Finansudvalget 2016-17
L 2 Bilag 1
Offentligt
1673979_0001.png
Notat
Høringsnotat vedrørende forslag til Lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020
Forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2020 har været sendt til høring hos Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs-
og Vækstministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet,
Kulturministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling, Skatteministeriet, Social- og Indenrigsministeriet,
Statsministeriet,
Sundheds-
og
Ældreministeriet,
Transport-
og
Bygningsministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet,
Udlændige-, Integrations- og Boligministeriet, Danmarks Nationalbank,
Formandskabet for De Økonomiske Råd, Rigsrevisionen, Kommunernes
Landsforening og Danske Regioner.
Der er modtaget høringssvar fra Beskæftigelsesministeriet, Erhvervs- og Vækst-
ministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Transport- og Bygningsministe-
riet, Kommunernes Landsforening samt Danske Regioner.
En kopi af de modtagne høringssvar vedlægges.
De modtagne høringssvar og Finansministeriets bemærkninger hertil er sammen-
fattet i følgende oversigt:
Høringspart
Høringssvar
Finansministeriets bemærk-
ninger hertil
5. oktober 2016
Beskæftigelsesministeriet Beskæftigelsesministeriet
har ingen bemærkninger
til lovforslaget.
Erhvervs- og Vækstmi- Erhvervs- og Vækstmi-
nisteriet
nisteriet har ingen be-
mærkninger til lov-
forslaget.
Forsvarsministeriet
Forsvarsministeriet har
ingen bemærkninger til
lovforslaget.
L 2 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
1673979_0002.png
Side 2 af 3
Justitsministeriet
Justitsministeriet
har
ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Transport- og
ningsministeriet
Byg- Transport- og Byg-
ningsministeriet
har
ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Lands- Kommunernes Lands-
forening foreslår, at det
fremgår tydeligere af
forslaget, at udgiftsvæk-
sten i det offentlige for-
brug som udgangspunkt
placeres under det stats-
lige udgiftsloft.
Det kommunale udgiftsloft
afspejler den indgåede Aftale
om kommunernes økonomi
for 2017. Det er fast praksis,
at forbrugsvæksten som ud-
gangspunkt placeres under det
statslige delloft for driftsudgif-
ter, jf. lovforslagets bemærk-
ninger pkt. 2.2.2. Prioritering
og fordelingen af forbrugs-
væksten på udgiftsområder og
udgiftslofter vil i henhold til
budgetloven kunne justeres
løbende, blandt andet i for-
bindelse med det årlige blok-
tilskudsaktstykke.
Høringssvaret har på den
baggrund ikke givet anledning
til ændringer i lovforslaget.
Kommunernes
forening
Danske Regioner
Danske Regioner be-
mærker, at der er et sti-
gende
udgiftsbehov,
som bør være afspejlet i
det regionale sundheds-
loft.
Det regionale udgiftsloft af-
spejler den indgåede Aftale
om regionernes økonomi for
2017. Det er fast praksis, at
forbrugsvæksten som ud-
gangspunkt placeres under det
statslige delloft for driftsudgif-
ter, jf. lovforslagets bemærk-
ninger pkt. 2.2.2. Prioritering
og fordelingen af forbrugs-
væksten på udgiftsområder og
udgiftslofter vil i henhold til
budgetloven kunne justeres
løbende, blandt andet i for-
L 2 - 2016-17 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
1673979_0003.png
Side 3 af 3
bindelse med det årlige blok-
tilskudsaktstykke.
Høringssvaret har på den
baggrund ikke givet anledning
til ændringer i lovforslaget.