Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
L 200 Bilag 11
Offentligt
1769028_0001.png
KL
Økonomi og Indenrigsministeriet
frikommuneroim.dk
KLs høringssvar vedr, udkast til lov om frikommuneforsøg
Der henvises til ministeriets høringsskrivelser vedr, udkast til lov om fri-
kommuneforsøg af 24. februar samt supplerende høring af 13. marts.
Dato: 24. marts 2017
Sags ID: SAG-2016-00132
Dok. ID: 2329882
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.ki.dk
Side 1 af 3
Generelle bemærkninger
Frikommuneforsøg I udløber medio 2017. Regeringen har i den forbin-
delse tidligere meldt ud, hvilke forsøg, den lægger op til at omsætte i ge-
nerelle regelændringer. KL kvitterer for, at regeringen har lagt op til at
omsætte i alt 18 forsøg i generel lovgivning. KL bemærker dog, at det
fremsatte forslag på planområdet ikke fuldt ud lever op til intentionerne
i frikommuneforsøgene, idet centrale elementer vedr, fx byzonetilladel-
ser ikke er medtaget.
KL har tidligere peget på, at beskæftigelsesområdet er underrepræsen-
teret på listen over forsøg, der omsættes i generelle regelændringer. Det
er i den forbindelse positivt, at regeringen har besluttet at videreføre fri-
kommuneforsøgene på beskæftigelsesområdet frem til 2019. KL skal dog
i den forbindelse pege på, at der i kommunerne er væsentligt behov for
mere fleksible rammer for indsatsen på beskæftigelsesområdet generelt.
KL finder det overordnet positivt, at ministeriet lægger op til at imøde-
komme eller indgå i nærmere dialog om 28 af i alt 33 konkrete anmod-
ninger om hjemler i forbindelse med frikommuneforsøg II.
Frikommunerne har som selvstændige høringsparter afgivet specifikke
bemærkninger knyttet til deres respektive forsøg. KL skal i forlængelse
heraf opfordre til, at der gives så brede hjemler som muligt, med henblik
på at frikommunerne får de bedst mulige rammer for at nytænke opga-
vevaretagelsen, således at der kan afvikles ambitiøse frikommuneforsøg,
der kan danne grundlag for egentlig nytænkning af lovgivningen.
Der er i nogle tilfælde givet afslag på hjemmel med henvisning til at om-
rådet ikke er forsøgsegnet, da de foreslåede forsøg vil afstedkomme for-
skelsbehandling mellem borgere i forskellige kommuner, hvilket vurde-
res at skabe retssikkerhedsmæssige problemer. Det er dog samtidig til-
L 200 - 2016-17 - Bilag 11: Orientering om at der mangler to sider af KLs høringssvar i det dokument med de samlede høringssvar, som er oversendt til udvalget d. 3. april 2017 og at KL's høringssvar hermed oversendes påny, fra økonomi- og indenrigsministeren
1769028_0002.png
KL
kendegivet, at der kan være mulighed for at drøfte forslagene som gene-
relle regelforenklingsforslag. KL skal i den forbindelse bemærke, at KL
gerne indgår i en dialog herom.
Dato: 24. marts 2017
Sags ID: SAG-2016-00132
Dok. ID: 2329882
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
KL forstår, at der generelt er en positiv dialog mellem frikommunerne og
ministeriet om de ansøgninger, hvor der er behov for at folde forudsæt-
ningerne yderligere ud. Nogle frikommuner har dog peget på, at den re-
lativt sene udmelding af regeringens beslutning vedr, konkrete hjemler i
runde, har givet udfordringer i forhold til kommunernes egen politiske
proces. KL skal i den forbindelse opfordre til, at de afklaringsforløb, der
er iværksat på baggrund af første runde af ansøgninger afvikles så hur-
tigt som det er muligt.
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
Specifikke bemærkninger
KL skal herudover mere specifikt bemærke:
§10
I forslagets § 10, stk. 6, fremgår, at der ikke kan gives godkendelse til
forsøg, der omfatter efterværn i servicelovens § 76. Samtidig fremgår
det af forslagets § 10, stk. 4, nr. 3, at der kan dispenseres fra, at der skal
udarbejdes en ny handleplan, hvis der iværksættes støtte efter § 76 i
serviceloven. KL undrer sig over, at der kan dispenseres fra at udarbejde
en ny handleplan, hvis der iværksættes støtte efter servicelovens § 76,
når der samtidig ikke kan gives dispensation til forsøg, der omfatter ef-
terværn efter § 76.
§13 og §14:
Foranlediget af en henvendelse fra en kommune ønskes det præciseret,
hvordan en bolig defineres i denne sammenhæng. Det fremgår muligvis
af en anden lovgivning, men det fremstår uklart. Særligt i §13 om alarm-
og pejlesystemer er det vigtigt at have et klart anvendelsesområde, dvs.
Om det alene er på eget værelse, i hele huset eller på hele matriklen at
disse teknologier må anvendes.
§15
Det fremgår af lovbemærkningerne til §15, at leverandøren skal være
omfattet af en arbejdsgiverforsikring. Det ønskes præciseret, hvad dette
indebærer, og om kommunerne kan opfylde denne forpligtelse som selv-
forsikrede.
§31
Det er positivt, at frikommuneforsøgene på boligområdet (§ 27 e og 29
c) får lov at fortsætte frem til den 1. juli 2019.
L 200 - 2016-17 - Bilag 11: Orientering om at der mangler to sider af KLs høringssvar i det dokument med de samlede høringssvar, som er oversendt til udvalget d. 3. april 2017 og at KL's høringssvar hermed oversendes påny, fra økonomi- og indenrigsministeren
1769028_0003.png
Det har ikke været muligt at behandle høringen politisk inden høringsfri-
sten, hvorfor der tages forbehold for efterfølgende politisk behandling.
Med venlig hilsen
Dato: 24. marts 2017
Sags ID: SAG-2016-00132
Dok. ID: 2329882
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
C aus
mM
sen
Ole Cordsen
www.ki.dk
Side 3 af 3