Undervisningsudvalget 2016-17
L 202 Bilag 7
Offentligt
1760941_0001.png
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Sendt til:
[email protected]; nan-
[email protected], folketin-
[email protected]
og
[email protected]
24. maj 2017
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2017-112-0669
Dok.nr. 428995
Sagsbehandler
Jesper Husmer Vang
Direkte 3319 3246
Vedrørende udtalelse til forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser, lov om folkesko-
len og forskellige andre love (lovforslag nr. L 202)
1.
Ved e-mail af 3. februar 2017 anmodede Undervisningsministeriet om Da-
tatilsynets eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelse, lov
om folkeskolen og forskellige andre love (Praktikpladsafhængigt bidrag til
AUB m.v.).
Datatilsynet sendte ved brev af 24. februar 2017 bemærkninger til Under-
visningsministeriets udkast til lovforslag. Kopi af Datatilsynets høringssvar er
vedhæftet.
I høringssvaret (afsnit 2) udtalte Datatilsynet bl.a. om et forslag til en ny § 26
b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at tilsynet fandt det betænke-
ligt, at Undervisningsministeriet ønskede at fravige persondataloven ved at
indsætte en bestemmelse om, at der kan videregives oplysninger fra Dan-
marks Statistik til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til brug for beregning
af praktikpladsafhængigt AUB-bidrag med den begrundelse, at indsamlingen
af oplysninger dermed ville blive lettere.
Datatilsynet bemærkede i den forbindelse, at det fremgik af bemærkningerne
til udkastet til lovforslag, at de relevante oplysninger ville kunne indhentes fra
uddannelsesstederne (med undtagelse af de uddannelsessteder, der ikke læn-
gere måtte eksistere).
Endvidere bemærkede Datatilsynet bl.a., at det i sidste ende er en politisk be-
slutning, om man ønsker at fravige persondataloven i det omfang, det er mu-
ligt efter databeskyttelsesdirektivet.
Det fremgik af bemærkningerne til udkastet til lovforslag, at det var Under-
visningsministeriets vurdering, at en videre anvendelse af oplysninger om
enkeltpersoners uddannelsesniveau til brug for beregning af praktikpladsaf-
hængigt AUB-bidrag ikke er uforenelig med det formål, hvortil oplysningerne
er indsamlet, jf. persondatalovens § 5, stk. 2. Det fremgik endvidere, at oplys-
ningerne oprindeligt er indsamlet og registreret af uddannelsesinstitutioner til
brug for varetagelse af de pågældende uddannelsesinstitutioners opgaver i
L 202 - 2016-17 - Bilag 7: Supplerende høringssvar fra Datatilsynet
2
forbindelse med undervisning mv. og til brug for udstedelse af eksamensbevi-
ser som dokumentation for gennemført uddannelse.
Datatilsynet udtalte i den forbindelse, at tilsynet stillede sig tvivlende over for
Undervisningsministeriets vurdering, og at der efter tilsynets opfattelse ville
blive en meget bred adgang til at anvende oplysninger om enkeltpersoners
uddannelsesniveau til andre formål end det/de formål, hvortil oplysningerne
oprindeligt var indsamlet.
2.
Ved brev af 2. maj 2017 har Danmarks Statistik rettet henvendelse Justits-
ministeriets departementschef og udtrykt bekymring over lovforslag nr. L
202, ligesom der stilles en række specifikke spørgsmål. Brevet er sendt i kopi
til bl.a. Datatilsynets direktør.
I brevet understreger Danmarks Statistik bl.a., at de oplysninger, der skal vi-
deregives efter lovforslag nr. L 202, udelukkende er indsamlet med statistiske
formål i medfør af § 6 og § 8, stk. 3, i lov om Danmarks Statistik.
Danmarks Statistik oplyser endvidere, at oplysningerne i Danmarks Statistiks
registre er oparbejdet til statistikformål og dermed ikke generelt vil have en
kvalitet for den enkelte registrerede, der harmonerer med administrativ an-
vendelse.
Endelig har Danmarks Statistik oplyst, at en del af oplysningerne (om i alt ca.
140.000 personer) er indsamlet fra de pågældende personer selv, og at Dan-
marks Statistik i forbindelse med indsamlingen
med henvisning til lov om
Danmarks Statistik og persondataretten
har garanteret over for disse perso-
ner, at de indsamlede oplysninger kun vil blive brugt til statistiske formål.
På den baggrund og efter en gennemgang af det endelige lovforslag nr. L 202
(som Datatilsynet ikke har haft i høring i dets endelige form) finder Datatilsy-
net anledning til at supplere sit høringssvar af 24. februar 2017.
Under hensyn til, at lovforslaget allerede har været førstebehandlet i Folketin-
get, sender Datatilsynet sine bemærkninger til både Undervisningsministeriet
og direkte til Folketingets Undervisningsudvalg. Kopi er endvidere sendt til
Justitsministeriet til orientering.
3. Datatilsynets supplerende bemærkninger
3.1.
I de særlige bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 23, anfører Under-
visningsministeriet bl.a., at Danmarks Statistiks register, hvorfra oplysninger-
ne ønskes udleveret, består af to typer datakilder. Den
første
type består i op-
lysninger, som oprindeligt er indsamlet med administrative formål, idet disse
datakilder udgøres af oplysninger indsamlet fra undervisningsinstitutioner.
Den
anden
type består i oplysninger, der udelukkende er indsamlet i statistisk
øjemed fra de registrerede personer via spørgeskemaer.
L 202 - 2016-17 - Bilag 7: Supplerende høringssvar fra Datatilsynet
1760941_0003.png
3
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at det er tilsynets opfattelse, at alle
de oplysninger, som Danmarks Statistik som dataansvarlig behandler i det
pågældende register, er indsamlet af Danmarks Statistik i statistisk øjemed,
uanset med hvilket formål oplysningerne oprindeligt måtte være indsamlet
hos myndigheder mv.
Efter persondatalovens § 5, stk. 2, 1. pkt., skal indsamling af oplysninger ske
til udtrykkeligt angivne og saglige formål, og
senere behandling må ikke være
uforenelig med disse formål.
Af § 5, stk. 2, 2. pkt., fremgår det, at senere be-
handling af oplysninger, der alene sker i historisk, statistisk eller videnskabe-
ligt øjemed, ikke anses for uforenelig med de formål, hvortil oplysningerne er
indsamlet.
Bestemmelsen i persondatalovens § 5, stk. 2, der implementerer databeskyt-
telsesdirektivets artikel 6, stk. 1, litra b, er ligesom persondatalovens § 10
udtryk for det forhold, at statistiske og videnskabelige behandlingsformål ge-
nerelt anses som særligt agtværdige og derfor kan legitimere en behandling af
personoplysninger, der ikke ville kunne accepteres til andre formål.
Datatilsynet har noteret sig, at det følger af § 1 i lov om Danmarks Statistik
1
,
at Danmarks Statistik alene beskæftiger sig med opgaver af statistisk karakter,
og at Danmarks Statistik i sit brev til Justitsministeriets departementschef har
understreget, at de oplysninger, der skal videregives efter lovforslag nr. L 202
udelukkende er indsamlet til brug for statistiske formål i medfør af § 6 og § 8,
stk. 3, i lov om Danmarks Statistik.
Hertil kommer, at Danmarks Statistik efter det oplyste i forhold til en del af de
oplysninger, der findes i registret, som nævnt ovenfor har garanteret over for
de registrerede, at oplysningerne kun ville blive brugt til statistiske formål.
Det fremgår af lovforslag nr. L 202, at det er Undervisningsministeriets opfat-
telse, at der
inden for rammerne af persondatalovens § 5, stk. 2
vil kunne
kræves udlevering af de omhandlede oplysninger fra Danmarks Statistik, da
udleveringen skal sikre en væsentlig samfundsmæssig interesse, der består i at
sikre, at der i fremtiden vil være tilstrækkeligt faglært arbejdskraft.
Datatilsynet skal hertil bemærke, at det er tilsynets opfattelse, at Danmarks
Statistik ikke uden
særskilt lovhjemmel
vil kunne videregive de omhandlede
oplysninger til det påtænkte formål. Det er i den forbindelse endvidere en for-
udsætning, at en sådan særskilt hjemmel har baggrund i varetagelse af væsent-
lige samfundsmæssige hensyn.
Som det fremgår under pkt. 1 ovenfor, er det således muligt ved lov at fravige
persondataloven i det omfang, dette sker inden for rammerne af databeskyttel-
sesdirektivet.
1
Lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000 med senere ændringer.
L 202 - 2016-17 - Bilag 7: Supplerende høringssvar fra Datatilsynet
4
Endvidere bemærkes, at det fremgår af lovforslaget, at størstedelen af de øn-
skede oplysninger
ifølge Undervisningsministeriet
vil kunne indhentes fra
uddannelsesstederne (med undtagelse af de uddannelsessteder, der ikke læn-
gere eksisterer). En sådan indhentelse af oplysninger fra uddannelsesstederne
vil efter Datatilsynets umiddelbare opfattelse kunne ske inden for rammerne
af persondatalovens § 5, stk. 2.
3.2.
Datatilsynet har i øvrigt hæftet sig ved, at visse af oplysningerne i det
omhandlede register ifølge Danmarks Statistik er oparbejdet til statistikformål
og dermed ikke generelt vil have en kvalitet for den enkelte registrerede, der
harmonerer med administrativ anvendelse (datakvalitet). Datatilsynet har for-
stået, at en del af oplysningerne i det relevante register er såkaldte ”imputere-
de” oplysninger, dvs. tilfælde, hvor Danmarks Statistik ud fra andre tilgænge-
lige oplysninger har beregnet de mest sandsynlige oplysninger om den højest
fuldførte uddannelse.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ses også i forbindelse med høringen over
lovforslaget at have anført, at kvaliteten og forvaltningen af data om højst
fuldførte uddannelse fra Danmarks Statistik p.t. ikke er tilstrækkelig til admi-
nistrativ sagsbehandling, herunder til brug for beregning af det praktikplads-
afhængige AUB-bidrag.
Datatilsynet har forstået, at det er hensigten med lovforslaget, at oplysninger-
ne fra Danmarks Statistik skal videreanvendes til brug for beregning af prak-
tikpladsafhængigt AUB-bidrag, uden at der i den forbindelse sker en valide-
ring af oplysningernes rigtighed.
Datatilsynet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på, at det følger
af persondatalovens § 5, stk. 4, der implementerer databeskyttelsesdirektivets
artikel 6, stk. 1, litra d, at behandling af oplysninger skal tilrettelægges såle-
des, at der foretages fornøden ajourføring af oplysningerne. Der skal endvide-
re foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtige
eller vildledende oplysninger. Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildle-
dende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.
4.
Hvis Undervisningsministeriet har spørgsmål til dette brev, er ministeriet
meget velkommen til at kontakte konstitueret kontorchef Jesper Husmer Vang
på telefonnummer 33 19 32 46.
Med venlig hilsen
Cristina Angela Gulisano
Direktør
Bilag:
Kopi af Datatilsynets høringssvar af 24. februar 2017