Udlændinge- og Integrationsudvalget 2016-17
L 204
Offentligt
1764719_0001.png
Ministeren
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. maj 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 24 til L 204 efter ønske fra Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og
Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. 24 til
L 204:
Hvad er den saglige begrundelse for at forskelsbehandle de to grupper af børn
hhv. under lov om social service og det fremsatte lovforslag
ift. til at bruge
fjernelse af lommepenge som pædagogisk redskab? Mener ministeren, det er
lovligt at foretage denne forskelsbehandling mellem de to grupper af børn, hvis
ikke der er et sagligt hensyn, som begrunder forskelsbehandlingen?
Svar:
1.
Jeg skal indledningsvis bemærke, at indførelse af mulighed for at trække i de
uledsagede mindreårige udlændinges lommepenge, hvis de ikke overholder de
obligatoriske regler i husordenen, har til formål at sikre ro og orden på
børnecentrene og sikre, at Danmark er et trygt og sikkert land at leve i.
Den foreslåede ordning har således et opdragende formål. Det gøres bl.a. klart
over for udlændingen, at f.eks. voldelig adfærd, hærværk eller indtagelse af
euforiserende stoffer ikke accepteres, og at udlændingen skal følge sin skolegang.
2.
Det er endvidere min opfattelse, at ordningen ikke rejser spørgsmål om
forskelsbehandling i forhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder
bl.a. i forhold til forbuddet mod diskrimination i artikel 14 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
De uledsagede mindreårige udlændinge, som lovforslaget handler om, opholder
sig her i landet, fordi de pågældende har søgt om asyl.
De uledsagede mindreårige udlændinge er ikke meddelt opholdstilladelse, og de
befinder sig i en særlig situation. De er kommet hertil uden deres forældre, og
derfor er de blevet indkvarteret på et asylcenter af Udlændingestyrelsen. Det vil
som udgangspunkt være et børnecenter.
1. juni 2017
Humanitært ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2017 - 8784
245550
Side
1/2
L 204 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om den saglige begrundelse for at forskelsbehandle de to grupper af børn – hhv. under lov om social service og det fremsatte lovforslag – ift. til at bruge fjernelse af lommepenge som pædagogisk redskab, til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg vil gerne understrege, at et børnecenter ikke er et anbringelsessted, men et
opholdssted.
Derfor kan de uledsagede mindreårige udlændinges situation og ophold på
børnecenteret heller ikke sammenlignes med herboende børn, som er anbragt på
en døgninstitution som led i en social foranstaltning efter servicelovens regler.
3. Jeg skal i øvrigt bemærke, at det i øvrigt forudsættes, at personalet som
udgangspunkt først søger at få barnet eller den unge til at overholde reglerne i
husorden gennem en pædagogisk indsats eller, hvis den pædagogiske indsats ikke
skønnes tilstrækkelig, ved at udelukke den pågældende udlænding fra deltagelse i
konkrete arrangementer eller aktiviteter.
Det bemærkes endvidere, at der alene skal træffes afgørelse om nedsættelse eller
bortfald af kontante ydelser, så længe den uønskede adfærd består. En afgørelse
om, at en udlænding skal nedsættes eller fratages sine kontante ydelser, vil
således skulle ændres, så snart udlændingen på ny overholder forpligtelserne.
Udlændingestyrelsen skal i øvrigt løbende vurdere, om en afgørelse om
nedsættelse eller ophør af kontante ydelser er proportional og egnet til at opnå
det ønskede mål.
Der vil således som udgangspunkt være tale om, at udlændingen vil få nedsat sine
kontante ydelser eller ikke få udbetalt sine kontante ydelser i en begrænset
periode. Adgangen til at fratage udlændingens kontante ydelser er endvidere ikke
absolut, idet der skal gøres undtagelse herfra, hvis eksempelvis hensynet til
barnets tarv tilsiger det.
Inger Støjberg
/
Frederik Gammeltoft
Side
2/2