Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
L 201 Bilag 3
Offentligt
1750401_0001.png
-- AKT 245087 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar - Forbrugerrådet TÆNK ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
TRM Athene Damsted Nielsen ([email protected])
Transportministeriet ([email protected]), TRM Katrine Leth ([email protected])
Helen Amundsen ([email protected])
SV: Høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til
ældre)
Sendt:
03-04-2017 21:41:24
Bilag:
Høringssvar - ældre og kørekortfornyelse - Rådet for Sikker Trafik.pdf;
Forbrugerrådet Tænk har modtaget Transport-, Bygnings- og Boligministeriets brev af 3. marts 2017, j.nr. 2017-
118 vedr. høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid
for kørekort til ældre) og har følgende kommentar. Rådet kan fuldt ud tilslutte sig høringssvaret af 3. april 2017 fra
Rådet for Sikker Trafik.
Med venlig hilsen
Helen Amundsen
Seniorrådgiver / Senior Technical Adviser
T +45 7741 7732 / M +45 2715 7431 / taenk.dk
Fiolstræde 17 B / Postboks 2188 / 1017 København K
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 3. marts 2017 15:51
Til: Falck; Foreningen af Frie Kørelærere; DTU Transport; Danske motorcyklister; De Danske Bilimportører;
NOAH Trafik; Politiforbundet i Danmark; Landsforeningen af Polio og Trafik- og ulykkesskadede; Institut for
Menneskerettighederne; Køreprøvesagskyndiges Landsforening; Retten i Odense; Retten i Aalborg; Vestre
Landsret; Landsforeningen af Forsvarsadvokater; Transporterhvervets Uddannelser; Dansk Bilforhandler Union;
Danske Kørerlæreres Landsforbund; Autobranchens Handels- og Industriforening; Retten i Roskilde; Frie Danske
Lastbilsvognmænd; Retten i Sønderborg; Retten i Viborg; Retten i Svendborg; Retten i Næstved; Retten i
Randers; Sikre Veje; Forsvarets køreskole; Veteranknallertklubben Arkiv; Retten i Frederiksberg;
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg universitet; Retten i Hillerød; Retten i Hjørring; Retten i Helsingør; Retten i
Bornholm; Retten i Esbjerg; Retten i Kolding; Retten i Nykøbing; Retten i Horsens; Retten i Holbæk; Retten i
Holstebro; [email protected]; Danske Advokater; Dansk Erhverv; [email protected]; Retten i Glostrup;
Rådet for Sikker Trafik; Cyklist forbundet; Håndværksrådet; Forbrugerrådet Tænk Hoeringer; Dansk Byggeri;
Info - Autobranchendanmark; Dansk Transport og Logistik; International Transport Danmark; Kommunernes
Landsforening; Østre Landsret; Erhvervs- og Vækstministeriet; Domstolsstyrelsen; Erhvervsstyrelsen; Danske
Regioner; DI – Transport; Landdistrikternes Fællesråd; Dommerfuldmægtigforeningen; Dansk Metal;
Rigsadvokaten; Retten i Lyngby; Retten i Århus; Forenede Danske Motorejere; Dansk bilbrancheråd; Dansk
Kørelærer-Union; Rigspolitiet; Danske Biludlejere; Retten i København; Dansk Standard;
Forbrugerombudsmanden; Den Danske Dommerforening; Rådet for bæredygtig Trafik; Forsikring og Pension;
[email protected]; [email protected]; Sundheds- og Ældreministeriet; Justitsministeriet;
[email protected]; [email protected]
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort
til ældre) (Id nr.: 234178)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet over udkast til forslag til lov om ændring
af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre).
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Høringen er endvidere tilgængelig på høringsportalen, og kan tilgås direkte via dette link: Link til
høringsportalen<https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/60386>.
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet senest den 3. april 2017 på
[email protected]<mailto:[email protected]> med kopi til [email protected]<mailto:[email protected]> og
[email protected]<mailto:[email protected]>
Venlig hilsen
Athene Damsted Nielsen
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Ministry of Transport, Building and Housing Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72267063
[email protected]
www.trm.dk
********************************************************************************
Denne mail er blevet scannet af http://www.comendo.com og indeholder ikke virus!
********************************************************************************
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0003.png
-- AKT 245087 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar - Lægeforeningen ] --
Høringssvar
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre)
Lægeforeningen frygter, at en afskaffelse af en aldersobligatorisk
screening i forbindelse med fornyelse af kørekort vil forringe trafik-
sikkerheden.
Formanden
03-04-2017
Lægeforeningen går ind for, at der er en obligatorisk undersøgelse knyttet til
en bestemt alder, hvor der statistisk sker en betydelig stigning i antallet af
personer med demens og hvor der i øvrigt sker en svækkelse af helbredet.
Derved sikres det, at kørekort kun fornyes til personer, som fortsat har den
fornødne åndelige og legemlige førlighed.
Lægeforeningen mener ikke, at det bør være et frivilligt valg at få tjekket
sine køreevner, da man dermed ikke har garanti for, at man får kontakt til
alle de bilister, som ikke har den fornødne åndelige og legemlige førlighed.
Lægeforeningen mener, at det er vigtigt at sikre, at de borgere, som ikke
selv vil eller er i stand til at indse, at de er til fare for sig selv eller andre,
ophører med at køre bil.
Det er Lægeforeningens vurdering, at en fast aldersgrænse og den obligato-
riske helbredsundersøgelse sikrer, at egnetheden til at køre bil bliver sat på
dagsordenen mellem den ældre borger og lægen.
Egen læge er det naturlige sted at have samtalen med borgeren. Det funge-
rer godt, at man har afsat tid til en konsultation med netop dét formål, hvor
man bl.a. undersøger kognitive funktioner.
I Tyskland - hvor der ikke er en fast aldersgrænse eller krav om helbredsun-
dersøgelse - viser en statistik udarbejdet af
”Statistisches
Bundesamt”
(sva-
rer til Danmarks Statistik), at der ved 75 år sker en stigning i antallet af
selvforsagede trafikuheld. Dette understøtter, at det er fornuftigt med en al-
dersgrænse på 75 år.
Risiko for at syge vil undlade at søge lægehjælp
Hvis den obligatoriske helbredsundersøgelse afskaffes og erstattes af en
skærpet forpligtelse for lægen til at være opmærksom på sammenhængen
mellem helbredet og bilkørsel, er der risiko for, at nogle patienter vil afholde
sig fra at kontakte lægen med symptomer på sygdomme, som indebærer, at
de risikerer at få inddraget deres kørekort.
Jr. / 2017-2460
Domus Medica
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8500
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0004.png
Læger har som bekendt allerede i dag en pligt til at reagere, hvis de bliver
opmærksomme på, at en person lider af sådanne sygdomme eller mangler i
fysisk eller psykisk eller sjælelig henseende, at personen udsætter andre for
nærliggende fare.
Hvis man skærper dette ansvar, betyder det, at lægen i endnu højere grad
skal indbygge hensyn til kørehabilitet ved hver eneste konsultation, hvilket
kan medføre, at der sker en svækkelse af tillidsforholdet mellem læge og
patient
Problemstillingen er beskrevet i Justitsministeriets rapport fra 2014 om for-
nyelse af kørekort til personer over 70 år:
”Hvis lægen får en pligt til at indberette varige lidelser –
sygdomme i det
hele taget
og udskrivning af medicin, kan det afholde patienter fra at kon-
takte lægen med symptomer på sygdomme, som indebærer, at de risikerer
at få inddraget eller tidsbegrænset deres kørekort. Hertil kommer, at en så-
dan ordning vil kunne sætte navnlig den praktiserende læge, som har en til-
bagevendende relation til den pågældende patient, i et vanskeligt dilemma,
når en diagnose skal stilles.”
Ved at bevare en fast aldersgrænse og en obligatorisk helbredsundersøgelse
undgår man, at der sker en svækkelse af tillidsforholdet mellem læge og pa-
tient, og at nogle patienter vil undlade at søge lægehjælp af frygt for, at læ-
gen vil inddrage kørekortet.
Vigtigt med en detaljeret vejledning
Såfremt reglerne om gyldighedstid for kørekort til ældre ophæves, må der
stilles store krav til, at myndighederne i en vejledning tydeliggør, i hvilke si-
tuationer myndighederne mener, at en patient udgør en risiko for trafiksik-
kerheden.
Vejledningen bør indeholde de kriterier, som en læge skal lægge vægt på,
når lægen vurderer en patients køreevne, så man ikke pålægger lægen an-
svaret for at fortolke loven.
Det bør ved konkrete eksempler illustreres, i hvilke typer af situationer en
læge af egen drift skal tale kørsel med sin patient. Det bør fremgå af vejled-
ningen, hvordan dette harmonerer med patientens autonomi og reglerne om
information og samtykke.
Pårørende bør ikke vurdere køreegnetheden
Hvis den obligatoriske helbredsundersøgelse afskaffes, er der stor sandsyn-
lighed for, at det fremover i mange tilfælde vil være den ældres børn eller
Side 2/3
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0005.png
børnebørn, der skal tage den svære samtale om, at den ældre bør indstille
kørslen.
Ansvaret for at vurdere et ældre familiemedlems kognitive færdigheder og
køreevner bør ikke overlades til de pårørende, som ikke har de nødvendige
forudsætninger for at kunne bedømme betydningen af en foreliggende syg-
dom eller svaghed.
Også af den grund er det fornuftig at have faste konsultationer hos egen
læge, hvor formålet alene er at undersøge patients helbred i forhold til ved-
kommendes køreegnethed.
Dermed sikres det, at en beslutning om at fortsætte eller ophøre med at
køre bil sker på baggrund af en grundig lægelig undersøgelse, hvilket er
trygt både for den enkelte ældre bilist, men også for alle øvrige trafikanter.
Evaluering
Såfremt reglerne om gyldighedstid for kørekort til ældre ophæves, skal Læ-
geforeningen opfordre til, at man evaluerer, hvilke konsekvenser lovændrin-
gen har.
Med venlig hilsen
Andreas Rudkjøbing
Side 3/3
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0006.png
-- AKT 245087 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar - Rådet for Sikker Trafik ] --
Til
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Den 3. april 2017
Høringssvar vedr.: Udkast til forslag til Lov om ændring af Færdselsloven
(ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre).
Rådet for Sikker Trafik har fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet modtaget
ovenstående lovforslag i høring, idet ministeriet har anmodet bl.a. Rådet om eventuelle
bemærkninger hertil.
I den anledning skal Rådet for Sikker Trafik fremkomme med følgende bemærkninger:
Rådet for Sikker Trafik skal helt overordnet bemærke, at man til fulde bakker op om
tiltag, der har til formål at ophæve eller begrænse regler, der forekommer unødige og
fremstår økonomisk og administrativt byrdefulde for såvel borgere som myndigheder.
Spørgsmålet om en obligatorisk aldersscreening i forbindelse med kørekortfornyelse er
imidlertid mere komplekst end som så:
På den ene side er hensynet til, at man ikke unødigt ”belemrer” en stor gruppe
raske og velfungerende mennesker med tidsbesvær og udgifter ved at skulle til
lægen for at få fornyet kørekortet.
På den anden side står hensynet til trafiksikkerheden og at de få, men farlige
bilister bliver pillet ud af systemet i tide, inden de evt. bliver indblandet i ulykker.
Ulykker som statistisk set er svære at forudse, da mange faktorer,
tilfældigheder og individuelle forhold spiller ind.
Rådet for Sikker Trafik finder grundlæggende, at disse to hensyn skal afvejes nøje i
forhold til hinanden, og at man skal gøre sig klart, hvilke konsekvenser det kan medføre
at ophæve aldersgrænsen – uanset at forskningen generet ikke viser forskel i
risikotallene for ældre bilister i lande hhv. med og uden obligatorisk lægetjek. Generelt er
totalrisikoen (dvs. risikoen for at være involveret i en ulykke hvor man selv eller andre
kommer til skade eller bliver dræbt) for bilister på 75 -84 år ca.
2,5
gange højere end for
bilister på 45 – 64 år, som er aldersgruppen med lavest risiko.
1
1
Kilde: DTU Transport 2012: ”Risiko i trafikken 2007-2010”
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Rådet for Sikker Trafik støtter fuldt ud synspunktet om, at man skal køre bil så længe
som overhovedet muligt, hvis bare det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Bilkørsel
er en vigtig og nødvendig del af menneskers mobilitet og livskvalitet, og – modsat hvad
mange tror – er de fleste ældre ganske gode og risikobevidste bilister.
Omvendt er det også et faktum, at helbredet generelt svækkes, når man bliver ældre –
især fra ca. 75 års alderen – og forekomsten af forskellige helbredsproblemer stiger (fx
demens, hjerte/karsygdomme, øjensygdomme osv.).
Samtidig er aldersgrænsen for det første lægetjek i 2015 sat op fra 70 til 75 år - en
ændring som Rådet 100 % kunne tilslutte sig. Men effekten af dette er ikke undersøgt
eller evalueret. Faktisk indeholder undersøgelser fra Danmark ingen konkrete tal vedr.
fx antallet af lægetjek og kørekortfornyelser.
Det vides ganske simpelt ikke, hvor mange % af de ældre, der i dag på baggrund af
lægetjekket ikke får fornyet kørekortet, eller – på baggrund af samtalen med lægen -
frivilligt giver afkald på kortet, hvor mange der bliver henvist til vejledende
helbredsmæssig køretest og hvor mange, der får fornyet kørekortet uden problemer.
De eneste tal, der findes, er fra en evaluering af et forsøg i Sønderjylland, der blev
lavet tilbage i 2002, og som resulterede i indførelsen af m-MMSE-testen (test af
kognitive funktioner), som en del af lægeundersøgelsen ved fornyelse af kørekort i
2006. I øvrigt efter pres fra bl.a. Ældre Sagen.
Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at nye data forsøges fremskaffet, således at
beslutningen om at afskaffe lægetjekket hviler på faktuelle, opdaterede tal. Særligt
interessant vil det være at sammenligne perioden før og efter hævelsen af alders-
grænsen til 75 år. Alt andet lige må det formodes, at andelen af kørekort, der ikke bliver
fornyet ved lægetjek, er steget - hvis det ellers ikke for tidligt at sige noget om,
eftersom der ikke har været ret mange årgange af ældre, der falder ind under de nye
regler.
Rådet for Sikker Trafik noterer sig, at der i forbindelse med Folketingets beslutning om
at hæve aldersgrænsen fra 70 til 75 år for blot 2 år siden (Lovforslag nr. 69 fremsat den
13. november 2014 med ikrafttræden marts 2015) blev udarbejdet en ganske
omfattende rapport i regi af Justitsministeriet. Denne rapport dannede grundlag for det
fremsatte lovforslag, som efterfølgende blev vedtaget af Folketinget.
I rapporten konkluderes bl.a., at der
”efter en afvejning af de forskellige modstridende
hensyn fortsat bør være en fast aldersgrænse, hvorefter kørekort udstedes med
kortere gyldighed end de nugældende 15 år med henblik på, at det i forbindelse med
fornyelse af kørekortet undersøges, om den pågældende fortsat opfylder de
helbredsmæssige betingelser for at have kørekort.
Ved at fastsætte en sådan fast aldersgrænse sikres det, at kørekort kun fornyes til
personer, som fortsat har den fornødne åndelige og legemlige førlighed, og at de
personer, som ikke selv vil eller er i stand til at indse, at de er til fare for sig selv eller
andre, ophører med at køre bil.”
Disse betragtninger er tiltrådt i lovforslagets bemærkninger.
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0008.png
I det tidligere lovforslag anføres endvidere, hvilket bør være et uanfægteligt faktum, at
mental eller fysisk svækkelse kan øge risikoen for trafikulykker, ”og
risikoen for
sådanne svækkelser stiger alt andet lige, jo ældre man bliver”.
Rådet for Sikker Trafik finder desuden, at der bør være taget stilling til følgende
spørgsmål, inden lægetjekket vedtages helt fjernet:
Personer, som ikke søger læge
Hvordan identificeres og ”opfanges” ældre personer, som har ikke-erkendt eller ikke-
opdaget sygdomstilstand, der kan være farlig for trafiksikkerheden, hvis de ikke søger
læge? En del af dem vil ganske givet selv indstille bilkørslen på et tidspunkt, men hvad
med dem, der ikke gør? Dette er naturligvis en problemstilling, der gælder alle bilister,
uanset alder, men alligevel oftere for ældre pga. hyppigere forekomst af
helbredssvækkelser.
De pårørendes rolle
Pårørende til ældre, der ikke kan køre bil forsvarligt, får et større ansvar for at gribe ind
og få vedkommende til at gå til læge – hvordan skal de tackle det? Kørekort og køre-
evne kan være et meget følsomt emne at tage op med familiemedlemmer, da det at
køre bil er stærkt forbundet til mange menneskers identitet. Det kan derfor sætte
pårørende i en meget svær situation, hvis den ældre ikke kan eller vil erkende, at
han/hun ikke kan køre sikkert og ikke vil gå til lægen. Hvilke handlemuligheder har de
pårørende i den situation? I dag kan de – i hvert fald for de +75 årige bilisters
vedkommende – vide, at de inden for en relativ kort årrække kommer en læge indover
og vurderer køreevnen. Og omvendt: Hvis en læge har sagt god for køreevnen, kan de
pårørende være trygge ved at en fagperson har vurderet det.
Men hvis det obligatoriske lægetjek forsvinder, hvad træder så i stedet for?
Skærpelse af lægens forpligtelser
I lovforslaget er der lagt op til, at fjernelsen af det obligatoriske lægetjek ledsages af en
skærpelse af anvendelsen af lægeligt kørselsforbud og tydeliggørelse og skærpelse af
lægens forpligtelser i forhold til kørekort. Der var intention om at indføre dette allerede
ved hævelsen af aldersgrænse fra 70 til 75 år, men det er endnu ikke sket:
”Som konsekvens af, at man forøgede aldersgrænsen fra 70 år til 75 år i marts 2015,
var det hensigten, at der skulle ske en skærpelse af anvendelsen af det lægelige
kørselsforbud, hvilket fremgår af forarbejderne til lovforslaget om ændring af
aldersgrænsen for kørekortets gyldighed. Der er i den forbindelse igangsat et arbejde
med en grundlæggende revision af Sundhedsstyrelsens vejledning til læger om
vurdering af helbredskrav til førere af motorkøretøjer, jf. VEJ 9584 af 10. oktober 2013,
som skal tydeliggøre anvendelsen af det lægelige kørselsforbud i forhold til de enkelte
sygdomskategorier. Det er tanken, at færdiggørelsen af vejledningen vil udgøre den
tydeliggørelse og skærpelse af lægernes forpligtelser, der ønskes i forbindelse med
lovændringen.” (fra udkastet til lovforslaget)
Hvis man ophæver lægetjekket, finder Rådet for Sikker Trafik, at det er meget vigtigt, at
der er nogle retningslinjer og procedurer, som fungerer, og Rådet finder det relevant at
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0009.png
spørge, hvordan disse retningslinjer tænkes udformet, og hvordan skal de fungere i
praksis? Hvordan er de praktiske erfaringer på dette område i andre lande?
En helt ny rapport fra SFI om ”Demens og kørselsstop” påpeger også behovet for
retningslinjer og klare procedurer, hvis alderskravet fjernes:
Et lovforslag om at fjerne alderskravet for kørekort til ældre og i den forbindelse skærpe
anvendelsen af det lægelige kørselsforbud og indberetningspligt i tilfælde af, at en
ældre er til fare for sig selv eller andre, er for nylig blevet sendt til høring (Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, 2017). Hvis denne lov vedtages, er det centralt i samme
ombæring at indrette systemet, så det tager højde for de problematikker, som denne
undersøgelse identificerer. Dels er det afgørende, at de praktiserende læger har
redskaber til at vurdere kørselsevne hos personer med kognitive problemer.
Internationale erfaringer har vist, at trafikmedicinsk efteruddannelse og klare,
evidensbaserede retningslinjer kan give et afgørende løft i lægernes kompetencer i at
vurdere køreevne. Udfordringerne i Danmark er ikke unikke, og der er mange gode
erfaringer at hente fra andre lande, herunder Storbritannien, Irland, Canada og
Australien. Dels vil en ændring af loven gøre det endnu mere vigtigt, at kognition og
køreevne bliver en af de komponenter, læger løbende tager op med deres patienter, og
at personer med kognitive problemer bliver identificeret i tide, således at disse
personer ikke bliver overset.
Sidst, men ikke mindst, gør en sådan lovændring det ikke mindre relevant, at
ansvarsfordelingen mellem relevante aktører såsom den praktiserende læge, politiet og
embedslægen bliver kortlagt, således at personer med demens og disses pårørende
ikke skal opleve en uklar og lang sagsbehandling i en tid, hvor der i forvejen er store
praktiske og psykiske udfordringer for personen med demens og dennes pårørende.
2
Kan det afholde nogen fra at gå til lægen?
En mulig – men absolut ikke uvæsentlig – konsekvens ved at skærpe lægernes
handle- og indberetningspligt i forhold til den enkelte patient fremgår af den tidligere
omtalte arbejdsgrupperapport fra Justitsministeriet. Heri anføres således: ”Hvis
lægen
får en pligt til at indberette varige lidelser – eller sygdomme i det hele taget – og
udskrivning af medicin, kan det afholde patienter fra at kontakte lægen med symptomer
på sygdomme, som indebærer, at de risikerer at få inddraget eller tidsbegrænset deres
kørekort.”
Denne utilsigtede, men vel trods alt ret forudsigelige mulige konsekvens, er
et kendt fænomen i dag blandt nogle patienter, der lider af diabetes der – af frygt for at
få inddraget deres kørekort – afstår fra at indberette alvorlige tilfælde af hypoglykæmi
(lavt blodsukker), da det vil betyde, at de mister kørekortet.
3
Dette forhold har både
betydning for patienterne, der ikke får den behandling, de har behov for, men det har
også negative konsekvenser for trafiksikkerheden.
Erfaringer fra Sverige
I Sverige, som ikke har et obligatorisk, aldersbetinget lægetjek, har Transportstyrelsen
2
Anu Siren og Hanne Bach, SFI 2017: Demens og kørselsstop – de pårørendes perspektiv”,
https://www.sfi.dk/publikationer/demens-og-koerselsstop-13143/
3
Sonja Haustein, DTU Transport: ”Diabetes, trafiksikkerhed og kørekortregler” i Nyhedsbrevet
Trafiksikkerhedsforskning nr. 30, 2014
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0010.png
vurderet, at der bliver inddraget alt for få kørekort i forhold til antallet af diagnoser for
demens og stroke, og at det kan have negativ betydning for trafiksikkerheden.
Følgende fremgår af et indlæg skrevet af Transportstyrelsens cheflæge Lars Englund
og generaldirektør Staffan Widlert i 2014:
Uppåt 55 000 personer får varje år stroke eller blir dementa och antalet medicinska
återkallelser av körkort uppgår totalt till 8 854. Stroke och demens är sjukdomar som
påverkar förmågan att köra bil allvarligt. Dessutom kan man förlora förmågan att inse
sin egen bristande körförmåga. Vi uppmanar nu anhöriga och läkare att förbättra
landets trafiksäkerhet genom att hjälpa den som inte kan göra en egen bedömning av
sin körförmåga att ställa bilen ( ….
.)
Under 2013 återkallade vi knappt 9 000 körkort på grund av medicinska skäl eller där
man inte lämnat in läkarintyg. Även om det är fler än föregående år, är det inte
tillräckligt. Varje år drabbas ungefär 25 000 av demens och 30 000 får stroke.
Bland de 9 000 ingår betydligt fler sjukdomar än så, till exempel alkoholism,
synproblem eller svår diabetes. Gemensamt för dessa sjukdomar är att de påverkar
uppmärksamheten i trafiken och förmågan att köra. När det gäller demenssjuka eller
strokedrabbade förlorar sådana patienter ofta förmågan att själv avgöra om man ska
köra bil eller inte. Därför är det viktigt att läkare tillsammans med anhöriga anmäler till
oss att den drabbade inte ska köra bil mer.
Vi kommer nog aldrig att komma upp i 55 000 ytterligare återkallelser men det finns
naturliga skäl till det. I många fall kommer läkaren överens med patienten och anhöriga
om att bilen inte ska användas och det ser inte vi i vår statistik. Läkare har en
skyldighet att anmäla olämpliga förare till oss och detta görs i allt större grad, men inte i
den takt som vi önskar.
Med en allt åldrande befolkning där dessa sjukdomar är mest vanliga ökar risken för
olyckor och så kallade spökkörningar där föraren hamnar i fel riktning på en motorväg.
4
Det kunne være relevant at indhente oplysninger fra Sverige om, hvordan denne
problemstilling er blevet tacklet, og om det har medført nogle konkrete ændringsforslag
i indberetningssystemet for lægerne.
Selverklæring om helbred
I nogle lande, som ikke har obligatorisk lægetjek, skal man udfylde en selverklæring
om helbred ved fornyelse af kørekort. Er dette overvejet som en mulighed i Danmark?
Mulige afledte effekter af lægetjekket
Er der nogen afledte effekter af det nuværende obligatoriske lægetjek, som ikke er
belyst? Fx opdagelse af sygdomstilstande, der ellers ikke ville være blevet opdaget,
men som pga. lægetjekket opdages og kan behandles i tide og dermed sparer
samfundet penge, og måske endda forlænger personens tid som bilist? Eller omvendt:
Afholder nervøsitet for lægetjekket nogle fra at få fornyet kørekortet, selvom de sagtens
kunne køre bil i flere år? Der er mange hypoteser, og det vil være nyttigt at få dem
yderligere klarlagt.
4
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Debattartiklar1/Fler-korkort-behover-aterkallas/
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
I dag er der givetvis en stor selvselektion blandt ældre, dvs. at nogle afstår fra at gå til
lægen for at få fornyet kørekortet, fordi de selv vurderer, at de ikke kan køre sikkert
længere, fordi de ikke har brug for kørekortet mere, eller fordi de ikke regner med, at
lægen vil forny kørekortet. Det vil ligeledes være interessant at prøve at afdække,
hvordan/om en fjernelse af lægetjekket påvirker selvselektionen og i hvilken retning.
Konklusion
Rådet for Sikker Trafik finder, at der er flere gode grunde til at kortlægge området
nærmere og sikre, at eventuelle nye retningslinjer for lægerne mv. er på plads og
fungerer i praksis, før man lægger sig fast på at fjerne lægetjekket. Det er også et
spørgsmål om en grundlæggende ændring af en kultur, som vi har haft i Danmark i
mere end 50 år. I forhold til i dag vil der blive lagt et større ansvar over på de
pårørende til de ældre, der ikke erkender sygdom og ikke vil gå til lægen. Dette vil
kræve grundig information til pårørende om, hvordan de kan agere i situationen.
Sammenfattende er det dog Rådet for Sikker Trafiks opfattelse, at det er en god ide at
se på de nuværende regler for kørekortsfornyelse og under alle omstændigheder at
begrænse gruppen af ældre medborgere, der bør undergives en lægefaglig screening.
Derimod rejser en fuldstændig ophævelse af de gældende regler om aldersbetinget
kørekortsfornyelse en række spørgsmål, jf. ovenfor, som det nu fremlagte udkast til
forslag til ændring af færdselsloven ikke forholder sig til. Problemstillinger, som i øvrigt
for en stor dels vedkommende specifikt er anerkendt som reelle i det seneste kun 2 år
gamle lovforslag fra Justitsministeriet, hvor aldersgrænsen blev hævet fra 70 til 75 år.
Rådet skal derfor anbefale, at der sker en afklaring af de påpegede forhold, således at
der tilvejebringes et mere fyldestgørende og det bedst tænkelige grundlag for at
vurdere, hvorvidt – og i givet fald hvilke konsekvenser - en fuldstændig ophævelse af
alderskravet måtte have i forhold til trafiksikkerheden, samt hvilke andre retningslinjer
mv., der skal træde i stedet.
Hvis det besluttes at fjerne lægetjekket ved fornyelse af kørekort, skal Rådet under alle
omstændigheder anbefale, at der gennemføres en grundig evaluering af ændringen for
at vurdere effekten på trafiksikkerheden, de pårørendes rolle og de konkrete
procedurer mv. omkring lægeindberetninger mv..
Med venlig hilsen
Mogens Kjærgaard Møller
adm. direktør
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0012.png
-- AKT 245087 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar - Ældre Sagen ] --
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0013.png
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0014.png
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0015.png
-- AKT 245087 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar - DTU Management Engineering ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Athene Damsted Nielsen ([email protected])
Transportministeriet ([email protected]), TRM Katrine Leth ([email protected])
Sonja Haustein ([email protected])
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
03-04-2017 14:58:10
Høringssvar_DTU_kørekort_for_ældre.pdf; Høringssvar_DTU_kørekort_for_ældre_uden underskrift.pdf;
Vedhæftet Transport DTU’s bemærkninger til ”Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort for ældre)”.
Med venlig hilsen
Sonja Haustein
Sonja Haustein
Senior Researcher
TIM / Human Factors group
DTU Management Engineering / Transport DTU
Technical University of Denmark
Department of Management Engineering
Technology and Innovation Management
Diplomvej, building 372, room 201
2800 Kgs. Lyngby
Denmark
Direct +45 45256519
e-mail:
[email protected]
www.man.dtu.dk
/
www.transport.dtu.dk
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0016.png
-- AKT 245087 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar - Rigspolitiet ] --
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0017.png
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0018.png
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0019.png
-- AKT 245087 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar - Dansk Kørelærer-Union ] --
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0020.png
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0021.png
-- AKT 245087 -- BILAG 8 -- [ Høringssvar - Havarikommissionen ] --
Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker
c/o Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
Postboks 9018
DK-1022 København K
Tlf.: 7244 3204
www.havarikommission.dk
Mette Fynbo
Direkte tlf.: +45 25489488
Email: [email protected]
29. marts 2017
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre)
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker udarbejdede i 2012 rapporten ”ulykker med ældre
bilister” baseret på dybdeanalyse af 32 trafikulykker med ældre bilister.
Rapporten konkluderer ikke på, hvorvidt reglerne om gyldighedstid for kørekort til ældre helt
kan fjernes.
Ældres ulykkesbillede adskiller sig fra andre aldersgruppers, idet ældre hyppigere involveres i
ulykker i kryds, men det opvejes i vidt omfang af, at der er ulykkestyper, som de sjældent er
involveret i (f.eks. eneulykker eller ulykker, hvor de er spirituspåvirkede).
Der sås en større andel ulykker, hvor den ældre fik et ildebefindende eller på anden måde var
så svækket fysisk eller psykisk, at den ældre enten var helt uden bevidsthed eller handlede
og manøvrerede bilen i konfus tilstand. Der var f.eks. tale om hjertetilfælde, kortvarig bevidst-
løshed, lav blodprocent, søvn og konfus tilstand. Det var dog kun i 2 tilfælde vurderet, at der
var forhold, som ved den seneste kørekortsfornyelse burde have foranlediget yderligere kontrol
eller egentlig fratagelse af kørekortet. Men ældre bør selv være mere opmærksomme på, om
de vil være i stand til at køre på forsvarlig vis.
Havarikommissionen kommer med en række anbefalinger i rapporten, hvoraf nogle er relevan-
te at nævne i forbindelse med eventuel ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til
ældre. Havarikommissionen anbefaler bl.a., at de ældre trafikanter skal have vejledning vedr.
orientering i kryds, gode og sikre kørselsvaner samt valg af en sikker bil:
- det bør undersøges, hvad der er den optimale orienteringsstrategi (i hvilken rækkefølge og
efter hvad bør man orientere sig) for ældre bilister i kryds
- der bør gøres en indsats, så ældre bliver mere opmærksomme på symptomer og øvrige for-
hold, der kan give dem problemer ved færdsel i trafikken
Side 1 af 2
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0022.png
- det bør sikres, at også ældre får formidlet viden om at foretage et fornuftigt bilvalg og herun-
der vægte sikkerhedsniveauet højt.
Havarikommissionen er i øvrigt i forbindelse med undersøgelsen blevet opmærksom på, at
kommunikationen omkring kørselsforbud ikke foregår optimalt, idet der kan være særlig akutte
situationer hvor en sygehuslæge kan give kørselsforbud og at dette kan ske uden at den prakti-
serende læge får besked om det. Samtidig bør der være fokus på oplysning om trafikfarlig me-
dicin. Dette bør tænkes ind i den i lovforslaget beskrevne ” tydeliggørelse og skærpelse af læ-
gernes forpligtigelse til at være opmærksomme på sammenhængen mellem helbredet og bil-
kørsel”.
http://www.hvu.dk/DA/temaer/aeldre/Sider/default.aspx
Side 2 af 2
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0023.png
-- AKT 245087 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar - FDM ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
29-03-2017
Dir. tlf.
+4545270713
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S17-5998
Ref: DBL/
Høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse
af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre)
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale og har følgende bemærk-
ning.
FDM er som udgangspunkt positive over for forslaget. Det er afgørende for
FDM, at forslaget ikke medfører en forringelse af trafiksikkerheden. Samtidig
er det af afgørende betydning, at en stor befolkningsgruppe ikke tvinges til
jævnligt at skulle bekoste en dyr lægeerklæring, hvis dette ingen signifikant
trafiksikkerhedsmæssig betydning har.
I Tyskland og Sverige er der ingen øvre aldersgrænse for den almindelige
gyldighedsperiode for kørekort til bil. Det fremgår af rapporten ”Ver-
kehrsunfälle, Unfälle von Senioren im Straßenverkehr” udarbejdet i 2015 af
det tyske Statistisches Bundesamt, at der forholdsmæssigt ikke dør signifi-
kant flere ældre i trafikken i Tyskland eller Sverige sammenlignet med Dan-
mark. Dette sætter spørgsmålstegn ved den trafiksikkerhedsmæssige effekt
af de nuværende danske regler.
Det er værd at bemærke, at i Sverige er fornyelse af kørekortet betinget af
udfyldelse af en selverklæring om helbred. FDM opfordrer til, at en sådan
ordning også indføres i Danmark, da det vil tydeliggøre den enkelte bilists
ansvar, herunder få den enkelte bilist til at forholde sig til og sikre sig, at
man stadig er i stand til at føre bil på betryggende vis.
Med den regelændring, der foreslås, er det afgørende, at man sørger for, at
sundhedsvæsenet i højere grad er opmærksomme på ældre, der ikke længe-
re kan føre bil. FDM har noteret sig, at ministeriet er opmærksomme på det-
te forhold.
Med regelændringen vurderer FDM, at familie og pårørende i højere grad vil
spille en rolle i opmærksomheden omkring den ældres evne til at føre bil.
Det kan være et ømtåleligt emne at tage op i familien, hvorfor vi foreslår, at
myndighederne iværksætter en kampagne, der dels skal italesætte dette,
dels give gode råd til, hvad man skal være opmærksom på, og hvordan man
som pårørende får leveret budskabet.
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0024.png
Der vil utvivlsomt være en mindre gruppe ældre, der hverken jævnligt går til
lægen eller har tætte pårørende. Denne gruppe bør myndighederne sikre sig
ikke ’falder igennem’, da der for denne gruppe ikke er nogen løbende op-
mærksomhed på den enkeltes evne til at føre bil på betryggende vis.
Da den danske viden omkring effekten af de nuværende regler er ganske
begrænset, opfordrer FDM til, at den foreslåede lovændring indføres som en
forsøgsordning på 5 år. I løbet af forsøgsperioden bør der således indsamles
viden og data, hvorefter der hen imod forsøgsperiodens udløb kan gennem-
føres en kvalificeret evaluering af effekten.
Med venlig hilsen
Dennis Lange
Juridisk konsulent
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0025.png
== AKT 245087 == BILAG 10 == [ Eksterne høringssvar ] ==
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
29-03-2017
Mary-Ann Christensen ([email protected])
TRM Athene Damsted Nielsen (Sagsbehandler, Færdselskontoret)
Fra Danske Seniorer - Bemærkninger til høring over udkast til
forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler
om gyldighedstid for kørekort til ældre)
242744
1
TRM Athene Damsted Nielsen
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre)
170329 Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort
til ældre)
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
04-04-2017
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0026.png
-- AKT 242744 -- BILAG 1 -- [ Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regle… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
TRM Athene Damsted Nielsen ([email protected])
Transportministeriet ([email protected]), TRM Katrine Leth ([email protected])
Mary-Ann Christensen ([email protected])
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort
til ældre)
Sendt:
29-03-2017 08:14:39
Bilag:
170329 Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for
kørekort til ældre).pdf;
Kære medarbejder i Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
På vegne af Danske Seniorer vedhæftes høringssvar i forbindelse med ovennævnte høring.
I ønskes en god dag.
Med venlig hilsen
Mary-Ann Christensen
Sekretariatsmedarbejder
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf. 35 37 24 22
Mail:
[email protected]
Danske Seniorer er et landsdækkende demokratisk fællesskab af enkeltmedlemmer, foreninger, klubber, ældrecentre, projekter, aktivitetshuse, og
ældreråd. Samlet har vi flere end 130.000 medlemmer. 600 senior- og pensionistforeninger, flere seniorhøjskoler og 130 datastuer er tilsluttet
arbejdet. Vi arbejder for alle seniorer i Danmark, men har især fokus på at sikre en anstændig pensionisttilværelse for samfundets svageste og mest
sårbare ældre. Desuden arbejder vi for ligestilling i behandlingen af ældre i sundhedssystemet og har fokus på medicinering af ældre og
forebyggelse af sygdom, svækkelse, isolation og ensomhed. Danske Seniorer har kontorer i Sdr. Omme og i København.
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0027.png
-- AKT 242744 -- BILAG 2 -- [ 170329 Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse… --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected]
C.c.
[email protected]
C.c.
[email protected]
København N, den 29. marts 2017
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler
om gyldighedstid for kørekort til ældre)
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i skrivelse af 3. marts 2017 anmodet om
eventuelle kommentarer til ovenstående lovforslag.
Efter forslaget skal kørekort fremover udstedes med en løbetid på 15 år uanset
borgerens alder, og der skal ikke ske nogen aldersbetinget screening på noget tidspunkt.
Hermed ligestilles ældre bilister fuldstændig med øvrige bilister for så vidt angår
almindelig personbil, motorcykel og stor knallert.
Danske Seniorer har i årevis kæmpet for afskaffelse af aldersdiskrimination ved fornyelse
af kørekort og kan derfor fuldt ud tilslutte sig forslaget.
Med venlig hilsen
Jørgen Fischer
Landsformand
John Lagoni
Direktør
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1750401_0028.png
-- AKT 245087 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar - FDL ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
TRM Athene Damsted Nielsen ([email protected])
Transportministeriet ([email protected]), TRM Katrine Leth ([email protected])
Frie Danske Lastbilsvognmænd ([email protected])
Svar til Høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til
ældre)
Sendt:
10-03-2017 09:40:05
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
att. Athene Damsted Nielsen
Fuldmægtig
FDL fremsender hermed, som høringspart, til udkast om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om
gyldighedstid for kørekort til ældre) (Id nr.: 234178)J. nr. 2017-118 som senest den 3. april 2017.
FDL har gennemgået det tilsendte materiale i samarbejde med sit baglandet.
FDL har ikke noget at bemærke til de foreslåede ændringer af færdselsloven som ophævelse af kørekort til grup-pe
1-køretøjer (stor knallert, motorcykel og almindelig personbil) udstedes med en kortere gyldighedstid fra en
persons fyldte 75. år. Som erstattes af udstedes med en gyldighedstid på 15 år, uanset alder. Som ikke vil gælde for
gruppe 2-køretøjer (lastbil, bus, kørekort til erhvervsmæssig personbefordring) der dermed fortsat vil blive ud-
stedt med en gyldighedstid på 5 år, ind til førerens fyldte 70. år.
FDL har derfor ingen indvendinger til Høring.
Med venlig hilsen
Jens Groot
Med venlig hilsen
Kontorleder FDL / Jens Groot
Transitvej 10
7100 Vejle
Tlf. 86 88 05 44
Mobil: 40 57 05 44
[email protected]
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sendt: 3. marts 2017 15:51
Til: Falck <[email protected]>; Foreningen af Frie Kørelærere <[email protected]>; DTU Transport
<[email protected]>; Danske motorcyklister <[email protected]>; De Danske Bilimportører
<[email protected]>; NOAH Trafik <[email protected]>; Politiforbundet i Danmark <[email protected]>;
Landsforeningen af Polio og Trafik- og ulykkesskadede <[email protected]>; Institut for Menneskerettighederne
<[email protected]>; Køreprøvesagskyndiges Landsforening <[email protected]>; Retten i Odense
<[email protected]>; Retten i Aalborg <[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>;
Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Transporterhvervets Uddannelser
<[email protected]>; Dansk Bilforhandler Union <[email protected]>; Danske Kørerlæreres Landsforbund
<[email protected]>; Autobranchens Handels- og Industriforening <[email protected]>; Retten i Roskilde
<[email protected]>; Jens Groot <[email protected]>; Retten i Sønderborg <[email protected]>; Retten i
Viborg <[email protected]>; Retten i Svendborg <[email protected]>; Retten i Næstved
<[email protected]>; Retten i Randers <[email protected]>; Sikre Veje <[email protected]>; Forsvarets
køreskole <[email protected]>; Veteranknallertklubben Arkiv <[email protected]>; Retten i
Frederiksberg <[email protected]>; Trafikforskningsgruppen ved Aalborg universitet
<[email protected]>; Retten i Hillerød <[email protected]>; Retten i Hjørring <[email protected]>; Retten
i Helsingør <[email protected]>; Retten i Bornholm <[email protected]>; Retten i Esbjerg
<[email protected]>; Retten i Kolding <[email protected]>; Retten i Nykøbing <[email protected]>;
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Retten i Horsens <[email protected]>; Retten i Holbæk <[email protected]>; Retten i Holstebro
<[email protected]>; [email protected]; Danske Advokater <[email protected]>;
Dansk Erhverv <[email protected]>; [email protected]; Retten i Glostrup <[email protected]>; Rådet
for Sikker Trafik <[email protected]>; Cyklist forbundet <[email protected]>; Håndværksrådet
<[email protected]>; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Info -
Autobranchendanmark <[email protected]>; Dansk Transport og Logistik <[email protected]>;
International Transport Danmark <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>; Østre Landsret
<[email protected]>; Erhvervs- og Vækstministeriet <[email protected]>; Domstolsstyrelsen
<[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; DI
– Transport <[email protected]>; Landdistrikternes Fællesråd <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen <[email protected]>; Dansk Metal <[email protected]>;
Rigsadvokaten <[email protected]>; Retten i Lyngby <[email protected]>; Retten i Ã…rhus
<[email protected]>; Forenede Danske Motorejere <[email protected]>; Dansk bilbrancherÃ¥d <[email protected]>;
Dansk Kørelærer-Union <[email protected]>; Rigspolitiet <[email protected]>; Danske Biludlejere
<[email protected]>; Retten i København <[email protected]>; Dansk Standard
<[email protected]>; Forbrugerombudsmanden <[email protected]>; Den
Danske Dommerforening <[email protected]>; RÃ¥det for bæredygtig Trafik <kjeld.a.larsen@lic-
mail.dk>; Forsikring og Pension <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; Sundheds- og Ældreministeriet <[email protected]>; Justitsministeriet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]
Emne: Høring over forslag til lov om ændring af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort
til ældre) (Id nr.: 234178)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet over udkast til forslag til lov om ændring
af færdselsloven (Ophævelse af regler om gyldighedstid for kørekort til ældre).
Høringen er endvidere tilgængelig på høringsportalen, og kan tilgås direkte via dette link: Link til
høringsportalen<https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/60386>.
Eventuelle bemærkninger kan sendes til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet senest den 3. april 2017 på
[email protected]<mailto:[email protected]> med kopi til [email protected]<mailto:[email protected]> og
[email protected]<mailto:[email protected]>
Venlig hilsen
Athene Damsted Nielsen
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building and Housing
Færdselskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72267063
[email protected]
www.trm.dk
L 201 - 2016-17 - Bilag 3: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
********************************************************************************
Denne mail er blevet scannet af http://www.comendo.com og indeholder ikke virus!
********************************************************************************