilbud efter § 108,
stk. 1, i lov om social service. Ændringsforslaget indebærer,
at det foreslåede § 108, stk. 4, udgår af lovforslaget.
Enhedslisten mener, at det er helt urimeligt at gøre ind-
læggelse på et hospital betinget af, at de pågældende borgere
skal opgive deres bolig. Derudover er det en urimelig for-
skelsbehandling af målgruppen for lovforslaget, dvs. meget
udsatte psykisk syge mennesker, eftersom samme betingelse
ikke stilles over for andre borgere i vores samfund, der står
over for at skulle indlægges, som f.eks. plejehjemsbeboere
L 206 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1761790_0003.png
3
eller udviklingshæmmede, der bor i botilbud. Endelig mener
Enhedslisten, at denne betingelse om at skulle opsige sin bo-
lig på et botilbud efter § 108 direkte kan være med til at un-
derminere formålet med de særlige psykiatriske sengeplad-
ser. For det første kan det blive overordentlig svært at moti-
vere personer i målgruppen for lovforslaget til at lade sig
indskrive på de nye afdelinger, hvis der ikke er sikkerhed
for, at de kan vende tilbage til deres hidtidige bolig efterføl-
gende. For det andet er en del af formålet med at etablere de
150 særlige psykiatriske sengepladser at kunne yde en hel-
hedsorienteret behandlings- og rehabiliteringsindsats over
for denne gruppe af særligt udsatte patienter. Men hvordan
kan man yde en rehabiliterende indsats, hvis patienterne
samtidig er frataget muligheden for at vende tilbage til deres
hjem?
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig præcisering, idet lovforslagets
tekst kan give anledning til tvivl om, hvem der henvises til.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 4, foreslås indsat § 129 a i lov
om social service. I den i lovforslagets § 2, nr. 2, foreslåede
bestemmelse henvises der imidlertid ved en fejl til § 129 a i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale områ-
de, som ikke eksisterer. Derfor foreslås det at indsætte »i lov
om social service« efter »§ 129 a« i lovforslagets § 2, nr. 2.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V)
Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT)
Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 206 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1761790_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 206
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 8/5-17 fra Rådet for Socialt Udsatte
Henvendelse af 8/5-17 fra SIND
Henvendelse af 12/5-17 fra Jesper van der Schaft, Åbyhøj
Pressemeddelelse af 8/5-17 fra Dansk Sygeplejeråd m.fl.
Brev til udvalgets formand, Troels Ravn, vedr. proces for lovforslag
om udvidelse af reglerne om optagelse i et bestemt botilbud uden sam-
tykke, fra børne- og socialministeren
Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 206
Spm.nr.
1
2
3
4
Titel
Spm. om at kommentere henvendelsen af 8/5-17 fra Rådet for Socialt
Udsatte, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvad punkt 3.1.3 i lovforslagets bemærkninger bety-
der, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvad borgerens motivation skulle være for at gøre sig
selv boligløs, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om lovforslaget indebærer, at kommunen kan træffe be-
slutning om at opsige eller tvangsflytte en borger til et andet botilbud,
såfremt borgeren ikke vil samtykke til at blive indlagt på de nye særli-
ge psykiatriske afdelinger, til børne- og socialministeren, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor der ikke er et krav om tvangsprotokol el. lign.
i forbindelse med denne form for magtanvendelse, til børne- og social-
ministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om de foreslåede regler om, at borgeren skal give samtyk-
ke til at fraflytte sit botilbud for at kunne blive visiteret til nye særlige
psykiatrisk sengepladser, indgår som en del af finansieringen af de
nye særlige psykiatriske sengepladser, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan ministeren konkret vil følge op på, om disse mindre
indgribende metoder rent faktisk også afprøves på bostederne, til bør-
ne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om at bekræfte, at ministerens begrundelse for at ville ind-
føre denne mulighed er økonomi, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om at oversende beregninger, der viser, hvor mange kom-
muner der skal pålægge hvor mange borgere at opsige deres botilbud
5
6
7
8
9
L 206 - 2016-17 - Bilag 11: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1761790_0005.png
5
10
11
12
13
efter § 108, stk. 1, i serviceloven, før dette har skaffet finansiering af
150 psykiatriske sengepladser, til børne- og socialministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om at kommentere henvendelsen af 8/5-17 fra SIND, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan bostederne konkret skal registrere og dokumentere,
at de rent faktisk har afprøvet mindre indgribende metoder, og hvem
der skal føre tilsyn med, at bostederne gør dette, til børne- og social-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere henvendelsen af 12/5-17 fra Jesper van der
Schaft, Åbyhøj, til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om at kommentere pressemeddelelsen af 8/5-17 fra Dansk
Sygeplejeråd m.fl., til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå