Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 205 Bilag 1
Offentligt
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde)
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 128 af 31. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 173 af 20. februar 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 100 e, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”23. marts 2015 til den 20. marts 2017” til: ”
5. juni til den 31.
december 2017”.
§2
Loven træder i kraft den 5. juni 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) har taget initiativ til at styrke muligheden for at kunne levere en frivillig indsats i
Danmark og også fremadrettet vil arbejde for, at der er de bedst mulige rammer for, at private
organisationer og frivillige kan tage et medsansvar.
Regeringen har i foråret 2017 igangsat en gennemgang af reglerne om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn mv. i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde med henblik på
at fastsætte nye regler på området.
I perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017 har det være muligt for modtagere af
arbejdsløshedsdagpenge, efterløn og fleksydelse at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke
vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen, uden at det medførte fradrag i
deres respektive ydelser. Der var tale om et forsøg, som var en del af et udspil fra den daværende
regering (Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre) "Lettere at være frivillig" fra den 8. oktober
2014. Regeringen ønsker at genoprette denne mulighed frem til en permanent ordning vedrørende
nye regler om fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde kan træde i kraft.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde
2.1.1. Gældende ret
Det er udgangspunktet efter de gældende regler om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge, at arbejde
og indtægter skal fradrages i ydelsen, jf. § 59 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Efter de gældende regler i § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan
beskæftigelsesministeren efter aftale med Beskæftigelsesrådet fastsætte regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægt skal have for størrelsen af dagpenge, der udbetales til et medlem.
Med hjemmel i bemyndigelsen er der fastsat nærmere regler om fradrag for arbejde og indtægt i
bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv., herunder
fradrag for aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, jf. bekendtgørelsens § 4. Fradraget foretages
som udgangspunkt som et timefradrag, hvilket betyder, at en times arbejde medfører en times
fradrag i dagpengeudbetalingen.
Aktiviteter medfører ikke fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Ved aktiviteter forstås
aktiviteter, som et medlem udfører frivilligt og ulønnet for frivillige organisationer, foreninger eller
lignende, og som ikke kan udbydes som almindeligt lønarbejde. Eksempler på sådanne aktiviteter er
besøgsven, indsamling til nødhjælpsorganisationer, ekspedition i genbrugsbutikker under fx Dansk
Røde Kors eller idrætsaktiviteter, herunder træner i foreninger, hvor det ikke er sædvanligt at
ansætte lønnede trænere.
2
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
Ved frivilligt, ulønnet arbejde forstås arbejde, som et medlem udfører for en frivillig
organisation, forening eller lignende, og som kan udbydes som almindeligt lønarbejde. Eksempler
på frivilligt, ulønnet arbejde er jurist i retshjælpen, socialrådgiver på et krisecenter og rådgivning,
herunder telefonrådgivning, der kræver eller forudsætter en særlig uddannelse.
Vedrører arbejdet primær drift eller vedligeholdelse medfører arbejdet dog som udgangspunkt
fradrag fra første time. Primær drift og vedligeholdelse vedrører centrale organisatoriske og
ledelsesmæssige funktioner som fx personaleadministration, herunder ansættelse og afskedigelse,
økonomi- og organisationsstyring m.v. og funktioner, der er med til at sikre, at de fysiske rammer er
i orden.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører den frivillige forenings primære drift, medfører dog ikke
fradrag i tilfælde af, at arbejdet altid har været udført af ulønnet arbejdskraft i den konkrete forening
og i andre lignende foreninger.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der vedrører den frivillige forenings vedligeholdelse af lokaler m.v.,
medfører ikke fradrag, hvis nogle nærmere betingelser er opfyldt, herunder at arbejdet altid har
været udført af ulønnet arbejdskraft, og arbejdet udføres lejlighedsvis og uden særlig autorisation.
Det er en forudsætning, at aktiviteten eller det frivillige, ulønnede arbejde udføres i Danmark, og
uden at medlemmet er underlagt sædvanlige ansættelsesretlige pligter.
Medlemmet skal skriftligt oplyse arbejdsløshedskassen om arbejdets art og varighed, samt
hvilken organisation, forening eller lignende, arbejdet er udført for. I praksis oplyser medlemmet
om frivilligt arbejde på dagpengekortet, som medlemmet skal udfylde for at kunne få udbetalt
arbejdsløshedsdagpenge.
Med hjemmel i den gældende bemyndigelse i § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, er der således fastsat
nærmere regler om, hvornår frivilligt, ulønnet arbejde har et så begrænset omfang, tidsmæssigt eller
efter sin art, at det ikke skal medføre fradrag i ydelsen. Det er således, at frivilligt, ulønnet arbejde,
der kan udbydes som almindeligt lønarbejde, som udgangspunkt kan udføres uden fradrag i op til 4
timer om ugen. De 4 timer regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Arbejde
herudover medfører fradrag.
I forhold til efterløn er udgangspunktet, at en efterlønsmodtager kan have lønarbejde uden
begrænsning mod fradrag i efterlønnen, jf. § 74 e i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Med
hjemmel i § 74 i i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., er der fastsat nærmere regler om, hvilken
betydning blandt andet arbejde skal have for efterlønnens størrelse. Det følger af § 27 i
bekendtgørelse nr. 1576 af 17. december 2013 om fleksibel efterløn, at frivilligt, ulønnet arbejde
medfører fradrag i efterlønnen efter reglerne i bekendtgørelse om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge
mv. Det betyder, at der gælder de samme regler for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde i
efterlønnen, som der gælder for fradrag i arbejdsløshedsdagpengene, jf. også § 74 e, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Dog kan aktiviteter og frivilligt ulønnet arbejde udføres i et andet
EØS-land eller Schweiz.
På samme måde som ved efterløn er det i forhold til fleksydelse udgangspunktet, at en
fleksydelsesmodtager kan have lønarbejde uden begrænsning mod fradrag i fleksydelsen, jf. § 20 i
lov om fleksydelse. Med hjemmel i § 21 i lov om fleksydelse, er der fastsat nærmere regler i § 35 i
bekendtgørelse nr. 559 af 29. april 2015 om fleksydelse om, at fleksydelsesmodtagere har ret til at
3
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
udføre aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde efter principperne i reglerne i bekendtgørelse om
fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv. Det betyder, at der gælder de samme regler for fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde i fleksydelsen, som der gælder for fradrag i arbejdsløshedsdagpengene.
Dog kan aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde udføres i et andet EØS-land eller Schweiz.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den gældende bemyndigelsesbestemmelse i § 58, stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., hvorefter beskæftigelsesministeren efter aftale med Beskæftigelsesrådet kan fastsætte regler
om, hvilken betydning arbejde og indtægt skal have for størrelsen af dagpenge, vurderes ikke at
give hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at frivilligt, ulønnet arbejde ikke skal medføre
fradrag i arbejdsløshedsdagpengene, når arbejdsindsatsen kan sidestilles med et egentligt arbejde,
idet udgangspunktet i loven er, at arbejde og indtægt skal medføre fradrag i dagpenge.
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er der ikke fastsat en timegrænse for, hvornår en
arbejdsindsats får et sådant omfang, at det sidestilles med et arbejde. Det følger dog af
funktionærloven, at en arbejdsindsats svarer til et (funktionær)arbejde, når det overoverstiger 8
timer om ugen. I funktionærloven er det en betingelse for lovens anvendelse, at den pågældende
beskæftiges af vedkommende arbejdsgiver gennemsnitlig mere end 8 timer ugentligt, og at
pågældende indtager en tjenestestilling, således at han er undergivet arbejdsgiverens instruktioner.
Ved lov nr. 225 af 3. marts 2015 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. blev indsat en
bestemmelse i loven, hvorefter et medlem i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017,
kunne udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i op til
15 timer om ugen, uden at det medførte fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Der var tale om et
forsøg, som var en del af et udspil fra den daværende regering (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre) "Lettere at være frivillig" fra den 8. oktober 2014.
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har i foråret 2017 igangsat
en gennemgang af reglerne om fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde med henblik på
at fastsætte nye regler på området.
Regeringen ønsker at genoprette muligheden for, at modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, efterløn
og fleksydelse kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i 15 timer om ugen uden fradrag. Der er
ligeledes enighed om, at genopretningen af denne mulighed skal afløses af en permanent ordning
vedrørende frivilligt, ulønnet arbejde.
Permanentgørelsen skal tage udgangspunkt i, at frivilligt arbejde er vigtigt for sammenhængskraften
i vores samfund. Derfor skal reglerne om frivilligt, ulønnet arbejde understøtte og ikke modarbejde
det frivillige arbejde. Regeringen forventer i foråret 2017 at præsentere et udspil til nye regler på
området. Der forventes fremsat lovforslag herom i første halvdel af oktober 2017 med ikrafttræden
den 1. januar 2018.
Det foreslås derfor, at et medlem - i perioden fra 5. juni 2017 til den 31. december 2017
kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer om ugen uden fradrag i arbejdsløshedsdagpengene.
De 15 timer regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Ved frivilligt, ulønnet arbejde
forstås arbejde, som et medlem udfører for frivillige organisationer, foreninger el.lign., som kan
udbydes som almindeligt lønarbejde, og som ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse.
4
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derudover, at modtagere af efterløn og fleksydelse også er omfattet af forslaget.
De øvrige regler i § 4 i bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsforsikring mv. om fradrag for aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, finder fortsat
anvendelse.
2.2.3. Forholdet til lov om frikommuner
Som led i forsøgsordningen for frikommuner er der i § 7 c i lov om frikommuner fastsat
rammerne for forsøg med reglerne om frivilligt, ulønnet arbejde for dagpengemodtagere. Forsøget
indebærer, at medlemmer af en arbejdsløshedskasse, som har bopæl i en frikommune, som
udgangspunkt kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde for offentlige, kommunale virksomheder og for
frivillige foreninger, organisationer og lign. uden fradrag i deres arbejdsløshedsdagpenge og
efterløn, medmindre der fx er tale om frivilligt, ulønnet arbejde, der kan udbydes som almindeligt
lønarbejde og sædvanligvis udbydes som lønnet arbejde i den offentlige, kommunale virksomhed
eller i foreningen, organisationen eller lign. Det samme gælder, hvis arbejdet normalt udbydes som
lønnet arbejde i den offentlige, kommunale virksomhed eller i foreninger, organisationer el.lign. af
tilsvarende art og størrelse.
Den foreslåede ændring påvirker ikke det igangværende frikommuneforsøg.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
I perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017, har det være muligt
som en del af et
forsøg - for modtagere af dagpenge, efterløn og fleksydelse at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, som
ikke vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om ugen, uden at det medførte
fradrag. Dette forsøg blev evalueret af Deloitte i november 2016.
Den gennemførte evaluering af forsøgsordningen peger på, at dagpengemodtagere, der udfører
frivilligt, ulønnet arbejde vil være ledige i længere tid end dagpengemodtagere, der ikke udfører
frivilligt arbejde. Resultaterne fra evalueringen er usikre. Det vurderes dog, at muligheden for
frivilligt arbejde kan indebære, at en del af den tid, der kunne anvendes til jobsøgning, i stedet
anvendes på frivilligt arbejde. Det er derfor muligt, at frivilligt arbejde kan have negative
fastholdelseseffekter.
Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre merudgifter for det offentlige på ca. 5,0
mio. kr. efter skat og tilbageløb i 2017, herunder i form af mindre indtægter fra skat og tilbageløb
som følge af mindre beskæftigelse. Merudgifterne til arbejdsløshedsdagpenge (§ 17.32.01) skønnes
at udgøre ca. 3,9 mio. kr. før skat og tilbageløb. De statslige merudgifter skønnes at udgøre ca. 1,4
mio. kr. og de kommunale merudgifter 2,5 mio. kr. De kommunale merudgifter er omfattet af
beskæftigelsestilskuddet.
Der forventes ikke økonomiske konsekvenser i forbindelse med, at modtagere af efterløn og
fleksydelse udfører frivilligt, ulønnet arbejde.
Det foreslås, at merudgifterne vedrørende 2017 finansieres ved en reduktion på 5,0 mio. kr. af den
særlige jobrotationspulje på § 17.46.75.10. Jobrotation til særlige grupper med videregående
uddannelse (Reservationsbrev). Den samlede bevilling til særlig jobrotation udgør p.t. knap 215
mio. kr. Afløbet fra puljen er faldet markant i umiddelbar forlængelse af den målretning, der blev
5
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
1748455_0006.png
gennemført med beskæftigelsesreformen, hvorfor det vurderes, at den fremadrettede efterspørgsel
på puljen fortsat vil kunne imødekommes, selv om bevillingen reduceres med 5,0 mio. kr. i 2017.
Tabel 1. Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde
Mio. kr. 2017 pl
Stat
Arbejdsløshedsdagpenge
Kommune
Heraf
beskæftigelsestilskud
Heraf budgetgaranti
Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler)
I alt
2017
1,4
1,4
2,5
2018
0,0
0,0
0,0
2019
0,0
0,0
0,0
2020
0,0
0,0
0,0
2,5
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
3,9
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget skal forhandles med de kommunale
parter.
Merudgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, herunder den kommunale medfinansiering, og
reduktionen af den særlige jobrotationspulje optages på lov om tillægsbevilling for 2017.
Forslaget medfører i øvrigt ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forholdet indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
6
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
1748455_0007.png
Lovforslaget blev sendt i høring den 18. april med frist for bemærkninger den 2. maj 2017, da
regeringen mener, at det er vigtigt, at lovforslaget fremsættes for Folketinget med henblik på
vedtagelse og ikrafttrædelse så hurtigt som muligt.
Lovforslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE),
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske
Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, DGI, Danmarks Idrætsforbund, Det faglige hus,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frie
Funktionærer, FriSe, Frivilligrådet, Frivilligt Forum, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
Rigsrevisionen, Røde Kors, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og
Viborg Kommune.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja,
angiv omfang)
Ingen
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Staten;
2017: 1,4 mio. kr.
2018: 0,0 mio. kr.
2019: 0,0 mio. kr.
2020: 0,0 mio. kr.
Kommunerne;
2017: 2,5 mio. kr.
2018: 0,0 mio. kr.
2019: 0,0 mio. kr.
2020: 0,0 mio. kr.
Regionerne;
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
7
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
1748455_0008.png
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtigelser
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 58, stk. 1, nr. 3, litra a, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
beskæftigelsesministeren efter aftale med Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægt skal have for størrelsen af dagpenge.
Det indebærer, at arbejde og indtægter som udgangspunkt fradrages i dagpengene, jf.
bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv. med
senere ændringer. I § 4 i bekendtgørelsen er der bl.a. fastsat nærmere regler om, at frivilligt, ulønnet
arbejde, der enten ikke kan udbydes som lønnet arbejde eller som har så beskedent et omfang, at det
ikke kan sidestilles med et egentligt arbejde, under nogle fastsatte betingelser, kan udføres uden
fradrag i dagpengene.
I perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017, var det muligt for et medlem at udføre
frivilligt, ulønnet arbejde, som ikke vedrørte primær drift og vedligeholdelse, i op til 15 timer om
ugen, uden at det medførte fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. Det var fastsat i medfør af lovens §
100 e.
Der var tale om et forsøg, som var en del af et udspil fra den daværende regering (Socialdemokratiet
og Det Radikale Venstre) "Lettere at være frivillig" fra den 8. oktober 2014. Regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) har i foråret 2017 igangsat en gennemgang af
reglerne om fradrag i forbindelse med frivilligt, ulønnet arbejde med henblik på at fastsætte nye
regler på området.
Regeringen og forligspartierne (Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet) bag dagpengereformen er
enige om at genoprette muligheden for, at modtagere af arbejdsløshedsdagpenge, efterløn og
fleksydelse kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i 15 timer om ugen uden fradrag. Der er ligeledes
enighed om, at genopretningen af denne mulighed skal afløses af en permanent ordning vedrørende
frivilligt, ulønnet arbejde. Denne forventes at træde i kraft 1. januar 2018, og der forventes fremsat
lovforslag herom i første halvdel af oktober 2017.
8
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derfor, at et medlem kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer om ugen i
perioden fra 5. juni 2017 til den 31. december 2017 uden fradrag i arbejdsløshedsdagpengene. De
15 timer regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode. Ved frivilligt, ulønnet arbejde
forstås arbejde, som et medlem udfører for frivillige organisationer, foreninger el.lign., som kan
udbydes som almindeligt lønarbejde, og som ikke vedrører primær drift og vedligeholdelse.
Det foreslås derudover, at modtagere af efterløn og fleksydelse også er omfattet af forslaget.
De øvrige regler i § 4 i bekendtgørelsen om fradrag i arbejdsløshedsforsikring mv. om fradrag for
aktiviteter og frivilligt, ulønnet arbejde, finder fortsat anvendelse.
Det betyder bl.a., at frivillige, ulønnede aktiviteter, det vil sige arbejdsindsatser, som ikke kan
udbydes som lønnede arbejdsopgaver, fortsat vil kunne udføres uden begrænsning. Det betyder bl.a.
også, at frivillige, ulønnede arbejdsopgaver fortsat kun vil kunne udføres for frivillige foreninger,
organisationer mv., og at arbejdsopgaver, der vedrører primær drift (fx administrationsopgaver) og
vedligeholdelse (fx rengøring), med visse undtagelser medfører fradrag i arbejdsløshedsdagpengene
fra første time.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 5. juni 2017.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, idet det bemærkes, at lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. i øvrigt ikke finder anvendelse for disse landsdele jf. § 105 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
9
L 205 - 2016-17 - Bilag 1: Orientering om lovforslag L 205, Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Midlertidig forhøjelse af timebegrænsning for frivilligt, ulønnet arbejde), fra beskæftigelsesministeren
1748455_0010.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 128 af 31. januar 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 173 af 3. februar 2017,,
foretages følgende ændring:
§ 100 e.
Et medlem kan i perioden fra den 23. marts
2015 til den 20. marts 2017 udføre frivilligt, ulønnet
arbejde i op til 15 timer om ugen uden fradrag i
dagpengene. De 15 timer regnes som et gennemsnit
over en udbetalingsperiode, jf. § 46, stk. 1.
Stk. 2.
1.
I
§ 100 e, stk. 1,
ændres ”23. marts 2015 til den
20. marts 2017” til: ”
5. juni til den 31. december
2017”.
§2
Loven træder i kraft den 5. juni 2017.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
10